Hozzászólások száma: 55
Ugrás a hírhez Oldalszám: 3
Témakörök > Hírek fórumai > Fizetős lesz az M0-s A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
Omega 2015.01.05. 15:01:16 / # 337341
avatar

Hát ez az! Minden vizsgán 7 ülés volt benne a forgalmiban mégis 8 van írva!

zenitó 2015.01.05. 13:16:16 / # 337336
avatar

Megnézed a forgalmit,ha oda 8 személy van beírva,akkor D2.

Függetlenül a kocsiban lévő tényleges ülések számától.

Omega 2015.01.05. 12:55:06 / # 337335
avatar

Nekem citroen C8-am van ami gyárilag 8 személyes de mióta megvan csak 7 ülés van benne. Van valami esély megúszni a D2-be kerülést???

alelölülő 2015.01.01. 20:06:25 / # 337293

Már mától büntetnek

Nincs remény, kormány öl, butít, nyomorba dönt és idióta.

tomajer 2015.01.01. 18:30:24 / # 337291
Útdíj: teljes káosz

Nagyon sok a nyitott kérdés az újévkor induló új útdíjfizetési rendszerben. Egyelőre nincsenek pontosan kitáblázva, honnan kell fizetni. Arról sincsen még információnk, hogyan értesítik azokat az autósokat, akiket megbüntettek. Akit február végéig megbírságolnak, összesen 6470 forintot kell fizetnie. Érthetetlen, a megyehatárokon áthaladó szakaszokra milyen megyei matrica kell. Februárig kell várni arra is, hogy mobiltelefonon vegyünk megyés engedélyt.

Balatonfőkajár neve alighanem az útdíjmizéria és az átgondolatlan, előkészítetlen kormányzati intézkedések szinonímájaként íródik föl a 2015-ös év krónikájának első lapjaira. Ez ugyanis az egyetlen Veszprém megyei település, amelyet jelenleg érint az M7-es autópálya, így itt húzódik a kormány által díjasnak kijelölt egyetlen rövidke útszakasz a megyében.

Hogy ez az egyetlen fizetős szakasz a megyében, nem magától értetődik, a 8-as főútból illetve helyette évtizedek óta épülő gyorsforgalmi út némely szakasza, vagy akár az egyszer majd szintén az M8-as részét képező, most 710-esnek számozott kelet-balatoni elkerülő legalább annyira bekerülhetett volna a szórásba január elsejétől, ahogy Pest megyében a rosszabb kiépítettségű M2-es vagy a nyúlfarknyi vasi M86-os, a kaposvári elkerülő 61-es.

Főkajár, az állatorvosi ló

Az alábbiakban példaként kezeljük a Veszprém megyei szakaszt, természetesen máshol is vannak hasonló részek. Az M1-es például rövid szakaszon halad Fejér megyében. Fontos azt is tudni, hogy a már jól ismert, tíznapos, havi vagy éves matricák továbbra is léteznek, a megyei rendszer kiegészíti a korábbit. A motorosoknak ugyanannyiba kerülnek a megyei engedélyek, mint a személyautósoknak, darabonként ötezer forintba 2015-re.

Visszatérve a főkajári M7-esre, kérdés tehát, hogy emiatt a rövid szakasz miatt kell-e Veszprém megyei matricát vennie azoknak, akik úgy döntenek, az M7-est (mondjuk a Balaton déli partjára utazva) éves megyei matricák kombinációjával használják 2015-ben. A választ az óév utolsó előtti napjának végén megjelent hivatalos térképekről lehetett remélni.

Sárga szakaszok

Ha megnézzük a Veszprém megyére vonatkozót, a szóban forgó szakasz sárga színt kapott. A jelmagyarázat szerint ez azt jelenti:

Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok

Ez a kifejezés többféleképpen értelmezhető, és semmiképpen sem egyértelmű. Sokan bizonyára úgy értik, hogy a főkajári M7-re jó a Veszprém megyei matrica is, de a szomszédos, azaz Fejér megyei vagy somogyi engedély is jó. Ez méltányos megoldás lenne a megyehatárokon átmenő szakaszokra, amelyek a térképeken általában sárgával vannak jelölve. Szerkesztőségünkben akad olyan, aki úgy véli, eredetileg ez is volt a szándék.

Ám valójában rosszabb a helyzet, legalábbis cikkünk írásakor így látszik. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatán ugyanis január 1-én egyértelműen úgy tájékoztattak, az a bizonyos 'és' a meghatározásban azt jelenti, az adott szakaszra mindkét matricára szükség van, ahogy a többi sárgával jelölt részen is. Konkrétan: a Balaton felé Veszprém és Somogy megyei, a főváros felé Veszprém és Fejér megyei matrica kell. Budapestről a Balaton déli partjára tehát eszerint négy megyei matricára van szükség (Pest, Fejér, Veszprém, Somogy). Tény, ez egy évre 20 ezer forintba kerül, vagyis kevesebb, mint a felébe az éves matrica árának, tehát így is jobban járhat, aki sokszor utazik ide, de máshová nem.

Két matrica kell egy szakaszra

Kétségtelenül van logika abban, hogy a megyehatárt metsző „sárga” sztrádaszakaszokra két megyei engedély kell, hiszen két megyét érintenek. De nézzük meg, mi van azokkal, akik a Balaton északi partjára utaznának megyei matricákkal az M7-esen majd a 71-es úton! Ha szó szerint értelmezzük az eddig begyűjtött információkat, arra jutunk, hogy 

olyan megye matricáját is meg kell vásárolnunk, amelyet nem is érintünk!

Tény ugyanis, hogy a Balaton felé tartva a balatonvilágosi csomópontban, a 90-es kilométerkőnél hagyjuk el a sztrádát, azaz pár száz méterrel még Somogy megye előtt. (A következő település, Balatonvilágos pár éve csatlakozott Somogyhoz.) Viszont odáig a főkajári „sárga” sztrádaszakaszon haladtunk, tehát ha jól értelmeztük a magyarázatot a térképen, somogyi matricára is szükségünk van!

Mit magyaráz a jelmagyarázat?

Biztos ez? Egyáltalán nem. Mi van, ha a szomszédos megye nem Somogyot jelenti? Miért érdekes az nekünk, hogy az autópálya, amelyet elhagyunk, milyen megyébe fut bele? Szomszédos megye Vas vagy Győr-Moson-Soporon is, akkor ha oda van matricánk, az is jó? Logika nem lenne benne kevesebb. Vagy mi van, ha az M7-es Veszprém megyei része nem is egy, hanem két „sárga” szakasz, és az elsőre nem kell somogyi passzus? Vagyis ha csak Világosig megyünk, mert ráhajtunk a 71-esre, akkor mégis elég a veszprémi matrica? És ha az északi partról Világosnál Siófok felé kanyarodunk, akkor is kell veszprémi matrica a somogyi mellé?

A kérdéseket nem folytatjuk. Akárhogy is, látható, hogy a szabályozás bonyolult, nem egyértelmű, viszont logikátlan. A Balaton északi partjára rendszeresen utazók közül ugyanis sokan bizonyára megspórolják majd a somogyi (?) és a veszprémi matricát, néhány kilométerrel hamarabb, még Fejérben lehajtva az M7-esről, így 10 ezer forintért járhatnak egész évben úti céljukhoz.

Nehéz megbecsülni, hogy az M0-s autóút szakaszainak díjasítása az átmenő forgalom mekkora hányadát tereli vissza a főváros lakott részeire

Forrás: MTI/Kovács Attila

 

Az új útdíjrendszer hibái

  • Olyan szakaszokat tettek fizetőssé, amelyek eddig nem véletlenül voltak ingyenesek, a nagyobb városok elkerülőinek bevonása (ide tartozik az M0-s is) fölöslegesen meg fogja növelni a települések belterületi útdíjainak terhelését az átmenő forgalom egy részével. Különösen erőteljes lehet ez a hatás ott, ahol a fizetős elkerülő magában áll, nem kapcsolódik amúgy is díjas gyorsutakhoz, amelyeken érkezve a járműveknek már van matricájuk. Ilyen például a Kaposvárt elkerülő leendő M9-es, most 61-es szakasz.
  • A rövid szakaszok díjasítása az átlagosnál nagyobb kárt okoz a közeli településeken, mert rövid szakaszért kevésbé éri meg külön fizetni. (Például: M86)
  • Az új Duna-hidak évtizedek óta hiányzó kapcsolatot teremtettek Szekszárd és Dunaújváros térségében nemcsak az ország, hanem a folyam két oldala között is. Vagyis legalább annyira helyi kapcsolatot jelentenek, mint amennyire a gyorsforgalmi hálózat részei, annál is inkább, mert a csatlakozó sztrádák zöme még nincs kész. A díjasítás itt károkat okoz a helyi kapcsolatokban.
  • Egészen furcsa az ország repülőterére vezető út fizetőssé tétele ezen a módon.
  • Nehéz következetességet fölfedezni az érintett szakaszok kiválasztásában. Az M2-es kétszer egysávos részei például ugyan miért lettek fizetősek?
  • Az új rendszert kapkodva, előkészítetlenül vezették be. Karácsonykor még semmilyen konkrét részletről nem volt információ, a részletes térképek néhány órával a bevezetés előtt jelentek meg.
  • Noha újév napján nulla órától már élt a rendszer, reggelig még sehol nem lehetett megvenni az új matricákat, a megszokott mobiltelefonos, internetes vásárlás pedig egy teljes hónapig nem lehetséges.
  • Bár a regionális matricák szisztémája jó ötletnek tűnik, az, hogy megyés engedélyeket vezettek be, rossz döntés volt. Az autópályák, autóutak rendszere ugyanis természetesen nem illeszkedik a megyehatárokhoz.
  • A megyei rendszer számos aránytalanságot, furcsaságot, igazságtalanságot eredményez. Például akkor, ha egy fizetős út csak röviden érint egy megyét. Ezeken a helyeken megint sokan lesznek, akik a rövid szakasszal párhuzamos ingyenes, vagyis a településeken átvezető utakat választják majd.
  • Sokáig egyáltalán nem volt információ arról, hogy pontosan milyen szakaszok milyen megyei matricával vehetők igénybe. Amikor megjelent a tájékoztatás, az további értelmezési nehézségeket okozott, jelenleg is bajos kisilabizálni, hová milyen matrica jó.
  • Helyben, a sztrádákon erősen hiányos a tájékoztatás, pedig a bonyolult és szokatlan rendszer miatt elvárható lenne, hogy minden csomópontban írják ki: innentől milyen matrica jó.
  • A nehézségek ellenére sincs igazi türelmi idő. Akit az első órákban elkapnak, hogy nincs matricája az immár fizetős szakaszokon, fizethet, ha nem is büntetésnek nevezik a sarcot.
  • Nagyon nehéz megbecsülni, az eddiginél rosszabb (új szakaszok díjasítása) és kedvezőbb (megyei matricák) feltételek az egyes járműtulajdonosokból milyen lépéseket váltanak ki: ki lesz, aki az eddigieknél kevesebbet, ki, aki többet költ majd matricára. Így nehéz megbecsülni, a költségvetés számára milyen egyenleggel zárul a változás.

Matrica kell, de pontosan milyen?

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Egyik munkatársunk a Megyeri hídnál járt, ahol egyelőre nincsen pontosan kitáblázva, mettől kell fizetni, egy külföldi autóst nagyon könnyen megbüntethetnek. Arról sincsen egyelőre információnk, hogyan értesítik azokat az autósokat, akiket megbüntettek. Akit február végéig megbírságolnak, összesen 6470 forintot kell fizetnie.

Még csak a kutakon

Mobiltelefonon, interneten még nem, de a benzinkutakon már kaphatók a megyei éves útdíj e-matricák. Az Origo által megkeresett fővárosi benzinkutaton mindenütt lehetett már kapni matricákat. 

Elkezdték a táblázást és feliratos figyelmeztetést is. A megyei éves matrica 5000 forintba kerül, és egy-egy megyére érvényes. Az értékesítési pontok listája megtalálható a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. honlapján.

Nincs világos jelzés

Az Origo egyik munkatársa kipróbálta az új megyei matricát, és átment az M0-s Megyeri hídi szakaszán.

A Megyeri hídra érve sincsen hivatalos jelzés arról, hogy később fizetni kell

Forrás: Origo

Pest felé haladva nincsen kitáblázva, hogy a híd utáni szakasz fizetős lesz, így aki péládul külföldi, annak semmilyen információ nem áll a rendelkezésére a későbbi kötelező díjfizetésről.

Miután átértünk a hídon, és elérkeztünk a dunakeszi leágazás előtti részhez, akkor szerepel az eletronikus kijelzőn, hogy onnantól fizetni kell, de tábla továbbra sincsen. A probléma ezzel az, hogy a lehajtóhoz csak meglehetősen közel szerepel a kijelzőn az információ, így 100 kilométeres sebességnél gyakorlatilag nincs lehetőség arra, hogy elhagyjuk az útszakaszt. A külföldiek ebben a helyzetben sem kapnak információt arról, hogy fizetniük kell.

A dunakeszi leágazásnál csak az elektronikus kijelző hívja föl a figyelmet, hogy fizetni kell. Hivatalos tábla nincsen erről

Forrás: Origo

A dunakeszi lehajtót elhagyva, ahonnan fizetős az M0-s, csupán egyetlen eletronikus kijelző figyelmeztetett minket arra, hogy ettől kezdve fizetős szakaszon haladunk.

Csak az elektronikus kijelző figyelmeztet, hogy fizetni kell a dunakeszi lehajtó után

Forrás: Origo

A reülőtérre sem lehet ingyen menni

Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a Zrt. ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj (1470 forint) megfizetése mellett az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak. Így akit most megbüntetnek, annak 6470 forintot kell majd fizetnie. Arról nincsen információnk, hogyan értesítik azokat, akiket megbírságoltak a matricahasználat elmaradása miatt.

Mától kell megyei matricákat vásárolni az ország bizonyos útszakaszaira

Forrás: MTI/Kovács Tamás

Csütörtöktől fizetős az M0-s körgyűrű, a sztrádák fővárosi bevezető szakasza, illetve számos nagyvárost elkerülő út. A Liszt Ferenc Repülőtér 2-es termináljához sem lehet ingyen eljutni autóval, ugyanis a 4-es út bevezető szakasza sem maradt ingyenes.

Hende sem volt képben

Továbbra sem kell fizetnizetni az M86-os út használatáért az autósoknak Hende Csaba honvédelmi miniszter szerint, a kormány útdíjtérképén mégis a matricaköteles szakaszok között van a Vas megyei út.

Nem csak költői kérdés

Az interneten tett fel valószínűleg nem csak költőinek szánt kérdést az új útdíjakról, egészen pontosan a Megyeri híd fizetőssé tételéről Wintermantel Zsolt. Újpest közlekedésmérnök végzettségű polgármestere csomópontot keres. „De vajon melyik az M0-74-es csomópont, ameddig ingyenes a Megyeri híd? Az első pont, ahol le lehet jönni, az a 75-ös!” – ezt írta Wintermantel Zsolt a Twitteren, és biztos, ami biztos, a Facebookon is feltette a kérdést.

A legtöbben bizonyára Pest megyei matricát vesznek majd, miközben Békésnek, Nógrádnak, Szolnoknak nincs is megyei passzusa

Forrás: Origo

 

Ujhelyi: Milyen háttértanulmányok készültek?

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől és Börzsei Tibortól, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójától kért tájékoztatást a január elsejétől életbe lépett új útdíjszabási rendszerrel kapcsolatban Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője.

Az új díjfizetéssel kapcsolatban Ujhelyi a szakminiszternek írt levelében többek között arra vár választ, hogy miért pár héttel a bevezetés előtt jelentették csak be a jelentős változásokat, illetve milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban.

Fotó 2015.01.01. 08:59:21 / # 337288
avatar


MCCCXCII 2014.12.31. 20:10:13 / # 337287
Rákérdeztem a telefonos ügyfélszolgálaton.A következőt mondták.A reptérre vezető útszakasz Vecséstől a reptéri lehajtóig már az is fizetős.Sőt, ha éjfél előtt kimentél a reptérre, és január 1.-én jössz el onnan, akkor is fizetős.Azaz pontosabban, ha nincs érvényes matricád, akkor büntetést kell fizetned.Kivétel, ha a megadott határidőig (azt hiszem február vége) megveszed személyesen a megyei éves matricát 5 ezer forintért.Vagy a másik megoldás, hogy veszel egy tíz napos matricát személykocsira 2975 forintért.Így még van tíz napod gondolkodni, hogy megveszed-e majd a megyei matricát vagy sem.Ha, nekem nem hiszel, akkor hívd a +36 (36) 587 500-as telefonszámot, és a menüpontok között navigálva eljuthatsz az ügyintézőig.Persze ne lepődj meg a következő szövegen:„Az ön hívása fontos számunkra, ezért türelmét kérjük. Amennyiben 3 percen belül nem tudjuk kapcsolni az ügyintézőt, akkor automatikusan bontjuk a vonalat.”

MCCCXCII 2014.12.31. 19:54:26 / # 337286
Hát nagyon én sem.
MCCCXCII 2014.12.31. 19:52:14 / # 337285
Ja. Taxis vagyok ilyen KRESZ tudással.De, ha kevés a tudásom, majd plagizálok magamnak egy KRESZ vizsgát.
zenitó 2014.12.31. 17:55:49 / # 337283
avatar

Miért,egyébként nem terveztél Pest megyére matricát vásárolni?

Fotó 2014.12.31. 16:32:23 / # 337282
avatar

http://hvg.hu/cegauto/20141231_Matrica_kell_a_Ferihegyre_valo_kijutasert

Ezt a mocskos lehúzást és még milyen idiótául!

hiénakutya 2014.12.31. 11:35:51 / # 337277

Itten van azoknak az elárusítóhelyeknek a listája, ahun az újfajta megyei matricák holnaptól megvásárolhatóak:

Lista

tomajer 2014.12.31. 08:33:00 / # 337276

Ezt a képet mentse mindenki a telefonjára:


tomajer 2014.12.31. 08:14:56 / # 337274
VEKE
5 órája · szerkesztve ·

Fizetős 4-es út, fizetős reptér?
Figyelem! Fizetős lesz a 4-es út bevezetője is! Sőt, ha jól látjuk a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljához is matricát kell venni. Bizony, az a két kis fekete pötty ott a 4-es és a 400-as út csomópontja (Vecsés-nyugat) illetve a reptéri leágazás. Igazán tanítanivaló példa a lehúzásra, gratulálunk a kitalálóknak. Várhatóan sokat fognak csuklani, mivel január elsején 0 órától már büntetnek is. Jó, van egy hónap türelmi idő amíg még le lehet róni az új adót és akkor nagy kegyesen nem lép életbe a bünti.
A kép forrása:
http://www.kormany.hu/download/7/36/30000/Pest_megye.pdf

Fizetős 4-es út, fizetős reptér?
Figyelem! Fizetős lesz a 4-es út bevezetője is! Sőt, ha jól látjuk a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljához is matricát kell venni. Bizony, az a két kis fekete pötty ott a 4-es és a 400-as út csomópontja (Vecsés-nyugat) illetve a reptéri leágazás. Igazán tanítanivaló példa a lehúzásra, gratulálunk a kitalálóknak. Várhatóan sokat fognak csuklani, mivel január elsején 0 órától már büntetnek is. Jó, van egy hónap türelmi idő amíg még le lehet róni az új adót és akkor nagy kegyesen nem lép életbe a bünti. 
A kép forrása:
http://www.kormany.hu/download/7/36/30000/Pest_megye.pdf

alelölülő 2014.12.28. 17:54:40 / # 337265


hiénakutya 2014.12.27. 08:42:18 / # 337262

Ráadásul a közigazgatási határt jelző tábla sem azonos a gyorsforgalminál elhelyezett "lakott terület vége" táblával.

De ez már tényleg részletkérdés ahhoz képest, hogy a "gyorsforgalmi" nem autóút.

Kekec 2014.12.27. 07:45:55 / # 337261
avatar

Remélem nem taxis vagy ilyen kresz tudással.

Hol látsz ott autóút jelzőtáblát?

Az egy lakott terűleten kívűli főútvonal.

MCCCXCII 2014.12.26. 22:22:13 / # 337255

Annak csúfolják.

A Határ út és Ferihegy között nem Budapest lakott területéhez tartozik a táblák szerint.

Ezért elképzelhető, hogy fognak érte díjat szedni.

Már csak azért is, hogy legyen miből majd felújítani.

Vagy rosszul gondolom? : )

hiénakutya 2014.12.25. 12:47:20 / # 337249

Az egy autóút?

MCCCXCII 2014.12.25. 11:23:24 / # 337248
Bocsánat a tudatlanságomért.De valaki mondja már meg nekem szegény kicsi fejemnek, hogy a repülőtérre menő két vaskorláttal ellátott út az a Győmrői, amelyik a Határ úttól kezdődik és majdnem a bezárt Ferihegyi 1-es terminálig tart, az ott egy autóút, amelyiket a köznép gyorsforgalminak nevez, az vajon fizetős lesz, vagy marad magyar hungarikumként díjmentes?

Oldalszám: 3