Hozzászólások száma: 55
Ugrás a hírhez Oldalszám: 3
Témakörök > Hírek fórumai > Fizetős lesz az M0-s A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
tomajer 2014.12.14. 08:41:35 / # 337118

Fizetős M0-s: Orbánt cáfolja az Európai Bizottság

2014. december 13., szombat, 21:10 Utolsó frissítés: 11 órája

Szerző:


Bár Orbán Viktor a pénteken a Napi Gazdaságban megjelent interjújában azt mondta, hogy az M0-s körgyűrűt uniós kötelezettség miatt kell fizetőssé tenni, az Európai Bizottság a Portfolio.hu-nak cáfolta, hogy lenne bármiféle ilyen kötelezettség.

Orbán Viktor a Napi Gazdaságnak adott interjúban azt mondta: "az M0-s körgyűrű a magyar autópálya-rendszer része. Egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé. Ez a külföldieket és a magyarokat is érinti. Egységes rendszert tudunk jól működtetni." A kormányfő erre hivatkozva mondta azt, hogy a kormány ellenben kiépíti a megyei matricarendszert, amely "megkíméli a magyarokat".

Még szerdán, amikor először jelent meg a hír, hogy fizetni kell majd az M0-s használatáért, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt közölte, hogy a körgyűrű azért nem lesz teljes egészében fizetős, mert a sztráda egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díjasítást pedig az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. Ezzel szemben a kormányfő pénteken megjelent interjúja után Csepreghy Nándor, az NFM helyettes államtitkára péntek este már azt közölte, hogy nincs ellentmondás Orbán állítása, miszerint az EU miatt kell fizetni és az NFM korábbi állítása között, miszerint éppen, hogy az EU miatt nem kell fizetni egyes szakaszokon.

Csepreghy azt mondta, hogy az EU által 2010-ig finanszírozott közlekedési projektekben "kisebb volt a közösségi támogatási arány a maximális lehetőségnél, emiatt több hazai forrást kellett a beruházás mellé tenni. E projektek nem állnak meg anélkül, hogy ne vezetnék be azt az útdíjat, ami a hosszú távú minőségi fenntartását biztosítja, mert nem keletkezik az a folyamatos bevétel, ami a folyamatos karbantartást, a működési költséget finanszírozná", vagyis "az útdíj az európai uniós szabvány, finanszírozási és rentabilitási szempontok betartása érdekében kerül bevezetésre".

A Portfolio.hu azonban megkereste az Európai Bizottság magyarországi képviseletének sajtóosztályát, amely Brüsszelből azt az egyértelmű választ kapta az útdíjjal kapcsolatban, hogy "semmilyen kötelezettséget nem fogalmazott meg az Európai Bizottság az M0-ás körgyűrű díjfizetőssé tételével kapcsolatban". Hozzátették, hogy Budapestnek a dugódíj bevezetésére van kötelezettsége, viszont ha az M0-s fizetőssé tételéből bevétele származik majd a magyar államnak, akkor ezt figyelembe kell venni az EU által folyósítandó támogatás összegénél, vagyis ha Brüsszel pénzt fog adni a még meg nem épült szakaszokra, akkor valószínűleg kevesebbet fog adni, emiatt pedig módosítani kell a nagyprojektekről szóló listát és az uniós támogatásokat legkésőbb a projekt lezárásáig.

dr.Kotász 2014.12.13. 17:36:15 / # 337105

Őrültek háza lesz hétfőn Budapest útjain

Hétfőn 7 órától 17 óráig forgalomlassító demonstrációt tartanak az M3-as és az M5-ös autópálya fővárosi bevezető szakaszain, a III. kerületi 11-es főúton, a XI. kerületi Egér úton, az Andrássy úton, a budai alsó rakparton és a rakpartról a Margit hídon át a Kossuth Lajos térre vezető útvonalon. Torlódások várhatók, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a kötöttpályás közösségi közlekedést ajánlja.

Mi tart vissza bennünket attól,hogy csatlakozzunk ehhez a demonstrációhoz?

Legfeljebb a gyávaság és a papirkutyaság.

Rajta kollégák tőltsetek vért a pucátokba és ne csak akkor,amikor valaki nem tud 200ft-ot kifizetni a viteldíjból és akkor jön a hármas brék.

Koti


tomajer 2014.12.13. 13:48:07 / # 337100
Fizetős M0-s: Tarlós összehívta a polgármestereket


A Főpolgármesteri Hivatal legfrissebb sajtóközleménye szerint Tarlós István főpolgármester hétfő délutánra összehívta Budapest 23 kerületének polgármestereit az M0-s körgyűrű fizetőssé tétele ügyében. Korábban a Demokratikus Koalíció azt kérte Tarlóstól, hogy azonnal hívja össze a közgyűlést.

Úgy tűnik, hogy Tarlós Istvánnal nem konzultált a kormány előzetesen a tervről, ugyanis a Moszkvában hivatalos úton lévő főpolgármester csütörtökön még nem tudott véleményt alkotni. Mint az Indexnek elmondta, "még tájékozódnia kell a kérdésben, hogy kifejthesse álláspontját".

D  AS20141203005 Fotó: Kovács Tamás / MTI

Mint az csütörtökön megírtuk, több fideszes vezetésű kerület polgármestere is kritizálta a kormány ötletét, ami szerint januártól megszűnik az M0-s általános díjmentessége. Köztük volt Bús Balázs óbudai polgármester, aki szerint elfogadhatatlan az ötlet, mert a Megyeri híd fizetőssé tétele újabb közlekedési problémákat fog okozni a III. kerületben, ami egyszer már javult, éppen a híd átadása után.

Wintermantel Zsolt, Újpest kormánypárti polgármestere is megdöbbent. A BKK vezérigazgatójához fordult, hogy modellezzék le az intézkedés várható hatásait. Pokorni Zoltán hegyvidéki polgármester pedig megkereste a javaslatot kidolgozó minisztérium államtitkárát, hogy üljenek le tárgyalni.

Az NFM terve szerint a megyei matricák évente ötezer forintba kerülnek majd. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára szerint "havi 400 forintért az agglomerációból munkába járók nem térnek át a településeken átvezető mellékutakra".

Wittinghoff Tamás budaörsi polgármester viszont úgy vélte, hogy az intézkedés drámaian érintené az agglomerációs településeket és a külső kerületeket, hiszen nyilvánvaló, hogy amikor az M0-s elkerülésére kényszerítik majd az autósokat, azok „tömegével zúdulnak rá” a városkörnyéki településekre és a peremkerületekre.

hánymacska? 2014.12.13. 12:21:04 / # 337099
avatar
Fővárosi taxisoknak is és autósoknak is + 5000 plusz kiadás .



tomajer 2014.12.13. 07:49:23 / # 337091

Itt sarcolnak még Orbánék


A kormány nem csak az M0-s autóút két szakaszát és az autópályák fővárosba bevezető kilométereit teszi fizetőssé. A helyzet ennél sokkal rosszabb: pár hét múlva fizetni kell a sztrádák valamennyi, ma még díjmentesen használható városi elkerülő pályáján is. Csak három olyan szakasz marad az országban, ahol nem kell e-matricát váltani – ezeknél az uniós pénzeket félti az állam.

Még ki sem heverték az M0-s autóút közelgő díjasításának hírével járó sokkot, egy napon belül megkapták a második sallert is a kormánytól az autósok. Ezt azonban kizárólag azok vették észre, akik tényleg nagyon figyeltek az ügyben megnyilatkozó Csepreghy Nándorra.

A Miniszterelnökség helyettes államtitkára ugyanis csütörtökön kiállt a kamerák elé, és azt közölte: a fővárost elkerülő csonka körgyűrű déli szakaszát kivéve valamennyi autópálya és gyorsforgalmi út fizetős lesz 2015 első napjától. Ami nem pontosan így igaz, hiszen jövőre az M0-s valójában az M5-ös autópálya és 1-es főút között, illetve az M3-as és a 4-es főút között marad ingyenes, továbbá lehet szabadon furikázni az M31-es autóúton is. A lényeg azonban mégsem ez.

Az M3-as és az M0-s csomópontja
Az M3-as és az M0-s csomópontja
Kovács Attila / MTI
  l

Fontosabb, hogy ezeken a gyorsforgalmi utakon kívül tényleg minden valamirevaló aszfalt- vagy betoncsíkot díjasítanak. Nemzetközi gyakorlat ide, korábbi kormányzati fogadkozások oda, már bizonyos, hogy nincs kivétel. Az autósoknak az M7-es Székesfehérvár melletti szakaszán éppúgy fizetniük kell, mint Tatabánya mellett az M1-en haladva. És nem ússzák meg azok sem, akik a tréfásan „M2-es autóútnak” nevezett, meglehetősen balesetveszélyes utat használják, amikor Vácról a fővárosba utaznak.

És a lista természetesen bőven folytatható. Hiszen január 1-jétől Kecskemét mellett sem lehet ingyen elhúzni az M5-ös autópályán, továbbá Kósa Lajos választói számára is matricaköteles lesz a Debrecen melletti M35-ös. Ha ez nem volna elég, pénzbe kerülhet az is, hogy átkeljünk a szekszárdi vagy a dunaújvárosi Duna-hídon.

Aki pedig mindezek után esetleg mégis úgy döntene, hogy autóba ül, és elhagyja az országot, mindenképpen vegyen e-matricát, ha Rajka felé az M15-ös, netán Tornyiszentmiklós felé az M70-es irányába indul. És ha igaz, még az utak dolgában kevéssé elkényeztetett kaposváriak sem ússzák meg: ők előreláthatólag minden autópályától távol, a 61-es főúton kényszerülnek a zsebükbe nyúlni pár hét múlva.

hirdetés

Mindezt a sarcoláshoz szokott magyar autós néhány percnyi méltatlankodás után talán lenyeli. A döntéshozók alighanem érzik, hogy a balhé ezzel még messze nem múlt el. Erre utal legalábbis, hogy az ígéretek szerint január végéig esetleg nem büntetik meg azokat, akik figyelmetlenségükben fizetés nélkül hajtanának fel a frissiben díjasított útszakaszokra.

És a türelmi időszakra szükség is lehet, mert azt egyelőre senki sem tudja megmondani, valójában honnan tudja majd az autós, hogy milyen fizetős szakaszon jár. Addig rendben is van, hogy a jövőben a közlekedőknek fordítva kell felülniük a lóra, és eleve azzal érdemes kalkulálniuk, hogy minden gyorsforgalmi út fizetős. Ha meg valahol néhány száz méternyi mégsem, akkor arra az ígéretek szerint tábla figyelmeztet majd.

Budaörsön valószínűleg jobb, ha állandó dugókra készülnek
Budaörsön valószínűleg jobb, ha állandó dugókra készülnek
Kovács Attila / MTI

A megyei e-matricák kiváltóinak meg arra kell felkészülniük: előfordulhat, hogy véletlenül átlépik a megyehatárt, amiről úgy értesülnek, hogy kézhez veszik a pótdíjról szóló értesítést. Aki pedig időben észbe kapna, alighanem több tíz méteres gumicsíkot hagyva fékez majd az autópálya belső sávjában, hogy az utolsó pillanatban jobbra kivágva elmeneküljön valahogy a méltatlan büntetés elől.

Bárhogy is, a családok utazási terheinek „csökkentése” valamikor a jövőben tovább folytatódhat. Az M31-es és az M0-s jövőre még díjmentes szakaszainak fizetőssé tételével például. Amire kitűnő alkalmat kínál majd, ha ezeken az uniós támogatásokból épített szakaszokon lejár a Brüsszellel kötött támogatási szerződés.

Az a dokumentum, amire alapozva egy elhamarkodott díjasítás nyomán a közösség illetékesei esetleg újabb, Magyarország elleni eljárást indíthatnának, és visszakérhetnék a beruházásokra kifizetett pénz egy részét. Információink szerint olyan útszakaszt jövő januárban sem díjasítanak, amelyen a magas uniós támogatások miatt ez visszaütne.

Chikán: Súlyos árat fizetünk

Chikán Attila közgazdász szerint gondosabban kellett volna eljárni, más országokban ugyanis a belvárosi közlekedésre vetik ki az adókat. Nálunk ezzel az intézkedéssel inkább beterelik a forgalmat Budaörsre és az agglomeráció más településeire, amivel alapvetően rontják az ott élők életkörülményeit, és szennyezik a környezetet is. Az intézkedéssel a költségvetés nyerhet egy-kétmilliárdot, de társadalmi szempontból olyan súlyos árat fizetünk, ami kérdésessé teszi az intézkedés hatását – jelentette ki a Napi.hu-nak az első Orbán-kormány gazdasági minisztere.

Gyurcsányi 2014.12.11. 15:48:49 / # 337075

 „Normálisak ezek?”

 Az M0-s tervezett fizetőssé tételéről az Origó megkérdezte az Árpád híd környéki autósokat, mert a Megyeri híd után ez az első lehetőség arra, hogy átkeljenek a Dunán. A vaskosabb kifejezésektől eltekintve a legenyhébb szavak a döbbenet és a katasztrófa voltak. "Elment az eszük, normálisak ezek?" – tette fel a költői kérdést egy kisáruszállító vezetője, aki szerint az intézkedés bevezetésével tekinthetjük úgy, hogy a Hungária körút elesett. A fideszes polgármesterek is őrjöngenek Elfogadhatatlan, káros, végrehajthatatlan – csak néhány a jelzők közül, amelyeket a kerületi és a Budapest környéki polgármesterek használtak az M0-s fizetőssé tétele miatt.

https://kuruc.info/r/2/136925/

donkihóte 2014.12.11. 13:37:36 / # 337073
avatar

Egy tekercs fekete szigetelőszalag sokkal olcsóbb lett volna.

kertestaxi 2014.12.11. 11:41:37 / # 337072
avatar

Ha jól értelmezem marad a régi opció is. Veszel egy 10 naposat háromezerért és mehetsz a balcsira.

kertestaxi 2014.12.11. 11:34:45 / # 337071
avatar

Igen örülök. Eddig évi 110000Ft ot költöttem matricára. Az M3-on nem voltak olyan "nagyvonaluak", mint az M7-en és nagyjából Pest határától fizetős.

tomajer 2014.12.11. 09:08:42 / # 337063
10 érv, hogy miért jó ötlet a fizetős M0-s

Január elsejétől a fővárost elkerülő körgyűrű (nevezzük M0-snak) több szakaszának használatáért minden autósnak fizetnie kell, az autópályákra pedig megyénként éves e-matricát válthatunk, ötezerért - adta hírül tegnap a NOL.HU, majd a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztálya is megerősítette, hogy megszűnik az M0-s általános díjmentessége.
Állítólag jó ideje megy az ötletelés, hogy a jövő évi útdíjbevételeket hogyan tudná 150 milliárdról 189 milliárd forintra emelni a kormány, de most már mindenki megnyugodhat, kitalálták. Egy hónapunk sincs hátra és fizethetünk mint a katonatiszt, ha a Szentendrei úttól az M3-ig, illetve 4-es főúttól az M5-ig szeretnénk élvezni az M0 adta szabadságot. Az 1-es főút és az M5-ös, a 4-es főút és az M3-as között marad a díjmentesség.
10 érv, hogy miért jó ötlet a fizetős M0-s De ez még semmi! Fizetősek lesznek az autópályák fővárosi bevezető szakaszai is: az M1-M7, az M3-as, az M5-ös és az M6-os utolsó kilométerei. Ez enyhén szólva is pofátlan húzás, de mielőtt cipőt húznál és berohannál a tüntető tömegbe, nézzük meg miért lesz jó, ha fizethetünk az M0-sért. Csak pozitívan...
1.- Aki fizet, mehet. Mint tudjuk fellendült a gazdaság, dübörög a rezsicsökkentés, ergo a te zsebedben több a pénz, így nem esik nehezedre kicsengetni ezt a kis aprót, és élvezheted a forgalommentes M0-st.
2.- Nincs pénzed kerülni? Semmi gond, bemehetsz páratlanul szép fővárosunkba, a Hungária körúton végigaraszolva lesz időd megcsodálni a Groupama Arénát és a felújított villamospálya zöld gyepét.
3.- Ebben is világelsők lehetünk. Fizetőssé tenni azt az utat, aminek a lényege, hogy az átmenő forgalom elkerülje a várost, az világelső unortodox húzás.
4.- Csökkenni fog a balesetek száma. Míg az M0-án ritkább lesz a forgalom, a városban meg úgyis mindenki állni fog, a súlyos balesetek számának csökkenése szinte borítékolható.
5.- Nem költesz hülyeségekre az IKEA-ban, nem mész olcsó hotdogért és húsgombócért a budaörsi bevásárlóközpontba. Marad a CBA, biztos elfér még pár Porsche a parkolóban.
6.- Végre mindenki részt vehet az "arányos közteherviselésben"! Ugye autósként eddig téged is zavart, hogy nem fizetsz eleget a közösbe? (regisztrációs adó, teljesítmény adó, az üzemanyagok általános forgalmi adóval terhelt jövedéki adótartalma, stb.) Hát most ledobhatod magadról ezt a nehéz lelki terhet.
7.- Ajándékozz e-matricát. Ha fővárosi szeretteidet balatoni wellnessezéssel lepnéd meg, legyél gavallér, és fizesd ki megyénként az útdíjat, amit egész évben használhatnak majd. Elég egy Pest, egy Fejér és egy Somogy megyei matricát vásárolni - csupán a fővárosi sztrádaszakaszokat kell ügyesen kikerülni -, és már roboghatnak is a déli partra.
8.- Nem fog hiányozni az a pénz, hiszen úgyis 15 százalékkal csökkent az üzemanyagok ára, és ki tudja, még mennyivel fog.
9.- Vegyük észre, hogy az M0 fizetővé tételével olcsóbb lesz az autópálya-matrica. Hiszen immár ugyanazzal a matricával jóval több kilométernyi gyorsforgalmi utat használhatunk!
10.- A 4-es metró miatt, az unió által 2016-tól kötelezően előírt dugódíjtól akarják megmenteni az agglomerációban lakókat. Tehát ha fizetős az autópálya bevezető, akkor már otthonról sem kocsival indulsz, hanem busszal vagy vonattal. Világos?!
+1.- Mélypontra értünk, aminek tulajdonképpen lehet örülni. Nézzük pozitívan: az éjszaka is hajnal előtt a legsötétebb.

tomajer 2014.12.11. 09:03:45 / # 337062

Az M0-ás fizetőssé tételéről szóló közleményt a fejlesztési tárca csupa örömhírrel kezdi: bevezetik a megyei matricát és nem drágulnak a távolságibusz-, valamint a vonatjegyek. A januártól minimális türelmi idővel bevezetett változásoknak azonban bőven lesznek kárvallottjai. A több mint 7 utas szállítására alkalmas kisbuszok például a jelenlegi összeg kétszeresét fizetik jövőre a 10 napos matricáért, és ezentúl a nem személyautók mögé kötött utánfutókért is fizetni kell, nem is keveset.

Jönnek a megyei e-matricák, januártól sem kell többet fizetni a vonatjegyért címmel adott ki közleményt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról a bombaként robbanó hírről, hogy januártól fizetni kell az úthasználatért az M0-ás több szakaszán, illetve a nagy autópályák fővárosi bevezető szakaszain.

Jönnek a megyei matricák

A jövő évtől egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják az autósok, a január elsejétől kapható matricatípus 5 ezer forintba kerül majd. A személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint is változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. A fejlesztési tárca a vasúti és autóbuszos helyközi közösségi közlekedés tarifáiban sem tervez emelést - hívta fel a figyelmet az NFM.

Az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve pl. a Győr–Budapest vagy a Budapest–Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal - írták a közleményben.

100 százalékkal drágább matrica a kisbuszoknak, fizetni kell az utánfutóért is

Változás az is, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át.

Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított, új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival - írta az NFM.

Fizetős M0-ás, kivéve ahol az EU támogatta

Az arányos közteherviselés érdekében az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége. A körgyűrű M5 autópálya és M4 autóút (4-es főút), valamint M3 autópálya és 11-es főút közti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0 autópályán belüli részei (pl. M1-M7 bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek - érvelt a tárca.

Az M0 körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díjasítást itt az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

Fotó:

A jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli - írták.

A kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra jogosultság hiányában hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis érkezne pótdíjfizetési felszólítás, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.

Emelnek a fuvarozóknak, mi meg mehetünk busszal

A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok esetében is megszűnik.

A helyközi közösségi közlekedésben január elsejétől nem várható árváltozás, a fejlesztési tárca az autóbuszos és vasúti jegyek és bérletek árát nem tervezi módosítani. Az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek - hívta fel a figyelmet az NFM.

alelölülő 2014.12.11. 08:18:14 / Módosítva / # 337059

Érdekes lesz ez a megyekártya.

M7 mielőtt elérné a Balatont, pár kilométeren Veszprém megye déli csücskén megy keresztül, tehát néhány km miatt arra is meg kell majd vásárolni.

hiénakutya 2014.12.11. 02:03:10 / # 337055

Kaptál egy ötezres agglomerációs adót.

Örülsz?

kertestaxi 2014.12.10. 20:44:46 / # 337054
avatar

Ha Pest megyére tényleg évi 5000Ft lesz az ár, akkor ígérem két hétig nem sértegetem a kormányt.

tomajer 2014.12.10. 19:56:06 / # 337053
Fizetős lesz az M0-s

De ezzel még nincs vége. Fizetősek lesznek az autópályák fővárosi bevezető szakaszai is. Így az M1-M7, az M3-as, az M5-ös, illetve az M6-os utolsó néhány kilométere.

Oldalszám: 3