| Témakörök > Hírek fórumai > Okosautók, robottaxik: hogyan készül Budapest a nagy átalakulásra? A hozzászóláshoz be kell jelentkezned | |
|---|---|
| tomajer | 2018.02.08. 06:28:21 / # 347815 |
|
|
|
| cukrosleves | 2018.02.08. 03:00:18 / # 347814 |
|
Olcsóbb biztosan nem lesz, főleg ha hatósági áras marad a budapesti taxi! Az internet elbutított népének cirkusz kell!Pár évtizeddel ezelőtt már megjósolták az önjáró autók eljövetelét, és a közúton ember által vezetett járművek betiltását, rengeteg sci-fi film/könyv született, de akkoriban még a technológia sem állt azon a szinten (ami még ma is nagyon messze van tőle), hogy ez megvalósulhasson, és az embereket sem fogta el az ábrándozás, mert az emberek nem akartak önjáró autót, az emberek szeretnek vezetni. Akkoriban még internet sem volt, és hiéna taxis/jó Uber sem. Akkoriban még nem ment át kontroll nélkül ekkora mértékben az emberi rosszindulat és kárörvendés mint ma, nem voltak kattintásvadász híroldalak, arcnélküli harcifoteles kommentelők. Falkába verődve könnyebben terjed a hülyeség.Az Uber és társai pont jókor kezdte felmelegíteni a témát, miután felborzolta a kedélyeket az agresszív taxisfikázásra építő üzletpolitikájával, de ezt a tömeghipnózist nem volt elég szinten tartania, muszáj volt olajat önteni alá, ami bejött neki, mert eszi a nép! Aztán erre az "Egyél tehénszart! Tízmilliárd légy ne tévedhet."-kampányra dőltek a befektetők, elkezdték az önvezető autók nagyszabású "fejlesztését", és feltalálták a kamerás önjáró autót hús-vér sofőrrel, laptopos utasokkal. A szoftverfejlesztők, és a frissen szabadult mérnökök csak jót röhögnek az egészen, jobb munka híján tökjól elszórakoznak rajta, és dől a pénz. Nem csak az Ubernél, nálunk a Montevideo-ban is tök jól elfejlesztenek a magyar informatikus palánták havi 800 ezerért. Az autógyárak döntik bele a pénzt, mert mindenki ezt csinálja, ezt KELL csinálni, ez a jövő, ezen tombol az internet. Az lebeg a szemük előtt, hogy a jövőben már nem lesznek autógyártók, hiszen a hardvert bármelyik kínai garázscég le tudja gyártani. Egy villanymotort és akksit én is megtudok rendelni ebay-ről. A szenzorokon és a szoftveren fog eldőlni, és az első önvezető autógyártó majd talpon majd abban a világban, amikor már nem kell minden embernek saját autót gyártani, hiszen mint tudjuk olcsóbb lesz robottaxizni. Ezeket a szenzorokat és szoftvereket reszelgetik most rémülten egymásra pislogva, nem tudnak mást tenni mert különben elmegy mellettük a világ. A nagy kérdés az, hogy meddig lehet tökéletesíteni a mesterséges intelligenciát, illetve elég lesz-e csupán ennyi az önvezetéshez. Szerintem nem. Mesterséges értelem nélkül nem fog működni, amit viszont nem fogunk tudni leutánozni. De ha mégis, akkor a legkisebb gondunk lesz az, hogy vezeti-e valaki azt a taxit!
|
| cheater | 2018.02.07. 21:54:50 / # 347812 |
|
Jó, de egy utas ennek az autó árának csak töredékét fizeti ki egy utazás alatt, ennek a kifizetésnek pedig csak a töredéke az ami a haszon, igy elég sokáig fog tartani míg a befektetés megtérül. Ennél jóval hatékonyabb lenne eladni ezeket megpróbálva átmosni az új tulajdonosra a felelőséget és nem fenntartani egy flottát saját felelőségre nagyon lassan csorgó eurocentekért cserébe. Az alapelmélet az emberek döntő többsége szerint az, hogy mivel kiesik a drága taxisofőr ezért ez sokkal olcsóbb lesz. Kiesik a taxisofőr, ez igaz, de jön helyette más, őt pedig meg kell fizetni. Ráadásul az emberek többségének sejtelme sincs, hogy ezen az egész sztorin 30% az ami a költségek után megmarad. Neki is ennyi marad majd, ha kettészakad akkor is (sőt.. de most ez mindegy, nem bonyolítom) semmiképp sem több. Tehát ahhoz hogy ez olcsóbb legyen vissza kellene dobnia ezt a pénzt. De akkor mi lenne az ő pénze? Semmi. Igy megtartja. De ha megtartja, akkor ez a szolgáltatás épp annyiba kerül majd mint a klasszikus taxi. Az utazóközönség szempontjából hol itt az az igért forradalmi újítás, aminek okán bizonyosan elmossa majd ez a projekt a taxisokat. Eddig csak és kizárólag negatívumokat lehetett felsorolni az önjáró taxikkal kapcsolatban, mostanra az is kiderült hogy még olcsóbb sem lesz, aki hogy fogja tarolni a piacot? Talán egy innováció ami eszünkbe juthat: nem lesz büdös a sofőr. De ezentúl meg az autó lesz az, igy erre igazán felesleges milliárdokat fordítani.
|
|
| tomajer | 2018.02.07. 09:39:33 / # 347802 |
|
Háát, ha taxi, akkor abban fizetni fog az utas.
Azért azt a könnyebb megoldani:-)
Előzmény: #347799 cheater 2018.02.07. 08:06:42 |
|
| cheater | 2018.02.07. 08:06:12 / Módosítva / # 347799 |
|
első körben leginkább taxikban lesz értelme bevetni őket, ahol segítségükkel ki lehet váltani a drága emberi munkaerőt.
De akkor mi kesz az ő pénzük? Elköltenek fejlesztésre és engedélyeztetésre több 100 milliárd eurot, kiküldenek az utakra 2000 ketyegő bombát vállalva ennek minden felelőségét és végül ezért nem kérnek egy centet sem? Ez egy blődség.
Előzmény: #347797 tomajer 2018.02.07. 07:14:58 |
|
| tomajer | 2018.02.07. 07:12:45 / # 347798 |
|
Lassan egyetlen gyártó se maradhat ki a robottaxibizniszből:-)
Előzmény: #347797 tomajer 2018.02.07. 07:09:35 |
|
| tomajer | 2018.02.07. 07:09:35 / Módosítva / # 347797 |
Jönnek a Mercedes önvezető taxijai: mit szólnak majd a taxisok?
A német vállalat szerint az önvezető technológiák a kezdeti időkben leginkább a taxikban lehetnek sikeresek. A taxik lehetséges jövőjének egy meghatározó tényezőjévé válhat a Daimler és a Bosch által közösen indított úgynevezett robo-taxi projekt. Ennek keretein belül fejlett önvezető technológiákkal felvértezett taxik jelennek majd meg az utakon, és nem valamikor a távoli jövőben, hanem akár hónapokon belül. A robo-taxi közúti tesztelése ugyanis várhatóan még az idén meg fog kezdődni. Erről maga Volkmar Denner, a Bosch első embere beszélt, ezenkívül Wilko Stark, a Daimler alelnöke is megszólalt az üggyel kapcsolatban. Utóbbi német szakember elárulta, hogy riválisaitól eltérően a Daimler nem egy már meglévő sorozatgyártású autót pakol tele az új önvezető technológiáival, hanem egy olyan új modellel rukkol elő, amit már a kezdetektől fogva robo-taxinak fejlesztenek. Ola Källenius, a Mercedes kutatási és fejlesztési részlegének a vezetője nemrégiben arról beszélt, hogy a legfejlettebb, Level 4-es és Level 5-ös autonóm technológiák olyan drágák lesznek, hogy első körben leginkább taxikban lesz értelme bevetni őket, ahol segítségükkel ki lehet váltani a drága emberi munkaerőt. Mint ismeretes, az autonóm vezetésre képes autók tudását egy ötös skálán mérik, és a Level 5 lesz a legfejlettebb, kormány és pedálok nélküli szint. E tekintetben jelenleg a nemrégiben általunk is tesztelt Audi A8 a világ legfejlettebb autója, mely a világon elsőként vonultat fel Level 3-as tudást. A Mercedes várhatóan 2020-ban dobja piacra első Level 3 kompatibilis modelljét.
|
|
| balagge | 2018.02.03. 05:02:49 / # 347774 |
|
Az uber be akarja tiltatni a magántulajdonban üzemeltethető önvezető autót! Remelem a liberráltak tiltakoznak majd! Mi lesz így a szabadsággal!? :-)
|
| tomajer | 2018.02.02. 07:21:27 / Módosítva / # 347756 |
Több ezer Fiatot épít át önvezetővé a Waymo
A Waymo úgy döntött, hogy a Fiat Chrysler több ezer gépkocsiját építi át önállóan közlekedő járművé, amelyeket aztán tavasztól az arizonai Phoenix lakosainak kínálna fel használatra. A gyártó közölte, hogy az átalakított autókat a világ első robotgépkocsi-flottájának keretében fogják alkalmazni. A Fiat Chrysler azt nem árulta el, hogy hány járművet alakítanak át és azok mikortól kerülnek forgalomba. A társaság eddig 600 Chrysler Pacifica modellt szállított az Alphabet leányvállalatának. A Fiat Chrysler és a Waymo az átalakítást közösen végzik egy Detroit melletti helyen, s mindegyik járműbe a Waymo különleges hardvereit és fedélzeti számítógépes rendszerét építik be. A projekt komoly befektetés, hiszen az ágazatból kiszivárgott információk alapján egy gyári új modell robotautóvá való átépítésének költsége simán elérheti a félmillió dollárt is. A két fél sosem árulta el a pontos költségeket. John Kfracik, a Waymo vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy azáltal, hogy létrehozzák a világ első teljesen önállóan közlekedő gépkocsi-flottáját, a kutatás és fejlesztéstől eljutottak a mindennapi működéshez. Az már 2016 májusában kiderült, hogy a Google és a Fiat Chrysler közösen épít önvezető járművet. Akkor dőlt el az is, hogy a kiválasztott modell a 2017-es Chrysler Pacifica típusú hibridautó lesz.
|
|
| tomajer | 2018.02.01. 14:32:24 / # 347741 |
|
Nem eszik olyan forrón a kását:-)
Ennek a robottaxi szövegnek jó a hangzása az olvasók körében. De lássuk be, nekünk akkor kell emiatt idegeskednünk, ja a kamionok, már mind robotok lesznek. A hosszútávú autópályás közlekedés sokkal könnyebben robotizálható, és sokkal nagyobb pénzt is hoz. Időt, évet mondani butaság, mert már a hetvenes nyolcvanas években azt hittük, kétezerben a holdon fogunk nyaralni :-)
Előzmény: #347740 cukrosleves 2018.02.01. 14:19:45 |
|
| cukrosleves | 2018.02.01. 14:19:46 / # 347740 |
|
Kinek lesz jó a robottaxi, ha egyáltalán valaha elkészül? Szerény véleményem szerint ehez kevés a mesterséges intelligencia, nem lehet mindent lemodellezni, mesterséges értelem lenne szükséges. De ez esetben nem csak a taxizás fog eltűnni.
Miért érne meg bárkinek is dollárcsilliárdokért kifejleszteni egy rendszert, saját flottát tartani, és ennek viselni a költségeit? Amikor csak magyarországon milliárdokat összehordunk a fuvarszervezőknek, akiknek csak egy irodát kell bérelniük, sőt a Fy-nál még a bevételük után mi fizetjük, -még analóg sofőrök- az adót is?!
|
| tomajer | 2018.02.01. 10:14:17 / # 347728 |
|
Megkérdeztem egy ifjú informatikust. Pontosabban, szó szerint a te kérdésedet tettem fel. Íme a válasz:
Nem tudom. A story-t ismerem, nálunk is körbejárt mar. Nyilván az autógyártók be fogjak magukat védeni, hogy a sofőrnek figyelnie kell mindig. Legalabbis addig a szintig amíg level 5-ig vagyunk, ugyanis addig még a sofőr beleszólhat, level 6 felett mar nincs kormány se. Utána kellene olvasni, lehet a szabályozás még nincs teljesen kitalálva, nagyon új terület ez.
Előzmény: #347696 cheater 2018.01.30. 21:38:33 |
|
| cheater | 2018.01.30. 21:38:33 / # 347696 |
|
Csak egy kérdés, ki a hibás? Az autó tulajdonosa vagy a Volvo vagy az AI fejlesztője vagy az érzékelők gyártója vagy az ezzel kapcsolatos szoftver fejlesztő és nem utolsó sorban még ott van maga az áldozat is, hisz mit gyalogol össze vissza ugye. Aki tudja a választ írja már le, kíváncsian várom.
|
|
| tomajer | 2018.01.30. 19:30:41 / # 347695 |
|
Mijezzel a baj?
Haragudott a kocsogre! :-)
Előzmény: #347692 cheater 2018.01.30. 18:29:42 |
|
| cheater | 2018.01.30. 18:29:43 / # 347692 |
|
|
|
| cheater | 2017.05.23. 17:42:38 / # 347252 |
|
Kíváncsi lennék mennyibe került ez a nyilatkozat az ubernek. Hajlandó vagyok fogadni valami értelmes tétben, hogy ennek még évtizedeken át nem sok köze lesz a jelenlegi klasszikus taxihoz. Ahol a taxi elvisz bárhonnan bárhova a forgalom ütemét elvárható módon felvéve. Tehát ha ez ilyen riksa sebességgel megy majd csak a főúton még 2025-ben is akkor a fogadást én nyerem. Elvesztem a fogadást ha egy nagyvárosban - legyen csak a városhatáron belül - megjelenik a taxik 20%-át kitevő robotautó és az elvárható módon és sebességgel visznek háztól házig a felügyelet teljes hiányában. Legyen az időpont az itt megjelent legtávolabbi, azaz 2025. Nekem az a véleményem, hogy ez a projekt már ott elvérzik hogy a robot minden szabályosan csinál(na) a közúti forgalomban. Már ez olyan megoldandó probléma ami miatt kizárt a felügyelet és a külső vezérlés hiánya. A többit, perelhetőség, felelőségvállalás az esetleges hibákért már le sem írok, hisz már megtettem.
Előzmény: #347248 tomajer 2017.05.22. 20:22:45 |
|
| tomajer | 2017.05.22. 20:22:45 / # 347248 |
Három év a sofőrmentes taxikigMTI/totalcar 2017.05.22. 07:06A vezető nélkül közlekedő robottaxik már három-négy év múlva is megjelenhetnek a közúti forgalomban – ezt maga Ola Källenius, a Daimler fejlesztési igazgatója mondta a dpa hírügynökségnek adott interjúban.
A robottaxik 2020 és 2025 között már megjelenhetnek a közúti forgalomban - fogalmazott. A városok rendkívül komplex környezetnek számítanak ugyan, de viszonylag alacsony sebességgel és nagyfelbontású térképekkel már kezelhető problémát jelentenek - mutatott rá, hozzátéve, hogy néhány városhoz már meg is vannak a megfelelően részletes térképeik ahhoz, hogy meg lehessen kezdeni a tesztelést. A Daimler, a BMW és az Audi 2015-ben ehhez vásárolta meg a Nokia HERE digitális térkép és navigációs szolgáltatását. A fejlesztési igazgató elmondta, hogy a Daimler jelenleg negyedik és ötödik kategóriás önállóan navigáló járművek kifejlesztésén dolgozik. Az ötödik kategóriás járműveknél már egyáltalán nincs szükség arra, hogy vezető felügyelje a folyamatokat. "Az elkövetkező három-négy évben már kereskedelmileg éretté, közúti felhasználásra alkalmassá tesszük a technológiát" - közölte. "Remélhetőleg addigra Németországban és más országokban is megteremtik a használat jogi feltételeit. Az első lépések már meg is történtek ebben az irányban".
A Daimler több vasat is tart a tűzben az autonóm mobilitás terén: nemrégiben az Uber fuvarmegosztóval írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy annak platformján rendelhető robottaxikat fejleszt ki. Az Uber jelenleg Volvo modellekkel végez robottaxi kísérleteket az amerikai Pittsburghben, ezek az autók azonban vezető felügyelete alatt közlekednek. A kísérleteket az idén tavasszal egy baleset miatt átmenetileg fel kellett függeszteni.
|
|
| focilabda | 2017.04.18. 08:46:39 / # 347087 |
|
|
|
| cheater | 2017.03.17. 15:44:53 / # 346976 |
|
|
|
| cheater | 2017.01.22. 15:44:43 / # 346696 |
|
Mennyi vidám hangvételű cikket olvastam az utóbbi egy évben arról, hogy a taxisokat nemsokára lecserélik robotokra. És akkor most a fagyi visszanyal..: Munkába állt az első robotújságíró.
|
|