Emelkednek az árak, kihalnak a taxisok

2006.02.05.

Lesz emelés?
A taxiszolgáltatást közvetlenül nem érinti az elsejétõl életbelépõ áfacsökkentés. Mivel a szolgáltatás áfakulcsa 15 százalékos, és a költségeire sincs nagy hatással a csökkentés, ezért az ezzel foglalkozó cégek az év elején nem változtattak tarifájukon. Ellenben több fõvárosi cég is áremelést fontolgat tavasztól.

Tavaly nyár végén több fõvárosi társaság is 5-8 százalékkal megemelte tarifáit. Az idei év regisztrációs adó változását nagy részben kompenzálta az áfacsökkentés hatása, amely csak közvetetten van hatással a cégek életére. A társasságok többsége továbbra is az üzemanyagár változásának és az infláció függvényében alakítja majd az árait, többségük március végére emelést tervez.

Az áremelésnek azonban a fent említett tényezõkön kívül van másik mozgatórugója is. Ugyanis az utasok egyre magasabb minõségi követelményeket támasztanak a szolgáltatókkal szemben. Néhány évvel ezelõtt még teljesen megszokott dolog volt az 5-6 éves (esetenként néha több) alsó-középkategóriás autó taxiként való üzemeltetése. Mára azonban némiképp megváltozott a helyzet, a vásárlók, ugyanis elvárják, hogy egy felsõ-közép kategóriás, maximum néhány éves újszerû autó álljon rendelkezésükre a rendeléstõl számított néhány percen belül. – tájékoztatott Reif Zoltán, a legnagyobb fõvárosi társaság, a Buda Kft. (BudaTaxi, Tele5 Taxi) marketing igazgatója.

Más a helyzet azonban vidéken, mivel ott kevesen veszik igénybe ezt a fajta szolgáltatást. Ezért az ottani társaságoknál fel sem merült az emelés gondolata, még az üzemanyagárak módosulásakor sem nyúlnak az árakhoz. – mondta el kérdésünkre Horváth Ádám a debreceni Fan Taxi üzletág vezetõje.

A fõvárosi társaságok tarifái között túl nagy eltérést nem tapasztalhatunk. Legtöbbet akkor fizetünk a taxizásért ha leintünk egy kocsit az utcán (fõleg akkor ha külföldinek néz, vagy várostérkép van a kezünkbe). Amennyiben telefonon rendeljük meg a szolgáltatást, illetve mindig ugyanazt a társaságot választjuk, netalán még céges szerzõdést is kötünk velük, akkor további kedvezményeket is kapunk a fizetendõ díjból. A szolgáltatók némelyikének (fõleg vidéken) az éjszakai tarifái 10 százalékkal magasabb a nappal fizetendõ díjaknál, vidéki fuvar esetében pedig a viteldíjak duplájával kell számolnunk. A vidéki szolgáltatók alapdíjai alacsonyabbak a fõvárosi társaságok díjainál, igaz az õ esetükben már nem találkozunk annyi féle kedvezménnyel.

A hagyományos személyszállítás mellett új szolgáltatások is megjelentek a cégek kínálatában, így például: sofõrszolgálat, városnézés, repülõtéri transzfer, stb.

A taxisok vesszõfutása

Budapesten a kilencvenes évek elején körülbelül 15 000 taxis dolgozott, ez a szám mára 6000-re csökkent. A taxis társadalom nagy veszélye, a csökkenõ kereslet mellett, a sofõrök elöregedése.

Reif Zoltán elmondása szerint átláthatatlan a szakma szabályozása. Egyik napról a másikra változnak a jármûvekkel és a sofõrökkel szemben támasztott követelmények és ami a legégetõbb probléma, hogy a döntéshozók figyelmen kívül hagyják a szakmai érdekképviseletek véleményét.

Forrás: pénzcentrum.hu