Az Országos Taxis Szövetség Közleménye

2011.01.10.

Kamerák előtt veszett össze a Zóna taxi tulajdonosa a Budapest Airport szóvivőjével. Hardy Mihály szerint a zónások kalózkodnak a reptéren, molesztálják és elhappolják az utasokat a repülőtérrel most szerződésban álló Főtaxi elől. A Zóna taxi tulajdonosa, Veres János viszont azt mondja, ezt nem tiltja jogszabály. A reptér szerint a rendőrségnek kellene eltávolítani a régi társaság embereit.

Az Országos Taxis Szövetség Budapest Főpolgármesteréhez fordul annak érdekében, hogy a Budapest Airport Zrt. tartsa be a Fővárosi Önkormányzat rendeletében, és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.-vel kötött Üzemeltetési Megállapodásban foglaltakat.

A Budapest főváros közterületein a taxiállomások létesítéséről, használatának és üzemeltetésének rendjéről szóló 59/1999. (XI. 18.) Főv. Kgy. rendelet 14. § (6) bekezdése, és azzal összhangban a Budapest Airport Zrt. és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. között a 2006. év május hó 25. napján létrejött Üzemeltetési Megállapodás értelmében a Budapest Airport Zrt. kötelezettsége, hogy biztosítsa a nem az általa pályázati úton kiválasztottak körébe tartozó, utassal érkező taxi-szolgáltatók részére a megfelelő utas kiszállási, a rendelésre hívott taxi-szolgáltatók részére pedig a megfelelő utas felvételi pontokat.

A Budapest Airport Zrt. különböző ürügyekkel jogszabályi kötelezettségének 2010. év december hó 1. napjától nem tesz eleget, többek között fizikailag meggátolva a rendelésre hívott taxi-szolgáltatók részére a behajtást az érkezési szintre. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy az Európai Unió soros elnökégét betöltő Magyar Köztársaság a Budapest Airport Zrt. kénye-kedve miatt kénytelen úgy fogadni az érkező diplomatákat, üzletembereket, és nem utolsó sorban a légiközlekedést igénybe vevő utasok közül azokat, akik rendelt taxival kívánják sietve elhagyni a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőteret, hogy arra kényszeríti őket, hogy építési területen, sárban, piszokban gyermekekkel, bőröndökkel átgázolva közelítsék meg a korábbi helyükről lényegesen távolabbra, és nehezebben megközelíthető helyre az indulási szintre áthelyezett utas felvételi pontokat. (Utas kiszállási pontok a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren már hosszabb ideje nincsenek).
Az I. terminálon az utasokkal érkező taxikat megállási (utas kiszállás) lehetőség híján arra kényszeríti a szolgálatot teljesítő rendőr, hogy addig körözzön a taxi, míg felszabadul egy hely az 1-2 perces megállásra vagy tegye ki a taxis az utasát a fizetető parkolóba (710 Ft-ért) és onnan gyalogoljanak a csomagokkal az utasok az épületbe.

Az Országos Taxis Szövetség kénytelen Budapest Főpolgármesterénél tiltakozni a kialakult áldatlan állapotok miatt, arra kérve Tarlós István urat, hogy haladéktalanul intézkedjen a helyzet normalizálása érdekében. Az Országos Taxis Szövetség korábban hiába fordult a kérdésben a Gazdasági Versenyhivatalt, érdemi intézkedés nem történt.

Az Országos Taxis Szövetség álláspontja szerint a Budapest Airport Zrt. magatartása felelőtlen, meggondolatlan, kizárólag arra alkalmas, hogy ismét megtépázza a Magyar Köztársaság tekintélyét. Az Országos Taxis Szövetség meggyőződése – és ezt a Gazdasági Versenyhivatalhoz előterjesztett álláspontjában részletesen kifejtette –, hogy a Budapest Airport Zrt. eljárása kizárólag a Budapest Airport Zrt. profitéhségének kielégítését szolgálja, hiszen azzal, hogy eljárásával indokolatlanul és a piaci versenyt korlátozóan előnyös helyzetbe helyezte a vele a 2010. év december hó 7. napja óta szerződéses kapcsolatban álló Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt.-t a többi taxi-szolgáltató kárára, csak a saját bevételeinek növelését tartja szem előtt.
A Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt. évente 250-300 millió forint jutalék fizetésére kötelezett a szerződés aláírásával, melyből Budapest egy fillért sem lát.

Az Országos Taxis Szövetség állásfoglalása szerint a Budapest Airport Zrt. tevékenysége súlyosan sérti a versenysemlegességet, a vállalkozási jog gyakorlását, valamint a napi több száz egyéb taxi-társasággal utazni kívánó utas érdekeit is.

Kérjük Tarlós István Főpolgármester Urat, a Kormányt, a parlamenti pártokat, a fogyasztóvédelmi szervezeteket, a Budapesti Kereskedelmi és Ipar Kamarát, a Gazdasági Versenyhivatalt és a hatóságokat, hogy lehetőségük szerint segítsék a helyzet sürgős megoldását.

Az Országos Taxis Szövetség meggyőződése szerint a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér un. speciális taxiállomásain és utas csarnokaiban a 2010. év december hó 7. napja óta tapasztalható kaotikus állapotok felvetik annak szükségességét, hogy Budapest Főpolgármestere átgondolja a Budapest Airport Zrt.-nek ingyenesen átengedett un. speciális taxiállomások üzemeltetési jogának megvonását, azok üzemeltetési feladatainak a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.-hez történő telepítését.


Metál Zoltán
OTSZ. Elnök
További információ:
+36 70 38 38 000,
elnok@taxiszovetseg.hu


A Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. nyilatkozata az Országos Taxis Szövetség közleményével kapcsolatban


Szerző: mti


Az F2 terminál érkezési oldaláról az ott folyó felújítási munkálatok miatt e pontokat felhelyezte az indulási oldalra, ami valóban sajnálatos kényelmetlenséggel jár, BA Zrt. szerint csak átmeneti intézkedésről van szó a terminál felújításának idejére, emellett az általuk alkalmazott megoldás nem ellenkezik a fővárosi rendeletben foglaltakkal.
A BA Zrt. az utas-felvételi pontok áthelyezésről értesítette a taxi-szolgáltatókat és a Taxiállomás Kft. is. Az érkezési oldal útburkolatának felújítása a téli időjárási körülmények miatt a tervezett ütemben nem került kivitelezésre, ezért annak határidő-módosulásáról is értesítette cégünket. A forgalomkorlátozásokról és a 2011. január végéig történt határidő-hosszabbításról honlapunkon közzétettük a tájékoztatást.
Az átépítéssel összefüggő állapot felmérését a helyszínen 2 alkalommal is ellenőriztük. Az érkezési oldal "mindkét irányból behajtani tilos kivéve BKV és engedéllyel" jelzőtáblával van az egyéb forgalomtól elzárva. Minden más járműnek az indulási oldalon van utas ki-, és beszállítási hely fenntartva. A repülőtérre érkező utasok ki- és beszállítási pontokat a terminálon belül közelíthetik meg.
Az Országos Taxis Szövetség véleménye szerint nincs a F1 terminálon utas-kiszállítási lehetőség.Az utas ki-, és beszállására kijelölt hely "várakozni tilos" táblával van kijelölve. A megállási korlátozást a rendőr kizárólag a szabálytalan módon történő megállás esetén alkalmazta.
A fizető parkolóban az utas ki-, és beszállása céljából történő megállás esetén nem kell díjat fizetni. A jelenleg zajló ferihegyi felújítások és átépítések miatti taxiállomás-áthelyezések Főv. Kgy. rendelet értelmében jogszerűek, ugyanakkor fontos hangsúlyoznunk, hogy a Fővárosi Önkormányzat, a BA Zrt. és a Taxiállomás Kft. is arra törekszik, hogy a helyzetet mihamarabb normalizálja és a forgalomkorlátozásokból eredő kellemetlenségeket mérsékelje.

Budapest, 2011. január 11.