Rádiótaxi őszi szemle, avagy most nem "no comment"

2007.09.28.

Bankkártya-olvasótól a 40% visszapörgetésig
A megszokott helyszínen –Pünkösdfürdőn- tartotta őszi gépkocsi szemléjét a Rádiótaxi. Németh Tamás (Taxi 600) tájékoztatott minket a szemle lebonyolításáról és néhány gyors kérdésre is válaszolt.

Milyen rendszerben ellenőrzitek a taxikat?

Az évközbeni folyamatos ellenőrzés mellett, minden évben kétszer tartunk gépkocsiszemlét. Ilyenkor a járművek, a taxisok, az okmányok és a taxifelszerelések is teljes ellenőrzésen esnek át. Valamint ilyenkor vizsgáljuk felül a járművek kategorizálását is. A rendszer a következő: a szemlére érkező taxi az első állomáson tarifa információt nyomtat, azt az etikai bizottság tagjának átadja, aki ellenőrzi a tarifák helyes beállítását, valamint a taxióra plombáinak sértetlenségét. Ezek után a következő állomáson a jármű esztétikai állapotának ellenőrzésére és kategóriájának megállapítására kerül sor, valamint a térkép, számlatömb és egyéb szükséges felszerelési tárgyak meglétének kontrollját is elvégezzük, a harmadik állomáson a rádiók ellenőrzése zajlik. Ez magában foglalja a plombák sértetlenségének és adóteljesítményének az ellenőrzését. Ha mindezeken túlesett a kolléga, az összes hivatalos papírjával a pulthoz érkezik, ahol ezek ellenőrzésére és az adatlapok frissítésére kerül sor.

Az őszi szemlén megszabott a cégvezetés valamilyen különösen fontos feladatot, vagy egy jól ismert megszokott szemlén találkozunk?

A jól ismert szemlén szerettünk volna találkozni, de mivel a konkurencia magas mércét állított elénk járműpark tekintetében, így nekünk is magasabbra kellett tennünk a lécet. Soha nem fogom megérteni ezt a versenyt, amit csinálunk, drágábbnál drágább autókat állítunk be taxinak, véleményem szerint feleslegesen. Sok vitám volt ez ügyben a cégvezetéssel.



Változások a taxik kategorizálásában? Egyéb fontos a szabályokban?

Igen. Ez is külső nyomásra történik, ebbe a versenybe is be kell lépnünk, a legmagasabb járműkategóriába (kiemelt A) csak elektronikus bankkártya olvasó berendezéssel felszerelt taxit sorolunk. Sok ellenvetés volt ezzel kapcsolatban a kollégák részéről, ezeket az ellenvetéseket meg is értem. Ezek a berendezések nem olcsók, egy újabb eszköz, amire vigyázni kell, ami sérülhet, megsemmisülhet, ellophatják. Valamint havi rendszeres költséggel is rendelkezik. Ezek mind-mind újabb és újabb terheket raknak a taxisok vállára, a tarifánk pedig szinte befagyott, mind az alapdíj, mind a kilométerdíj tekintetében. Másik változás az öltözködési szabályokban történt. A kiemelt „A” kategóriában ing és zakó viselése kötelező a kollégáknak.

És a kedvenc nyakkendőnk?

Nem kell! Viselhető, de nem kötelező. Véleményem szerint a budapesti taxisok nagyrésze, -tisztelet a kivételnek- önmaga karikatúrája a melkasa közepén megkötött nyakkendővel. Elegáns, jóminőségű zakó és ing sokkal jobb megjelenést biztosít, mint a nadrágból kitűrt ing nyakkendővel.


Gondolkodtál-e már azon, hogy a jelenlegi szabályok és jogi keretek között milyen módon lehetne emelni a taxisok bevételét?
-Gondolok itt a kedvezmények szűkítésére,
-az ingyenes várakozások időtartamának csökkentésére,
-és végül kíváncsi vagyok a véleményedre a Kiállási Díjról?

Kedvezmények szűkítése: Ez megint egy régi dolog. Ugye ezekre a kedvezményekre nem mi taxisofőrök szerződünk, ezeket a kedvezményeket a cégvezetők adják. A mai nap sehogy máshogy nem tudnak egy fuvaroztató céghez elmenni szerződést kötni, csak az általunk megszabott tarifának a csökkentésével. Tehát a szerződéskötések alapja a legalacsonyabb tarifa és – nem tudom szabad-e ezt mondani, de én mondom- a visszapörgetés (jutalék a szerk.). Nyilvánvaló, hogy a visszapörgetés összegét is mi taxisok fizetjük mert ezt rögtön megjelenítik a tagdíjban. Ezeknek a visszapörgetéseknek a mértéke 4-5 évvel ezelőtt 5-7% volt, a mai napra eljutottunk odáig, hogy hallok 35-40%-os visszapörgetésről is. Amíg ez a helyzet, addig nem látok esélyt rá.

Várakozás: Erre megint azt mondom az ingyenes várakozások is szerződésben vállalt tényezők, ha kinyitunk egy akár állami intézmény, akár magánvállalkozás által kiírt pályázatot, ebben van egy mező, várakozás. Ebbe minden cégvezető, fuvarszervező gondolkodás nélkül beírja, hogy nulla, mert ha ide csak 10 forintot is beír, máris vesztes. Alapból így állunk hozzá egy tender megírásakor mi is. Tesszük mindezt a taxisok kontójára.

Kiállás: Egy cég valamikor elkezdte, hogy ott csörögjön többször a telefon, egy cég halálát jelentené, ennek a tarifa elemnek egyedüliként a visszaállítása a tarifarendszerbe. Egységes minden taxira történő újbóli alkalmazását támogatnám.



Felelősségteljes magatartásnak tartod-e a piacra hivatkozva, a taxis vállalkozók 6-8 éves hitelekbe kergetését, egy olyan piacon, ahol Szinte a teljes szabályozatlanság, jogbizonytalanság és ezek folyományaként a bevételek és kiadások tervezhetetlensége uralkodik?

Jó kérdés! Ebbe a kérdésben minden benne volt. Határozott nemmel tudok válaszolni, nem tartom annak. Nincs erre igény, nemhogy Magyarországon, de véleményem szerint Európában sincs igény arra, hogy 6-8 milliós autókkal taxizzunk. Ha kiszámolná valaki pontosan ezeknek a járműveknek a megtérülését, elsírná magát. Bőségesen elegendő lenne középkategóriás, olcsó, jó állapotú autókat taxiként üzemeltetni.




Tervezitek-e a Rádiótaxi címkiadó droszt hálózatának bővítését?
A sokat emlegetett néma címkiadó rendszerek bevezetésének irányába tesz-e lépéseket a Rádiótaxi?

Több okból fejlesztettük a jelenlegi szintre a címkiadó drosztokat. Az egyik a szinte lehetetlen budapesti közlekedési állapotok, a másik a taxik kihasználtságának növelése, ne kályházzon mindenki. A harmadik ok, a néma címkiadás előszobájának tekintjük a címkiadó drosztokat. Tervezzük a néma címkiadás bevezetését

A gondolatok stádiumában van az ügy, vagy esetleg konkrét lépések is történtek a bevezetés érdekében?

Hamarosan mintegy 50-100 darab erre alkalmas rádióval és két elérhető szoftver közül a kisebbikkel szeretnénk megkezdeni a néma címkiadó rendszer próbaüzemét. Kis cég vagyunk, kis tervekkel tudunk lépésről lépésre előremenni.

Milyen anyagi vonzattal jár a taxisoknak, ennek a rendszernek a bevezetése?

Ez a fájó pont! Sajnos nem mindenkinek a rádiója felel meg erre a célra, a korszerűbb rádiókhoz mintegy 40-50 ezer forint költséggel csatlakoztatható a működéshez szükséges berendezés, a nem megfelelő rádióval rendelkező kollégáknál súlyosabb a helyzet. Nekik 150-170 ezer forint beruházással kell kalkulálniuk. A központ átalakításának költségeiről még nem tudok nyilatkozni.

Köszönöm a beszélgetést!

További képek a galériában: