Internetvízió a 70-es évekből

2006.11.24.

Háló és hatalom
Amikor egy 14 év körüli gyerek csupán a tudásával hatalmat szerez. Mit tud ő, amit mások nem? Ismeri a rendszert, ami már régen nem a gazdaság-politika-egyház triumvirátusa, hanem az információ és a vélemény hatalma. Ez az új rendszer, lehet, már itt is van velünk. Elfogadjuk vagy sem, ezzel kell együtt élnünk. Csak rajtunk múlik, hogy jobb lesz-e, mint az, amit lassan úgy hívnak: a XX. század történelme.

Andrew Wiggin egy science-fiction regényfolyam főhőse. Ő az a kisfiú, aki megmenti az emberiséget a külső támadóktól úgy, hogy nem is tud róla. Egyszerű szimulátorral játszik, és pusztítja a világító fénypontokat a barátaival együtt, majd amikor saját teljesítőképességét is átlépve megnyeri az utolsó csatát is (ő úgy tudja, ez is csak egy vizsga), közlik vele: győzött! Visszaverte az ellenséget! Fegyver volt (lesz), aki nem tudja, mert nem tudhatja, mit csinál.

Van a regénynek egy külön szála is, amely a nővére és a bátyja viselt dolgait mutatja be. Mindhárom gyerek nagyon értelmes, és beletartozik a kor tíz legnagyobb elméi közé. A két idősebb gyerek megváltoztatja a világot: ők lesznek azok, akiknek a véleményére figyelnek. Megosztják az embereket; az egyikük pacifista és liberális nézeteket vall, másikuk nacionalista, radikális, szélsőséges. De ezek csak pózok: valójában a magát pacifistának kiadó fiú a radikális, és a radikális lány a pacifista.

A két gyerek álnevek mögé bújik. Ők Locke és Démoszthenész. És ahol a nézeteiket terjesztik: a Nyilvános Hálózat.                                                  Orson Scott Card

Orson Scott Cardnak, a könyv írójának zsenialitása itt is megmutatkozik: a '70-as évek vége felé leírt egy olyan hálózatot, amilyenné válhat az Internet. Ezen a Nyilvános Hálózaton vitafórumok vannak: nyilvános és zárt (a többség számára csak olvasható) fórumok. Itt dőlnek el a nagy kérdések, itt alkotnak véleményt azok, akiket mi véleményvezéreknek hívunk, innen veszik az információkat azok, akik kíváncsiak a világ dolgaira. A két fiatal - álnéven - meghívást kap a legfontosabb fórumokra. Külön-külön táboruk lesz, és amit mondanak, az számít.

Virtuális lények lettek, valódi véleménnyel, ami a valódi világnak szól és a valódi világra hat. Hatalmuk lett a követőik által.
(Később, amikor kellett, éltek a hatalmukkal, a könyvben ezzel megmentették a világot egy újabb háborútól, és a fiú lett az új világ első elnöke.)

A könyv eredeti címe Ender's Game, ami ugyanúgy jelenti a főhős, Ender játékát (hiszen egy játékkal, egy szimulátorral győzte le az ellenséges Hangyokat), és utal a magyar címre is: Végjáték.

Ender testvéreinek végjátéka a hatalom megszerzése. Vajon az internet szellemi birtoklása fogja jelenteni a jövő hatalmát? Az internet sok országban, így nálunk is jelképpé válhat: az információs hatalom jelképévé. Elcsépelt, hogy 'aki lemarad, az kimarad', de itt és most nagyon igaz: semmi nem tud olyan gyorsan, olyan nagy mértékben és olyan mélységben új ismeretekhez juttatni, mint az internet. A társas érintkezés formái átalakulnak - én már 4 éve nem írtam egy levelet se, amit a Postára bíztam volna -, az információk megszerzésének üteme felgyorsul, az internetezők egy új elitet alkotnak: az információs elitet.

Berényi Konrád

Forrás