ÁLLÁSFOGLALÁS a regisztrációs adóról!

2005.11.03.

Budapest, 2005. november 2., szerda (OS) - A regisztrációs adó módosítása kapcsán úgy gondoljuk újra fel kell hívnunk a közvélemény és a döntéshozók figyelmét, hiszen az elmúlt hetekben téves információk alapján, hibás döntések születtek. Röviden az alábbi pontokban kifogásoljuk a jelenlegi helyzetet:

- A regisztrációs adó előkészítésénél a kormány, a választópolgárai helyett a tőkeerős új autós lobbi érdekeit képviseli!
- Európa legdrágább országává tették hazánkat a használt autók szempontjából!
- Az EU-s alapszerződés 90. cikkelyét figyelmen kívül hagyva vetik ki az adót a használt autókra!
- Környezetvédelmi okokra hivatkozva szándékoznak büntetni az 0-5 éves autók importját annak ellenére, hogy hazánk autóparkjának átlagéletkora több mint 11 év és 750.000 db 15 év feletti személygépkocsi közlekedik utjainkon!
- A használtautó-kereskedelem diszkriminálásával az alacsonyabb jövedelműek tömegét késztetjük életfogytig tartó és erő feletti hitelek vállalására!
- Ezrek - főleg fiatalok - halnak vagy sérülnek meg súlyosan évente útjainkon, mert az elavult, nem biztonságos járműpark gyorsabb fiatalítását, cseréjét gátolja a jogszabályi környezet!
Kovács László, az unió vám- és adóügyi biztosa, október 14-én kelt levelében, vizsgálatot helyezett kilátásba, és felsorolta az egyesületünk által is régóta hangoztatott hiányosságokat a regisztrációs adóval kapcsolatosan. Még éppen időben érkezett az intő Brüsszelből, s még érdemi módosítást tehetett a törvényalkotó PM. Ez azonban felemásra sikerült:
1. Bevezeti végre az adó értékarányosítását, amely ha minimális szinten is, de teljesíti a társadalmi igazságossági és az európai uniós elvárásokat, és szemben a jelenlegi helyzettel versenysemlegesebbé teszi a használtautó-piacot.
2. A jelenleg (és egyedi mentesség alapján jövőre is) újként forgalmazott, ún. Euro 3-as gépkocsikat amelyeket 2001-től napjainkig gyártanak, lobbiérdekek miatt átsorolja eltúlzott gazdasági és valótlan környezetvédelmi okokra hivatkozva, egy 30 százalékkal több adót fizető kategóriába, amely ellen tiltakozunk! Gépjárműparkunk műszaki állapota ezt a luxust nem engedheti meg! Ezek a járművek a használt behozatal közel 70 százalékát teszik ki, 0-5 éves korukkal jelentős korszerűsítést jelentenek hazánk személygépjármű-parkján.
3. Az országban 750.000 db 15 évnél öregebb autó közlekedik, és a levegő szennyezése 10-15 szerese az Euró 3-as autóknál, ezért ezeknek a leváltása egy 4-5 éves autóra lényegesen csökkentené a környezetkárosítást. Ezen személygépkocsik fogyasztói ára csupán 55-65 százaléka a hasonló újénak, ezért sokak számára ez jelenti a reális pénzügyi megoldást az új autóval szemben. Biztonságtechnikai szempontból a helyzet tragikus. Nagyságrendileg csökkenthető lenne a halálos és a maradandó károsodással járó balesetek száma, ha az általunk szorgalmazott reálisabb adómértékek lehetővé tennék az öreg, korszerűtlen autók mielőbbi lecserélését.
4. A használt autók drasztikus adóemelését nem ellensúlyozza az áfa-kulcs 5 százalékpontos csökkenése, és az avultatás alacsony százalékai. Ezeknek az autóknak szinte mindegyike után a mostanihoz képest magasabb adót kellene fizetni. Emiatt az ún. Euro 3-as gépkocsik behozatala a jelenlegi minimális szinthez viszonyítva is vissza fog esni! Könnyen megjósolható, hogy a törvénytervezet ebben a formában a költségvetési bevételek nem a tervezett teljesülését, munkahelyek további megszűnését, valamint az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletét fogja eredményezni.
A fentieket összefoglalva kijelenthető, hogy a kormány tervezett regisztrációs adója megteszi az első lépést az európai normák alkalmazása felé, de a korszerű használt autók importját így is jelentős adóemelés sújtja! Így, amennyiben az új autós lobbi félrevezető, a jelenlegi monopolhelyzetet megtartani igyekvő, környezetvédelembe bújtatott érveivel alátámasztott törvény lesz elfogadva, továbbra is Magyarország marad a legdrágább piac Európában, a használt autót vásárolni szándékozóknak!

információ:
MAGYAR GÉPJÁRMŰ-KERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETE
Székhely:1185 Budapest, Rozsnyói u. 9. Levelezési cím:2120 Dunakeszi, Fő út 196.
Fax: 06-27-348-057, E-mail: mgoefa@invitel.hu Web: www.mgoe.hu
Tel: 06-30-93-45-198, 06-20-31-333-12, 06-20-933-00-58, 06-20-91-76-244.



    Kiadó: Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete


Ebben a rovatban az egyéni taxisok, taxis érdekvédelmi szervezetek, fuvarszervező irodák, taxitársaságok, a taxizást kisegítő vállalkozások hivatalos közleményeit jelenitjük meg. Ha a vállalkozásod kedvezményt biztosít taxisoknak, írd meg bátran, közöljük. Jöhet minden taxisoknak szóló akció, taxitársaságoktól ha nem titkos akár az általánosok is, tagfelvétel, nyitvatartási idő változás, stb..stb.....

Felhasználási feltételek:

  • A közlemény szövegét a hallotaxi@t-online.hu címre küld el. Pontos névvel és egy visszahívható telefonszámmal mellékelve.
  • A közleményedet változtatás nélkül közöljük, amennyiben nem sérti a közerkölcsöt, és mások személyiségi jogait.
  • Legkésőbb a hozzánk való érkezéstől számított 24 órán belül elhelyezzük a közleményedet, az oldal közlemények rovatában.
  • Egyéni taxisok, érdekvédelmi szervezetek, fuvarszervező vállalkozások, taxitársaságok közleményeit mennyiségi korlát nélkül megjelentetjük. (kivéve, ha azok a saját vállalkozásuk FUVAR kapacitását reklámozzák. Ezek kereskedelmi reklámnak minősülnek) 
  • Havonta 1 közleményt fogadunk kereskedelmi felhasználóktól. Kivételes esetben többet, erről a szerkesztőség dönt.
  • A hallotaxi.hu közlemények rovata nem kereskedelmi reklám felület a szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy ha egy közleményt kereskedelmi reklámnak ítél ne közölje azt. Taxisoknak nyújtott árkedvezmények nem minősülnek ennek. 
  • A hallotaxi.hu minden felelősséget kizár a megjelenített közleményekkel kapcsolatban.