A Köztársasági Elnök felfüggesztené az áremelést

2006.09.23.

TAXIS BLOKÁD 1990.10.25-28
MAGYAR HÍRLAP

1990. okt. 27. Szombat

A köztársasági elnök intézkedése felfüggesztésére kérte a kormányt Országos válság követte a benzináremelést

A fővárosi taxisok csütörtökön este kezdeményezett demonstrációja a ben­zináremelés miatt, tegnap országos méretű tiltakozássá duzzadt. Az országszerte állított közúti torlaszok megbénították a közlekedést, ami zavarokat okozott a közellátásban is.
A kora délelőtti órákban Budapesten egymásnak ellentmondó bejelentések hangzottak el a blokád karhatalmi akcióval történő feltöréséről. Göncz Árpád köztársasági elnök és - a kórházban fekvő miniszterelnököt he­lyettesítő - Horváth Balázs belügyminiszter megbeszélésén az a döntés született, hogy nem vetik be a fegyveres erőket.
Közben a Munkaügyi Minisztérium épü­letében egész nap folytak a tárgyalások az Érdekegyeztető Tanács jószolgálati és etikai bizottságában, ahol a fuvarozók is képviseltették magukat.
Lapzártakor ar­ról a kompromisszumos javaslatról tudósíthatunk, amely a kormányt képviselő Szabó Tamás munkaügyi államtitkár és a fuvarosok között jött létre. Eszerint a benzináremelés mértéke a 65-70 százalék helyett hétfőtől 50 százalékos lenne. Erre a javaslatra az esti tv-híradóban válaszolt Kádár Béla és Bőd Péter Ákos.
Eszerint addig nem tárgyal a kormány a teljes megoldásról, amíg tart a blokád. Árcsökkentésről nem lehet szó; az érintettek fogalmazzák meg kompenzációs igényeiket, a kormány várja a szakmai érveket. Lapzártakor ebből a pozícióból folytatta az egyezkedést Szabó Tamás. Az ellenzéki pártok és társadalmi szerve­zetek nyilatkozataikban egyöntetűen elutasították a kormány döntését a benzin­áremelésről. Késő esti nyilatkozatában Göncz Árpád köztársasági elnök beje­lentette: felkérte a kormányt döntése felfüggesztésére.
A blokád az éjszakai lap­zártakor még tartott.
A munkavállalók és a munkáltatók szinte már az ülés legelején egységbe tömörültek a harmadik oldal, a kormány ellen. Azon az állásponton voltak; a benzin ilyen mértékű áremelése hibás lépés, válságba sodorhatja az országot. Mindezt egyértelműen a kormány, s nem pedig az utat lezáró taxisok számlájára írták. Az energiaáremelés tovagyűrűző hatása mind a lakosságra, mind a ver­senyszférában tevékenykedő magán és állami közlekedési vállalatokra, felmérhetetlenül káros hatással lehet. S azt közgazdaságilag meg senki sem indokolta igazán - emelték ki többen.
A súlyos gondok felvetése után az is elhangzott, mi éneimé van az Érdek­egyeztető Tanács jószolgálati bizottsága mostani ülésének, ha tőle függetlenül tárgyal a kormány a taxisokkal. Képes-e ez a testület valamiben is dönteni? Györiványi Sándor munkaügyi miniszter - aki most a bizottság elnöke volt - a kérdésre egyértelműen azt válaszolta: döntési joguk nincsen. Erre többen ismét megkérdezték: miért vannak itt egyáltalán?...
A munkáltatói és a munkavállalói oldal arra az álláspontra jutott, hogy a kormány függessze fel az áremelést, és ideiglenesen állítsa vissza az eredeti
árakat. Majd a jövő hét elején üljön össze - már szakmailag felkészülve - az Ér­dekegyeztető Tanács plenáris ülése, és tárgyaljon a következő lépésekről, alakít­son ki valamiféle kompromisszumot. Ha a kormány nem függeszti fel az áreme­lést, akkor este nyolckor hívják össze a plenáris ülést, s addig maradjanak, amíg a kormány képviselőivel nem jutnak kompromisszumra. Győriványi Sándor megígérte, hogy ezt a kérést a péntek délutáni Minisztertanács ülése elé viszi.
Drámai fordulatot hozott az ülésen, amikor Szabó Tamás, a Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára, aki egész délután a taxisok képviselőivel tárgyalt, rövid időre bejött a terembe. Közölte, elképzelhető, hogy megegyez­nek a taxisokkal. Ha hétfőn újra tárgyalnak - mondta -, akkor a taxisok fel­oldják a blokádot, s ehhez nem kell, hogy a kormány visszavonja az áremelést. Erre reagálva többen azt kérdezték, mi a garancia arra, hogy a kormány valóban leül majd tárgyalni velük. Az is elhangzott, lehet, hogy a taxisok visszavonulnak, de a többi embert nem lehet elhozni az utcákról. Miként álljanak tagságuk elé az érdekképviseleti szervek, ha most semmiféle ered­ményre nem sikerült jutniuk? A tárgyalásra csak akkor van garancia, ha az ára­kat ideiglenesen visszaállítják.
A kormány és a munkavállalók is engedjenek - hangzott el -, vagyis a kor­mány vonja vissza az áremelést, és akkor a munkavállalók is visszahívják az embereket az utcákról. Szabó Tamás erre azt válaszolta, hogy az ÉT jószolgálati bizottsága nagyon nagy felelősséget vállal magára, ha egy létrejövő megállapo­dást nem ismer el, és újabb követelésekkel lép elő. Ez politikailag beláthatatlan következményekkel jár. A munkavállalók azt hangsúlyozták, hogy a taxistün­tetés befejeződhet, de attól még ugyanolyan válság lesz az országban. Szabó Ta­más végül azt az indokot hozta fel, ha esetleg nem jön létre megállapodás a taxisokkal, és továbbra is súlyos ellátási zavarok lesznek, a helyzet végzetesre fordulhat, és kénytelenek lesznek bevezetni a rendkívüli állapotot.
Bakay Árpád, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium helyettes államtitkára mindehhez elég arrogánsán azt tette hozzá, ha felfüggesztik az intézkedést, hol­nap már nem lesz benzin az országban, mert beindul a felvásárlás. Hétfőig pedig teljessé válna a krízis. Majd kiemelte: a szovjet szállítások elmaradása miatt ki­eső 1,5 millió tonna olajat a szabadpiacon kell beszerezni. A negyedmilliárd dol­láros pluszköltséget pedig meg kell fizetnie az országnak. A kormány úgy gon­dolta, ezt a terhet az autósokra hárítja.


Kamasz Melinda

 


 Taxisblokád 1990. okt. 25-28

Fórum

Fotók