Hozzászólások száma: 132
Ugrás a hírhez Oldalszám: 7
Témakörök > Hírek fórumai > Új támogatási rendszer az elektromos autókra, Taxira kiemelt támogatás A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
tomajer 2022.04.27. 21:36:13 / # 352707
Reméljük, 10 mm-el magasabb, és 80-al hosszabb :-)
cheater 2022.04.27. 14:40:30 / # 352706

tomajer 2022.04.02. 19:16:07 / # 352671
Uhh :-(
osztap 2022.04.02. 11:36:45 / # 352670
Nagyfeszültségű feszültségszabályzó a töltés szabályozáshoz. Neked a VW-ez ha kellene is bármi akkor nem Dél-Koreából kellene hozatni. Garanciális a KIA így fizetni nem kellett de leállították az autót, hogy töltésnél ne tudjon porig égni.
tomajer 2022.04.02. 09:51:28 / # 352668
Nna, de milyen alkatrész kell, egy-két éves autókhoz???
Nekem még csak pollenszűrő kellett, azt is találtam más típusból megfelelőt, ócsóér :-)
osztap 2022.04.01. 02:58:55 / # 352667

A KIA esetében a hosszú alkatrész beszerzési idő esetenként eléri a 2 hónapot.

tomajer 2022.03.30. 20:40:48 / # 352666
Hosszú távon biztosan lesz még.
A kérdés az idei volt ....

donkihóte 2022.03.30. 20:27:25 / # 352665
avatar
Hát igen, én is úgy gondolom, hogy kétszer volt Budán kutyavásár. Az biztos, hogy nem veszek 6-8 gurigáért 3-4 éves autót. 
tomajer 2022.03.30. 19:53:27 / # 352664
Erre legfeljebb az tudhatja a választ, akinek jófajta varázsgömbje van.
Eddig se lehetett tudni előre, (csak reménykedni) nemhogy most. 
Éééés, háát, a 15 millió is kevés lenne ...  :-(
Az okokat ne firtassuk, mert ez nem az a topic :-)
donkihóte 2022.03.30. 17:15:11 / # 352663
avatar

Sziasztok. Van valami hír arról, hogy idén is lesz e kiemelt támogatás taxisoknak? Vagy idén már nem férne bele egy alkalmas modell sem a 15 millióba? A helyzetem nem változott, de harmadszor is átgondolnám.


tomajer 2022.01.15. 20:08:44 / # 352584

Nézzük, mik a gyenge láncszemek és mitől van könnyebb dolga annak, aki elektromos autót szervizeltet

Az alábbi cikkben annak jártunk utána, hogy mennyiben más egy villanyautó szervizigénye a belső égésű motoroshoz képest.

A szerzők: Bagaméry Zoltán és dr. Barczi Veronika, Elektromos Autó Akadémia alapítói

Összetettség

A villanyautó összességében kevesebb karbantartást igényel, mint egy hagyományos autó, ami a merőben más hajtásláncból adódik. Míg egy elektromos autó hajtáslánca kb. 20 kopó-forgó alkatrészt tartalmaz, addig egy belső égésű motoros autóé ennek a többszörösét. Magában a villanymotorban csupán 2 db csapágy van, míg egy belső égésű motorban ott vannak a kopásra hajlamos hengerfalak, dugattyúgyűrűk, szelepek, forgattyústengely, vezérműtengelyek és a komplett vezérmű is, hogy csak a legismertebb részeit említsem.

Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a benzines és dízel járművek csak tovább bonyolódnak, pl. a hihetetlenül összetetté váló kipufogórendszer miatt. Egy példa: egy dízel kipufogórendszerben régen érzékelő sem volt, ma már több mint 15 érzékelővel és több működtetőelemmel (pl. AdBlue adagolószelep) van ellátva a károsanyag-kibocsátás kontrollálása érdekében.

A meghibásodás lehetősége pedig egyenesen arányos a motorok összetettségével. A villanymotorok esetében nem kell attól tartani, hogy elkopik valami a motorban, így az autó futásteljesítményének már gyakorlatilag alig van hatása a hajtásláncra.

A kopó-forgó alkatrészek élettartamának meghosszabbítása érdekében folyamatos olajozás szükséges. Ilyen kenőanyag minimális mennyiségben a villanyautókban is van, de annak cseréje vagy utántöltése is ritkábban szükséges, így a fáradt olaj kezelése is nagyságrendekkel kisebb környezetterhelést jelent.

Az idő vasfoga

Az elektromos autók hajtáslánca szinte elnyűhetetlen. A Tesla legújabb villanymotorját 1 millió km-re tervezi. Egy belső égésű motor esetében néhány százezer km után már szükségessé válhat a motorfelújítás és egyes alkatrészek cseréje is borítékolható pl. katalizátor, turbófeltöltő, tengelykapcsoló stb.

A szomorú magyar valóság ráadásul az, hogy az egyre korosodó magyar gépjárműállomány karbantartására sokan nem figyelnek oda. (Nyugat-Európában általában akkor válnak meg az autóktól, amikor már viszonylag drágává válik a karbantartás az ottani munkadíjak miatt. A magyar szervizdíjakkal még rentábilisan fenntartható autókat aztán itthon használják még 1(-2) évtizedig, hogy aztán az autó új életet kezdjen valamelyik afrikai országban.)

Sokan inkább „kiüttetik” a szűrőt, csak ne kelljen rá költeni. Az AdBlue-ügy kapcsán is megugrott az igény ennek a rendszernek a szoftveres kiiktatására, ami szomorú jelenség. Fogalmazhatunk úgy, hogy ezt a nemtörődömséget sajnos „mi szívjuk meg”, a mi városaink levegőminősége romlik jelentősen.

Egy elektromos autó esetében az idő múlása nem befolyásolja a helyi károsanyag-kibocsátást. Joggal merül fel a kérdés, hogy a hajtásra szolgáló energia honnan származik. Az energiamix zöldítése, a megújuló energia nagyobb térnyerése által a károsanyag-kibocsátás mértéke a jövőben biztosan csökkenni fog. Kissé sarkosan fogalmazva a belső égésű motoros autó egyre szennyezőbb lehet életútja során, a villanyautónál viszont van esély a javulásra. (ha már szokásos módon az áram előállításának módját vetjük a villanyautók szemére, akkor azért ne feledkezzünk meg arról, hogy a benzin és a gázolaj sem a benzinkúton terem.)

A gyenge láncszem

Az elektromos autók leggyengébb pontja kétségtelenül a lítium-ion akkumulátor, amely évről-évre degradálódik. Ez a folyamat a mérnökök által ismert jelenség, a degradáció mértéke évente 1-4% között mozog, de vannak üdítő kivételek.

A lítium akkumulátorok összetétele, energiasűrűsége folyamatosan javul és egyre tartósabb ez az alkatrész. Erre utal, hogy az eredetileg 5 éves akkumulátor garanciát az autógyártók egytől-egyig 8 évre emelték. A tapasztalat egyébként az, hogy a 10 évvel ezelőtt gyártott autók csökkent hatótávval ugyan, de a mai napig használatban vannak 60-80% körüli akkumulátor állapot mellett, de erről majd egy következő cikkben részletesen írunk.

Mit is kell egy elektromos autón szervizelni?

Mindenképpen cserélni kell a pollenszűrőt és a fékfolyadékot. Fontos szerepet tölt be a hűtőfolyadék a villanyautók részegységeinek hűtésében, ezért ezt is cserélni kell 120 ezer kilométerenként. Talán kevesen tudják, hogy a „nagy” akkumulátor mellett minden elektromos autóban van 12 voltos „kicsi” akku is, amit kb. 4 évente kell cserélni.

Mit nem kell szervizelni?

A villanyautóban nem szükséges a motorolaj és olajszűrő, a légszűrő, a benzin- vagy gázolajszűrő cseréje sem, valamint gyújtógyertya vagy izzítógyertya cseréje. Ez összességében kevesebb munkát igényel a szervizek részéről.

Tapasztaljuk ugyanakkor, hogy a szervizek egy része differenciált óradíjat alkalmaz a különböző autóknál azért, hogy a bevételkiesést kompenzálják. Az természetesen igaz, hogy a villanyautóhoz értő szakembereknek egy teljesen új területen kell jártasságot szerezniük, amely több képzésen való részvételt és nagyobb odafigyelési igényel (ezzel kapcsolatban sajnos tény, hogy a tapasztalat összegyűjtése és a tudás általánosan ismertté válása időigényes folyamat).

Mi az, amiben nincs különbség?

Akár belső égésű motoros, akár villanyautó, a futóművel kapcsolatos kiadások, feladatok ugyanazok. Nincs különbség továbbá az ablaktörlő lapátok vagy a gumiabroncsok elhasználódása között sem.

Mi a helyzet a fékekkel?

Mivel a villanyautók és a hibridek lassításkor és fékezéskor az energia-visszatáplálást részesítik előnyben, a hagyományos fékrendszer igénybevétele sokkal kisebb. Így a fékbetétek és a féktárcsák cseréje is csak sokkal ritkábban válik szükségessé. Tapasztalatok szerint teljesen átlagos dolog, hogy egy villanyautónál 100 ezer km megtétele előtt nemhogy a féktárcsák cseréje, de a fékbetétek cseréje sem merül fel.


tomajer 2021.12.05. 17:38:23 / # 352528
Éééés, megvettem, beleszabtam:


tomajer 2021.12.05. 17:36:04 / # 352527
Uhh!
Milyen jó lenne, ha mindenki csak arról írna cikket, (pláne, ha csak fordít) amihez ért is:-(

Ezek közül az autók közül több mint a felét, két - háromméretű akkumulátorral szerelik, ráadásul van két és négykerekes modelljük, melyek teljesítménye között 50%-os eltérés is lehet.
Melyiknek az adatait látjuk?

Télen, vagy nyáron mérték?
Nulla fok alatt, az elektromos autók alapból elvesztik a hatótáv húsz harminc százalékát.

Szóval ez a cikk, kábé, a: 

Mennyi?
30
Mi harminc?
Mi mennyi?

Vicc kategória :-P
a-kinti 2021.12.04. 22:15:21 / # 352526
avatar

tomajer 2021.11.30. 19:27:00 / # 352524
Köszi.  Most már kihúzom addig, amíg lesz valódi utángyártott itt is.
Mint látjuk két évem meg van oldva .... :-P
alelölülő 2021.11.29. 23:45:03 / Módosítva / # 352523

1EA 819 669 - ez a VW-száma, bár szerintem ezt a kivett eredetin is megnézhetted volna.

Német ebayen az eredeti 30 euró, utángyártott (Febi) 19 euró szállítás nélkül,  ezeknek az áraknak megfelelő forintnál olcsóbban egy ideig itthon se nagyon lesz.


tomajer 2021.11.29. 20:58:49 / # 352522
Kössz, de szerintem ez rendben lesz.
Ugye most van egy gyárim. 
Ide, befér fölé még egy:



Simán beteszem ezt a háromezrest fölé, és cserélgetem, 10 ezrenként.
Egy év múlva, megint kapok egy gyárit vagy harmincezerért .... azzal megint elvagyok egy évig.
Aztán legfeljebb majd két háromezrest pakolok egymásra.
Állítólag a kínai piacon két pollenszűrővel árulják ...   dehát ugye ott igényesebb a vevőkör :-P
cheater 2021.11.29. 20:45:04 / # 352521
Találtam olyat ami egész közeli (30*170*330, valamelyik BMW-hez való) de nem tettem be, mert míg a többi jellemzően 2-3ezer Ft, ez épp 9, szóval sok értelme nincs.
tomajer 2021.11.29. 20:19:11 / # 352520
cheater 2021.11.28. 23:10:01 / # 352519
Hát passz, tiédre mindenhol a 260-as méretet dobálja. 
Kezd itt a keresést. Boltjuk meg van kb mindenhol, ha találsz megfelelőt. 
Bogarászd végig őket, hátha valamelyik jó és nem drága. 
Oldalszám: 7