BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének közös kezdeményezése a taxi hatósági maximált árának változására.

2008.06.28.

Talán valami történik végre!
Megkaptuk azt az anyagot, ami be lesz nyújtva a Fővárosnak. Megvallom, engem nagyon meglepett! Az eddigi kezdeményezésekhez képest, ez nagyon kiforrott, és előremutató. Mintha átvettek volna az urak néhány ötletet az itt /hallotaxi.hu/ elhangzottakból. Gratulálok!  tomajer


A minket érintő rész, 6.35 percnél kezdődik

 

 

BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének közös kezdeményezése a taxi hatósági maximált árának változására.

 

Az Ártv. 10. § (1) bekezdése alapján a hatósági ár megállapítása, módosítása - ideértve az áralkalmazási feltételeket is – hivatalból, vagy az árat érvényesítő vállalkozó kérelmére történhet.

Ez utóbbi esetben a kérelmező köteles a hatósági árra vonatkozó javaslatát a hatósági ár megállapítója részére egyidejűleg megküldeni.

A fenti § alapján a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége közösen kezdeményezi a tisztelt Fővárosi Közgyűlésnél a taxi hatósági maximált árának változtatását

A tavalyi évben a Fővárosi Közgyűlés nem vette napirendjére az önmaga által kezdeményezett taxi hatósági maximált tarifamódosítást.

A közgyűlés arra hivatkozott, hogy további egyeztetést tart szükségesnek. Az ügyben, azóta sem történt semmi. A taxis szakmával semmilyen egyeztetést nem kezdeményezett a Főváros.

Mivel eltelt egy újabb év, és a benzinárak is elszabadultak, így a taxis szakmai, és érdekképviseleti szervek elhatározták, hogy minden törvényes eszközt felhasználnak annak érdekében, hogy a több mint 7 éve megállapított maximált tarifát módosítsa a Közgyűlés.

Elöljáróban néhány gondolat a Közlekedési Tudományi Intézet tanulmányából, amely 2005 februárjában készült.

Hatósági ár: Az árak meghatározása kormányzati beavatkozás útján történik. Általában hatósági árképzés akkor indokolt, amikor a kereslet-kínálat piaci mechanizmusa és a gazdasági verseny bizonyos okok miatt nem tud érvényesülni, és ilyenkor az adott szolgáltatásra az illetékes miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben a legmagasabb vagy a legalacsonyabb hatósági árat határozza meg. Ez vonatkozik a belföldi közforgalmú, vasúti menetrend szerinti személyszállítás, illetve a belföldi menetrend szerinti távolsági autóbusz-közlekedés díjaira is. A taxi-tarifák esetében azonban egyik sem áll fenn: hiszen a kereslet-kínálat piaci mechanizmusa és a gazdasági verseny jelenleg egyaránt érvényesül. A legmagasabb árnak fedeznie kell a hatékony működéshez szükséges ráfordításokat és a nyereséget is, a legalacsonyabb árnak pedig "csak" a hatékony működés ráfordításait kell fedeznie (mindkét esetben figyelembe véve az elvonásokat és a támogatásokat). A hatósági ár tehát költségelvű.

A legmagasabb árat úgy kell meghatározni, hogy az a hatékony működéshez szükséges ráfordításokat és a nyereségre fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és a támogatásokra is, ez vonatkozna a személyszállításra is. A legalacsonyabb árat pedig úgy, hogy a hatékony működés ráfordításait fedezze, ekkor is figyelembe kell venni az elvonásokat és a támogatásokat.

A hatósági ár megállapítása történhet tételesen vagy a hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírásokkal. A hatósági árat és annak alkalmazási feltételeit jogszabályban kell közzétenni, utalva az érvénybe lépés időpontjára és alkalmazására szerződést kell kötni. Fontos az a megkülönböztetés, hogy a hatósági ár megállapítása történhet tételesen vagy a kiszámítására vonatkozó előírásokkal.

Keresletfüggő ár: A költségelvű és értékelvű ár között helyezkedik el. Ebben az esetben az árat nem a költségekhez, a versenytársak áraihoz, hanem a fogyasztói igényekhez igazítjuk: ha a kereslet bizonyos típusokat preferál, akkor emelhetjük, ellenkező esetben csökkentenünk kell az ár(ak)at. Például a vasúti személyszállításban az InterCity tarifáit, vagy a taxi-tarifákat (elméletileg) a ténylegesnél magasabban is meghatározhatjuk, ha az utasok azt hajlandók megfizetni.

Más megközelítésben nem az átlag-, illetve a határköltségre építünk, hanem az értékelvű ár segítségével keressük az optimális árhoz tartozó mennyiséget, a termelés vagy a szolgáltatás mennyiségét.

Egyensúlyi ár: A vállalatnak, vagy vállalkozásoknak a profit maximalizálásához meg kell találniuk azt az egyensúlyi árat és mennyiséget, amely a legnagyobb összes bevétel és összes költség különbségét adja; amit a vállalat, vagy vállalkozás csak akkor érhet el, ha a határ- (marginális vagy pótlólagos) bevétele éppen egyensúlyba kerül határ- (vagy pótlólagos) költségével. A maximális profit melletti egyensúly tehát ott van, ahol a határbevétel és a határköltség egyenlő, azaz az utolsó eladott kis mennyiség olyan nagyságú pótlólagos bevételt hoz, amely éppen egyenlő pótlólagos költségével.

A Fővárosi Közgyűlés a 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendeletével rendelte el, a személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapítását, és annak alkalmazási feltételeit.

A rendeletet módosította a Fővárosi Közgyűlés a 17/2000. (IV. 27.) Főv. Kgy. Rendelettel mely a következő maximált árakat állapította meg.

Tarifaosztály

Alapdíj (Ft)

Távolsággal arányos
egységdíj (Ft/km)

Idővel arányos egységdíj
(Ft/perc)

I-s (normál) tarifa

300

240

60

II-es (emelt) tarifa

420

336

84

Ezt követően még egy rendeletmódosítás született, a 35/2000. (VII. 21.) Főv. Kgy. Rendelet, amely azonban tarifa értékekben változást nem hozott, csupán a tarifa feltüntetésének pontos körülményeit, és méretét szabályozta.

A fentiekből megállapítható, hogy a maximált tarifa mértéke több mint 7 éve változatlan, ami rendkívül hátrányosan érinti, az un. „mezítlábas” kollégákat, akik csak az utcáról dolgoznak, és így munkájuk hatékonysága meglehetősen alacsony.

Az elmúlt 2 év a fix tarifa bevezetésének jegyében telt el, amelyhez azonban hiányzott a szükséges politikai akarat, így az nem került bevezetésre.

Mostanra elkerülhetetlenné vált, a tarifa, és véleményünk szerint a tarifa szerkezet módosítása, melyet mind kamarai tagok, mind kamarán kívüli vállalkozók egyaránt kezdeményeztek a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma felé.

A Taxis Szakmai Kollégium, és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége kétféle lehetőséget lát a hatósági maximált tarifa árainak kiszámítására, és alátámasztására.

Az egyik és talán legegyszerűbb módja a KSH által a szolgáltatásokra vetített inflációs adatainak figyelembe vételével módosíthatóak a Fővárosi Közgyűlés által 2000.IV.27.- én megállapított árai.

A KSH által közzé tett, a szolgáltatásra vetített inflációs ráták éves bontásban, a következőképpen alakultak:

Év

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Éves infláció

 

9.7%

9.8%

6.4%

5.9%

7.6%

5.5%

8.2%

Alapdíj

300

329

361

384

407

438

462

500

Km díj

240

263

289

307

325

350

369

399

Perc díj

60

65

72

76

81

87

92

99

A másik megközelítési mód lehet a tarifa kiszámításra a BKIK szakértői által elkészített „Ajánlás a taxis személyszállítók árképzésére” című füzet, melynek elkészítésében részt vettek közgazdászok, és költségelemzők.

A mellékelt táblázatokban (1. és 2. sz. 3. sz. 4. sz. melléklet) az aktuális időszakoknak megfelelő értékek alapján számolt adatok szerepelnek.

A fenti számítások ugyan azt az eredményt adják, amit tavaly is a Tisztelt Fővárosi Közgyűlés elé terjesztettünk, sőt az üzemanyag árrobbanás, és a magas infláció még tovább rontotta helyzetünket, mint az a 4. sz. mellékletből is kiderül.

Úgy gondoljuk, hogy ezek a tarifák szakmailag, és közgazdaságilag teljesen megalapozottak, hiszen az elmúlt évben a Gazdasági Bizottság is belátta a jogosságát, és el is fogadta, sőt támogatta azt.

Az, más kérdés, hogy nem volt rá politikai fogadókészség, de mint tudjuk az nem közgazdasági fogalom.

Mivel a politikai helyzet most sem kedvezőbb, mint tavaly, úgy gondoljuk, hogy a fenti tarifákkal ellentétben egy kompromisszumokon alapuló kezdeményezést terjesztünk a Fővárosi Közgyűlés felé.

 

BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának

és a

Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének

kompromisszumos javaslata, a

taxi hatósági maximált árának változására.

 

A 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendelet szövegében az alábbi módosítást kezdeményezzük:

A 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendelet eredeti szövege:

3. § Az alapdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének kétszeresénél nagyobb nem lehet, és nem haladhatja meg az R. 6. § (1) bekezdésében meghatározott legmagasabb alapdíj mértékét.

Javasolt módosítás:

Ez a § maradjon ki a rendeletből.

A módosítást követően, az alapdíj emelése, nem kényszeríti ki, a Km díj automatikus emelését, de kompenzációt nyújtana a vállalkozóknak azokra a költségeire, amelyek nem közvetlenül a futás teljesítménnyel állnak összefüggésben.

A fenti elképzelésünkhöz hasonlót terjesztettünk elő tavaly, amire volt fogadókészség.

A 31/1998. (VII. 16.) Főv. Kgy. Rendelet eredeti szövege:

4. § Az idővel arányos egységdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének negyedénél nagyobb nem lehet. Ez az arány 15 km/óra határsebesség értéket határoz meg.

Javasolt módosítás:

4. § Az idővel arányos egységdíj a távolsággal arányos egységdíj mindenkori mértékének harmadánál nagyobb nem lehet. Ez az arány 20 km/óra határsebesség értéket határoz meg.

A fenti módosításra Budapest főváros megváltozott közlekedési áteresztő lépességének romlása miatt van szükség, melyet a 4-es metró építésével szükségessé vált elterelések, és útlezárások, valamint jelenleg a Szabadság híd felújítása, a budai alsórakpart, részleges lezárása, idézett elő, és a későbbiekben a Margit híd lezárása állandósít. Úgy gondoljuk, hogy a fenti tényt nem kell bizonygatnunk, hisz a Főváros minden adattal rendelkezik a forgalom lassulásának ütemével kapcsolatban.

Kerüljön be a rendeletbe továbbá, hogy:

A fogyasztó megkárosításának esetén, -(a megengedettől eltérő tarifa használata) a vállalkozó droszt engedélyének, valamint a taxi-gépkocsivezetői igazolványának egyidejű, időszakos visszavonására irányuló eljárás kezdeményezésének a kötelezettsége.

Azért van szükség az igazolvány visszavonására is, mert annak hiányában nem kaphat a fogyasztót megkárosító taxis arcképes igazolványt, és így alkalmazottként sem tudja folytatni áldásosnak nem nevezhető tevékenységét.

Kezdeményezzük továbbá, hogy a rendelet módosítása határozza meg azon folyamatot, amely alapján a meghatározott tarifa maximumok éves rendszerességgel, kötelező jelleggel felülvizsgálatra kerülnek, vagy egy meghatározott automatizmus szerint a piaci tendenciáknak megfelelően módosulnak. Ezzel kizárható a jelenlegihez hasonló helyzet, amikor 7 év után válik szükségessé a tarifák módosítása, továbbá nem kell tartalékot képezni a tarifában, hisz minden évben aktualizálódik.

Ha a fentiek bekerülnek a rendeletbe, akkor a következő maximált tarifamódosítást tartjuk elfogadhatónak:

Általunk elfogadható taxi tarifák:

TARIFA

Nappali

Éjszakai

Alapdíj

500

500

Km díj

260

364

Perc díj

86

121

 

Budapest, 2008. június 23.

 

Dudás Zoltán

BKIK VI. Osztály

elnökségi tag

Sipeki József

BKIK VI. Osztály

Taxis Szakmai Kollégium

vezető

Surányi Attila

Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége

elnök