Máig ható taxisblokád 2010

2010.10.15.

Magyar Nemzet
A húsz évvel ezelőtti taxisblokádra emlékeztek vissza a résztvevők, ám mintha az azóta eltelt időszak lett volna a valódi témája a Kölcsey Kör estjének. A konferencián egyetértett mindenki Balsai Istvántól, Lezsák Sándortól Csurka Istvánig hogy előre megtervezett puccsról volt szó az akkori balliberális ellenzékkel a háttérben. Konszenzus volt: a nemzeti-keresztény erők ellen akkor indított kíméletlen támadássorozat két évtizeden át folytatódott. Mint az idei választásokon kiderült: sikertelenül.

Egyfajta visszaemlékezés-folyam zajlott a Polgárok Házában tartott tanácskozáson, amelyet a taxisblokád huszadik évfordulójára rendezett a Kölcsey Kör. Akkori kormánytagok, képviselők, közszereplők idézték fel az 1990. október végi napok egybecsengő emlékeit. Az első szabadon választott magyar kormány munkáját a pártállamtól megörökölt apparátus, rendőrség, honvédség és minisztériumi vezetők igyekezték szabotálni. Balsai István akkori igazságügy-miniszter és Csurka István akkori MDF-alelnök felidézték: a rendőrség kollaboráns volt, és Göncz Árpád köztársasági elnök az alkotmány félreértelmezésével magának vindikálta a hadsereg feletti rendelkezés jogát. Megjegyzendő: ezt a nagybeteg Antall József azért is élhette meg hátbadöfésként, mivel az addig az SZDSZ-en belüli szürke ügyvivőt a miniszterelnök választotta ki az államfői posztra.

Szó sem volt spontaneitásról - erősítette meg mindenki. Akcióterv alapján dolgoztak a taxissztrájk szervezői, és a háttérben a legerősebb ellenzéki párt, az SZDSZ kontúrjai bontakoztak ki. Ifjabb Fekete Gyula felidézte amint Horváth Balázs beszámolt az MDF-frakciónak, nem kendőzve el a valóságot. A belügyminiszter elmondta: mindenképpen lett volna puccs, ha nem taxisblokád, akkor más. A háttérben a Mérleg utca és volt állambiztonsági tisztek álltak. Nem is lehetett ez másként, hisz olyan szakértelemmel állították össze a barikádokatfl szállták meg a csomópontokat, az autók elhelyezkedésére ügyelve. Balsai István úgy fogalmazott: súlyos bűncselekmény-sorozat történt a húsz évvel ezelőtti október végi napokban, amelyben a köztársasági elnök alkalmatlanná vált tisztségére. Alkotmányos rend elleni lázadás tört ki. A kormány hibát követett el a benzinár emelésének előkészítetlen bejelentésével, ám mindössze ötven forintról volt szó. A leváltott kommunista hatalomnak köszönhetően az állam semmilyen tárolókapacitással nem rendelkezett, így nem maradt mozgástere. A fideszes politikus utólag úgy látja: helyesebb lett volna a büntetőjog eszközeivel fellépni és eltüntetni a barikádokat, hiszen ez Nyugat-Európában rutinfeladat kamionos sztrájkoknál. Jellemző az akkori közállapotokra, hogy amikor az egyezség megszületése után bement a minisztériumba, már asztalára tette Valaki az apparátusból az amnesztiára vonatkozó jogszabályt. Végül - elkerülendő a még nagyobb konfrontációt - a miniszterelnök az amnesztia mellett döntött, amit a képviselőcsoport terjesztett elő, mivel ő személyében nem vállalhatta.

Csurka István is az asztalra csempészett papír példáján keresztül világította meg az abszurd helyzetet. A hajdani MDF-es alapító úgy gondolja, akkor se az üzemanyagárral volt a baj, közönséges puccsról volt szó. Akkor járunk el a leghelyesebben, ha összekötjük az 1990-es történéseket a jelennel. Ma is a taxisblokád világában élünk, és párhuzamot lehet vonni a 2006-os megrendezett tévéostrom ősze és a vörösiszap-katasztrófa között. A kormány intézkedéseit dicsérte, ám szerinte nem tudni, mi lett volna, ha a választások környékén történik a gátszakadás. A MIÉP elnöke úgy véli: az események arra is jók, hogy megacélozzanak minket, s ráébredjen a társadalom, mennyi teendő vár még ránk.

Horváth Béla volt parlamenti képviselő, a Kölcsey Kör vezetője arra emlékeztetett: Orbán Viktor miniszterelnök hasonlóan látja a múlt és jelen kapcsolatát, mint a felszólalók, amikor azt hangsúlyozza: az 1990-es változások a 2010-es választások eredményeként teljesedhetnek be. Gyarmati Dezső egykori képviselő és Lezsák Sándor, az MDF volt és a Nemzeti Fórum jelenlegi elnöke azt a kormánypárti demonstrációt elevenítették fel, amely nélkül nem születhetett volna megnyugtató megállapodás a taxisokkal. A több tízezres felvonulás ötletgazdája, Lezsák rámutatott: jelképes volt, ahogy a Margit hídra ért a kettejük által vezetett menet és a Himnuszt éneklő tömeg előtt szétvált a vasdorongokkal és más ütőszerszámokkal felszerelkezett bérbarikádozók csapata. Kelemen András volt államtitkár hangsúlyozta: akik akkoriban a polgári engedetlenség jog- és nagyszerűsége mellett kardoskodtak, később és főként 2006 őszén, valamint a kordonbontás idején homlokegyenest ellenkező véleményre váltottak. Azt pedig szinte mindenki megemlítette: az MDF-en belüli törésvonalak ekkor kezdtek megmutatkozni, hiszen - állította Kelemen - sokan képesek lettek volna átadni a hatalmat az ellenzéknek.

(Megjelent a Magyar Nemzet 2010. október 15-i számában)

 



 Taxisblokád 1990. okt. 25-28

Fórum

Fotók

 


Közösségi kapcsolatok

 
 
 
 
 
 
 

Dugófigyelő

2020.06.05.
www.utv.hu

Utoljára feltöltött képek

Linkcsere

4Dimenzió Fixshuttle
Taxi 314
Szentendre
Rókalyuk
Tokio 170
Rádió Taxi
Szeged
Új Taxi
Tatabánya
 
Eurotravel   TAXI 3000   
Sziget taxi TaxiCentrum
Pannon Volán
Taxi, Pécs
MB Vip Service
taxi.lap.hu