A magyar szürke Marta napja
Sokat szomorkodott Haltenberger Samu, amikor külföldi útjairól hazatérve nem vehette igénybe a „géperejű bérkocsikat”. A világvárossá terebélyesedő Budapesten ugyanis nem volt taxi. Talán ez az egyetlen város a világon, ahol a metró majdnem húsz évvel előbb jelent meg a személyfuvarozó automobiloknál.
Hogy pont száz éve, 1913. június elsején útnak indulhatott az első géperejű taxi, abban nagy szerepe volt a Magyar Posta motorizálását is előmozdító Haltenbergernek.
A gépészmérnök a Szürketaxi megalapításával nemcsak tovább növelte Budapest presztízsét – a főváros volt Európában a hetedik, ahol létezett taxi –, de olyan újításokat is bevezetett, mint a droszt – Drost Tivadar telefonközpontos rendszere lehetővé tette az autók minél optimálisabb elosztását az állomásokon, gyorsabb kiszolgálást biztosítva – vagy a futószalagos autómosó, amit később a világ más taxitársaságai is átvettek.
Ráadásul a szolgáltatás jót tett a hazai autóiparnak is: a gépkocsikat a Magyar Automobil Rt. Arad (MARTA) szállította le. (Cégéről szólva Haltenberg gyakran használta a „MARTA tartsa meg” fordulatot.).
Az utókor meghálálta tevékenységét: a céget 1947-ben államosították, Haltenberger vagyonát elkobozták. „Négy bérházát, lakását, földjeit elvették, aztán mozgássérülten, 1951-ben kitelepítették egy szabolcsi faluba” – idézte fel az akkor már 72 éves cégtulajdonos történetét unokája, Kirschner Béla. „Végül Rákosi nagy kegyesen megengedte neki, hogy Pest megyébe jöhessen, Szadára, a rokonokhoz.
A házban egyébként most Martonyi János külügyminiszter lakik” – mondta a 85 éves utód. A nagyapa végül 1956 áprilisában halt meg.
Száz éve indult az első taxi Budapesten
Fotók:MCCCXCII