Rettegjünk, vagy repessünk?

2007.01.25.

Példátlan hatalom, és tőkekoncentráció!
Jövő héten kedden lehetőséget kapunk Surányi Attilától, a TFTSZ. elnökétől, hogy feltegyük kérdéseinket.
A címben feltett kérdés lesz az első.
Kérünk benneteket, hogy ezt az írást figyelmesen elolvasva, a cikk fórumában segítsetek nekünk abban, hogy minél több, és minél jobb kérdéssel a tarsolyunkban ülhessünk le vele beszélgetni.

Megalakult a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége

 

Decemberben jelentették be hivatalosan, hogy egy új, taxis érdekeket képviselő szervezet kezdte meg működését a fővárosban. Erről néhány sorban már az előző számunkban hírt adtunk azzal, hogy a részletekre januárban visszatérünk.
A Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége (rövidítve: TFTSZ) jelenleg már a nagy budapesti taxiscégek többségét tömöríti.


Elnöksége három főből áll:
Garamszegi Miklós / Főtaxi Zrt./,
Surányi Attila /6x6 Taxi Kft./ és
Tamás Miklós /City Taxi Szövetkezet/.


Az Ellenőrző Bizottság tagjai:
Hrumó Miklós /Budapest Taxi/,
Pásztor Gábor /Taxi4 Kft./ és
Szenci Szabó János /Taxi 2000 Kft./. 


A TFTSZ elnökének Surányi Attilát választották.


Kérdéseinkkel mi most őt kerestük meg:

 

  • Taxis érdekképviseletekkel, kollégáink többsége szerint, már szinte Dunát lehetne rekeszteni. Sőt, sokan úgy gondolják, hogy kevesebb ilyen szervezettel hatékonyabb munkát lehetne végezni. Egyáltalán, mi a TFTSZ? Érdekképviselet, szövetség, vagy kvázi kamara?

 

  • Azt hiszem még most, az alakulást követő hónapban érdemes ezt a kérdést tisztába tenni. A közösen létrehozott szervezet a munkaadói oldalon képviseli majd a szakmai érdekeket. Kétségtelen, - mi is tapasztaltuk - hogy ebben a foglalkoztatási ágazatban rengeteg érdekvédelmi képviselet volt eddig is, és lesz a jövőben is. Némelyiknek valóban nincs egy tucat tagja sem, ám erre a jelenleg hatályos törvények lehetőséget adnak, tehát létezésüket nem szabad megkérdőjelezni.
    A mi szövetségünk azt a célt tűzte maga elé, hogy a munkaadói érdekek képviselete mellett egyben a szakmai kérdésekben is kézzelfogható eredményeket érjen el. Ebbe nagyon sok minden beletartozik. Ezeket a célokat az alapszabályunkban is rögzítettük.
    Például szeretnénk elérni, amit egyébként már régóta mondunk, hogy a taxizás valóban szakma legyen.
    Hamarosan megszerkesztünk egy közös etikai kódexet, aminek fontosságáról immár 10 éve beszélgetünk.
    Szeretnénk elérni a megfelelő hatóságoknál, hogy a taxis tevékenységhez köthető bürokratikus terhelést optimálisra csökkentsék. Ehhez át kell majd tekinteni a jogosítvány, a rendszám megszerzése, a vizsgáztatás, az okmányirodákban való sorbaállás egész folyamatát.
    Majd ezt követően – szándékaink szerint a hatóságokkal közösen – kidolgozunk egy törvényes, ám jelentősen lerövidített eljárási rendet.
    Tehát pontosan azokat a célokat szeretnénk szövetségként megoldani, ami az elmúlt 10 évben egyetlen taxis érdekvédelmi szervezetnek és a kamarának sem sikerült.
    Fel kívánunk lépni a fekete munka, a fekete gazdaság ellen. Ez a szakmán belül is létező probléma mindnyájunkat szorít! Úgy érzem, hogy minden becsületesen dolgozó taxist sújt az a réteg, melynek tagjai szinte ráülnek erre a szakmára. Nem akarok senkit sem bántani, de ezek a be nem jelentett feketemunkások csak növelik, duzzasztják a létszámot, miközben versenyhátrányt okoznak a többieknek.
    A munkaeszközök ebben a szakmában is fontosak, ezért célkitűzésünk az is, hogy ezek megvásárlását a szövetségen keresztül bonyolítsák kollégáink, természetesen önkéntes alapon. Mi ugyanis fel tudunk majd mutatni egy nagyobb bázist, olyan tömeget, melynek nevében tárgyalva komoly eredményeket érhetünk el a beszerzési árakban és a minőségben egyaránt. Itt természetesen nem csak a gépkocsi beszerzésről, hanem az URH, vagy akár a most már népszerű GPS helymeghatározóról is szó lehet majd.
    A hazai taxis szakma nemzetközi tapasztalatainak szélesítését szintén céljaink között szerepeltetjük. Fel fogjuk venni a kapcsolatokat az európai taxis tömörülésekkel, illetve a korábbi ismeretségeket is fel kívánjuk újítani. Kialakítjuk majd a megfelelő csatornát az EU testületek felé, például a lobbytevékenység erősítésével. Ezen a téren is voltak már próbálkozások, de ezek mindig megfeneklettek valahogyan. Pedig a nemzetközi tapasztalatok alapján előrébb juthatnánk a hatóságokkal folytatott tárgyalásokban.
    Megszervezzük majd a közös oktatási rendszert. Tényleg nem akarok senkit sem megbántani, de ahogyan itt az elmúlt években a taxis képzés folyt, az finoman szólva nem volt ideális. Az a néhány kolléga, aki az elmúlt időszakban állt közénk taxisként, nem tudott olyan alapokra támaszkodni, mint amelyeket mi annak idején megkaptunk. Ez is nagyon fontos kérdés. Sőt, véleményem szerint ez a másik fontos alappillére ennek a szakmának, legalább olyan, mint az eszközbeszerzés.
    El kívánjuk érni, hogy a taxisok között ismét nagy számban legyenek fiatalok. A szövetség céljaiban ez is igen lényeges pont. Vagyis, nyitni kívánunk az ifjabb nemzedékek felé, mégpedig úgy, hogy a személyszállítást megismerjék, megszeressék ők is.  Mint mi tettük annak idején. Mindnyájunknak jót tenne egy kis „vérfrissítés”.
    A taxisok, a fuvarszervezők megítélésnek javítása is céljaink között szerepel.  Ezért változtatunk a médiákkal való kapcsolattartás eddigi gyakorlatán. Bármilyen, taxisokat érintő problémával egy profi, hozzáértő csapat foglalkozik a jövőben és nem a korábbi ad-hoc jelleg  dominál majd. Jó lenne, ha az utazóközönség látná: „igen, ezek valamit akarnak”.
    A jogalkotásban is szeretnénk elérni a megfelelő képviseletet, akár a már említett lobbi-tevékenység erősítésével. Ebben is vannak évtizedes elmaradások. Úgy érzem, jogilag sem úgy van védve a taxis szakma, ahogyan az elvárható lenne.
    El kívánjuk érni, hogy a taxis fuvarszervező irodáknak kiirt közbeszerzési pályázatokban a minőség megfelelő hangsúllyal szerepeljen. Az a cég, mely nem teljesíti az elvárható feltételeket, ne vehessen részt ilyen megmérettetésekben.
    További kitűzött célunk, hogy szakmai távlatokat adjunk a gépkocsivezetőknek is.
    A közgyűlésünkön meghatározzuk majd, hogy az elnökségben kinek milyen feladata lesz a felsoroltakból, célkitűzésből ugyanis van bőven.


 

  • A már meglévő taxis érdekképviseleteket folyamatosan az a vád éri, hogy egy nem létező tagságra hivatkozva tevékenykednek. Ugyanakkor – ha jól értettem – a TFTSZ-be csak cégek léphetnek majd be. Ez elegendő súlyt jelent majd például a hatóságokkal folytatott tárgyalásokon?

 

  • Természetesen! Egyébként szövetségünk tagja lehet: a taxizás területén legalább 2 éves működést követően minden Magyarországon taxis tevékenységet folytató, a cégbíróság által nyilvántartásba vett gazdasági társaság. Tehát bárki, aki ezzel foglalkozik, kérheti felvételét a szövetségbe. Nem akartunk zárt, „okosberci” szövetséget létrehozni, ezért döntöttünk úgy, hogy bármely olyan taxicég, mely elfogadja alapszabályunkat és a megfelelő feltételeknek eleget tesz, kérheti felvételét a TFTSZ-be. Mivel a budapesti társaságok nagy része alapító tag, ezért megfelelő tagsággal, megfelelő létszámmal már az induláskor rendelkezünk ahhoz, hogy reményünk legyen az említett célok megvalósítására.

 

  • A korábbi taxis érdekképviseleteknek joggal rótták fel, hogy többnyire olyan vállalkozókat képviselnek, akik önmaguk alkalmazottjaként dolgoznak. Vagyis a hagyományos, munkavállalókat képviselő szakszervezeti tevékenység e körben nehezen értelmezhető. A TFTSZ viszont tisztán munkaadói tömörülés. Így lehetőség van egy nagyobb, hasonló feladatokat ellátó szövetségbe belépni. Terveztek ilyen lépést?

 

  • Természetesen ez nem kizárt. Az alapszabályzatunkban is aláhúzott pont, hogy a szövetségnek erőteljes lobbytevékenységet kell folytatni. Ez például egy ilyen megoldással megkönnyítheti majd a dolgunkat.

 

  • Általában is igaz az érdekképviseletekre: működtetésükhöz pénz kell. Ez pedig többnyire a tagság által befizetett tagdíjakból származik. Miután a TFTSZ tagjai a taxitársaságok, így a szükséges pénz biztosan rendelkezésre áll majd. Ám miután várjátok más fuvarszervező társaságok belépését is, érdemes megkérdezni: mennyi lesz a tagdíj?

 

  • A tagdíj 50 ezer forint/hónap, azaz 600 ezer forint egy évben.

 

  • Adtok kedvezményt a vidéki kisebb csapatoknak?

 

  • A tagdíj mértéke Budapesten sem attól függ, hogy az alapítóinknak éppen milyen az aktuális létszáma. Tehát röviden válaszolva: nincs.

 

  • Aki csatlakozik, mit kap a befizetésért cserébe?

 

  • Tagjainknak nyilvánvalóan vannak jogai és kötelezettségei. A tagok jogosultak a taxi fuvartársaságok szövetségének bármelyik tevékenységében részt venni, választhatnak, illetve bármelyik tisztségre választhatók. A tagok jogaikat meghatalmazott képviselőik útján gyakorolják. A közgyűlés összehívására és napirendjére javaslatot tehetnek. Megválasztásuk esetén bármilyen testületben tisztséget viselhetnek. A szövetség ügyeihez tartozó bármilyen ügyben felvilágosítást kérhetnek, a szövetség szolgáltatásait igénybe vehetik. A közgyűlésen a tagokat 1-1 szavazat illeti meg. Ezért egységes a tagdíj is.

 

  • A TFTSZ egy lesz a taxis érdekképviseletek között. Terveztek együttműködést a többi, hasonló céllal létrehozott szervezettel? Képesek lesztek a közel 20 éves „állóvizet” felkavarni?

 

  • Munkáltatói szövetségre még nem volt példa a taxis szakmában. Ez reményt adhat arra, hogy az állóvizet megmozgathatjuk. Természetesen a szakmai célok megvalósításának érdekében nyitottak vagyunk mindenféle egyeztetésre a többiekkel. Azért egyet nem szabad elfelejteni: a vállalkozók, illetve az alvállalkozók alkotják a mi szövetségünk bázisát is. Nyilvánvaló, hogy nekünk elsősorban értük kell dolgozni!

 

  • Az etikai kódexből, még a kötelező kamarai tagság idején, vizsgázni is kellett. Azonban soha, semmiféle következménye nem volt annak,, ha ezt nem tartották be. A kamarai Etikai Kódex a Főtaxi korábbi rendtartására épült. Vagyis tetszik, nem tetszik ez bizony mára már elavult. Amit terveztek, ettől eltér majd? Mi lesz azzal, aki nem tartja be, a korábbi gyakorlatnak megfelelően átmegy egy másik céghez?

 

  • Szándékunk, hogy a megfelelő szakemberekkel közösen, egységes, a kor követelményeinek megfelelő etikai kódexet készítünk. Ez lesz használatos minden TFTSZ-tag társaságnál. Etikai vétség miatt elküldött kolléga pedig a szövetségen belül nem fog tudni elhelyezkedni.

 


  • Társaságonként vannak eltérések, például a kiállási idő, vagy az egyéb szolgáltatások teljesítése terén. Hogyan lesz így  egységes az új kódex?

 

  • Természetesen minden társaságnál lehetnek az általánostól eltérő alpontok. Például itt 3 perc a címfeldobás, ott meg 2, de az alap, ami mondjuk a gépkocsi tisztaságára, az utassal való viselkedésre vonatkozik, ugyanaz marad. Ha egy taxigépkocsivezető elvégzi majd a tervezett szakmásított tanfolyamot, kezébe kapja az új és egységes Etikai Kódexet, azzal a tudással bármelyik társaságnál elhelyezkedhet majd. Úgy érzem már ez is egy borzasztóan nagy előrelépés lenne. Az alap, hogy az utassal hogyan kell viselkedni, milyen legyen a gépkocsi, stb. azonos lesz a szövetség tagjainál.

 

  • A kezdő taxis valami keveset tud ugyan a vállalkozásról, a taxiról, de ez a tudás mélynek igazán nem mondható. Bécsben például minden társaság tart egy külön tanfolyamot, ahol a helyismerettől a kártyalehúzásig, az URH kezelésig sok speciális ismeretet adnak át az új kollégának. Tervezitek, hogy az általános képzést követően kiegészítő tanfolyamokat tartotok?

 

  • A szövetség égisze alatt valamelyik cég oktatást tart majd. Ez független lesz attól, hogy mások hol és milyen taxis tanfolyamokat tartanak. Azzal a céllal fogunk ebbe is bele, hogy sokkal magasabb szinten oktassuk leendő kollégáinkat, mint ahogy azt néhány helyen teszik ma.
    Nálunk jelenleg is van ilyen oktatás, ami összesen 2 hetet vesz igénybe. Először bejön a kolléga egy háromnapos képzésre, majd 2 hét múlva ebből az anyagból vizsgázik. Csak a sikeres vizsga után tud belépni hozzánk. A szövetségnek is lesz olyan megbízott szervezete, mely – ha ide jelentkezik taxis tanfolyamra – kiképzi az új kollégát.
    Célunk, hogy a TFTSZ minél több embert szervezzen be, képezzen ki, majd az illető a nálunk megszerzett tudással természetesen oda megy taxizni, ahová akar. De legalább látjuk majd, hogy például ebben az évben elvégezte 216 ember a tanfolyamot, és azok alapján a szempontok alapján vizsgázott le, amelyeket mi állítottunk fel.

 

  • Mi az a cél, amivel 2007 elején elindultok?

 

  • Fejlesztéssel évek óta mindenki foglalkozik. Ilyen például a csendes címkiadás. Minden cégnél kopogtatnak a fejlesztők, és ajánlatok tömkelegét teszik le a tulajdonosok, vezetők asztalára. van, Úgy érezzük, hogy ha a szövetség égisze alatt közösen tárgyalunk velük, sokkal kedvezőbb ajánlatokat kapunk majd. Ez alvállalkozóink, taxisaink érdeke is, hiszen végső soron nekik sem mindegy, hogy mindez mennyibe kerül majd.
    Tehát a 2007-es esztendő legfontosabb ügye lesz a csendes címkiadás előkészítése, mert elkerülhetetlen, hogy a társaságok erre átálljanak. Természetesen e mellett az előbb felsorolt célokat sem tesszük a fiók mélyére. Minden - az alapszabályunkban is rögzített - cél megoldásának neki kezdünk, remélve, hogy ezekből minél többet sikerül megoldanunk.

 

  • Köszönöm a tájékoztatást!                                       

             kó 

Köszönet a Taxisok Világa magazinnak.

 

 

Ide várjuk, jobbnál jobb kérdéseiteket nagy tömegben!