KÖLYÖK: Rájött, hogy ez nem gázpisztoly

2007.12.16.

TAXISKÖNYV XLI.   HÁRMASBRÉK

Kezdetben mezítlábas alkalmazottként

 

- Mivel foglalkoztál mielőtt taxizni kezdtél?

- Közvetlenül előtte telefonműszerész voltam a csepeli telefonközpontban. Tavaly novemberben szereltem le, decemberben még nem dolgoztam, és januártól voltam Csepelen. A katonaság előtt pedig a BHG-ban voltam apám mellett, de nem szerettem a korán kelés miatt. A szakmát se szerettem, és apámnak is ciki volt, hogy ott dolgoztam, pontosabban, hogy nem dolgoztam semmit, ezért elmentem még a gyárban külső szerelőnek. Győrbe kerültem, de az sem bizonyult jónak. Aztán behívtak, és másfél év katonaság Budaörsön.

- A szakmát te választottad, vagy apád?

- Ő akarta, hogy továbbtanuljak, de nem voltam jó tanuló, meg nem is szerettem tanulni. Bár azt mondták, hogy lett volna eszem hozzá. Eredetileg a nyolcadikos haverjaimmal együtt víz- és központifűtés-szerelő akartam lenni, de apám ellenezte, mert elég link srácok voltak. Utólag nem bánom, mert az se lett volna az én világom. Az volt a fő érve, hogy ha ő szereti az elektromosságot, szívesen bütykölget, akkor biztosan rám is ragadt valami. De ez nem igazolódott.

- Csepelről hogyan kerültél el?

- Egy régi főnököm mellett voltam, aki elnézte, hogy nem dolgoztam, mondta: most szereltél le, majd beleszoksz. Később már megmondtam, hogy taxizni szeretnék, és hagyta, hogy intézzem az ügyeket a munkahelyemről.
Apámnak volt ez a Zastavája, és odaígérte, ha minden papírt elintézek. Azzal, hogy a bevételemből kifizetem. Egész jó állapotú volt, négy és fél éves gép volt. Mielőtt apámhoz került, már taxiztak vele. Aztán mégis teljesen ingyen odaadta.

- Milyen-bőrben volt, amikor hozzád került?

- Teljesen jó állapotú gép volt, apám se hajtotta, a taxis se kínozta halálra. Én február elsején összetörtem. Az Újszászi úton van egy kilencvenfokos kanyar, ott csúsztam árokba, és elég kemény volt a túlpartja. Egy darabig nem gondolhattam rá, hogy ezzel taxizni kezdjek, csak április közepén, lett kész az autó.

- Mit csináltál?

- El voltam keseredve, hogy buszozni kell, mert addig nem nagyon ismertem a buszt. Égy hónapig azzal jártam dolgozni, amikor olvastam egy újsághirdetést, hogy a Feri-taxi Gmk felvesz gépkocsivezetőket jó kereseti lehetőséggel. Elmentem, mondták, hogy csak munkakönyvvel tárgyalhatok főállásról. Másnap kiléptem, odamentem, fel is vettek.

- Kivel tárgyaltál?

- A Ferivel, az egésznek a főnökével. Az első hónapban 28 napot kellett dolgozni, napi 1760 forintot leadni, havi hatezerért. A második hónapban felemelte a pénzemet nettó tízezerre, de napi 1820 lett a leadó, 25-26 napos hónappal számolva. Á kocsi állandóan az enyém volt, de a Dacia benzinjét fizetni kellett. Elméletileg vállalta a szerelést, de a szerelők nem nagyon dolgoztak. Ugyanígy a gumicserét is vállalta, de a defekteket mégis én javíttattam. Elég sokba került, hogy a kocsi egyáltalán menjen. Mezítlábas kocsi volt, elég nehéz volt vele megkeresni a pénzemet.

- Mennyi időt mentél naponta, hogy a leadó mellett a saját pénzed is meglegyen?

- Tíz-tizennégy órát is kint kellett lenni. A két hónapig, amíg ott voltam, semmi magánéletem nem volt. A barátaim mindig akkor indultak valami programra, amikor édesanyám délután felkeltett, és kimentem dolgozni. Délután négy, félöttől reggelig voltam kint. Barátnőm sem volt közben. Az éjszakát azért szeretem, mert akkor lehet menni, a csúcsforgalmat nem nekem találták ki. .
Volt néhány stabil pontom. Hét közben a Kosztolányi Dezső tér, ahol este nyolctól éjfélig jó volt a buszpályaudvar. Aki elkéste a buszt, azzal irány a Buda környéki fuvarokba. Elég könnyen lehetett ott kaszálni. Éjfél után sem áll meg az élet, mert egy-két részeg mindig akad. Sokszor ott aludtam a kocsiban, és az utas ébresztett fel. Ez tartott hajnalig. És utána meg egész reggelig a munkába tartókból akadt fuvarom a környéken. Hét végén meg a diszkók és vidéke lett jó.

- Milyen jövedelmet lehetett így elérni?

- Az első hónapban körülbelül húszezret tudtam félretenni. Mert semmire nem kellett költenem, hiszen nem volt semmi szórakozás. így a Feritől kapott hatezerrel együtt olyan 25 ezret kereshettem. De áprilisban már jártam a tanácshoz mindenféle papírmunkákat intézni. Hiszen május első hetére teljesen fel volt szerelve a kocsi, csak az üzemben tartói engedélyt kellett már intézni. Jól kibuktam addigra, mert pár órákat aludtam. De az üzemben tartóit csak a 15 órás taxis vizsga után adják ki. Viszont július elsejéig még lehetett taxizni nélküle, hát én kimentem májustól. Elkapott a rendőr, feljelentett, de most kaptam meg a határozatot, hogy megszüntetik az eljárást, mert amnesztia volt.
Hát elmentem erre a kétnapos taxis vizsgára az ATI-hoz. Nagyon link volt. A városismerettől féltem. Az előadó azt mondta, nézzük át a térképet, de szerintem így nem lehet megismerni a várost, csak úgy, ha jár benne az ember a kocsival. A vizsga úgy ment, hogy a második nap végén volt egy cigiszünet, és rögtön utána tételhúzás. Három kérdés volt: egy városismereti, a másik a taxizás feltételeiről, a harmadikra nem emlékszem. De nézd meg a taxis puskámat ezen a papíron. Odaadom, hogy lásd, milyen vicc volt.

- A Ferinél töltött idő alatt előfordult, hogy veszélyes helyzetbe kerültél?

- Egyszer akadt egy utasom, aki nem akart fizetni, igaz, a testi épségemet az a nő nem veszélyeztette, mert csak furikáztunk összevissza, és a 400 forint körüli órára közölte, hogy nincs pénze, kifizet a testével. De előtte volt egy kocsmában, és láttam, amikor ötszázassal fizetett. Kérdeztem, hol a többi pénz, mire azt akarta bemesélni, hogy rosszul adtak vissza neki. Nem hittem, de nem tudtam, mit kezdjek vele, mert egy nőt nem akartam megütni. Jött arra egy kolléga, kérdeztem, mit csináljak, mondta, hogy vágjam szájba, és vegyem el a pénzt. Meghallotta, megijedt és kifizetett. Igazi veszélyben nem voltam miatta.

                     

< vissza