Hozzászólások száma: 131
Ugrás a hírhez Oldalszám: 7
Témakörök > Hírek fórumai > Okosautók, robottaxik: hogyan készül Budapest a nagy átalakulásra? A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
focilabda 2018.03.09. 18:42:49 / # 348306

focilabda 2018.03.03. 15:18:16 / # 348220

tomajer 2018.03.02. 17:41:52 / # 348213

cheater 2018.02.24. 17:04:14 / # 348083


tomajer 2018.02.24. 10:12:43 / # 348081

A Nissan is betör az önvezető autók piacára

A Nissan japán autógyártó felveszi a versenyt az Uberrel és más technológiai cégekkel azáltal, hogy megteszi első lépéseit az autonóm szállítási szolgáltatások üzemeltetőinek területén.



A Nissan japán technológiai partnervállalatával, a DeNA-val karöltve márciusban kezdi el az Easy Ride nevű robottaxi-szolgáltatás tesztelését, amely először a Tokiótól délnyugatra található Jokohama városában lesz elérhető, és amit a felhasználók valós körülmények között próbálhatnak majd ki.

Az Easy Ride-ot, amelyet a gyártó 2020 elején tervez piacra dobni Japánban, egy olyan, kerekeken guruló komplett felhasználói élménnyé kívánják tenni, ahol egyetlen mobilprogrammal lehet mindent megcsinálni, a szállítóeszköz megrendelésétől kezdve az úti cél meghatározásán át a fizetésig. Ajánlott helyszíneket – például éttermeket – is betáplálnak a rendszerbe, így az autó akár városnézésre is használható lesz.

Az utasok biztonsága érdekében távolról figyelik a járműveket, valamint több nyelven nyújtanak tájékoztatást. A szolgáltatást a tömegközlekedés kiegészítőjeként tervezik bevezetni, így az a várakozások szerint nagyban segíteni fogja az agglomeráció fejlődését és felpezsdíti a városi életet.

„Tudatában vagyunk annak, hogy időbe fog telni, hogy szolgáltatóvá váljunk, de mindenképpen szeretnénk csatlakozni ehhez a szegmenshez olyan partnerekkel, akik szakértők a területen” – mondta Hiroto Saikawa, a Nissan főigazgatója a Reutersnek adott interjúban.

Piaci szakértők szerint az előkelő autonóm taxi-szolgáltatás létrehozása segítheti a Nissan törekvéseit az olyan nagyobb versenytársakkal szemben, mint az Uber.

„Azáltal, hogy prémium terméket árul, a Nissan megengedheti magának, hogy többet számoljon fel a szolgáltatásért és potenciálisan enyhítsen egy olyan jövedelmezőségi nyomást, amellyel akkor szembesülne, ha például az Uber-ével megegyező szolgáltatást próbálna lenyomni az emberek torkán, csak alacsonyabb áron” – fogalmazott Jeremy Carlson, az IHS Markit autóipari elemzője.

Az autógyártók arra törekednek, hogy hasznot húzzanak az autómegosztó szolgáltatások egyre növekvő népszerűségéből. Az IHS Markit arra számít, hogy az autonóm járművek globális értékesítése 2040-re több mint 33 millióra emelkedik a 2021-re jósolt 51 ezer darabról.

A Nissan 2010-ben, Leaf modelljével lépett be az elektromos autók piacára, amely az első olyan tisztán elektromos meghajtású autó volt, ami nagy tételben került forgalomba. A vállalat korai támogatója volt az önvezető járműveknek, és 2013-ban ígéretet tett arra, hogy 2020-tól teljesen autonóm autókat is forgalmaz.

Bár a vállalat egyre több modelljébe építi be az automatizált autópálya vezetési funkciókat és az önparkolási lehetőségeket, a riválisok is egyre fejlettebb önjáró funkciókat építenek be autóikba. Hogy csak néhány példát említsünk:

  • A Mercedes-Benz tulajdonában lévő Daimler tavaly áprilisban jelentette be, hogy együttműködésre lépett a Robert Bosch autóipari alkatrész beszállító vállalattal, hogy az évtized végére sorozatgyártásra érett, vezető nélküli járműveket fejlesszenek ki. A BMW ugyanezen okból kifolyólag szövetségre lépett az Intel és az Israel Mobileye chip gyártójával. A projekthez később a Fiat is csatlakozott. A Daimler és a BMW aztán nemrég közölte, hogy autómegosztó szolgáltatásainak egyesítésére készül.
  • A Ford tavaly éve elején jelentette be, hogy a következő öt évben egymilliárd dollárt fektet be az Argo AI nevű pittsburgh-i székhelyű, mesterséges intelligenciával foglalkozó cégbe, a befektetés célja pedig az, hogy kifejlesszék a Ford virtuális vezetőrendszerének szoftverét, amit a Ford 2021-től érkező önvezető autójában terveznek majd használni.
  • A Peugeot francia autógyártó együttműködik a bostoni székhelyű nuTonomy tech céggel, hogy közösen teszteljenek önvezető autókat Szingapúrban.

Forrás: Reuters / Kitekintő

tomajer 2018.02.23. 08:26:03 / # 348066

Félre­értelmezik a közlekedési táblákat a robotautók

Egy kutatási projekt megerősítette, hogy az autonóm gépkocsik tévesen interpretálhatják a közlekedési táblákat.

A Princeton és a Purdue Egyetem munkatársai a tudományos anyagukban bemutatták, hogy mennyire egyszerűen be lehet csapni az önállóan közlekedő közúti járművekbe beszerelt rendszereket. A projekt neve Deceiving Autonomous Cars with Toxic Signs (Darts) volt.

A szakemberek szerint egy ilyen jellegű támadás 90 százalékban sikeres lehet, még akkor is, ha a fejlesztők nem tekinthetnek be az adott algoritmus forráskódjába. Külön érdekesség volt, hogy a programban még a Kentucky Fried Chicken (KFC) egyik tábláját is felhasználták, hogy a képfelismerő megoldásokat megtévesszék és azt az érzetet keltsék, hogy valójában egy Stop-tábláról van szó. Gyakran az is elég volt, ha minimálisan módosítottak egy táblát vagy annak színeit. A gépi tanulási algoritmusnak már ilyenkor is gyakran téves döntést hozott. Sőt, ami még meglepő volt, hogy a septében elkészített, a valóságban nem is létező táblák szintén megtévesztették a rendszereket.


Ezek a dolgok azért is fontosak, mert az életben sem mindig tökéletesek a körülmények, gyakran sérülhetnek meg például vandalizmus miatt a közlekedési táblák, miként az időjárási körülmények is komoly mértékben befolyásolhatják a szenzorok működését.


A táblákat többféle távolságból, szögből és magasságból kipróbálták
Tavaly augusztusban már kiderült, hogy egyszerűen megtéveszthetők az autonóm autók. A Washingtoni, a Michigani, a Stony Brook és a Berkeley Egyetem tudósaiból álló csoport rájött arra, hogy elegendő a közlekedési táblákat, illetve azok egyes részeit vagy betűit egyszerűen leragasztani és így máris téves információk jutnak el az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A Sony 2017 októberében egy új CMOS képszenzort jelentett be. A 7 megapixeles chippel akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.

rosszqtya 2018.02.12. 16:15:46 / # 347853
avatar
majd az etikai bizottság megállíptotta, hogy a MOL _maximum_ 15.000.-ből köteles megoldani a kitakarítást és benyelni a veszteséget, mivel az autó 1-2 napig száradt a kárpittisztítás után, nem beszélve a gyomorsav által megmart kárpotról amit cserélni kellett! (nem röhög jártam így! éjjel déli alsó -> mészáros mol, sacc 40 másodperc... mire felértem annyi lett az ajtókárpitnak)
tomajer 2018.02.12. 13:31:10 / # 347852
Dehogynem. 
A közösség megosztja vele az autóját ...   neki viszont reggel dógozni köll menni, nincs ideje keresgélni ...  sz'al a megosztott járművet "biztonságosan" leparkolta! :-)
cheater 2018.02.12. 01:47:29 / # 347848
"olyan is megesett, hogy az ügyfél bezárta az autót a saját udvarába." 
Megkockáztatom, hogy az ügyfél nem értette a közösségi autómegosztás lényegét :D
tomajer 2018.02.08. 06:28:21 / # 347815

cukrosleves 2018.02.08. 03:00:18 / # 347814
avatar

Olcsóbb biztosan nem lesz, főleg ha hatósági áras marad a budapesti taxi!

Az internet elbutított népének cirkusz kell!Pár évtizeddel ezelőtt már megjósolták az önjáró autók eljövetelét, és a közúton ember által vezetett járművek betiltását, rengeteg sci-fi film/könyv született, de akkoriban még a technológia sem állt azon a szinten (ami még ma is nagyon messze van tőle), hogy ez megvalósulhasson, és az embereket sem fogta el az ábrándozás, mert az emberek nem akartak önjáró autót, az emberek szeretnek vezetni. Akkoriban még internet sem volt, és hiéna taxis/jó Uber sem. Akkoriban még nem ment át kontroll nélkül ekkora mértékben az emberi rosszindulat és kárörvendés mint ma, nem voltak kattintásvadász híroldalak, arcnélküli harcifoteles kommentelők. Falkába verődve könnyebben terjed a hülyeség.Az Uber és társai pont jókor kezdte felmelegíteni a témát, miután felborzolta a kedélyeket az agresszív taxisfikázásra építő üzletpolitikájával, de ezt a tömeghipnózist nem volt elég szinten tartania, muszáj volt olajat önteni alá, ami bejött neki, mert eszi a nép! Aztán erre az "Egyél tehénszart! Tízmilliárd légy ne tévedhet."-kampányra dőltek a befektetők, elkezdték az önvezető autók nagyszabású "fejlesztését", és feltalálták a kamerás önjáró autót hús-vér sofőrrel, laptopos utasokkal. A szoftverfejlesztők, és a frissen szabadult mérnökök csak jót röhögnek az egészen, jobb munka híján tökjól elszórakoznak rajta, és dől a pénz. Nem csak az Ubernél, nálunk a Montevideo-ban is tök jól elfejlesztenek a magyar informatikus palánták havi 800 ezerért. Az autógyárak döntik bele a pénzt, mert mindenki ezt csinálja, ezt KELL csinálni, ez a jövő, ezen tombol az internet. Az lebeg a szemük előtt, hogy a jövőben már nem lesznek autógyártók, hiszen a hardvert bármelyik kínai garázscég le tudja gyártani. Egy villanymotort és akksit én is megtudok rendelni ebay-ről. A szenzorokon és a szoftveren fog eldőlni, és az első önvezető autógyártó majd talpon majd abban a világban, amikor már nem kell minden embernek saját autót gyártani, hiszen mint tudjuk olcsóbb lesz robottaxizni. Ezeket a szenzorokat és szoftvereket reszelgetik most rémülten egymásra pislogva, nem tudnak mást tenni mert különben elmegy mellettük a világ. A nagy kérdés az, hogy meddig lehet tökéletesíteni a mesterséges intelligenciát, illetve elég lesz-e csupán ennyi az önvezetéshez. Szerintem nem. Mesterséges értelem nélkül nem fog működni, amit viszont nem fogunk tudni leutánozni. De ha mégis, akkor a legkisebb gondunk lesz az, hogy vezeti-e valaki azt a taxit!

cheater 2018.02.07. 21:54:50 / # 347812

Jó, de egy utas ennek az autó árának csak töredékét fizeti ki egy utazás alatt, ennek a kifizetésnek pedig csak a töredéke az ami a haszon, igy elég sokáig fog tartani míg a befektetés megtérül. Ennél jóval hatékonyabb lenne eladni ezeket megpróbálva átmosni az új tulajdonosra a felelőséget és nem fenntartani egy flottát saját felelőségre nagyon lassan csorgó eurocentekért cserébe.


Az alapelmélet az emberek döntő többsége szerint az, hogy mivel kiesik a drága taxisofőr ezért ez sokkal olcsóbb lesz. Kiesik a taxisofőr, ez igaz, de jön helyette más, őt pedig meg kell fizetni. Ráadásul az emberek többségének sejtelme sincs, hogy ezen az egész sztorin 30% az ami a költségek után megmarad. Neki is ennyi marad majd, ha kettészakad akkor is (sőt.. de most ez mindegy, nem bonyolítom) semmiképp sem több. Tehát ahhoz hogy ez olcsóbb legyen vissza kellene dobnia ezt a pénzt. De akkor mi lenne az ő pénze? Semmi. Igy megtartja.

De ha megtartja, akkor ez a szolgáltatás épp annyiba kerül majd mint a klasszikus taxi. Az utazóközönség szempontjából hol itt az az igért forradalmi újítás, aminek okán bizonyosan elmossa majd ez a projekt a taxisokat.

Eddig csak és kizárólag negatívumokat lehetett felsorolni az önjáró taxikkal kapcsolatban, mostanra az is kiderült hogy még olcsóbb sem lesz, aki hogy fogja tarolni a piacot?

Talán egy innováció ami eszünkbe juthat: nem lesz büdös a sofőr. De ezentúl meg az autó lesz az, igy erre igazán felesleges milliárdokat fordítani.

tomajer 2018.02.07. 09:39:33 / # 347802
Háát, ha taxi, akkor abban fizetni fog az utas.
Azért azt a könnyebb megoldani:-)
cheater 2018.02.07. 08:06:12 / Módosítva / # 347799
első körben leginkább taxikban lesz értelme bevetni őket, ahol segítségükkel ki lehet váltani a drága emberi munkaerőt. 
De akkor mi kesz az ő pénzük? Elköltenek fejlesztésre és engedélyeztetésre több 100 milliárd eurot, kiküldenek az utakra 2000 ketyegő bombát vállalva ennek minden felelőségét és végül ezért nem kérnek egy centet sem? Ez egy blődség.
tomajer 2018.02.07. 07:12:45 / # 347798
Lassan egyetlen gyártó se maradhat ki a robottaxibizniszből:-)

tomajer 2018.02.07. 07:09:35 / Módosítva / # 347797

Jönnek a Mercedes önvezető taxijai: mit szólnak majd a taxisok?


Nnajó ...  de ha nincs kormány, hol lesz a csillag??? :-P (tomajer)

A német vállalat szerint az önvezető technológiák a kezdeti időkben leginkább a taxikban lehetnek sikeresek.

A taxik lehetséges jövőjének egy meghatározó tényezőjévé válhat a Daimler és a Bosch által közösen indított úgynevezett robo-taxi projekt. Ennek keretein belül fejlett önvezető technológiákkal felvértezett taxik jelennek majd meg az utakon, és nem valamikor a távoli jövőben, hanem akár hónapokon belül. A robo-taxi közúti tesztelése ugyanis várhatóan még az idén meg fog kezdődni.

Erről maga Volkmar Denner, a Bosch első embere beszélt, ezenkívül Wilko Stark, a Daimler alelnöke is megszólalt az üggyel kapcsolatban. Utóbbi német szakember elárulta, hogy riválisaitól eltérően a Daimler nem egy már meglévő sorozatgyártású autót pakol tele az új önvezető technológiáival, hanem egy olyan új modellel rukkol elő, amit már a kezdetektől fogva robo-taxinak fejlesztenek.

Ola Källenius, a Mercedes kutatási és fejlesztési részlegének a vezetője nemrégiben arról beszélt, hogy a legfejlettebb, Level 4-es és Level 5-ös autonóm technológiák olyan drágák lesznek, hogy első körben leginkább taxikban lesz értelme bevetni őket, ahol segítségükkel ki lehet váltani a drága emberi munkaerőt.

Mint ismeretes, az autonóm vezetésre képes autók tudását egy ötös skálán mérik, és a Level 5 lesz a legfejlettebb, kormány és pedálok nélküli szint. E tekintetben jelenleg a nemrégiben általunk is tesztelt Audi A8 a világ legfejlettebb autója, mely a világon elsőként vonultat fel Level 3-as tudást. A Mercedes várhatóan 2020-ban dobja piacra első Level 3 kompatibilis modelljét.

balagge 2018.02.03. 05:02:49 / # 347774
avatar

RIDEG!!!

Az uber be akarja tiltatni a magántulajdonban üzemeltethető önvezető autót! 

Remelem a liberráltak tiltakoznak majd! Mi lesz így a szabadsággal!? :-)

tomajer 2018.02.02. 07:21:27 / Módosítva / # 347756

Több ezer Fiatot épít át önvezetővé a Waymo


Az Alphabet leányvállalata ki akarja építeni a robotautó-flottáját.

A Waymo úgy döntött, hogy a Fiat Chrysler több ezer gépkocsiját építi át önállóan közlekedő járművé, amelyeket aztán tavasztól az arizonai Phoenix lakosainak kínálna fel használatra. A gyártó közölte, hogy az átalakított autókat a világ első robotgépkocsi-flottájának keretében fogják alkalmazni. A Fiat Chrysler azt nem árulta el, hogy hány járművet alakítanak át és azok mikortól kerülnek forgalomba. A társaság eddig 600 Chrysler Pacifica modellt szállított az Alphabet leányvállalatának. A Fiat Chrysler és a Waymo az átalakítást közösen végzik egy Detroit melletti helyen, s mindegyik járműbe a Waymo különleges hardvereit és fedélzeti számítógépes rendszerét építik be.

A projekt komoly befektetés, hiszen az ágazatból kiszivárgott információk alapján egy gyári új modell robotautóvá való átépítésének költsége simán elérheti a félmillió dollárt is. A két fél sosem árulta el a pontos költségeket. John Kfracik, a Waymo vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy azáltal, hogy létrehozzák a világ első teljesen önállóan közlekedő gépkocsi-flottáját, a kutatás és fejlesztéstől eljutottak a mindennapi működéshez.

Az már 2016 májusában kiderült, hogy a Google és a Fiat Chrysler közösen épít önvezető járművet. Akkor dőlt el az is, hogy a kiválasztott modell a 2017-es Chrysler Pacifica típusú hibridautó lesz.

tomajer 2018.02.01. 14:32:24 / # 347741
Nem eszik olyan forrón a kását:-)
Ennek a robottaxi szövegnek jó a hangzása az olvasók körében.  De lássuk be, nekünk akkor kell emiatt idegeskednünk, ja a kamionok, már mind robotok lesznek.
A hosszútávú autópályás közlekedés sokkal könnyebben robotizálható, és sokkal nagyobb pénzt is hoz.
Időt, évet mondani butaság, mert már a hetvenes nyolcvanas években azt hittük, kétezerben a holdon fogunk nyaralni :-)

cukrosleves 2018.02.01. 14:19:46 / # 347740
avatar
Kinek lesz jó a robottaxi, ha egyáltalán valaha elkészül? Szerény véleményem szerint ehez kevés a mesterséges intelligencia, nem lehet mindent lemodellezni, mesterséges értelem lenne szükséges. De ez esetben nem csak a taxizás fog eltűnni.
Miért érne meg bárkinek is dollárcsilliárdokért kifejleszteni egy rendszert, saját flottát tartani, és ennek viselni a költségeit? Amikor csak magyarországon milliárdokat összehordunk a fuvarszervezőknek, akiknek csak egy irodát kell bérelniük, sőt a Fy-nál még a bevételük után mi fizetjük, -még analóg sofőrök- az adót is?!


Oldalszám: 7