Az FIA áldását adta az F1 technológiai forradalmára

2006.12.11.

2008-tól az aerodinamikát is korlátozzák
Az FIA Motorsport Világtanácsa jóváhagyta az autógyárakkal kötött megállapodást, és ötéves tervet adott ki, mely körvonalazza az F1-re váró változásokat, például a környezetbarát technológiák bevezetését és az aerodinamika radikális korlátozását.

Monacói ülésén az FIA Motorsport Világtanácsa (World Motor Sport Council, WMSC) írásba foglalta azokat a radikális változásokat, melyek az elkövetkező öt évben várnak a Forma-1-re.

Az FIA és a sportág autógyárait tömörítő GPMA hosszú alkudozást követően novemberben jutott dűlőre egymással az F1 jövőjét illetően, s határozta el, hogy ezentúl a társadalmi szempontból is hasznos, környezetbarát technológiákat állítják középpontba.

Ezt az egyezséget hagyta jóvá és konkretizálta pénteken a WMSC. "A GPMA és az FIA megállapodásának köszönhetően az F1 Technikai Szabályzata jelentős változásokon fog keresztülmenni az elkövetkező öt évben és azon túlmenően" - fogalmaz a szervezet közleménye.

"E változások fő céljai a következők: az autóipar (és általában a társadalom) számára hasznos kutatások előtérbe helyezése, az ennek a kritériumnak nem megfelelő fejlesztések leállítása, a kiadások csökkentése és a költséghatékonyság növelése amellett, hogy fenntartjuk és erősítjük az F1-ről mint a világ elsőszámú autósport-kategóriájáról kialakult képet."

Miként korábban megírtuk, ennek a tervnek a sarokköve a környezetbarát motortechnológia bevezetése, mely 2011-ben váltaná az addig befagyasztott jelenlegi V8-as formulát. Az új erőforrás kis térfogatú turbómotor lenne, ami valószínűleg bioüzemanyaggal működne, és az 2009-től bevezetett regeneratív rendszerekkel egészülne ki.

Az FIA nagymértékben csökkentené a Max Mosley által haszontalannak tartott aerodinamika szerepét is. 2008-tól betiltaná az első és a hátsó szárny közötti légterelő elemeket, és korlátozná a szélcsatornák használatát, 2009-re felére csökkentené a leszorító erő nagyságát, végül standardizálná az autók aero-csomagját is.

Az sem elképzelhetetlen ugyanakkor, hogy inkább az autóipar számára hasznos területekre terelné az aerodinamikai kutatás irányvonalát. Ugyancsak figyelemre méltó elgondolás, hogy 2011-ben lehetségesnek tartja a versenyzőt segítő elektronika teljes felszabadítását, minden bizonnyal azért, mert a közúti autóknál ez a tendencia.

A WMSC közleménye hangsúlyozza: "Mindez azon az elven nyugszik majd, hogy az új technológiákat, illetve a releváns alkatrészeket szabadon rendelkezésre kell bocsátani bármely azokat igénylő csapat számára, méghozzá elfogadhatóan alacsony áron."

A testület 2006. december 19-ére összehívta az FIA Szenátusát, hogy dolgozza ki a 2009-es szabályok végleges változatát, melyet december 31-ig kell megszavazni. Ez annak fényében különös, hogy a Szenátusnak korábban nem volt beleszólása az F1 Commission és WMSC hatáskörébe tartozó szabályalkotásba.

Az alábbiakban mi is közzé tesszük az FIA "ötéves tervét", melyet a szövetség azzal a megjegyzéssel látott el, hogy a 2010 utáni változásokhoz konzultálni kell a GPMA-val és autóipari szakértőkkel is.

2007

  • A szabályokat már publikálták.
  • (A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.)

    2008

  • A publikált szabályok érvényesek, de lehetséges egyes aerodinamikai alkatrészek (oldalsó légterelők, szárnyacskák, hűtőkémények stb.) betiltása az első és a hátsó tengely közötti területen (a csapatok egyhangú döntésének függvénye).
  • A szélcsatornák és/vagy a szélcsatornában alkalmazott makettek és/vagy a tesztpadok használatának lehetséges korlátozása a Sportszabályzat révén (a csapatok egyhangú döntésének függvénye).
  • (A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak.)

    2009

  • A fékezés energiájának visszanyerése és felhasználása.
  • A leszorító erő 50 százalékos csökkentése.
  • Aerodinamikai és más változtatások az előzések megkönnyítése érdekében.
  • A jelenlegi, 2.4 literes motorok "befagyasztva" maradnak vagy a négyversenyes hajtáslánc (motor és sebességváltómű) kerülnek bevezetésre.

    2010

  • A keletkező hőmennyiség egy részének felhasználása az autó meghajtásához.
  • A kipufogógázok hőjének visszanyerése és felhasználása az autó meghajtásához.
  • Részben vagy teljesen standardizált aerodinamika (vagy a közúti autók szempontjából releváns aerodinamikai kutatás ösztönzése).
  • (A jelenlegi, 2.4 literes motorformula, illetve a négy versenyes hajtáslánc "befagyasztva" marad.)

    2011

  • Négyversenyes motor lehetséges bevezetése, beleértve a következőket:
    • nagy hatékonyságú turbófelöltés,
    • üzemanyag-áramlás limitálása,
    • közvetlen befecskendezés,
    • térfogatcsökkentés a nagy fordulatszám (legalább 15 ezer fordulat/perc) érdekében,
    • bioüzemanyag használata (esetleg tetszőleges üzemanyag engedélyezése, de az üzemanyag áramlása helyett az energia mennyiségének limitálása mellett).

  • Lehetséges új megközelítésmód a kasztni terén
    • a leszorító erő további csökkentésével,
    • nagyobb hangsúllyal a kanyarvételi teljesítményen és a vezethetőségen a karosszéria, a felfüggesztés és a fékek módosítása révén,
    • az elektronika használatának teljes felszabadítása az autó energiatakarékosságának növelése érdekében (például hajtáslánc terén).

  • Lehetséges a vezetést segítő elektronika felszabadítása is.
  • A felhasználható anyagok korlátozása a közúti autók anyagfelhasználásához való közelítés érdekében.
  • Más, a közúti autók szempontjából hasznos technológiák bevezetése.

    2012

  • Új motor használata a fentiek szerint.
  • Javasoljuk, hogy a fentiek tárgyalás alapját képezzék, mivel akadhatnak más érdekes és fontos technológiák éppúgy, ahogy itt nem említett területek.