Zóna Taxi sajtótájékoztató 2007.05.10 Ferihegy I-es terminál

2007.05.11.

Ahogy mi láttuk:
Az a megtiszteltetés ért bennünket, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére, meghívtak bennünket, a Zóna Taxi sajtótájékoztatójára, ahol bemutatták a legújabb Passátokat.
Sőt mi több, a cég felajánlotta, hogy ezekkel az autókkal házhoz jönnek értünk, és a sajtótáj után haza is szállítmányoznak.

Ezzel a lehetőséggel nem éltem. Na nem azért, mert a sötét lefüggönyözött autóról, valami kellemetlen jutna eszembe, (ez ugye koromból adódóan nem reális) hanem mert már úgy megszoktam a szponzorautót, és persze azt, hogy én ülök a balegyen.
Amikor megérkeztem és jól elrejtettem a parkolóban a technikát, nekiálltam körbenézegetni a csodákat.

A sorban álló kollégák nagyon kedvesen megkérdezték, hogy újságíró vagyok-e? Szerényen válaszoltam, hogy igen. Nem vette el a kedvüket csendes távolságtartásom, tovább udvariaskodtak, hogy melyik laptól, hátha tudnak segíteni.
Megmondtam.
A hatás frenetikus volt! Hirtelen komolyabb csoportosulás támadt körülöttem és egymás szavába vágva sorolták sérelmeiket.
Elmagyaráztam nekik, hogy elsősorban ők tehetnek róla.
Ha idejönnének és ők is leírnák a véleményüket, megvédenék magukat, akkor nem lenne olyan egyoldalú a fórumunk. Erről addig polemizáltunk, amíg majdnem elkéstem a sajtótájékoztatóról.
Felvágtáztam a galériára és óvatosan besunnyogtam a büfébe. Rá kellett jönnöm, hogy még mindig inkább taxis vagyok, mert én percre pontosan estem be (no letiltás, no megváltás) de a terem szinte üres volt még.

Csogu élvezte volna a pillanatot, mert gyönyörű látvány volt a még érintetlen szendvicsek és sütemények halmaza. Jólnevelt ember vagyok, tehát szerényen csak egy kólát szólítottam magamhoz és csendben tébláboltam.

Gondoltam meghúzom magam, csak nem tűnök fel senkinek, elég ha akkor derül ki, hogy ocsú került a búza közé, amikor megszólalok. Tévedtem.
A mellettem csendesen beszélgető társaság felől, ismerős szavak, (…hallotaxi…tomajer…) ütötték meg a fülemet.
Odanéztem, rájuk mosolyogtam. Nem ismertem egyiket se, de egyértelmű volt, hogy ők viszont pontosan tudják, ki vagyok.
Odamentem bemutatkozni és legnagyobb meglepetésemre Samu Attilával, a Zóna Taxi Vezérigazgatójával álltam szemben.
Ilyen lazán, jókedvűen, rég beszélgettem emberrel. Egy pillanatig sem éreztem, hogy mi éppen „perben és haragban" állunk.
Közben lassanként szivárogtak újságírók is a terembe. Olyan húszperces késés után Samu úr megkérdezte, hogy elkezdjük e, vagy várjunk még, mert sokan jelezték, hogy késni fognak a városi dugó miatt. Nem akartam megjegyezni, hogy jobban jártak volna, ha taxisokkal hozatják ki magukat. (elvégre jóban vagyunk)
Mindenesetre a jelenlévők úgy döntöttek, hogy kezdjünk, mert kihűl a szendvics.

A tájékoztatót Samu Attila tartotta. 
A hivatalos részéről nem beszélnék, mert mire ez az írás megjelenik, már többtucat cikkben olvashattátok.

Bemutatta a Vezérigazgató helyetteseket és a Porshe Hungária jelenlévő képviselőjét. Elmondta a tervezett litániát, majd megkérdezte a nagyérdeműt, hogy lehetne-e úgy folytatni, hogy ők kijönnek közénk és kötetlenül lehet kérdéseket feltenni, mert feszélyezi az asztal és a távolság. Az ötletnek sikere volt.
Bóklásztam hallgatóztam, próbáltam figyelni a „nagyokat”, hogy csinálják, miket kérdeznek.
Néhány jó kérdést, és választ el is csíptem.

Csak érdekességként ízelítőül néhány:



újságíró: Mennyit fizet havonta a Zónataxi a repülőtérnek?

Zóna Taxi: Szerződés szerint fizetünk. Több tételből áll össze az összeg, fizetünk a drosztokért és a parkolóért bérleti díjat, fizetünk leadót a fuvarok után 450 ft+áfa összegben. Reklámfelületeket bérlünk a repülőtértől.

újságíró: Körülbelül mekkora összeget fizetnek havonta a repülőtérnek? Néhány millió, néhány tízmillió?

Zóna Taxi: Néhány milliót. De változik az összeg, mert például a reklámfelületeknek szezonális árai vannak, februárban olcsóbb mint júliusban.

újságíró: Összesen hány jármű szolgáltat jelen pillanatban?

Zóna Taxi: 300 körül, de hozzá teszem a szerződésünk értelmében a repülőtér előírhatja a jó szolgáltatás érdekében további járművek beállítását. Jelen pillanatban egészen pontosan 282 jármű van a rendszerben, amiből a mai nap 18 nem dolgozik.

újságíró: Ez azt jelenti, hogy jóval nagyobb igény van a Zóna Taxira mint azt a tervezés időszakában gondolták?

Zóna Taxi: Igen, ezen mind a repülőtér, mind mi meglepődtünk. Vannak elképzelések, hogy mitől van ez az egyre növekvő igény, többen azt mondják mert olcsó, többen azt mondják mert kultúrált, többen azt mondják mert nincs más. Kívánt rész aláhúzandó.

újságíró: Átlagosan mennyi fuvar van naponta?

Zóna Taxi: Ez az, amit egészen biztosan nem fogok megmondani. Ez üzleti titok.



újságíró: Viteldíjban lesz különbség? Tehát teszem azt, egy bőrbelsős Passát, és egy öregecske Skoda között?

Zóna Taxi: Nem. Természetesen minden autó, a repülőtérrel kötött szerződésben meghatározott árakon fog fuvarozni. Ami felárként megjelenhet, az ha valaki olyan igénnyel áll elő, hogy : Egyterű vagy kombi autót kér, netán kutyát, élő állatot akar szállítani.



Amikor elég közel sikerült férkőznöm Samu úrhoz, úgy gondoltam eljött az én időm, felteszem én is előre megfogalmazott kérdéseimet.
Okosan felszereltem magam otthon, a tavalyi sajtótájékoztatón büszkén osztogatott tacepaókkal, amin rajta vannak az ígéretek, vállalások, kötelezettségek.

Elsőre, a terminálokon belül elhelyezett pultok hiányára kérdeztem rá.
Nem írom le szó szerint a párbeszédet, mert elég unalmas és nevetséges lenne, ahogy elbeszéltünk egymás mellett.
Ő bizonygatta, hogy mindhárom terminálon van pultja a Zóna Taxinak és természetesen ott folyamatos szolgálatot is látnak el a diszpécserek, én meg bizonygattam, hogy nekem ez idáig még egyszer sem sikerült élő embert találnom a 2/A-n levő pulton kívül egyikben sem.

Ezeket a mondatokat kis változással elismételgettük háromszor négyszer, aztán megegyeztünk abban, hogy ezek szerint én vagyok olyan peches, hogy bármikor jártam arra, (ami azért nem kevés kilenc hónap alatt) éppen mindig kitáblázósra várhattak a kisasszonyok, mert az is az ő feladatuk.

A következő kérdésem, a tarifára vonatkozott.
Reggel gondosan kinyomtattam a Zóna weblapjáról az aktuális tarifákat, mellétettem a tavalyit és azt a mondatot, miszerint csak a KSH. által kiadott éves infláció mértékében lehet évente egyszer a tarifákat emelni. Rendes srác voltam, mert nem említettem meg, hogy Woodruff úr szerint az üzemanyagár változásokat is figyelembe kell venni, és azok bizony még mindig vagy tíz százalékkal az augusztusi alatt vannak, de a tarifaemelés pillanatában több mint húsz százalék volt ez a különbség.

Hallotaxi: Van nekem egy ilyen papírom tavalyról. Ezen döbbenetes árak vannak. Én, amikor ezt kiadták, azt mondtam, hogy ezen az áron talicskával sem lehet fuvarozni, nemhogy multimédiás autókkal. Viszont ezen a papíron az is ott van, hogy ezeket az árakat csak évente egyszer, a KSH. által kiadott infláció mértékével lehet emelni. Van egy másik papírom is. Az ezen szereplő árak ma lettek kinyomtatva az önök honlapjáról. Az infláció ismereteim szerint körülbelül 7% volt

Samu Attila: 9,8%-ot adtak ki előzetesen, de lényegtelen.

hallotaxi: Legyen 9.8% . A két tarifa között, körülbelül 20% a különbség. Hogy lehet ez?

Samu Attila: Az általam ismert szolgáltatási szerződésben nem pontosan ez van. A szerződés szerint nem csak ezért lehet emelni, hanem meg van határozva egy csomó más indok is.
A szolgáltatás árait a Budapest Airprt ZRT jóváhagyta a szolgáltatási szerződésnek megfelelően. Most mondhatja, hogy továbbdobom a labdát, de kérem kérdezze meg a BA ZRT-t, hogy minek alapján engedélyezte az ön által kinyomtatott fuvardíjakat!


Hallotaxi: Oké! Köszönöm. Meg fogom kérdezni

Ennyiben maradtunk.

Kóvályogtam, hallgatóztam, beszélgettem, eszegettem. A kaja jó volt!
Vártam, hogy Szollár úr (a BA.ZRT szóvivője) végre szabaddá váljon és elmondhassam neki az örömhírt: Tőle várom a választ a legkellemetlenebb kérdésre, mert a vezérigazgató úr átpattintott.

Közben, csak mert rágyújthatnékom volt, leballagtam az autókhoz, hogy megtekintsem a multimédiás csodát, amiből már néhány bemutató darab a rendelkezésünkre állt. Határozott ígéretet kaptunk, hogy a szerződésben meghatározott időpontra (augusztus 15) minden autóban benne lesz.
Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de többet vártam. Ami anno egy kétirányú kommunikációra alkalmas Pc és Internet alapú rendszernek lett ígérve, mára egy fejtámlába szerelt monitorrá alakult, ami képes reklámfilmek lejátszására.

Magyarul, ahelyett, hogy adnának valami pluszt a kedves utasnak, aki mondjuk menet közben igényének megfelelő programot kereshetne, netán megtudhatná, mit érdemes megnéznie a városból, vagy elolvashatná kedvenc hírportálján mi történt azóta otthon amióta eljött, egyszerű reklámfogyasztóvá degradálták, aki nem elég, hogy fizet egy szolgáltatásért, de még reklámokat is kell közben néznie szórakozás gyanánt. Ennél még az időkerék megtekintése is jobb programnak tűnik!

Visszatrappoltam az emeletre hátha sikerül végre Szollár úrral kommunikálnom.
Február 14-én kiadott sajtóközleményünkben pontos tájékoztatást adtunk, miért adtuk ki ezt az engedélyt.

hallotaxi: A közlemény azt tartalmazza, hogy a Zónataxi nagy fejlesztéseket hajtott végre és nem 150 hanem 220 taxival szolgáltat. Mindannyian tudjuk, hogy ezek a taxisok magánvállalkozók, a Zónataxinak semmilyen fejlesztést nem kellett végrehajtania ahhoz, hogy felvegyen még 70 taxist. Ez a „fejlesztés” a Zónataxinak egyetlen fillérjébe nem került, sőt bevételt hozott a konyhára. Mivel a több taxis, több tagdíj bevételt eredményez. Tehát, az én szememben ez az indoklás nem állja meg a helyét.

Szollár Domokos: Az én szememben elfogadható, mert én nem így látom a dolgokat. Véleményem szerint a Zóna jóval a szerződésben vállaltakon felül teljesített az első három hónapban és ennek a kompenzálása ez, amit én abszolút igazságosnak és elfogadhatónak tartok. Nézzük meg az első időszakban mekkora többletterhelést kapott a Zónataxi, iszonyú sokan kezdtek el a Zónával közlekedni. A hallotaxi is megírta az első időben bedőlt a rendszer nem volt elég autó.

hallotaxi: Igen mert a 72 darab rendszerbe állított autó kevés volt.

Szollár Domokos: Én azt gondolom nem a 72 volt a kevés hanem az igény volt jóval nagyobb mint a rendelkezésre álló 150 autó kapacitása. Jóval nagyobb igény merült fel a szolgáltatás iránt, sokkal többen szerették volna a Zónataxit használni mint amire lehetett számítani, és ez a szolgáltatás minőségét veszélyeztette. Ezért egyeztettük azonnal a Zónataxival, mert a szolgáltatás minőségét nem lehet lejjebb engedni. Extra befektetésekre volt szükség, a Zóna belehúzott, bővítette a szolgáltatást úgy, hogy a szolgáltatás minősége nem csökkent. Úgy gondolom, hogy ennek az erőfeszítésnek a kompenzálására ez a fajta áremelés teljesen megfelelő.
Van a dolgoknak egy másik vetülete is ami a mostani nyárra vonatkozik. Nevezetesen a nyári útfelújítások miatt a járművek forduló ideje jelentősen megnövekszik a repülőtér és belváros viszonylatban ezért sokkal több járműre lesz szükség. Ez a tényező újabb jelentős befektetést igényel a Zónától, ezt az extra befektetést szintén valamilyen módon kompenzálnunk kell a Zóna felé, ha nem akarjuk a szolgáltatás minőségének a csökkenését. Márpedig ezt nem akarjuk.

hallotaxi: Ez egy remek magyarázat a külvilág felé, de taxis olvasóinknak ez a válasz nem fog megfelelni. Ők értenek a taxihoz, és tudják ez a bővítés a Zóna Taxinak nem befektetés, hanem az újabb felvett taxisok által, bevétel emelkedés. Kijelenthetem, hogy a hallotaxi olvasói ezt a magyarázatot nem fogják elfogadni.


Szollár Domokos: Szívük joga.


Miután megkérdeztem, hogy ezt tényleg így gondolja-e, és így szeretné-e, hogy a beszélgetés megjelenjen, elköszöntünk egymástól.

Most ahogy írom, továbbgondolva az eszmefuttatást, arra a megállapításra jutottam, hogy borítékolhatjuk: Belátható időn belül a Passátokra hivatkozva újra lesz a Zóna Taxinál tarifaemelés.
És akkor hipp-hopp, máris lelépték a konkurens pályázók által benyújtott tarifákat, és nem utolsósorban, a városban ma ránk kényszerített transzfereket.
Nem is tudom, hogy örüljek, vagy sírjak?!?

Még meglátogattam a büféasztalt, ahol mivel a Csogu nem volt velem, még volt bőséggel harapnivaló, és illedelmesen teliszájjal köszönve távoztam.