A párizsi főpolgármester 40 százalékkal csökkentené a gépjárműforgalmat

2007.01.15.

Kitekintő
Bertrand Delanoe párizsi főpolgármester a tömegközlekedés jelentős fejlesztésével a jelenlegihez képest 40 százalékkal kívánja 2020-ra csökkenti a gépkocsiforgalmat a francia fővárosban - derül ki a Városháza közlekedés-átszervezési tervéből, amelyet hétfőn ismertetett a Le Figaro című napilap.

Kétéves előzetes egyeztetés után február 12-13-án vitatja meg a párizsi közgyűlés a Denis Bauphin, a Zöldekhez tartozó alpolgármester által jegyzett tervet, amelyet a baloldali pártok
támogatnak, a Párizsban viszont ellenzéki kisebbségben lévő kormányzó jobbközép frakció ellenez. A tervezetről való szavazásra azonban csak a 2008-ban esedékes önkormányzati választások után kerülhet majd sor.
A környezetszennyezés csökkentésére a gépkocsiforgalom 40 százalékos mérséklését a városvezetés a nagyobb kereszteződéseknek a tömegközlekedési járművek és a kerékpárok számára előnyt biztosító átszervezésével, valamint újabb busz- és kerékpársávok átadásával
képzeli el. A városi utak szélső sávjait - a már sok helyen megvalósított gyakorlatnak megfelelően - fokozatosan mindenhol lezárnák a gépkocsiforgalom elöl, és a párizsi körgyűrűn is egy sávot kizárólag a taxik és a sürgősséggel közlekedő járművek vehetnének igénybe. A fővárost átszelő Szajnán pedig menetrendszerűen közlekedő vízibusz elindítását tervezi Párizs főpolgármestere.

A tervek szerint miközben naponta a gépkocsival közlekedők száma a jelenlegi 2,7-ről 1,9 millióra csökkenne, a tömegközlekedést igénybevevők 9,6 milliós száma 12,4 millióra növekedne. Az elővárosokból a belvárosba való bejutást a busz- és metróvonalak meghosszabbításával, ez utóbbiaknak a jelenlegi hajnali 1 óra helyett 2.15-kor történő zárásával, valamint a vasútállamosok közelében új gépkocsi-parkolók kialakításával kívánja megkönnyíteni a tervezet.
A szöveg nem tesz említést a tömegközlekedés javításának anyagi feltételeiről, nevezetesen londoni és római mintára a behajtási tilalomról illetve díj bevezetéséről a belvárosban gépkocsival közlekedők számára, mert egy ilyen döntés nem a főváros, hanem az állam hatáskörébe tartozik - írja a Le Figaro.

Venczel Katalin
MTI