A taxi-szolgáltatás átfogó szabályozásának kérdéseiről szervezett megbeszélés a GKM.-ben

2006.05.20.

Kommentár nélkül
Megkaptuk, a Kamara által kezdeményezett tárgyalásról készült emlékeztetőt. A tárgyalás érdekessége volt, hogy a Belügy Minisztérium nem képviseltette magát, csak egy levelet küldött amelyben közölte, hogy nem látja szükségesnek a változtatást, szerinte a meglevő szabályokat kellene betartatni.

A megbeszélés helye: a GKM hivatalos helyisége (Bp. II. Margit krt. 85.),
ideje: 2006. május 18.


A megbeszélés összehívására a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által összeállított, a taxis piac átfogó szabályozására vonatkozó javaslat megvitatása és a szükséges lépések meghatározása érdekében került sor.

Szilágyi Miklós, a GKM Közúti Közlekedési Főosztályának főosztályvezető-helyettese üdvözölte a megjelenteket, ismertette a Belügyminisztérium írásban meg érkezett álláspontját és kérte, fejtsék ki véleményüket a megküldött anyagról.

Antal Attila, az anyag egyik összeállítója kifejtette, hogy a taxi–szolgáltatás bajban van, ennek orvoslására állították össze ezt az anyagot, amely természetesen nem tekinthető véglegesnek. Véleménye szerint nem alkalmas ez a nagy létszámú megbeszélés a szükséges lépések eldöntésére.

Schimcsig Miklós a tervezetet támogatásáról biztosította a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara részéről.

Dr. Horváth György a Magyar Taxis Szövetség nevében javasolta, hogy a taxizás helyzetének felülvizsgálatára készüljön kormányhatározat. Rendszerében, hosszú távra, koncepcionálisan kell a taxizás problémáira megoldást találni. Ennek részeként például döntést igényel, hogy a taxi közlekedés luxus vagy a közforgalmú közlekedés egyik eleme. A Belügyminisztérium levelére reagálva kifejtette, hogy amennyiben az árképzés és a taxi drosztok ügye az önkormányzatok hatáskörébe tartozik, ezért nem vonhatják ki magukat e kérdés rendezéséből. Szükségesnek tartja egy önálló piac felügyeleti hatóság létrehozását, mert a KFF–et nem tartja e speciális feladat ellátására alkalmasnak.

Rusznák Imre a Fővárosi Közgyűlés részéről elmondta, hogy szerinte az államnak el kell döntenie, hogy kívánja–e a taxi-szolgáltatást szabályozni, vagy sem és csak ezen döntés ismeretében lehet az ügyben továbblépni.

Torjékné Amberger Teréz kifejtette, hogy a GVH szerint az állam szabályozási kötelezettsége fennáll, ehhez részletes taxi piaci elemzés, piacfelmérés szükséges, amelyből megállapítható lenne, hogy a jelenlegi szabályozás milyen területeken nem tudja ellátni a feladatát.
A nemzetközi tapasztalatok a dereguláció irányába mutatnak, de a liberalizálás esetén a háttérben újra megjelennek a korlátozó szabályok, első sorban a az alkalmazott árak, a járművek milyensége és a minimális szolgáltatás meghatározása terén. Rendelkeznek erre vonatkozó anyagokkal, az érdeklődőknek szívesen a rendelkezésére bocsátják.
Nézete szerint is szükséges a kormányhatározat, amely előírná, hogy az abban meghatározott szervezetek tegyenek javaslatot a helyzet hosszú távú megoldásának módjára és az ahhoz szükséges módszerekre, eszközökre.
Előre bocsátva kifejtette, hogy a létszámkorlátozással, fix ár megállapításával nem tudnak egyetérteni, de a minőségi garanciák (pl. gépkocsikkal, gépkocsivezetőkkel szembeni elvárások, a taxis vállalkozások feladatainak utas szempontú meghatározása) lehetségesnek tartják az egységes szabályozást.
Nézetük szerint piac felügyeleti szervezetet a lebontott monopóliumok esetén szükséges kialakítani, ebben az esetben azonban nem erről van szó, itt első sorban helyi piacok ügyeit kell intézni, amelyre egy központosított szervezet nem alkalmas.

Dr. Unyi István az IM részéről elmondta, hogy álláspontjuk szerint is szabályozási kényszer és szükséglet áll fenn, amelynek teljesítéséhez szakmai konszenzus kialakítása is szükséges. Egyetértett a kormányhatározat kiadására vonatkozó javaslattal. A létszámkorlátozással kapcsolatban figyelmeztetett, hogy a tárgyban meghozott korábbi AB határozat ezen a területen nem biztosít mozgásteret, tiltja az ilyen jellegű szabályozást. Véleménye szerint a szabályozás kialakítása során meg kell határozni a hatósági feladatokat, jogköröket és azokat a meghatározott hatóságokhoz kell telepíteni. A taxi–szolgáltatást végzők büntetlen előélete a hatósági ellenőrzés területén játszhat szerepet.

Rusznák Imre Ismételten kifejtette, hogy a GKM–nek el kell döntenie, hogy részt kíván-e venni ebben a folyamatban. Nézete szerint konszenzus kialakulása nem valószínű, de ennek ellenére meg kell tenni a szükséges lépéseket. Álláspontja szerint sem zárkózhat el a BM a téma rendezésében való részvételétől.

Peredi Péter a FUVOSZ részéről kifejtette, hogy a szakmában a jelenlegi szabályozáshoz képest van változtatási igény, de nem egyforma mértékben. Problémát jelent, hogy a taxisok jelentős része nem tagja a kamarának, a nehézségek az országban nem egyforma mértékben jelennek meg. A szakma ki kell, hogy alakítsa a belső konszenzust, mert annak hiányában a változtatás nehezen képzelhető el. Tisztázni szükséges, hogy az anyag egyes pontjai mely szervezet kompetenciájába tartozik.

Szilágyi Miklós kifejtette, hogy az általános taxi piaci helyzetfelmérés egy tudományos kutatóintézet bevonásával megoldható, ezt a második félévben kezdeményezni fogja. Kérte, hogy a jelen lévők, a helyzetfelmérés elkészítésében – erre vonatkozó megkeresés esetén – működjenek közre. Ennek alapján nyílik lehetőség a tárgyhoz kapcsolódó szabályozási kérdésekkel kapcsolatosan Korm. határozat tervezet elkészítésére.

Felvetette a „taxizás Mercedes Smart gépkocsival” beadvány kérdését, A jelenlévők – a FUVOSZ kivételével – a problémák egységes kezelésének igénye miatt most ezen kérdés külön eldöntését nem tartották időszerűnek.

Javasolta és ezt a jelenlévők elfogadták, hogy a taxi gépkocsivezetők szakképesítésének ügye ne legyen belevonva az általános piaci felmérésbe és helyzetelemzésbe, mivel kormányzati szándék van a szakképzéssel kapcsolatos nemzeti szabályozás teljes körű felülvizsgálatára.

A jelenlévők megállapodtak, hogy 30 napon belül írásban elküldik arra vonatkozó javaslataikat, hogy a taxi piaci felmérés mely területekre terjedjen ki.

Mindezek után a részvételt megköszönve berekesztette a megbeszélést.

Budapest, 2006. május 18.

Az emlékeztetőt készítette dr. Szörényi Péter

Szilágyi Miklós sk.

 

 

 




Közlemények rovat felhasználási feltételei:

A közlemény szövegét a info@hallotaxi.hu címre küld el. Pontos névvel és egy visszahívható telefonszámmal mellékelve.
A közleményedet változtatás nélkül közöljük, amennyiben nem sérti a közerkölcsöt, és mások személyiségi jogait.
Legkésőbb a hozzánk való érkezéstől számított 24 órán belül elhelyezzük a közleményedet, az oldal közlemények rovatában.
Egyéni taxisok, érdekvédelmi szervezetek, fuvarszervező vállalkozások, taxitársaságok közleményeit mennyiségi korlát nélkül megjelentetjük. (kivéve, ha azok a saját vállalkozásuk FUVAR kapacitását reklámozzák. Ezek kereskedelmi reklámnak minősülnek)
Havonta 1 közleményt fogadunk kereskedelmi felhasználóktól. Kivételes esetben többet, erről a szerkesztőség dönt.
A hallotaxi.hu közlemények rovata nem kereskedelmi reklám felület a szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy ha egy közleményt kereskedelmi reklámnak ítél ne közölje azt. Taxisoknak nyújtott árkedvezmények nem minősülnek ennek.
A hallotaxi.hu minden felelősséget kizár a megjelenített közleményekkel kapcsolatban.