Nyílt levél néhány szerepet tévesztett üzletembernek!

2012.11.24.

szálka
Különös, de legkevésbé sem váratlan levelet ismertetett a Taxisok Világa novemberi száma (26 - 27.oldal ) amelyet Tarlós Istvánnak címeztek az önmagukat, és ezt idézem: „ A budapesti taxi piac többségét képviselő taxi-cégek”-nek nevező vállalkozások.

Jó lenne végérvényesen tisztázni, hogy Budapesten nincsenek taxi cégek. Bármennyire is hajlamos a köznyelv ezt az egyszerűsített formát használni, mégis az általános tájékozatlanságból fakad az elnevezés.
Fuvarszervező, és közvetítő irodák vannak, amelyek szerződésben állnak taxis vállalkozókkal, illetve vállalkozásokkal. A saját elektronikus rendszerükön keresztül - legyen az telefonos, vagy internetes- megrendeléseket vesznek fel, és közvetítenek ki. Semmilyen módon, és semmilyen eszközzel nem segítik a szolgáltatás hatékonyságát, a színvonalának emelését. Taxi-gépkocsikkal nem rendelkeznek, nem gondoskodnak azok műszaki alkalmasságáról, de még az autók napi szintű tisztítást igénylő esztétikai megfelelőségéről sem. Nem alkalmaznak gépkocsivezetőket, elkerülendő azok foglalkoztatásával járó közteherviselési kötelezettségeket.
Mindössze elvárásokat-követelményeket fogalmaznak meg, amelyek be nem tartását súlyosan szankcionálják. És, fuvarokat közvetítenek a velük szerződésben állók felé olyan havi díjakért, amelyeket nehéz lenne mértéktartónak nevezni.


De, nézzük a levél tartalmi részét!

Már az furcsa, amikor magukat megnevezve: RT5 Taxi, 6x6 Taxi, Taxi Plus, Taxi4, Max taxi, Taxi 2000, Budapest Taxi, Mobil Taxi, Zóna Taxi, a piaci szereplők közel kétharmadaként aposztrofálják, miközben tudjuk, hogy ebből 3 cégnek egy tulajdonosa van, két másik szintén egy kézben összpontosul. Vagy, például a Zónát is piaci szereplőnek tekinti a maga 25 szerződött partnerével.
Ezzel szemben megfeledkezik a Cityről, Főtaxiról, Elit Taxiról Tele5-ről, vagy éppenséggel a Városi Taxiról…ha már az előző felsorolásban a Zóna szerepelhetett. A listám talán még így sem teljes. Ráadásul nem illik megfeledkezni a cégen kívüli taxisokról sem, akik ha fuvarszervezőt nem is, de önálló egységet mindenképpen képviselnek.
Nem kell hozzá túlzott matektudás, könnyen kiszámolható, hogy a „közel 2/3” még az 50%-ot sem éri el……a fuvarszervező társaságok között.

Arról nem is beszélve, hogy ezeknek a cégeknek a tulajdonosai legfeljebb önmagukat képviselik, illetve a vállalkozásukat. Semmi esetre sem a taxi-piacot, amelynek mindössze közreműködői a fuvarközvetítő irodákon keresztül.
A taxisokat pedig végképp nem.

Megközelíthetjük onnan is, ahogyan e vállalkozások képviselői zárójelezve feltüntették a velük aktuálisan szerződött taxisok számát. Összesen megjelöltek 3135 főt. Egyfelől, ez a kb. 5700 kiadott engedéllyel rendelkezőknek közel sem kétharmada, másfelől a hivatkozásuk azért is megtévesztő, mert ezeknek a cégeknek a működése legkevésbé sincs szimbiózisban a velük szerződésben álló taxisok érdekeivel.
Inkább beszélhetünk kényszerházasságról, mint gyümölcsöző kapcsolatról. Ezért nem elfogadható az, ahogyan ránk, mint tömegre, illetve az érdekeinkre hivatkoznak.

Az pedig egyszerűen képmutató csúsztatás, miként a szerződött taxisok létszámán keresztül igyekeznek önmaguk, és az irodáik jelentőségét bizonygatni.
Ez semmi más, csak bűvészkedés a számokkal. Egyetlen adat van, ami egzakt módon szolgáltathat bizonyítékot. A havi, illetve az éves megrendelések száma. Gyaníthatóan nem véletlenül fedi homály ezeket az adatokat.


Nyugodtan nevezhetjük ezt a levelet a „kicsik”, és a „nagyok” harcának. Mindenki annak megfelelően érvel, ahogyan és amiben a saját túlélésének a zálogát látja. Ezzel még önmagában nem is lenne baj. Miért is ne születhetne egy ilyen levél…

Azzal már sokkal inkább problémám van, ahogyan mindenki igyekszik a taxisok érdekeiről prédikálni, és közben pont azokat hagyja figyelmen kívül.


Tisztelt Tulajdonos Urak, akik a levelet fogalmazták!

Romló jövedelmi viszonyokról elmélkednek, családok szándékos tönkretételéről a rendelet-tervezet kapcsán. Látszatemelésnek titulálják az elképzelésben szereplő 550/290/72 forintos fix tarifát. Eközben ajánlásként feltüntetnek egy látszatemelésnek SEM nevezhető tarifarendszert, amely az évtizedes tarifákhoz képest 300 forintnyi alapdíjemelést jelentene.
Ráadásul, és legkevésbé sem mellékesen, mindezt újra csak maximált tarifaként…..Lehessen továbbra is létjogosultsága az alacsony tarifákat kiajánló cégeknek. Mi ez, ha nem a taxis zsebén keresztül biztosított túlélés önmaguknak?

Lehet beszélni romló jövedelmi viszonyokról, és családok szándékos tönkretételéről. Sőt felelőssé tehetjük ezekre a gondokra elégtelen válaszokat adó rendelet-tervezetet, de egyáltalán nem megkerülhető ehelyütt az Önök bűnös felelőssége.


Terepszínű arccal fogalmaznak meg kifogásokat úgy, hogy közben a taxisok sanyarú helyzetére hivatkoznak, eközben kristálytisztán látszik, ahogyan hazabeszélnek. Féltik a megszerzett piaci részesedésüket. Félnek az esetleges fix tarifától, és az abból adódó kényszerű szerződésmódosításokkal járó kompenzálásoktól. Hivatkoznak a keresletcsökkenésre, és az ezzel együtt járó, taxisokat érintő anyagi veszteségre. Csakhogy Uraim, jó lenne, ha észrevennék, hogy a taxisok végre nem csak dolgozni, hanem pénzt keresni is szeretnének az utcán. Az előre nem megjósolható mértékű keresletcsökkenésből fakadó bevételi veszteséget valamelyest pótolná a realitáshoz legalább közelítő magasabb tarifa. A rögzített módozat viszont az Önök cégei alól húzná ki a talajt. Legalábbis azok alól, aki az üdvözülés egyetlen lehetséges útját az olcsó tarifákban látják.

Úgyhogy, bátorkodom az Önök figyelmét felhívni, amennyiben valósak a taxisok sorsáért érzett aggodalmaik, akkor legyenek szívesek a képmutató sajnálkozás helyett saját hatáskörben, és egyetértésben meghozni azt a döntést, amely szerint mostantól egységesen 240 forint a szolgáltatási tarifa. Ehhez nem szükséges sem kormányzati, sem fővárosi döntés. Csak, és kizárólag Önökön múlik.

De, amíg az Önök huncutkodásának következményeként a tarifák 150-220 forint között mozognak, ráadásul közelebb az alsó értékekhez, addig a megfogalmazott álláspontjukat csak megkerülős cselekkel operáló egyoldalú számháborúnak nevezem, amit kizárólag Önök nyerhetnek meg.
Lelkük rajta, joguk van hozzá. Csak tisztelettel kérem, eközben ne hivatkozzanak a taxisokra!

szálka


 

A cikk első része:

A cikk második része: