Útjára indul új rovatunk, a Mesél a taxi

2014.05.07.

1989-ben megjelent Lukáts György Mesél a pesti taxi című könyve. Lebilincselő történeteket olvastam benne, s arra gondoltam, hogy 25 év után ismét megszólaltatjuk a sofőröket.

A Budapesten nem régiben elfogadott rendelet szerint a taxi üzemű gépjárműveknek eleget kell tennie bizonyos követelményeknek, amelynek gerincét képezi például a járművek kora. A taxisok kaptak néhány hónap türelmi időt, de fokozatosan az öreg járműveket értékesítik, illetve kivonják a forgalomból.

Az egységes megjelenés jegyében minden taxinak sárga színűnek kell lennie. Sokan meg sem várták a határidőt és a legtöbb taxi már a mai napon is sárga színben rója az utakat. Egyébként 2014. augusztus 30. után már nem lesz kivétel, ez ugyanis az átszínezés végső határideje.

A rendelet többek között szabályozza a járművek környezetvédelmi besorolását, tengelytávolságát, előírja a klímaberendezés meglétét, és a járművek korát. 2015. júniusától már nem lesz 10 évnél idősebb autó a taxik között, addig is legfeljebb 15 éves és az EURO III. normának eleget tevő autó lehet taxi. A teljes rendelet itt olvasható.

Eljött tehát a taxik cseréjének időszaka. Az autók szerelmeseként minden taxizás során kikérdezem a sofőröket az autójukról, s ők mindig szívesen mesélnek róla. A minap taxival mentem haza. Egy Skoda Octavia 1.4 típusú autó jött értem, amikor megpillantottam a futásteljesítmény számlálóját, gratuláltam a sofőrnek, ugyanis a felső kategóriás járműnek nem mondható autóban csaknem 774.000 km volt!

Ki gondolta volna 2000-ben, hogy akár ennyit kibír?

Másnap reggel, ébredezés közben egyszer csak eszembe jutott, hogy milyen jó lenne újra szóra bírni a taxisokat. Régi-új történetek, sokat látott és sokat futott járművek, és nem utolsó sorban portrék kerülnek most az olvasó asztalára képernyőjére.

Mivel az Autószektor mégis csak az autózásról szól, ezért az interjúk gerincét a taxisok hűséges társai, a járművek képzik. Amelyik autó bírja a taxis üzemmódot, az nekem is jó lesz – gondoltam. A riportokból kiderül majd, milyen típusú kocsival szállítják utasaikat, mennyit futott az autó és az évek során milyen javításokat kellett elvégezni rajtuk. Erős és gyenge láncszemek derülnek ki, így mindenki maga döntheti el autóvásárlás előtt, hogy melyik típus mellett dönt.

A taxisok rengeteg emberrel találkoznak munkájuk során. Sokan beszélgetnek a taxisokkal akár magánéleti problémákról is. A taxissal soha többet nem találkozunk, neki mindent elmondhatunk következmények nélkül is. Nem is beszélve az éjszakában dolgozó sofőrökről, akik még azt is látják, amit nem szeretnének, illetve, amit mi, „nappali” emberek nem hinnénk, hogy megtörténik a városban.

Minden sofőrt kifaggatom majd arról, hogy mi volt a legnagyobb érték, amit a kocsijukban hagytak, meghallgatom a taxihoz fűződő legérdekesebb, vagy legemlékezetesebb történeteiket, amelyeket aztán természetesen megosztok az olvasóval is.

Amikor a cikksorozat ötlete megszületett, előbb arra gondoltam, hogy a taxi társaságnál megkerestetem a 774 ezer km-es Skoda tulajdonosát. A szerkesztőségben aztán megkaptam Metál Zoltán Úr, az Országos Taxis Szövetség elnökének elérhetőségét. Röviden elmondtam miről is lenne szó és máris kaptam az első riportalanyom elérhetőségét. Ezúton is köszönet érte!

Az elnök úr tájékoztatása szerint jelenleg kb. 10.000 db taxis engedély van kiadva országosan – ebből 5.300 Budapesten. Persze nem dolgozik egyszerre ennyi a kocsi a fővárosban, de akik kint vannak, azoknak osztozniuk kell a taxiállomáson, amelyek férőhelyeiket tekintve 1.300 férőhelyes kapacitást képviselnek.

A szövetség elnökétől megtudtuk azt is, hogy míg a rendszerváltásig elit szakmának lehetett tekinteni a taxizást, addig napjainkra a sokáig rossz szabályozás mellett működő szolgáltatás a szakma felhígulását eredményezte, ezért a tapasztaltabb kollégák kenyérkeresete megnehezedett. Sokan ezért el is hagynák a szakmát, csakhogy ez nem annyira egyszerű. A taxizás komoly befektetést is igényel, elég csak a járművekre, azok fenntartására gondolni. Ezek a befektetések a taxisoknál is jellemzően hitelekből valósulnak meg, sokan tehát mókuskerékbe kerültek. A váltást tovább nehezíti, hogy a taxisok ehhez értenek: vezetnek, odatalálnak, kommunikálnak. Akik „kiszállnak a taxiból” jellemzően buszsofőrnek mennek, vagy Európa útjait róják kamionokkal.

De szerencsére vannak, akik kitartanak és boldogan osztják meg történeteiket velünk. Jövő héten máris megismerkedhetünk Budapest egyik legtapasztaltabb taxisával, Sanyi papával…

 

 

Mesél a TAXI! – Polinger Sándor  

 

 

Mesél a TAXI! – Popovics András

 

 

Mesél a TAXI! – A zene, az kell!

 

 

 

Mesél a Taxi – Apa és fia a volán mögött

Mesél a Taxi – Apa és fia a volán mögött
Mesél a Taxi – Apa és fia a volán mögött

 

2014.11.20.

Ezen a héten Rácz Imre Úr mesél életéről. Hogyan lesz valaki zenészből építési vállalkozó, majd vágóhíd tulaj és végül pesti taxis?

 

2014.12.01.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2014.12.05.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2014.12.08.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2014.12.13.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2014.12.22.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2015.01.05.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2015.01.21.

Egy márkahű söfőr története

 

2015.02.07.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2015.02.14.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2015.03.13.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

 

2015.03.22.
A Főtaxi Zrt. lett a Ferencváros labdarúgócsapatának új főszponzora.
 
 
2015.04.09.

Ők azok, akik egész éjjel türelmesen kezelik a sokszor alpári módon követelőző fiatalokat, de ugrásra készen figyelnek a legapróbb incidensre és intézkednek a hatóságokat segítve, ha szükség van rá. Munkájuk gyorsasága és minősége gyakorlatilag a taxis szervezetek mozgatórugója, befolyásolni...

 

 2015.04.22.
Mesél a TAXI! - Ladától az E-Mercedesig

Zsinórban hat Trabantja volt a taxizást egy drapp színű 1300-as Ladával kezdő és E-osztályos Mercedesszel befejező szegedi Sárkány Lukácsnak – ma is ő a Rádió Taxi Három egyik ügyvezetője.

Az 1947-es születésű Sárkány Lukács Budapesten, a vasút-építészeti és fenntartási technikumban végzett, utána bruttó három, nettó egy évig ott is dolgozott.- a különbség a két év katonaságból adódik. Ezt követően, középiskolája geodézia képesítését hasznosítva visszatért Szegedre és 1969-től a Szegedi Tervező Szövetkezetben kezdett el dolgozni, mint geodéta. Tartott mindez 1992-ig, ám az utolsó 3 évben már megkezdődött a kapitalizmus, a vállalkozós és a bétés időszak.

-1989-ben megszereztem a PÁV-vizsgát, ami akkor a másodállásban megkezdett taxizásomhoz kellett. Három gyermekem volt, úgy éreztem, nem árt, ha van egy új szakmám – mondja a kezdetekről. „Amíg akadt munka, addig a bt-ben voltam geodéta, gyakran előfordult, hogy délre végeztünk az aznapi penzummal. Délután, este és persze főleg hétvégén meg ment a taxizás”.

 

Mesél a TAXI – Egy született optimista

 

 

Mesél a TAXI – A hibrid kocsikat a taxizásra találták ki

2015.07.06.