Hozzászólások száma: 112
Ugrás a hírhez Oldalszám: 6
Témakörök > Hírek fórumai > Már Budapesten is szolgálnak elektromos taxik A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
tomajer 2014.12.20. 08:08:32 / # 337176
Gyűlnek a tapasztalatok


Nem akármilyen igénybevétel, hanem a fővárosi közlekedés által rájuk rótt teher alatt teljesítenek szolgálatot azok a Nissan LEAF-ek, melyek a Budapest Taxi kötelékében teljesítenek szolgálatot. Immár egy esztendeje szinte folyamatosan az utcákon vannak, így kijutott nekik már mindenből. A vezetőik által összegyűjtött tapasztalatokat most önökkel is megosztják.



A Budapest Taxi egy évvel ezelőtt nagy várakozásokkal tekintett a 2014-es évre. Megvalósulni látszott régi álmuk, hogy Budapesten az első zöld flottával rendelkező taxitársaságként működjenek. A flotta először két Nissan LEAF-ből állt, melyekhez később csatlakozott Budapest harmadik LEAF taxija is; így a Budapest Taxi lett az egyetlen tisztán elektromos hajtású autókkal is dolgozó taxitársaság Magyarországon.

Ugyan a LEAF taxik megtérülését a tapasztalatok hiányában nagyon nehéz volt megbecsülni, a papírforma pozitív eredményeket mutatott, így a Budapest Taxi bizakodóan állt az elektromos autózás elé. A cég 2014 elejétől használja Nissan LEAF-jeit taxi üzemmódban. Azóta több mint 100 000 km-t tett meg az elsőként vásárolt két autó. A közel egy év és a 100 000 km műszaki probléma nélkül zajlott, az autók megállták helyüket a taxi üzemmódban. A sofőrök rendkívül elégedettek: kényelmes, kevés törődést igénylő, praktikus autónak tartják a Nissan LEAF-et. A taxitársaság beszámolója szerint utasaik sokszor meglepődnek, hogy egy tisztán elektromos autóban ülnek, és nagy hatással van rájuk a szokatlan csend és nyugalom, amely a villanymotoros hajtás sajátossága.

Gyűlnek a tapasztalatok


"Úgy gondoljuk, hogy az elektromos autók taxi üzemmódban való használatának üzenetértéke a budapesti cégek és lakosok számára nagyon nagy. Zöld flottánknak köszönhetően a hasonló gondolkodású cégek sokkal nyitottabbak lettek társaságunk és az elektromos autózás felé. Nem egyszer előfordult, hogy nagy multi cégek nemzetközi vezérei Budapestre érkezve kizárólag ezekkel a taxikkal voltak hajlandóak közlekedni. Volt olyan regionális igazgató is, aki itt Budapesten ült először elektromos autóban" - mondta Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója.

Egy év és 100 000 km távlatában immár nem csak a papírforma, de a valós adatok is a Nissan LEAF mellett szólnak. Egy taxi naponta átlagosan 200 km-t tesz meg, mely egy hagyományos hajtású autónál 7 literes fogyasztással és - a nem is olyan régen még - 400 Ft/l-es üzemanyagárral számolva mintegy 5 600 Ft napi költséget jelent. A Nissan LEAF esetében ugyanez a költség az éjszakai és ingyenes nappali töltésekkel számolva ennek töredéke, mindössze 1000 Ft. Egy évre (253 munkanap) vetítve ez hozzávetőleg 1,2 millió forint megtakarítást jelent.

tomajer 2014.12.11. 16:37:53 / # 337076

Én azon morfondíroztam, hogy a 120 kw szorozva mondjuk tízezerrel, az hány paksot igényell majd?

Lessz ebõl még gáz.

alelölülő 2014.12.11. 15:34:36 / Módosítva / # 337074
avatar

Egyik mondatában azt írja,  hogy gyorstöltő nem lehet közönséges benzinkút közelében, a következő bekezdésben meg említi az Istenhegyi úti MOL-kúton lévő töltőt. 

tomajer 2014.12.11. 10:35:05 / # 337064
Villámgyors töltés 2014.12.08. hétfő

A Graphisoft Park SE a Budapest Taxival közösen létrehozta Budapest első „eTaxi Droszt”-ját, ahol lehetőség nyílik az elektromos autók és taxik gyorstöltésére is.

Mondhatnánk azt is, hogy az előző cikünket folytatjuk, amelyben az elektromos autók elterjedésének lassúságával foglalkozunk. Ott arra a következtetésre jutottunk, hogy amíg nem áll rendelkezésre a megfelelő akkumulátortechnológia, addig nem valószínű, hogy a városi közlekedésen túl is népszerűek lesznek az elektromos autók. Hacsak a hosszú órákon tartó „sima” feltöltést fel nem váltja a gyorstöltés. Az ilyen töltőállomások elterjedtsége azonban még a hagyományos megoldásokénál is nagyságrendekkel alacsonyabb.

Magyarországon 2010-ben adták át az első elektromos töltőállomást, mostanra a fővárosban már van is pár tucat ilyen megoldás. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt szeretné elérni, hogy 2020-ig 68 ezer töltőállomás létesüljön az országban. Nem tudjuk, ebből mennyi lesz gyorstöltésre is képes, egyelőre csak pár darab ilyen „villámkút” van az országban. Többek közt például az október végén átadott eTaxi Droszt, amelyet a Jedlik Ányos Klaszter szakmai támogatásával a Graphisoft Park SE és a Budapest Taxi közösen hozott össze.

 

- 

 

E-mobilitás kicsiben

Azért kicsiben, mert a droszt ugyan jól hangzik, azonban használata csak a Park dolgozóinak és látogatóinak a privilégiuma. Számukra adott a lehetőség, hogy környezetbarát eTaxival közlekedjenek a városban és így hozzájáruljanak az élhetőbb főváros kialakításához. Viszont az már jobban hangzik, hogy az eTaxiállomásra telepített villámtöltő nemcsak a Budapest Taxi gépjárműveit tudja kiszolgálni, hanem akár a Park dolgozóinak elektromos autóit is.

A valódi előny a töltés gyorsaságában rejlik. A most átadott gyorstöltővel ugyanis fél óra alatt 80 százalékosra tölthető a villanyautók akkumulátora, legyen az taxi, vagy bárki autója. Természetesen ebben típusonként lehet eltérés, hiszen ez a szám elsősorban a Budapest Taxi e-taxi flottáját alkotó Nissan Leaf-ekre igaz.

A gyorstöltés másik oldala

Háztartási konnektorról 6-8 óra alatt lehet feltölteni egy autót, ez mintegy 3 kW terhelést jelent a „villanyórának” és mintegy 20 kWh-t a pénztárcának. A másik véglet a 120 kW teljesítményű, 30 perces szupergyors töltés. Egy teljes „benzinkút”, azaz 10 töltőhely minimum 1 megawatt (!) teljesítményt igényel – és akkor már úgy számoltunk, hogy egy-két hely mindig üres. Mindez pedig nem lehet hagyományos benzinkútnak még csak a közelében sem, a hatalmas elektromos teljesítmény-átvitel fokozott szikrázási gyakorisága miatt. (A szerk.)

 

Gyorstöltés országszerte

Mint fentebb már utaltunk rá, egyelőre csak néhány gyorstöltő-állomás van az országban. Az óbudai volt sorban az ötödik. Emellett van egy Budapesten, az Istenhegyi úti Mol kúton, Budaörsön a villanyautózásban élen járó Nissant forgalmazó Gablininél, illetve a villanyautózásba invesztáló Evopro székházánál szintén Budán, és van egy Siófokon is, a Városház téren. Akárhogy is nézzük, ez akkor is nagyon kevés

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa nemrég véglegesítette azt a megállapodást, amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák kiépítéséről szóló új uniós irányelv. Az új irányelv kötelezi az uniós országokat arra, hogy a Graphisoft Parkban átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat minél nagyobb számban állítsanak fel területükön az elektromos autóval közlekedőknek. Azt ugyan nem tudni, hogy a cikk elején is említett 68 ezer kútból mennyi lesz képes villámgyors töltésre, de legalább épülget az elektromos autózás elterjedéséhez elengedhetetlen infrastruktúra.

 

Nincs több kifogás

Az új irányelv azt az „önzáró” állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, és azért nem vásárolnak elektromos autókat az emberek, mert nem tudják járműveiket feltölteni. Mindez éppúgy igaz a személyes használatú villanyautókra, mint például az elektromos hajtású taxikra.

Utóbbiak esetében talán még fontosabb, hogy rendelkezésre álljon a megfelelő infrastruktúra. A taxik a magánautókénál magasabb futásteljesítményének „elektromosítása” sokat számíthat a levegő, méghozzá a legszennyezettebb belvárosi levegő minőségének javításában.

IT Business Online

tomajer 2014.12.08. 16:24:23 / # 337026
Különleges rendszámot adnának pár tucat hazai autónak 


Néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta a Napi Gazdaság hétfői számában Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, aki szerint zöld rendszámot kellene kapniuk az ilyen gépkocsiknak.


Nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságokkal rendelkező járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a hagyományos, benzines vagy dízeles társaiktól – írta a Napi Gazdaság.

A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne, ezért a Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és az MGE az elektromos járművek értékesítését, használatát is elősegítő dokumentumaiban azt javasolja, hogy kapjanak zöld rendszámot az elektromos autók.

Ez azért lenne praktikus, mert a rendeletek alapján az elektromos járművek használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. A megkülönböztető jel hiányában azonban az ilyen járművek vezetői könnyen beleszaladhatnak a hatóság bírságaiba.

tomajer 2014.11.24. 17:49:20 / # 336914

tomajer 2014.11.18. 12:14:03 / # 336833
Ma szavazták meg a Parlamentben az adócsomagot, ezúttal már netadó és szigorúbb cafeteriaszabályok nélkül. Tarlós Istvánnak nagyobb vétójogot adtak a Fővárosi Közgyűlés felett, és lehetővé tették, hogy a tényleges életfogytiglan ne legyen teljesen végleges.

....
....
....
A taxisok nem vonhatják le a CNG megemelt jövedéki adóját - így döntött a Parlament a módosítók módosítóiról. Az üzemanyagként felhasznált földgázt jövőre már adó terheli, ám a busztársaságok (vagyis az állami cégek) mentességet kapnak az adó alól. A vita során még a törvényalkotási bizottságon is átment az a javaslat, hogy a taxisok is megkaphassák a mentességet és az adót csak a magánszemélyeknek kelljen befizetni - de végül a kormánypártiak ezt elvetették. A taxisok fizethetik majd a megemelt adót.
.....
......
.....

énistaxisvagyok 2014.10.23. 09:37:09 / # 336488

Ez is 1ok arra, hogy magasabb tagdíjat fizessek.

tomajer 2014.10.23. 09:13:52 / # 336484

tomajer 2014.10.21. 15:43:39 / # 336451

E-taxi drosztot adtak át Budapesten a Graphisoft Parkban

E-taxi drosztot adtak át kedden Óbudán a Graphisoft Parkban, a beruházás - amelyet a Graphisoft Park és a Budapest Taxi közösen hozott létre - mintegy 15 millió forintba került.

Az elektromos autók és taxik villámtöltésére alkalmas töltőoszlop átadásán a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára elmondta: az Európai Parlament és Tanács ebben a hónapban véglegesíti azt a megállapodást, amelynek eredményeként megszületik az alternatív közlekedési infrastruktúrák kiépítéséről szóló új uniós irányelv.

Glattfelder Béla hozzátette: az új irányelv kötelezi az uniós országokat arra, hogy a Graphisoft Parkban átadott töltőoszlopokhoz hasonlókat minél nagyobb számban állítsanak fel területükön az elektromos autóval közlekedők számára.

Az új irányelv azt az állapotot szünteti meg, amelyben azért nem létesülnek töltőoszlopok, mert nincs elegendő elektromos autó azok gazdaságos működtetéséhez, illetve azért nem vásárolnak elektromos meghajtású autókat az emberek, mert nem tudják járműveiket hol feltölteni.

Az államtitkár emlékeztetett, hogy Magyarországon az elektromos járművel elterjesztését a Jedlik Ányos Terv segíti.

Az elektromos hajtású taxik nagyobb számú megjelenése a magyar városok útjain azért fontos,mert a taxik sokat futnak, ha pedig elektromos motorral teszik ezt, lényegesen tisztább lehet a levegő.

A kabinet ezért azt fontolgatja, hogy a taxitársaságokat a későbbiekben kötelezné meghatározott arányban elektromos gépkocsik beszerzésére - mondta Glattfelder Béla. Megjegyezte: a taxiközlekedés az a terület, ahol nagyon hamar kifizetődővé válik az elektromos autók használata, mivel jelentősen csökkenthető az üzemanyag- és a karbantartási költség is.

Rámutatott arra is, hogy az informatikának a jövőben nagy szerepe lesz az elektromos töltőoszlopok hálózatának működtetésében, így nem véletlenül választották a mostani töltőállomás létesítésének helyszínéül a Graphisoft Parkot.

Bús Balázs, III. kerületi polgármester arról tájékoztatta a jelenlévőket, hogy Óbudán számos,a környezetvédelmi szempontokat alapvetően figyelembe vevő projekt valósul, illetve valósult meg. példaként említette, a kerületben lévő "faluház" - amelyben 886 lakás van, és mintegy 3 ezer ember él - energetikai felújítását, amely uniós támogatással valósult meg.

Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a Budapest Taxival utazók már kipróbálhatják február óta a Nissan elektromos autóit, amelyek a cégnél futnak. Ezekkel az autókkal eddig már mintegy 3500 utast szállított a társaság, az utasok véleménye az e-taxikkal kapcsolatban teljes mértékben pozitív.

A cég ezért is állt a program mögé, amit az is jelez, hogy rövid időn belül újabb két töltőoszlopot kíván telepíteni a fővárosban. (MTI)
tomajer 2014.10.21. 06:41:34 / # 336448

Kínai lesz a brüsszeli taxi

Az uniós tisztségviselők mostantól környezeti károk nélkül furikázhatnak Brüsszelben, igaz, ezzel nem az európai, hanem a kínai gazdaságot támogatják.

énistaxisvagyok 2014.10.20. 21:49:23 / # 336444

De remélem ott csak az a 2 villanyautó várakozhat?

Ugyis pörgös droszt lesz.

tomajer 2014.10.20. 19:01:44 / # 336443

Holnap:

Átadják Budapest első „e-Taxi Droszt”-ját


2014. október 21., kedd 11:00 - 12:00 Graphisoft Park
1031 Budapest, Záhony u. 7.

A főváros első, a Graphisoft Park és a Budapest Taxi együttműködésében létrejött zöld taxidrosztján lehetőség nyílik elektromos autók és taxik villámtöltésére. Az elektromos autó teszteléssel egybekötött sajtótájékoztatón beszédet mond:

Résztvevők

  • Glattfelder BélaGlattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár

tomajer 2014.06.16. 13:28:03 / # 102249
[b]Elektromos taxi − New Age a közlekedésben Míg a világ legtöbb városában valamilyen fosszilis tüzelőanyag: szén, olaj vagy gáz elégetésével termelik meg a szükséges energiát, léteznek ambiciózus tervek zéró szén-dioxid-kibocsátású városok létrehozására. [/b] Egy ilyen modern városban az üvegházhatású gázok kibocsátását nullára kellene csökkenteni, mégpedig közös erővel, hiszen ahogy a legtöbb emberi tevékenység, a közlekedés és az épületek fenntartása is mind energiát igényel. A cél, hogy a szükséges energiát megújuló forrásokból − Nap, szél, biomassza −, de leginkább napenergia felhasználásával állítsák elő. Hongkong mindenesetre megtette az első apró lépést ebbe az irányba, kis túlzással azt is mondhatnánk, lefektették a zéró szén-dioxid-kibocsátású város alapjait a 45 élénkpiros színű taxiból álló új flotta beállításával. A kínai gyártmányú BYDe6 ötajtós elektromos taxi olcsó és magas hatékonyságú lítium-vas-foszfát akkumulátorral működik, amelynek feltöltése mindössze két órát vesz igénybe, és mintegy 300 kilométeres hatósugárban működtethető. Egyelőre féléves kipróbálásra vette bérbe a flottát egy hongkongi taxis cég, amely a zaj és légszennyezés csökkentésén kívül egyebek között azt is reméli, hogy a taxisok jobban fognak keresni, mivel az előzetes számítások szerint elektromos taxival egy kilométer megtétele egyharmadába kerül a hagyományos járművek költségeihez képest. A taxik gyors feltöltéséről a város kilenc különböző pontján felállított állomások gondoskodnak. Hongkongban lelkes fogadtatásra talált a 2003-ban alapított autógyártó cég környezeti fenntarthatóság elősegítése iránti elkötelezettsége, és a helyi hatóságok is sorra üdvözlik a kezdeményezést, amelynek révén tisztább lehet a városi környezet, és egyben komoly lépés lehet egy mindenki számára elérhető zöld közlekedés bevezetéséhez. A taxik gyártójának, Kína legnagyobb elektromos járműveket és tölthető akkumulátorokat gyártó cégének a neve sokaknak ismerősnek tűnhet, jóllehet az európai piacon inkább haszongépjárműveivel van jelen.

Bao 2014.04.09. 11:09:59 / # 102248
avatar
Futurisztikus, nem működik, nem időszerű, @zar. Pont mint a csendes.

focilabda 2014.04.09. 10:04:32 / # 102247
Én olvastam a használtautón egy leaf hirdetést és a gazdája odaírta, hogy még 90%-os az akksija. Tehát számomra ez azt jelenti, hogy bizony a használattól ez is öregszik és veszít a teljesítményéböl. Azt is meg merem kockáztatni, hogy azt a kocsit nem is töltik annyit mint ezeket a taxikat. És mint tudjuk véges a töltések száma a mai akkumulátorok esetében.

tomajer 2014.04.09. 08:04:26 / # 102176
Háá majd mekkérdezzük:-)

baupexim1 2014.04.09. 07:56:54 / # 102175
avatar
köszönöm
baupexim1 2014.04.09. 07:56:30 / # 102174
avatar
kapise, ja.

baupexim1 2014.04.09. 07:53:40 / # 102173
avatar
nem látsz? ez szimpla v :DDDD

Oldalszám: 6