Magyar sikertörténettől hangos a világ! - Ki áll a háttérben?

2007.05.01.

PORTFOLIO.HU
A luxusautókba épített navigációs berendezések mellett rohamléptékben terjednek a kézi navigációs készülékek is, ma már alig találunk olyan taxit Budapesten, mely ne lenne felszerelve ilyennel. Emellett a civil gépjárművekben is egyre szaporodnak a hasonló kütyük, így mára egyértelművé vált, hogy a navigációs piac evolúciós mérföldköve volt amikor a kézi számítógépeket összekötötték a műholdas helyzet-meghatározással.

Aki látott már közelebbről ilyen készüléket, az minden bizonnyal találkozott már az iGO My way nevű alkalmazással is, mely az egyik legelterjedtebb navigációs szoftver jelenleg. Azt azonban már kevesen tudják, hogy ez a szoftver magyar, gyártója pedig az a NavNGo Kft, akinek sikertörténetét az utóbbi hetekben országszerte szaporodó óriásplakátok hirdetik. Milyen piaci pozíciót tölt be jelenleg a társaság? Mekkora növekedést produkálnak? Hamarosan felvásárolja-e őket egy óriáscég, vagy számíthatunk esetleg tőzsdei megjelenésükre? A portfolio.hu Kátai Attillával, a cég egyik tulajdonosával és alapító tagjával beszélgetett ezekről a kérdésekről.

portfolio.hu: Milyen ötlettől vezérelve alapították a NavNGo Kft-t?

Kátai Attila: A NavNGo 2004-ben alakult, de a cég pályája valójában valahol 1999-2000 környékén indult el. Minden tulajdonosnak van valamilyen történelme a navigációs témakörben, van, akinek kereskedelmi oldalról, van, akinek szakmai oldalról. Alapításkor négy szereplő volt jelen, egy külföldi tulajdonos és három magyar. A külföldi és az egyik magyar hozta a piaci tapasztalatot, a fejlesztőcsapatunk hozta azt a tudást, amely szintén a siker egyik kulcsa, jómagam pedig a térinformatikából származó ismereteimmel járultam hozzá a munkához.

A két, kereskedelmi tapasztalattal rendelkező tulajdonos külföldi termékeket szeretett volna meghonosítani a magyar piacon, azonban ez olyannyira problémásnak bizonyult, hogy végül egy saját szoftver kifejlesztése mellett döntöttünk. Hittünk benne, hogy a meglévőknél profibb rendszert tudunk alkotni.

p.: Hogyan néz ki a cég termékszerkezete, milyen divíziók alkotják és ezek az árbevétel mekkora százalékát adják?

K. A.: Amikor a NavNGo alakult, elsősorban navigációs szoftver fejlesztésével foglalkozott, a fő termékünk ma is az iGO My way. Ezt a divíziót kétfelé lehet tagolni: az egyik a dobozos termék, a dobozos szoftver értékesítése, a másik pedig az OEM jellegű értékesítés, amikor kimondottan a készülékgyártókkal szerződve értékesítünk. Bár adataink nem nyilvánosak, az európai piacon is megfigyelhető statisztikák alapján nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom hogy az értékesítés jelentős része OEM, a maradék pedig dobozos szoftver értékesítés.

A navigáción kívül a fejlesztő csapatunk hozta örökségként a játékportfolióját is, amit viszünk tovább, de azt kell mondanom, hogy abszolút az előbbi viszi a boltot egyelőre.

p.: Mi volt a kitörési pont, amivel sikerült ennyire elterjedtté tenni az iGO My Way -t?

K. A.: Egyrészt nagyon jól sikerült a termék, sikerült megfogni azt, amit a piaci szereplők a versenytársak termékeiben többnyire hiányoltak, leginkább a nemzetközi üzleti élet tapasztalatait. Másrészt nagyon kicsi magyar cég létünkre sikerült leszerződni egy óriási távol-keleti céggel, a Mio-val. Ez jellemzően elsőre senkinek sem sikerül, nekünk mégis megadatott, sőt, ma már szinte csak hasonló cégekkel van szerződésünk.

p.: Hogyan néz ki a piac, mennyire fregmentált vagy koncentrált?

K. A.: A piacon alapvetően háromféle cég létezik: hardvergyártó, szoftvergyártó és a kettő kombinációja. A piacvezetők mindent maguk csinálnak, a mi partnereink pedig azok, akik hardverben jók vagy jók akarnak lenni, és kell hozzá egy szoftveres megoldás. Tavaly-tavalyelőtt több versenytársunk úgy döntött, hogy hardvert is fog gyártani, ezáltal a saját akkori partnereinek vált a versenytársává. Így a szigorúan vett szoftverfejlesztők között nem nagyon maradt versenytársunk. Persze nem bízzuk el magunkat, hiszen tudjuk, hogy bármikor alakulhat egy hasonlóan lelkes kis cég, vagy erőre kaphat valaki, aki már jó ideje jelen van ezen a piacon.

p.: Miben jobb a NavNGo a versenytársaknál?

K. A.: Technológiában mindenképp jobbak vagyunk, aminek egyrészt az az oka, hogy a fejlesztő csapatunk által behozott technológia a játékok irányából jött, és itt elég jelentős az alkalmazás vizuális hatása. Az iGO My Way egy gyors, szép, színes, modern, nem egy 6-8-10 éves technológiára épülő történet. A másik, ami kiemel bennünket, az a kelet-európai térképlefedettségünk, amire szintén történelmi okokból jó kapcsolatokat kiépítve tudtunk szert tenni. Van még néhány olyan technológiai előnyünk, ami inkább a partnerek számára üzleti előny, tehát a végtermék előállítási költségén tud spórolni. Ezek egy része tudatos tervezés eredménye, a másik része, mondjuk a vizuális élmény, abszolút a fejlesztők által hozott szívből és lélekből, valamint a tulajdonosoknál felgyűlt tapasztalatokból fakad.