Fix tarifa, egységes szolgáltatási színvonal és arculat a budapesti taxikon

2012.04.05.

A BKK közleménye a 2012 ápr. 5.-i egyeztető tárgyalásról.
A BKK ma részletes egyeztető tárgyalást folytatott a taxis érdekképviseletek és taxitársaságok, fuvarszervezők képviselőivel a fővárosi taxiszolgáltatások szabályozási koncepciójáról. A találkozón Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója hangsúlyozta: a fővárosban kiszámítható, egységes, megbízható és szabályozott taxis szolgáltatást szeretnének biztosítani a rendszeres utasok és a turisták számára is. A várhatóan 2013 során bevezetésre kerülő szabályozás szükségességével minden résztvevő egyetértett, az ütemezéssel és a szabályozás részleteivel kapcsolatban számos javaslatot fogalmaztak meg az érintettek, melyeket a BKK alaposan kiértékel és figyelembe vesz a rendelettervezet véglegesítése során.

Az OTSZ, és a TGFSZ közös javaslata 2012.04.16.

Előzmények

Tarlós István főpolgármester 2011 novemberében kérte fel a Budapesti Közlekedési Központot, hogy a fővárosi új taxiközlekedésről szóló rendelet koncepcióját készítsük elő és folytassunk a részletekre kiterjedő egyeztetést a taxis érdekképviseleti szervekkel, mind a taxis vállalkozók, mind a fuvarszervezők képviselőivel. Az elmúlt hónapok munkájának köszönhetően a mai egyeztetésen részletesen sikerült áttekinteni a BKK szabályozási koncepcióját, az egyeztetésre a taxisokon kívül civil szervezetek és az érintett hatóságok képviselői is meghívást kaptak.
A megbeszélésen ismét elhangzott, hogy a Főváros 2010 őszén megválasztott vezetése és a BKK számos lépést tett már a taxiszabályozás területén, így a jogszabályokat be nem tartó, adót nem fizető taxis vállalkozók engedélye megvonható 2012. január 1-től, emellett az egységes közlekedésirányítási rendszerben a BKK vette át a taxiközlekedéssel kapcsolatos feladatokat. Az elmúlt hónapok tárgyalásai és döntései nyomán rendeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a taxiközlekedés helyzete, mind a speciális taxiállomás helyzetét illetően, mind más taxitársaságok előtéri útra történő behajtását illetően.

 

Célok és szabályozás

A BKK a 2011. decemberében elfogadott új törvényi felhatalmazás nyomán 2012 tavaszán olyan új fővárosi jogszabály tervezetét készíti elő, mely egységes szabályozást teremt a taxiközlekedésben.

A Főváros és a BKK céljai:

Az állandó budapesti utasok és a turisták számára is megbízható taxiszolgáltatás.
A szabályokat betartó taxisok, taxivállalkozók biztos megélhetését szolgáló, a taxilétszámot indirekten szabályozó rendszer.
Szigorúbb ellenőrzéssel a jogsértések visszaszorítása.
A környezet fokozott védelme a járművekre vonatkozó szigorúbb előírások útján és a csökkenő utasfelvételi utak nyomán.
Az egységesen és egyedien kialakított taxi arculattal a piac jogkövető szereplőinek védelme, bizalomerősítés a felhasználókban.
A taxi egy nagyobb közlekedési rendszer részeként való megjelenítése, a szabályozott és egységes minőség garanciája.

A találkozón Vitézy Dávid hangsúlyozta: a BKK célja, hogy a taxis szolgáltatások színvonalasak legyenek, az utasok ne féljenek beülni akármelyik taxitársaság járművébe. Kiemelt cél a környezetet kis mértékben terhelő járművek alkalmazása. A fővárosban kiszámítható, egységes, megbízható és jogkövető taxis szolgáltatást szeretne a Budapesti Közlekedési Központ. Vitézy Dávid részletes prezentációban mutatta be a BKK szabályozási koncepcióját, mely a cikk végén letölthető.
A BKK kihangsúlyozta: a formalizált taxi meghatározó városarculati elemmé válhat, a taxik piaci részvételének jogszerűségét ellenőrizhetővé, a fővárosi szolgáltatásra jogosulatlanokat, szabályszegőket könnyebben kiszűrhetővé teszi.

Szabályozási javaslatok

A prezentációban Vitézy Dávid ismertette a BKK szabályozási koncepciójának főbb elemeit. Ennek lényege az, hogy fix kilométerdíj mellett egységes szolgáltatói feltételek előírását tervezi a Fővárosi Önkormányzat és a BKK, az alábbiak szerint:

    • Hátsó ülésen is kényelmes elhelyezést szolgáló tengelytávolságú autó (minimum: 2550 mm, amibe a középkategóriás autók mind beleférnek)
    • 4 utas járműben tartózkodása mellett is a csomagok elhelyezését biztosító csomagtér-méret (minimum: 430 liter)
    • Maximális jármű életkor (első ütemben legfeljebb 10, majd 8 éves kor)
    • A rendelet bevezetésétől EURO 4, később legalább EURO 5 környezetvédelmi besorolás, és a szabályozásban az elektromos és hibrid autók előnyben részesítve
    • Egységes járműarculat és szabadjelző, de a fuvarszervezők egyedi logójának megjelenítésére szabályozott lehetőség
    • Kötelező bankkártyás fizetési lehetőség biztosítása
    • Tájékoztatási elemek a jármű belterében és a jármű külsején
    • GPS-alapú csendes címkiadás

A BKK a fuvarszervező cégekre vonatkozóan is biztosítékokat szeretne bevezetni. Mivel a fuvarszervező pénzügyi megfelelőségét a saját tőke útján kívánjuk ellenőrizni, melynek mértéke fuvarszervező vállalkozásonként/társaságonként minimum 20 millió forint, 400 gépkocsit meghaladó gépkocsipark esetén a 401. gépkocsitól plusz 25.000,- Ft/gépkocsi lenne a szabályozási koncepció szerint. Ezt adóévente 1 alkalommal (pl.: január 15-ig) a megelőző adóév december 31-i állapotot alapul vett szolgáltatói gépkocsi számának megfelelő mértékben aktualizálni szükséges. A fuvarszervezőktől ezen felül a köztartozás-mentességet elvárjuk és 0-24 diszpécserszolgálat, illetve megfelelő nyilvántartási rendszer működtetését is.
A legfőbb kérdés a fenti szabályok bevezetése kapcsán az ütemezés és a fix tarifa mértéke volt. A BKK javaslata szerint a fix tarifa ne haladja meg a mai legmagasabb megengedett hatósági árat (240 Ft/km), de lényegesen ne is maradjon alatta. Ettől érdemben eltérő vélemény nem hangzott el, egyes fuvarszervezők vetették fel a további áremelés szükségességét. Az ütemezés tekintetében a 2013 januáritól az 5-10 éves felkészülési idő biztosításáig több vélemény elhangzott, a BKK ütemezetten, 2013 során szeretné bevezetni a teljes szabályozási rendszert.

Az egyeztetés eredményei

A találkozón Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, hogy a BKK által készített szabályozási koncepcióval egyetértenek, korrekt és régóta szükséges javaslatnak tartva az elkészült javaslatot. Az OTSZ a hatósági árszabályozást és a rend helyreállítását az ágazatban szükségesnek tartja és a szövetség elnöke a már 2013 januárjától történő fokozatos bevezetés mellett foglalt állást.
Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete alelnöke elmondta: a szakszervezet is egyetért a taxispiac szabályozásának szükségességével, véleményük szerint a létszám csökkentésére és a fix tarifák bevezetésére van szükség.
A találkozón a fuvarszervezők képviselői is elmondták álláspontjukat. Horváth Csaba, a RádióTele5 Taxi vezetője a felkészülési idő fontosságát és az elektromos hajtású taxik szabályozásban való előnyben részesítését kérte a BKK-tól. Domokos Tibor a Max Taxi képviseletében szintén az ütemezett bevezetés mellett foglalt állást és felvetette az erkölcsi bizonyítvány előírásának lehetőségét, mellyel a BKK egyetértett. Tamás Miklós a City Taxi elnöke köszönetét fejezte ki a BKK-nak, hisz hosszú évek adósságát törleszti a Főváros azzal, hogy végre a taxik szabályozásával foglalkozik. A szabadjelzők kapcsán Tamás Miklós elképesztőnek nevezte azt, hogy ma 19 különféle szabadjelzővel működnek taxik Budapesten és az egységesítés mellett foglalt állást. Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi képviseletében ellenvéleményét fejtette ki a koncepcióval kapcsolatban, a fuvarszervezők szabad árazásának és arculatépítésének lehetőségét hiányolva a tervezetből. Ugyanakkor felvetésére válaszul Vitézy Dávid felhívta a figyelmet: az egységes arculat mellett a fuvarszervezőknek biztosítani fogják, hogy az egységes tervbe illeszkedő módon saját arculati elemeiket is feltüntessék, de a reklámokkal borítását az autónak nem támogatja a BKK. Dudás Zoltán a Főtaxi képviseletében a taxiállomások számának bővítésére és a belső területeken, az utazáskezdő helyszíneken koncentráltabb elhelyezésük szükségességére hívta fel a BKK figyelmét, melynek kapcsán a BKK vezérigazgatója ígéretet tett a helyszínek felülvizsgálatára a rendeleti szabályozás felkészülési ideje alatt. Számos más értékes hozzászólás mellett a tanácskozáson további javaslatként hangzott el Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport képviselője részéről az, hogy a környezetvédelmi besorolás mellett részecskeszűrő alkalmazását írja elő a BKK a taxikon, melyet meg fogunk vizsgálni.
A taxis érdekképviseletek elmondták: kiemelten fontosnak tartják a fix tarifák bevezetését. Azonban nem tartják elfogadhatónak, hogy rövid határidővel kelljen lecserélni a teljes járműparkjukat, azonban a BKK által javasolt, fóliával történő arculatváltás megoldását kellő felkészülési idő esetén el tudják fogadni.

Vélemények, javaslatok

Az új fővárosi taxirendeletről tovább folytatódnak a BKK és a szakmai szervezetek közötti egyeztetések, a rendelet részletes koncepcióját még április hónapban vitatják meg a felek. A témában minden érintett, azaz a taxisok, fuvarszervezők, utasok véleményét, tapasztalatait írásban a  taxi@bkk.hu e-mail címen várjuk 2012. április 16-ig.

 

Letölthető prezentáció:

 

 


Fórumunkból:

A Főváros és a többiek... tárgyalásainak eredménye


Apuka válasz |       2012.04.05. 17:22:37  (358)
Hol is kezdjem...

Talán onnan, hogy a mi nap kellett volna ismertetni a szabályozás tervezetet. Ehelyett egy nyílt vitafórum volt melyen BKK vezetése, a Taxis oldal képviselői, a fuvarszervező irodák tulajdonosai, VEKE, Levegő munkacsoport, újságírók, taxisok, Ellenőrzési szervek képviselői, vezetői vettek részt.
Igazából azt vártuk a mai naptól, hogy a Főváros ismerteti a saját konkrét elképzelését, majd ezt elkezdjük finomítani mindenki számára elfogadható formába önteni.
A BKK vezérigazgatója röviden összefoglalta az elmúlt időszak eseményeit, kitért a szabályozások szükségességére majd ismertette azokat az elvárási elképzeléseket melyeket már tavalyról ismerünk. Azonban konkrét előírás tervezet, a tartalmi elemekre kiterjedően, nem került ismertetésre.
Volt viszont ásványvíz és mindenki elmondhatta a saját elképzelését, hogyan és miként szabályozná a piacot.
Olyan kinézete volt az egésznek, mintha visszamentünk volna az időben tavaly nyár elejéig amikor is az egyeztetések elkezdődtek.
Vagyis ott tartunk ahol tavaly nyár elején, azzal a különbséggel, hogy a Fővárosnak már kész, kidolgozott elképzelése van az egész szabályozásról (amit még nem osztott meg velünk) és ez már májusban a közgyűlés elé fog kerülni.
Meghallgathattuk a VEKE elképzelését, a Levegő munkacsoport javaslatát, mely azért rendesen kiverte a jelenlévők között a biztosítékot.
Elhangzottak olyan igények, hogy a jelenlegi gépkocsikra kerüljön felszerelésre részecskeszűrő, olyan ami még az Euro4-es besorolású motorokon sincs, legyenek akár 10 feletti személy szállítására is lehetőség taxiként ugyanakkor legyen minél olcsóbb a szolgáltatás.
Természetesen ezek a civil oldalról hangzottak el.
Tudom, kibicnek semmi sem drága.
Én csak azt nem értem, ha valaki nem ért valamihez, akkor miért is kell hozzászólnia? Jól mutat a szervezete neve a sajtóban? Igazán nem értem.

A mai nap eredménye:
- 2 féle ásványvíz
- okos hozzászólások, javaslatok mind a fuvarszervezők, mind a taxis oldalról
- földtől elrugaszkodott elképzelések a civil oldalról
- májusban minden el lesz fogadva
(nem tudjuk mi lesz az, nem tudjuk mikori bevezetéssel, és nem tudjuk mibe fog ez nekünk kerülni)
- valamint a végén 3 féle pogácsát lehetett megkóstolni.

A részünkre átadott anyagot szkennelés után átküldöm tomajernek aki majd elétek tárja a fő oldalon.

Üdvözlettel:
Farkas Zsolt