Hozzászólások száma: 119
Ugrás a hírhez Oldalszám: 6
Témakörök > Hírek fórumai > Már Budapesten is szolgálnak elektromos taxik A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
tomajer 2015.05.20. 18:24:29 / # 339413

Ha az új kocsija nem elektromos lesz, kinevetik majd a gyerekei

2015. május 20., szerda, 14:27 Utolsó frissítés: 3 órája

Szerző:


Miért venne valaki középkategóriás benzinmotoros autót nagyjából ugyanannyiért, mint amennyiért most már egy gyakorlatilag nulla vagy elhanyagolható fenntartási költségű elektromos autó kerül? Úgy tűnik, túljutott a billenőponton az elektromos autók piaci térnyerése, és elérhető közelségbe került a korábban csak vizionált utcai hatalomátvételük – a világ fejlett részeiben mindenképpen. Ha ennek okaként egyetlen tényezőt kellene megnevezni, mi a lítium-ionos akkumulátorra szavaznánk. Természetesen a Tesláéra.

Feltűnt-e, hogy a Volkswagen Golf és a hármas BMW most ugyanannyiba kerül? Ha betér a két márkakereskedésbe, azzal szembesül, hogy mindkettő listaára úgy 12 millió forintról indul. Persze egy kis csalással azért éltünk: a két márka elektromos (és még csak nem is hibrid) változataira gondoltunk.

Átfutva a Magyarországon elérhető elektromosautó-kínálatot kitűnik, hogy a modellek (alap) listaára ma 8-12 millió forint között mozog, és nem egyértelmű, hogy a prémium márkákhoz prémium árak is társulnak-e. Budapest vastagabb pénztárcával rendelkező szegleteiben egyre gyakrabban tűnik fel hibrid (elektromos és benzinmotoros) autó, és mutatóba már megjelenik néha egy-egy teljesen villanyhajtású járgány is. Attól azonban mi, magyarok, még messze vagyunk, hogy az új autóra vágyók tömegesen gondolkodnának el egy abszolút rezsicsökkentő, elektromos változaton. A fejlett Nyugaton azonban forradalom van kibontakozóban.

Robban az európai piac

Jóllehet, még mindig a dízel-, és a benzinmotoros gépkocsikból veszik a legtöbbet az új autók közül, az több mint érdekes, hogy Európában csak 2015 márciusában 18 ezer elektromos autót adtak el a márkakereskedésekben (ez az eddigi havi rekord), és a prognózis alapján az is könnyen elképzelhető, hogy 2015-ben egész évben a 150 ezres eladási limit is alulbecsültnek bizonyul. Magyarországon fele ennyi – hagyományos, benzines vagy dízeles – új autó sem talál gazdára.

Fotó:

Az előrejelzések nagy szórást mutatnak, az elemzők egyelőre nem tudnak pontosabb prognózisokkal előállni, mert sok az ismeretlen az egyenletben. A viszonylag alacsony olajár például az elektromos autók terjedése ellen hat. Ezzel szemben az európai piacot még egyedi esetek is el tudják torzítani, Norvégiában például a magas vásárlóerő a különféle ösztönzőkkel párosulva ahhoz vezetett, hogy nagyon megugrottak az eladások. A nagyobb autógyáraknak égetően fontos az ügy, mivel ráálltak a termelésre, nem tudják könnyen leállítani a futószalagokat, a gyárakból mindenképpen kigördülnek az autók, amelyeket valahogy kénytelenek lennének eladni.

Nyugat-Európában igazából mostanában robbant az értékesítési piac: a felmérések szerint egy éve 58 ezer villanyautót adtak el, idén ennek a háromszorosát várják. Az Európai Unióban és az Egyesült Államokban jelenleg egyaránt a teljes állomány fél százalékát teszik ki az elektromos hajtású járművek, ami ugyan nagyon alacsony arány, a növekedés azonban gyors.

A Tesla és a többiek

Az még érdekesebb, hogy az évekig csak a Tesla számára sikeresnek tűnő piacon a Mitsubishi, a Nissan és a BMW is „termékeny talajra” talált. Mindeközben a Tesla Model S annak ellenére kelendő maradt, hogy júniusban már 3 éve lesz annak, hogy az első modellek az Egyesült Államokban a tulajdonosaikhoz kerültek. Az S sikere a konvencionális autóiparban is elismerést vívott ki azzal, hogy tavaly ősszel a hybridcars.com már arról számolt be, hogy az utakon már több mint 50 ezer darab ilyen, 420 lóerős elektromos sportkocsi visít.

A Teslának nincs gondja az eladásokkal, hisz az Egyesült Államoktól Kínán át Norvégiáig mára népszerű és keresett autómárkává vált. Az egykor a PayPal „feltalálása”, illetve manapság a SolarCity projekt felfutása kapcsán emlegetett Elon Musk a Teslával azonban más terveket dédelget. A sportkocsik közt produkáló S után a Tesla újabb nagy dobásra készül: jövőre tömeggyártásba engedik a szériaérett E modellt, az új Teslát, melyet az eddigi 65 ezer dolláros (durván 18 millió forintos) S árcédula helyett egy új generációs innovációs csomag beépítése mellett is ennek alig több mint a feléért, 36.500 dollárért (10 millió forintért) kínálnák. Ez az ár az amerikai autópiacon a középkategóriás autók ára – és ha az új autó beválik, várhatóan felbolygatja majd az egész világ autópiacát.

Szűk keresztmetszetek

Az elektromos autók terjedésének „szűk keresztmetszeteit” a klasszikus benzin/dízel motorokhoz képest kis hatótávolság, a töltőállomások hiánya, illetve az akkumulátorok hosszabb „tankolási ideje” és az autók magas ára jelenti. Ezek egy részét kormányzati ösztönzők beépítésével lehet felszámolni (például: csökkentett vagy elengedett áfa a vásárláskor, súlyadó elengedése, ingyenes parkolás és tankolás, buszsáv megengedett használata stb.). Ha a töltőhálózat kiépül, rá lehet venni az embereket arra, hogy üljenek át e-kocsikba – ahogyan azt például Norvégiában teszik.

A Teslától indult ez az ötlet is: 2012 őszétől ingyenes újratöltő hálózat kiépítésébe kezdtek Amerikában, mely először Las Vegas és San Francisco között épült meg. A tény, hogy egy ekkora távolságot is meg lehet tenni elektromos autóval, kellő bizonyíték volt a norvég és a német hálózatépítés megkezdéséhez is. Ez az e-kocsik európai terjeszkedést is szolgálja, amit a Tesla megérezve 2014-ben Hollandiában külön üzemet létesített a kontinens vevői kiszolgálására. A hatás több mint érdekes: már tavaly tavasszal kiderült, hogy Norvégiában a Tesla S fogyott az autókereskedésekből a legjobban (több mint kétszer annyit vettek belőle, mint az új VW Golfból) – jóllehet, az elektromos sportkocsi ott is luxus árkategóriásnak számít.

Tesla Model S töltése egy kínai állomáson

Fotó:

A norvég kormány az elektromos autók elterjedését hátráltató tényezőkből több felszámolását is magára vállalta: a különböző adminisztratív módon bevezethető kedvezmények mellett kiépítés alatt van az egész országot behálózó töltőállomás-hálózat is. Ehhez a norvégoknak azonban jószerével már a luxusárat sem kell megfizetni, mert a tipikus városi elektromos autó címre pályázó Nissan Leaf tényleg egy középkategóriás autó árába kerül.

A következő lépés: az akku

Az elektromos autók mindennapossá válásához még egy problémát kell megoldani: az akkumulátorok és a tölthetőség kérdését. A szkeptikusok számára nem túl jó hír, hogy a minap bemutatott otthoni Tesla "akkuszekrény", a Powerwall bár elsőre kicsit bizarrnak tűnő áron kerül a piacra, annak ellenére úgy fogy, mint a cukor.

A kis helyigényű, lítiumion-alapú akkumulátorrendszer kicsit olyan, mint a Lego; a 7 és 10 kWh-os elemeiből összesen akár 9 darabot is össze lehet kötni, így akár egy 90 kWh-s tárolókapacitást is ki lehet alakítani. (Csak viszonyításképpen: legutóbb, amikor árajánlatot kértünk egy átlagos méretű, hazai családi ház napelemes rendszerrel felszerelésére – arra, hogy a háztetőre kerülő cellák megszabadítsanak az áramvásárlástól –, leginkább 2 kWh rendszereket ajánlottak a szakcégek.)

Energetikai szigetet épített egy férfi
Mindez azonban nem csak a Teslának jutott eszébe. Azt, hogy az egész hozzáállás mégis mennyire az amerikai pionírcéghez kötődik, jól szemlélteti annak a férfinak a története, aki Teslákból kiszerelt akkukból építette meg a maga energetikai szigetét – ami szépnek ugyan nem szép, de még csak veszélytelennek se mondható, viszont működik.

A 3000-3500 dollárba (825-960 ezer forintba) kerülő telepek mérete is, megoldási paraméterezhetősége is jelzésértékű. Az 1,3x0,86x0,18 méter kiterjedésű, 100 kilós, folyadékhűtéses rendszerelemek folyamatosan képesek 2 kW-os fogyasztói igény kielégítésére (a max teljesítményleadásuk 3,3 kW), ugyanakkor egy- és háromfázisú rendszerekhez is illeszthetők. A nemrég bemutatott Powerwall jövőre sorozatgyártásba kerül, és akár meg is vásárolható. És azon ma már egyetlen gazdasági elemző sem mosolyog, hogy Musk Nevadában több milliárd dolláros beruházással gigantikus lítiumionakkumulátor-gyárat épít – a neve is az: Gigafactory –, ahol akár évi félmillió darab Powerwall is készülhet. A piaci potenciált jól érzékelteti, hogy 2012-ben az elektromos autókhoz használatos akkumulátorpiac alig 200 millió dolláros volt, 2017-ben ez akár a 19 milliárdot (úgy bő ötezer milliárd forintot) is meghaladhatja.

A Tesla újabb, nagyobb, globálisabb hatású sikersztorijának az a végcélja – legalábbis Elon Musk szerint – hogy a Föld számítása szerint úgy 900 millió darab Powerwall-lal lefedhető globális energiaellátásából minél nagyobb részt a „T”-s emblémával váltsanak meg.

Az pedig csak még jobb hír, hogy a Tesla uralkodásába azért még vannak, akik beleszólnának: a japánok és a németek. Előbbieknél a fukushimai atomkatasztrófa után az elektronikai cégek zömét ráállították a gyorsan kisüthető, gyorsan feltölthető energiatárolási rendszerek kifejlesztésére, és ennek csak egyik nyúlványa, hogy a Gigafactoryba a Panasonic jelent meg a Tesla mellett, a Mitsubishi pedig néhány év alatt sorozatgyártásra érett elektromos autóval jelent meg. De lényegében ugyanez az outputja annak az alig néhány éves ötletnek is, mely abból indult, hogy a buszmegállókba beálló jármű tud-e üzemszerűen működni úgy is, ha ott villámgyorsan rátöltenek egy gyors akkura, ami egy elektromos buszt hajt. A válasz a a Siemens és Volvo szerint egyértelmű igen, hiszen Hamburgban és Göteborgban már az idén élesben tesztelik a rendszert. Olyan hibrid buszokat, melyek szinte kizárólag elektromos hajtást használnak, és az eddigi üzemanyag-fogyasztás negyedével (+ az e-motorokkal) képesek korszerűbb szolgáltatásra.

A Powerwall a világpiac meghódítására készül, de Musk cégének útja mégsem az egyetlen helyes, amelyen az akkumulátorok ügyében járni lehet. Azt, hogy gondolkodni minderről nem csak világméretben érdekes, a finn Toroidon példázza. A sportautó-készítő manufaktúra egyelőre csak azt célozza, hogy legyártson 100 darabot a saját elektromos sportkocsijából, és hogy azt benevezhesse a Le Mans 24 órás versenyére. Bár az autónak az erő az egyik legszembeötlőbb paramétere (hiszen 1341 lóerős), de az 1 MW elnevezés mellett azt az innovációt is érdemes észrevenni, hogy a finnek a gyorsan cserélhető akkumulátor problémájára is megtalálták a gyógyírt. A feltöltési idő nélküli megoldással ugyanis egy újabb szűk keresztmetszetet oldhatnak fel az elektromos autók előtt álló technológiai akadálypályán.

Magyarország: sehol

Elszomorító, vagy sem, Magyarországon ez az egész kérdéskör generálisan alig érdekel valakit. Mutatóban van néhány töltőállomás, néhány cég, mint például a Mol, az ELMŰ, amely promóciós célokra vásárolt elektromos autókat, de már abból is országos hír kerekedik, ha egy önkormányzat valóban azt gondolja, hogy az önmaga által, napelemekkel előállított áram jó dolog, de az még jobb, ha azzal a település üzemeltetését biztosító szakember közlekedését oldja meg e-autóval.

Shinzo Abe japán miniszterelnök és a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk a Model S bemutatóján 2015. április 30-án

Fotó:

Ennél sokkal-sokkal többre is futhatná, de mivel kormányzati szándék egyelőre csak a közvilágítás-korszerűsítési projektek mutyizása iránt keletkezett, valós fogyasztói akarat pedig korántsem feszíti a kínálati kereteket, azon sincs csodálkozni való, hogy a PwC 2014-ben publikált tanulmánya 2012-es adatokból olvasta ki a jövőt. Nálunk e témában az is belefér sajnos, hogy sok tézis már a megjelenése pillanatában idejétmúlt volt, pusztán abból eredően, hogy e technológia évente akár evolúciós szinteket megugró fejlődési potenciálja alól teljesen azért mégsem vonhatjuk ki magunkat.

Az elektromos és hibridautók részaránya Magyarországon talán idén lesz először nagyobb, mint a statisztikai kerekítési hibahatár, mert nálunk gyakorlatilag minden fontos tényező gátolja a terjedést. Igaz ugyan, hogy a kis számú töltőállomáson egyelőre ingyenes a tankolás, de ezen kívül szinte semmilyen pénzügyi vagy adminisztratív ösztönzőt nem tudunk felmutatni. Talán ennél is fontosabb, hogy a vagyonosabb rétegben egyelőre nem számít divatosnak az e-autó, aki képes kiadni 10 millió forintot egy járműre, az sokkal inkább vesz márkás városi terepjárót, mint egy csodabogár kinézetű, kisebb méretű kocsit. A PwC tanácsadócég által készített, fentebb hivatkozott tanulmány realista forgatókönyve szerint még 2023-ban is csak 46 ezer hibrid illetve e-autó fog futni a hazai utakon, de még az optimista becslés is csak 115 ezer kocsit jelez előre – miközben a hazai személyautó-állomány jelenleg 3 millió darab körül van.

Nálunk annyira nem érett még ez az ügy a „forradalomra”, hogy a PwC néhány évvel ezelőtt kiadott, hasonló témájú tanulmányában még nagyobb számokat írt az előrejelzés rubrikába. Ezt a kormányzati semmittevés következtében, időközben lefelé kellett korrigálnia.


tomajer 2015.05.18. 16:47:43 / Módosítva / # 339387

 

Csodataxi a rend országából


Szingapúrt inkább ismerjük drákói törvényeiről – egy elejtett papírdarabért is fájdalmasan nagy összegű bírság jár – mintsem autógyártási törekvéseiről. Ezért is meglepő, hogy a távol-keleti városban egy trópusi taxi prototípusán dolgoznak.

 

Az EVA közös projekt eredménye: együtt tervezik a Münchei Műszaki Egyetem és a szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem kutatói. A jármű, amellett, hogy elektromos üzemű, így közvetlenül nem szennyezi a környezetet, egy csomó olyan újítást tartalmaz, amely kifejezetten a trópusi nagyvárosokban jelent nagy előnyt. Ilyen a különleges szellőztetett ülés, amely megakadályozza, hogy az utasok beleizzadjanak, de nagyszerű ötlet az első utasülésből kihajtogatható, hátrafelé néző gyermekülés is.

A kísérleti taxi egyébként átlagos villanyautó, padló alatti akkumulátorokkal, 67 lóerős motorral, 205 km-es elméleti hatótávolsággal és a teljesítményéhez képest egész jó gyorsulással: kerek 10 másodperc alatt éri el a százas tempót álló helyzetből. Taxinak persze nem épp tágas – a mérete nagyjából egy Suzuki SX-4-éhez hasonlítható – de Szingapúrba nem is kell sokkal több, a zsúfolt nagyvárosi környezetben a kis méret az előnyös.

Az elektromos hajtás persze problémaforrás is: a két 12 órás műszakban dolgozó szingapúri taxisok többet mennek egy műszakban, mint kétszáz kilométer. Ezért a fejlesztők egy gyorstöltőt is kialakítottak, amely 15 perc alatt tölti fel újra az akkumulátorokat. Ehhez akkora áramra van szükség, hogy az új típusú töltő két kábelt és két csatlakozót használ a töltéshez.

Egyelőre nem tudni, hogy az EVA gyártásba kerülhet-e, de a koncepció ígéretes, különösen akkor, ha Szingapúron kívül másutt is akadnak érdeklődők, ami nem lehetetlen, hisz számos távol-keleti nagyváros küzd jelenleg is a magas légszennyezés problémájával.

 

tomajer 2015.05.06. 16:55:17 / # 339157

Konnektoros hibrid taxival próbálkozna a London Taxi

A londoni taxipiac igen nagy méretű, a város vezetése pedig igen erősen ragaszkodik a környezetbarát technológiákhoz. A kettő együtt igen érdekes autókat szül, gondoljunk csak a klasszikus króm hűtőráccsal ellátott, elektromos Nissan NV200-asra, de a London Taxi Company legújabb prototípusa is ebbe a kategóriába tartozik. A jól ismert formájú taxikat gyártó cég pár évvel ezelőtt majdnem csődbe ment, a kínai Geely autógyártó mentette ment a tönk szélére sodródott vállalatot.

A kínaiak pedig komolyan számolnak a jövőben a gyártóval, éppen ezért fejlesztettek ki egy elektromos motorral hajtott, az elektromos energia ellátást benzin motorral ellátó range extender taxit. A TX5 persze akár konnektorról is tölthető, így 100%-ig elektromos hajtással is használható, ez esetben pedig a jármű értelemszerűen zéró emissziós. A modell még 2018 előtt a piacra kerülhet, a Geelynek pedig komoly tervei vannak vele. 381 millió dollár beruházásával egy teljesen új üzemcsoportot építenének a TX5 számára, ahol évi 36 ezer darabot is tudnának gyártani belőle. Ez épp a tízszerese a jelenlegi kapacitásnak. Ehhez persze arra lenne szükség, hogy a TX5 bombasiker legyen az Egyesült Királyságban, de a kínaiak más országokba is szállítanának a hibrid taxiból.

 

 

Fotó: The London Taxi Company

S.B.

tomajer 2015.04.29. 16:44:37 / # 339032

Ezek már konkrét lépések

MTI, Portfolio2015. április 27. 17:25    

Még idén 150 új elektromosautó-töltőállomást telepítenek Magyarországon - mondta Bottyán Balázs, az elektromos autózás terjedését segítő Jedlik Ányos Klaszter (JÁK) ügyvezető igazgatója a szervezet MTI-hez hétfőn eljuttatott közleménye szerint.

A JÁK közgyűlésén a tájékoztatás szerint az ügyvezető igazgató az e-mobilitást ösztönző intézkedési javaslatok között említette a díjmenetes parkolást, a buszsáv használatát, illetve az elektromos járművek áfájának radikális csökkentését.

A közlemény szerint a közgyűlésen bejelentették: a kormány elfogadta a klaszter javaslatát arra, hogy zöld rendszámot kapjanak az elektromos autók, valamint azt, hogy négy új munkacsoporttal segítsék az e-mobilitással kapcsolatos kormányzati döntések előkészítését.

Két hónapon belül elkészülhet az a tanulmány, amely kijelöli, hova telepítsék az első 150 villámtöltőt Magyarországon, a klaszter négy új bizottsága még áprilisban elkezdi az előkészítő munkát a kormányzat számára - olvasható a tájékoztatásban.

Pethő József, a klaszter másik ügyvezetője a közlemény szerint elmondta: az e-mobilitás egyik forrása a szén-dioxid-kvóta értékesítéséből fakadó kormányzati bevételek, de támaszkodni fognak európai uniós és egyéb innovációs forrásokra is.

A mai geopolitikai helyzetet alapul véve fontos és szükségszerű az energiafüggőség csökkentése, a közlekedésben felhasznált energiahordozók diverzifikálására - hangzott el a közgyűlésen a közlemény szerint. A megtermelt energia 50%-át a közlekedés használja, ennek az energiának a 90%-át pedig kőolajból állítják elő, amelynek szintén 90%-át Európa határain túlról érkezik - hívja fel a figyelmet a klaszter a tájékoztatásban.

tomajer 2015.04.24. 07:43:14 / # 338986

Így autóztat benzin nélkül a Nissan - új mérföldkőnél a Leaf
Sokat spórolhatnak a taxisok a villanyautóval - egyelőre nem nálunk


Villanyautó-szemináriumot, tapasztalatmegosztást tartott a Nissan, sok az elégedett kuncsaft.

tomajer 2015.03.29. 19:26:10 / # 338657

Überzöld lesz az Uber

2015. március 16. | | 1 hozzászólás Ne maradj le friss híreinkről, nyomj egy lájkot a Tech.hu Facebook oldalára vagy iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy mindig értesülj az újdonságokról!

Ne érjen senkit meglepetésként, ha legközelebb amikor Chicagóban hív egy Uber kocsit, olyan elektromos járgány érkezik érte, amivel még sosem találkozott. Persze akár mennyire is hasonlít már Budapest is az amerikai nagyvárosra, ez a trend még nem tört be hozzánk.

byde6

Az egésznek a hátterében az áll, hogy a világhírű telekocsis cég megállapodást kötött a BYD kínai autógyártóval, miszerint a sofőrjeik bérelhetik, illetve lízingelhetik e6 elektromos modelljüket. Ezt az autót, amely egyébként akár 300 kilométer megtételére is képes egy töltéssel, már több taxi társaság flottájában is megtalálhatjuk világszerte – írja a Reuters.

Az Uber néhány héttel ezelőtt indította a tesztprogramját, melynek keretein belül 25 fuvarosuk kapott lehetőséget a kínai verda kipróbálására, és az év végére szeretnék ezt a számot néhány százra növelni.

BYD elektromos flotta

A mobilappal működtetett autós személyszállító szolgáltatás eredetileg a luxus kategória közönségét célozta meg, azóta viszont elindították az Uber X-et, privát autóikat használó nem hivatásos sofőrökkel. Ez a csoport lenne a célközönsége a BYD és az Uber közös programjának.

Igaz, nem ők készítették az első kínai villamos meghajtású autót, a BYD (Building Your Dreams) mégis Kína egyik legnagyobb autógyártója. 2009-ben a világ egyik legismertebb befektetőguruja, Warren Buffet a pártfogásába vette a vállalatot, és az ezt követő évben be is jelentették az e6 értékesítését az Egyesült Államokban. Azóta elsősorban a tömegközlekedésnek szánt elektromos buszokra összpontosított a BYD amerikai egysége.

Nálunk egyelőre sajnos nulla az esélye annak, hogy egy ilyen gép jöjjön szembe, de addig is tárt karokkal várjuk az új környezetbarát járműveket.

tomajer 2015.02.13. 16:31:50 / # 337889

Már tesztelik az új London taxit

2015.02.13. 11:19 - Andróczi Balázs  

Első pillantásra csak a LED-eket könnyező vetítőlencsés fényszórók alapján lehet megkülönböztetni az új, Metrocab nevű bérkocsikat a régebbiektől, egyébként ugyanolyan nagydarab, formátlan jószág, mint évtizedek óta bármelyik taxi Londonban. A Frazer Nash által fejlesztett autó azonban korszerű elektromos hajtást kapott, a megfelelő hatótáv érdekében benzinmotoros hatótáv-növeléssel.


1
Galéria: Frazer-Nash Metrocab
(2 kép)

Egyelőre csak tesztüzemről van szó, de a gyártó célja az, hogy a Metrocab válthassa le a jelenlegi, dízelmotoros flotta nagy részét Londonban. A 4,9 méter hosszú és 1,93 méter magas jármű legfontosabb előnye, hogy működhet tisztán elektromos üzemben is, ugyanis a hajtást egy 68 lóerős és 1400 Nm csúcsnyomatékú villanymotor végzi, amelyet egy 12,2 kWh-s akkumulátor táplál. Ez persze nem lenne elegendő egy egész napra, ezért egy háromhengeres, ezer köbcentis benzinmotort is beépítettek, amely szükség esetén utántölti az akkumulátort, de a gyári adatok szerint így sem fogyaszt többet 5,6 liternél 100 km-en, ami állítólag érezhető csökkenést jelent majd az üzemeltetési költségben.

Azt viszont még nem tudni, hogy a Metrocab mibe kerül majd – ahogy azt sem, hogy a taxisok mekkora támogatást remélhetnek, ha ilyen hibrid taxira váltanak – de jó eséllyel egy luxusautó árát kell majd kifizetni, erre utal legalábbis, hogy az új taxi légrugózással, klímaberendezéssel és üvegezett tetővel érkezik. Az viszont biztosan előnyként jelentkezik majd, hogy a Metrocab akkor is biztosan behajthat majd London belvárosába, ha onnan valóban kitiltják a hagyományos autókat, ahogy a tervekben szerepel. Ráadásul a város levegőjének is jót tehet, ha elkezd terjedni az új típusú taxi, mivel Londonban a levegőbe jutó koromszennyezés mintegy negyedéért a taxik a felelősek.


2
Galéria: Frazer-Nash Metrocab

A londonihoz hasonló tiltásokat egyébként más európai nagyvárosokban is fontolgatnak, így még az sem lehetetlen, hogy a Metrocab nem csak a brit fővárosban csinálhat jó üzletet, bár valószínűbb, hogy ahol megtehetik, a taxisok inkább az olcsóbban beszerezhető, bár kevésbé tágas nagyszériás hibrid modellekre állnak majd át, ha a dízelmotoros járművekkel kiszorulnának a nagyvárosok központjaiból.

tomajer 2014.12.20. 08:08:32 / # 337176
Gyűlnek a tapasztalatok


Nem akármilyen igénybevétel, hanem a fővárosi közlekedés által rájuk rótt teher alatt teljesítenek szolgálatot azok a Nissan LEAF-ek, melyek a Budapest Taxi kötelékében teljesítenek szolgálatot. Immár egy esztendeje szinte folyamatosan az utcákon vannak, így kijutott nekik már mindenből. A vezetőik által összegyűjtött tapasztalatokat most önökkel is megosztják.



A Budapest Taxi egy évvel ezelőtt nagy várakozásokkal tekintett a 2014-es évre. Megvalósulni látszott régi álmuk, hogy Budapesten az első zöld flottával rendelkező taxitársaságként működjenek. A flotta először két Nissan LEAF-ből állt, melyekhez később csatlakozott Budapest harmadik LEAF taxija is; így a Budapest Taxi lett az egyetlen tisztán elektromos hajtású autókkal is dolgozó taxitársaság Magyarországon.

Ugyan a LEAF taxik megtérülését a tapasztalatok hiányában nagyon nehéz volt megbecsülni, a papírforma pozitív eredményeket mutatott, így a Budapest Taxi bizakodóan állt az elektromos autózás elé. A cég 2014 elejétől használja Nissan LEAF-jeit taxi üzemmódban. Azóta több mint 100 000 km-t tett meg az elsőként vásárolt két autó. A közel egy év és a 100 000 km műszaki probléma nélkül zajlott, az autók megállták helyüket a taxi üzemmódban. A sofőrök rendkívül elégedettek: kényelmes, kevés törődést igénylő, praktikus autónak tartják a Nissan LEAF-et. A taxitársaság beszámolója szerint utasaik sokszor meglepődnek, hogy egy tisztán elektromos autóban ülnek, és nagy hatással van rájuk a szokatlan csend és nyugalom, amely a villanymotoros hajtás sajátossága.

Gyűlnek a tapasztalatok


"Úgy gondoljuk, hogy az elektromos autók taxi üzemmódban való használatának üzenetértéke a budapesti cégek és lakosok számára nagyon nagy. Zöld flottánknak köszönhetően a hasonló gondolkodású cégek sokkal nyitottabbak lettek társaságunk és az elektromos autózás felé. Nem egyszer előfordult, hogy nagy multi cégek nemzetközi vezérei Budapestre érkezve kizárólag ezekkel a taxikkal voltak hajlandóak közlekedni. Volt olyan regionális igazgató is, aki itt Budapesten ült először elektromos autóban" - mondta Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója.

Egy év és 100 000 km távlatában immár nem csak a papírforma, de a valós adatok is a Nissan LEAF mellett szólnak. Egy taxi naponta átlagosan 200 km-t tesz meg, mely egy hagyományos hajtású autónál 7 literes fogyasztással és - a nem is olyan régen még - 400 Ft/l-es üzemanyagárral számolva mintegy 5 600 Ft napi költséget jelent. A Nissan LEAF esetében ugyanez a költség az éjszakai és ingyenes nappali töltésekkel számolva ennek töredéke, mindössze 1000 Ft. Egy évre (253 munkanap) vetítve ez hozzávetőleg 1,2 millió forint megtakarítást jelent.

tomajer 2014.12.11. 16:37:53 / # 337076

Én azon morfondíroztam, hogy a 120 kw szorozva mondjuk tízezerrel, az hány paksot igényell majd?

Lessz ebõl még gáz.

alelölülő 2014.12.11. 15:34:36 / Módosítva / # 337074
avatar

Egyik mondatában azt írja,  hogy gyorstöltő nem lehet közönséges benzinkút közelében, a következő bekezdésben meg említi az Istenhegyi úti MOL-kúton lévő töltőt. 

tomajer 2014.12.11. 10:35:05 / # 337064
Villámgyors töltés 2014.12.08. hétfő

A Graphisoft Park SE a Budapest Taxival közösen létrehozta Budapest első „eTaxi Droszt”-ját, ahol lehetőség nyílik az elektromos autók és taxik gyorstöltésére is.

Mondhatnánk azt is, hogy az előző cikünket folytatjuk, amelyben az elektromos autók elterjedésének lassúságával foglalkozunk. Ott arra a következtetésre jutottunk, hogy amíg nem áll rendelkezésre a megfelelő akkumulátortechnológia, addig nem valószínű, hogy a városi közlekedésen túl is népszerűek lesznek az elektromos autók. Hacsak a hosszú órákon tartó „sima” feltöltést fel nem váltja a gyorstöltés. Az ilyen töltőállomások elterjedtsége azonban még a hagyományos megoldásokénál is nagyságrendekkel alacsonyabb.

Magyarországon 2010-ben adták át az első elektromos töltőállomást, mostanra a fővárosban már van is pár tucat ilyen megoldás. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt szeretné elérni, hogy 2020-ig 68 ezer töltőállomás létesüljön az országban. Nem tudjuk, ebből mennyi lesz gyorstöltésre is képes, egyelőre csak pár darab ilyen „villámkút” van az országban. Többek közt például az október végén átadott eTaxi Droszt, amelyet a Jedlik Ányos Klaszter szakmai támogatásával a Graphisoft Park SE és a Budapest Taxi közösen hozott össze.

 

- 

 

E-mobilitás kicsiben

Azért kicsiben, mert a droszt ugyan jól hangzik, azonban használata csak a Park dolgozóinak és látogatóinak a privilégiuma. Számukra adott a lehetőség, hogy környezetbarát eTaxival közlekedjenek a városban és így hozzájáruljanak az élhetőbb főváros kialakításához. Viszont az már jobban hangzik, hogy az eTaxiállomásra telepített villámtöltő nemcsak a Budapest Taxi gépjárműveit tudja kiszolgálni, hanem akár a Park dolgozóinak elektromos autóit is.

A valódi előny a töltés gyorsaságában rejlik. A most átadott gyorstöltővel ugyanis fél óra alatt 80 százalékosra tölthető a villanyautók akkumulátora, legyen az taxi, vagy bárki autója. Természetesen ebben típusonként lehet eltérés, hiszen ez a szám elsősorban a Budapest Taxi e-taxi flottáját alkotó Nissan Leaf-ekre igaz.

A gyorstöltés másik oldala

Háztartási konnektorról 6-8 óra alatt lehet feltölteni egy autót, ez mintegy 3 kW terhelést jelent a „villanyórának” és mintegy 20 kWh-t a pénztárcának. A másik véglet a 120 kW teljesítményű, 30 perces szupergyors töltés. Egy teljes „benzinkút”, azaz 10 töltőhely minimum 1 megawatt (!) teljesítményt igényel – és akkor már úgy számoltunk, hogy egy-két hely mindig üres. Mindez pedig nem lehet hagyományos benzinkútnak még csak a közelében sem, a hatalmas elektromos teljesítmény-átvitel fokozott szikrázási gyakorisága miatt. (A szerk.)

 

Gyorstöltés országszerte

Mint fentebb már utaltunk rá, egyelőre csak néhány gyorstöltő-állomás van az országban. Az óbudai volt sorban az ötödik. Emellett van egy Budapesten, az Istenhegyi úti Mol kúton, Budaörsön a villanyautózásban élen járó Nissant forgalmazó Gablininél, illetve a villanyautózásba invesztáló Evopro székházánál szintén Budán, és van egy Siófokon is, a Városház téren. Akárhogy is nézzük, ez akkor is nagyon kevés

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa nemrég véglegesítette azt a megállapodást, amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák kiépítéséről szóló új uniós irányelv. Az új irányelv kötelezi az uniós országokat arra, hogy a Graphisoft Parkban átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat minél nagyobb számban állítsanak fel területükön az elektromos autóval közlekedőknek. Azt ugyan nem tudni, hogy a cikk elején is említett 68 ezer kútból mennyi lesz képes villámgyors töltésre, de legalább épülget az elektromos autózás elterjedéséhez elengedhetetlen infrastruktúra.

 

Nincs több kifogás

Az új irányelv azt az „önzáró” állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, és azért nem vásárolnak elektromos autókat az emberek, mert nem tudják járműveiket feltölteni. Mindez éppúgy igaz a személyes használatú villanyautókra, mint például az elektromos hajtású taxikra.

Utóbbiak esetében talán még fontosabb, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő infrastruktúra. A taxik a magánautókénál magasabb futásteljesítményének „elektromosítása” sokat számíthat a levegő, méghozzá a legszennyezettebb belvárosi levegő minőségének javításában.

IT Business Online

tomajer 2014.12.08. 16:24:23 / # 337026
Különleges rendszámot adnának pár tucat hazai autónak 


Néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta a Napi Gazdaság hétfői számában Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, aki szerint zöld rendszámot kellene kapniuk az ilyen gépkocsiknak.


Nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságokkal rendelkező járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a hagyományos, benzines vagy dízeles társaiktól – írta a Napi Gazdaság.

A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne, ezért a Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és az MGE az elektromos járművek értékesítését, használatát is elősegítő dokumentumaiban azt javasolja, hogy kapjanak zöld rendszámot az elektromos autók.

Ez azért lenne praktikus, mert a rendeletek alapján az elektromos járművek használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. A megkülönböztető jel hiányában azonban az ilyen járművek vezetői könnyen beleszaladhatnak a hatóság bírságaiba.

tomajer 2014.11.24. 17:49:20 / # 336914

tomajer 2014.11.18. 12:14:03 / # 336833
Ma szavazták meg a Parlamentben az adócsomagot, ezúttal már netadó és szigorúbb cafeteriaszabályok nélkül. Tarlós Istvánnak nagyobb vétójogot adtak a Fővárosi Közgyűlés felett, és lehetővé tették, hogy a tényleges életfogytiglan ne legyen teljesen végleges.

....
....
....
A taxisok nem vonhatják le a CNG megemelt jövedéki adóját - így döntött a Parlament a módosítók módosítóiról. Az üzemanyagként felhasznált földgázt jövőre már adó terheli, ám a busztársaságok (vagyis az állami cégek) mentességet kapnak az adó alól. A vita során még a törvényalkotási bizottságon is átment az a javaslat, hogy a taxisok is megkaphassák a mentességet és az adót csak a magánszemélyeknek kelljen befizetni - de végül a kormánypártiak ezt elvetették. A taxisok fizethetik majd a megemelt adót.
.....
......
.....

énistaxisvagyok 2014.10.23. 09:37:09 / # 336488

Ez is 1ok arra, hogy magasabb tagdíjat fizessek.

tomajer 2014.10.23. 09:13:52 / # 336484

tomajer 2014.10.21. 15:43:39 / # 336451

E-taxi drosztot adtak át Budapesten a Graphisoft Parkban

E-taxi drosztot adtak át kedden Óbudán a Graphisoft Parkban, a beruházás - amelyet a Graphisoft Park és a Budapest Taxi közösen hozott létre - mintegy 15 millió forintba került.

Az elektromos autók és taxik villámtöltésére alkalmas töltőoszlop átadásán a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára elmondta: az Európai Parlament és Tanács ebben a hónapban véglegesíti azt a megállapodást, amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák kiépítéséről szóló új uniós irányelv.

Glattfelder Béla hozzátette: az új irányelv kötelezi az uniós országokat arra, hogy a Graphisoft Parkban átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat minél nagyobb számban állítsanak fel területükön az elektromos autóval közlekedők számára.

Az új irányelv azt az állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, illetve azért nem vásárolnak elektromos meghajtású autókat az emberek, mert nem tudják járműveiket hol feltölteni.

Az államtitkár emlékeztetett, hogy Magyarországon az elektromos járművel elterjesztését a Jedlik Ányos Terv segíti.

Az elektromos hajtású taxik nagyobb számú megjelenése a magyar városok útjain azért fontos,mert a taxik sokat futnak, ha pedig elektromos motorral teszik ezt, lényegesen tisztább lehet a levegő.

A kabinet ezért azt fontolgatja, hogy a taxitársaságokat a későbbiekben kötelezné meghatározott arányban elektromos gépkocsik beszerzésére - mondta Glattfelder Béla. Megjegyezte: a taxiközlekedés az a terület, ahol nagyon hamar kifizetődővé válik az elektromos autók használata, mivel jelentősen csökkenthető az üzemanyag- és a karbantartási költség is.

Rámutatott arra is, hogy az informatikának a jövőben nagy szerepe lesz az elektromos töltőoszlopok hálózatának működtetésében, így nem véletlenül választották a mostani töltőállomás létesítésének helyszínéül a Graphisoft Parkot.

Bús Balázs, III. kerületi polgármester arról tájékoztatta a jelenlévőket, hogy Óbudán számos,a környezetvédelmi szempontokat alapvetően figyelembe vevő projekt valósul, illetve valósult meg. példaként említette, a kerületben lévő "faluház" - amelyben 886 lakás van, és mintegy 3 ezer ember él - energetikai felújítását, amely uniós támogatással valósult meg.

Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a Budapest Taxival utazók már kipróbálhatják február óta a Nissan elektromos autóit, amelyek a cégnél futnak. Ezekkel az autókkal eddig már mintegy 3500 utast szállított a társaság, az utasok véleménye az e-taxikkal kapcsolatban teljes mértékben pozitív.

A cég ezért is állt a program mögé, amit az is jelez, hogy rövid időn belül újabb két töltőoszlopot kíván telepíteni a fővárosban. (MTI)
tomajer 2014.10.21. 06:41:34 / # 336448

Kínai lesz a brüsszeli taxi

Az uniós tisztségviselők mostantól környezeti károk nélkül furikázhatnak Brüsszelben, igaz, ezzel nem az európai, hanem a kínai gazdaságot támogatják.

énistaxisvagyok 2014.10.20. 21:49:23 / # 336444

De remélem ott csak az a 2 villanyautó várakozhat?

Ugyis pörgös droszt lesz.

tomajer 2014.10.20. 19:01:44 / # 336443

Holnap:

Átadják Budapest első „e-Taxi Droszt”-ját


2014. október 21., kedd 11:00 - 12:00 Graphisoft Park
1031 Budapest, Záhony u. 7.

A főváros első, a Graphisoft Park és a Budapest Taxi együttműködésében létrejött zöld taxidrosztján lehetőség nyílik elektromos autók és taxik villámtöltésére. Az elektromos autó teszteléssel egybekötött sajtótájékoztatón beszédet mond:

Résztvevők

  • Glattfelder BélaGlattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár

Oldalszám: 6

Közösségi kapcsolatok

 
 
 
 
 
 
 

Dugófigyelő

2020.05.29.
www.utv.hu

Utoljára feltöltött képek

Linkcsere

4Dimenzió Fixshuttle
Taxi 314
Szentendre
Rókalyuk
Tokio 170
Rádió Taxi
Szeged
Új Taxi
Tatabánya
 
Eurotravel   TAXI 3000   
Sziget taxi TaxiCentrum
Pannon Volán
Taxi, Pécs
MB Vip Service
taxi.lap.hu