Zóna nostra

2008.03.05.

Heti Válasz
A Budapest Airport elvileg azért hirdetett pályázatot, hogy rendet vágjon a Veres István által eluralt taxispiacon - ám hiába léptek alkalmi koalícióra a legnagyobb budapesti fuvarosok, a repteret üzemeltető cég brit vezetése mégsem nekik, hanem újra a "citadellás" vállalkozó Zónájának utalta ki a taxiszolgáltatást.

A BKV vezére, illetve fia öt éve egy érdekkörben mozog a Citadella megrongálójaként és a ferihegyi taxisháborúk egyik "tábornokaként" ismert Veres Istvánnal. A Heti Válasz úgy tudja: a botrányba fulladt csuklósbusz-tender csak egyike volt a barátias-családias üzleteknek. Antal Attila nemrég a reptéri fuvarpiac újraosztását is kezdeményezte - a Veres-féle Zóna taxival karöltve.

"A kiírás nem volt előnyös a BKV Zrt. számára" - mondta ki ítéletét múlt pénteken a közlekedési vállalat felügyelőbizottsága arról a csuklósbusz-tenderről, amelynek lapunk egy hónappal ezelőtti cikke parancsolt megálljt (Heti Válasz, 2008. február 7.). Azóta az Index internetes portál kiderítette, hogy Antal Attila milliárdos tanácsadói díjak kifizetésére is elkötelezte magát, ám a politika - főként Hagyó Miklós szocialista főpolgármesterhelyettes személyében - lapzártánkig megvédte a vezérigazgatót. Sőt, a szigorúnak mutatkozó felügyelőbizottság sem a cég első emberét, hanem a "nyilvánosság előtti kommunikációt" ítélte el a legmélységesebben. Pedig nem más, mint Antal Attila "kommunikálta" a fiáról, hogy mindössze raktárosként dolgozott annál az Alfa Busz Kft.-nél, amelyre a BKV kiírta a csuklóstendert.

Raktáros üzletember

Azóta megtudtuk: a vezérigazgató hiába próbálja kis befolyású "inasként" láttatni gyermekét. Az ezüstmetál Mercedesszel közlekedő "raktárosfiú" mobiltelefonelérhetősége csak a legutolsó számjegyében tér el (eggyel) az alfabusz.hu honlapon megadott ügyvezetői kontakttól, az alvállalkozóként emlegetett családi POT Bt.-t pedig - melyen keresztül Antal Zsolt számlázott az Alfa Busznak - nem raktározásra, hanem üzletviteli tanácsadásra "szakosították".

Ennél is érdekesebb, hogy ugyanez a POT Bt. - amiben Antal Zsolt két testvére is érdekelt - 10 millió forintos üzletrészt birtokol a reptéri taxispiacot 2003 és 2006 között uraló, jelenleg 100 milliós jegyzett tőkéjű V. I. P. T. Személyszállító Kft.-ben. Ez annyit jelent, hogy Antalék élő üzlettársi viszonyt ápolnak a Citadella megskalpolásával hírnevet szerzett Veres István famíliájával (a szállítócég legnagyobb offshore tulajdonosának képviselője, Tóth György Veres féltestvérének férje).

A V. I. P. T. gépkocsijai tavalyelőttig Tourist Taxi márkanév alatt futottak; a Gazdasági Versenyhivatal jelentése szerint "nem legális hozzáférési díj fizetésével, hanem fizikai erőszakkal" váltva meg a ferihegyi drosztokat. Az alfabuszos "raktároskodást" megelőzően Antal Zsolt is Tourist-színekben fuvarozott, majd - mint írtuk - beosztotti státuszát 2007-re üzlettársira cserélte. Időközben ugyan a szintén Vereshez kötődő, papíron a féltestvére áttételes tulajdonában lévő Zóna-Service Zrt. lett a légikikötő hivatalos taxispartnere (lásd Bennfentes reptéri tender című keretes írásunkat), a V. I. P. T. is megmaradt személyszállító vállalkozásnak - székhelye változatlanul a Hotel Citadella 23-as szobája.


Apró-kapcsolat

Amint látni fogjuk, az Antal és a Veres család sorsa számos más ponton összekapcsolódott, ám ennél lényegesebb, hogy a BKV vezérigazgatója 2008-ban is megragadta az alkalmat, hogy jó hírbe keverje a kétes előéletű Zóna-csapatot. Január 21-én levélben kérte a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. vezérigazgatóját, hogy a "valóban minőségi taxiszolgáltatást nyújtó Zóna" menedzsmentjének bevonása mellett folytassanak egyeztetést a Belváros-Ferihegy viszonylatot érintő fuvarlehetőségekről, a fejlesztés irányairól. (A BA tájékoztatása szerint a megbeszélés még várat magára.) Miközben Antal Attila meleg szavakkal emlékezett meg a Zónáról, nem jutott eszébe, hogy a reptéren honos minibuszcéget is beajánlja a kerekasztalra. Márpedig a BKV terveiben szereplő, alvállalkozóknak kiszervezendő citybuszjárat - amely nyártól a Deák tér és Ferihegy között járna - nem a Zónának, hanem éppen a minibuszszolgáltatásnak teremtene vetélytársat (pláne, hogy a fuvardíj a minibuszokon szedett 2500 forintos tételhez közelítene). Antal Attila ezirányú ügyködése a szakma szemében különösen visszatetsző: 2006-ban ugyanis - még a Nógrád Volán vezérigazgatójaként - maga is benevezett a minibusztenderre, ám a reptér akkor nem vele, hanem a konkurens Credit-Expo Kft.-vel szerződött.



Fővárosi szocialista forrásainkat cseppet sem leptük meg, amikor az általuk a BKV élére kiszemelt Antal Attila és a Veres család egymásrautaltságát kezdtük pedzegetni. Városházi körökben köztudomású - videofelvételek és tanúk tucatjai bizonyítják -, hogy 2004-ben a "citadellás ember" Tourist taxisainak szavazatai kellettek ahhoz, hogy Antalt újra megválasszák a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnökévé.

Sőt, a tájékozottabbak azt is felemlegetik, hogy a 2006-os taxistenderen - amelyen a Veres-féle Tourist taxit lecserélték a Veres-féle Zóna taxira - Antal szaktanácsadóként segítette a reptér döntnökeit. Mindezt nem veszik rossznéven az MSZP-sek; szemükben Veres István nem vörös posztó. Legendák keringenek például arról, hogy a Szemlőhegy úti Apró-Gyurcsány lak felső szomszédságában álló Kádár-villa lakójaként jegyzett Veres ma is "lejáratos" a miniszterelnök rokonságához. Ám bizonyosan csak annyit állíthatunk, hogy alig egy éve Apró Piroska unokatestvére, Vajda József nyugalmazott dandártábornok, a Nemzetbiztonsági Hivatal volt főigazgató-helyettese is beszállt a Zóna-Service Zrt. tanácsadói karába. (A cég közleményéből kiderül: Vajda a korábban rendőrségi szóvivőként mutatkozó Zóna-vezérigazgató, Samu Attila mellett teljesít szolgálatot. Vajda József egyébként több honvédelmi minisztériumi háttércég vezető tisztségviselője.)

Régi-új tervek

Informátoraink szerint nem lenne ésszerűtlen, ha Veres István tudatosan működtetné-építené a magaspolitikáig érő kapcsolatait, a citadellaügy révén ugyanis személye a félalvilági szférába tolódott át, onnan pedig rögös a visszaút. (A tisztulás folyamatát gyengítette, hogy a bíróság egy éve nem jogerősen tíz hónap felfüggesztett börtönre és egymillió forint mellékbüntetésre ítélte a vállalkozót a gellérthegyi lődomb megrongálása miatt.) A múlt azonban kísért: lapunkhoz most jutott el az a feljegyzés, amelyet Veres tíz éve egykori munkaadójának, a később géppisztolytűzben meghalt Seres Zoltánnak címzett. "Én veled együtt szeretném felvirágoztatni a Citadella-vállalkozást - erre vonatkozóan vannak is terveim, s a csapat dolgozik az ügyön" - így Veres. Hozzátette: az Airport taxi ügyében vissza tudtuk verni a minibusz-üzemeltetők "azon próbálkozását, hogy egyedül uralhassák a repülőtéri piacot".

Veres István, illetve a családtagjai nevén lévő cégérdekeltségek gondjai tehát ma is ugyanazok, mint régen. A reptéri taxi ügyében azonban az új megoldásokhoz új segéderők kellettek - Antal Attila és az Apró-rokon Vajda József személyében.

Taxismúlt

A BKV mai vezérigazgatóját a Horn-éra privatizációs szervezete 1995-ben ültette a magánosítás előtt álló Főtaxi Rt. vezérigazgatói székébe. Másfél évre rá Antal Attilát - jórészt a "kockás" fuvarosok szavazataival - a BKIK közlekedési osztályának elnökévé is megválasztották; e tisztségét a 2008. tavaszi tisztújításig bizonyosan megőrzi. Antal az ezredfordulón szakított korábbi cégével, és kifundálta az Est Taxi tervét, melynek megvalósításához az Est Média-csoport és a Wallis biztosította a tőke javát. 2003 elejéig ügyvezetőként vitte a Citroën Picassókat felvonultató - célcsoportként az üzletembereket és a jómódú fiatalokat megjelölő - Est Taxi Kft.-t. Ám az Estnek hamar leáldozott: egyik forrásunk úgy emlékszik, "2003 májusában URH-n szóltak, hogy becsődöltünk, s még aznap leadtuk a kocsikat". Antal Attila korábbi nyilatkozataiban nem vette magára e kudarcot; mint fogalmazott: a tulajdonosok döntöttek úgy, hogy máshol fektetik be a pénzüket. Ezek után hősünk felhagyott a taxizással; 2004-ben aztán az állami tulajdonú Nógrád Volán élén találta magát. A fővárosi MSZP 2006 végén innen hívta el a BKV vezérigazgatójának.

Bennfentes reptéri tender

Noha a 2006-os reptéri taxistender körül jókora (sajtó)vihar támadt, az augusztus 20-i égszakadás - más hírekkel együtt - a győztes Zóna-Service konzorciumról szóló információkat is "kimosta" a nyilvánosságból. A Budapest Airport elvileg azért hirdetett pályázatot, hogy rendet vágjon a Veres István által eluralt taxispiacon - ám hiába léptek alkalmi koalícióra a legnagyobb budapesti fuvarosok, a repteret üzemeltető cég brit vezetése mégsem nekik, hanem újra a "citadellás" vállalkozó Zónájának utalta ki a taxiszolgáltatást. A döntés után a vesztesek többféle összeesküvés-elmélettel is előálltak, a legvalószerűbb - bennfentes pályáztatást sejtető - forgatókönyv azonban mindeddig publikálatlan maradt.

Lapunk már a Budapest Airport 2005 végi privatizációja után jelezte: különös, hogy a ferihegyi részvénytársaságnál az a Rényi-Vámos Krisztina maradhatott a jogi igazgató, akinek párja a reptér korábbi - vitatott szerepű - jogi "beszállítójánál", Tuller András ügyvédi irodájában dolgozik (Heti Válasz, 2006. január 5.). Ez most csak azért érdemel említést, mert a Veres-féle Zóna-csoport éppen Tuller irodájára támaszkodva készült fel a repülőtéri szolgáltatásra; a taxitársaság alapító okiratát Rényi-Vámos partnerének édesanyja készítette el, a cégbírósági eljárást pedig maga Tuller András menedzselte végig. A kiíró és a pályázat későbbi győztese tehát nem volt független egymástól; a tiszta versenyt elmélyült személyi-jogászi kapcsolatok akadályozták.

 

Bódis András, itthon@hetivalasz.hu
8. évfolyam 10. szám, 2008.03.06


 


 



Közösségi kapcsolatok

 
 
 
 
 
 
 

Dugófigyelő

2020.06.03.
www.utv.hu

Utoljára feltöltött képek

Linkcsere

4Dimenzió Fixshuttle
Taxi 314
Szentendre
Rókalyuk
Tokio 170
Rádió Taxi
Szeged
Új Taxi
Tatabánya
 
Eurotravel   TAXI 3000   
Sziget taxi TaxiCentrum
Pannon Volán
Taxi, Pécs
MB Vip Service
taxi.lap.hu