Száz éve indult az első taxi Budapesten

2013.06.01.

Az emléktábla-avatás után a budapesti taxizás történetét bemutató kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban, amely egy hónapig látogatható.
A budapesti taxizás századik évfordulója alkalmából emléktáblát avattak a Főtaxi jogelődje, az Autotaxi alapítójának, Haltenberger Samunak szombaton Budapesten.


Tarlós István, Szunomár Tibor és Kirschner Béla
MTI Fotó: Honéczy Barnabás

"Kisebbszerű forradalom volt tegnap a fővárosban.
Három tucat vadonatúj automobil röpdösött Budapest
utcáin, mint első fecskéi annak a gépkocsirajnak,
amellyért hosszabban és ádázabban dúlt a csata,
mint valamikor Trója falai körül"
(Esti újság, 1913 június)

 

Az ünnepségen Tarlós István főpolgármester az alapító életútját ismertetve kiemelte: Haltenberger Samu munkássága a magyar közlekedés történetének elválaszthatatlan részévé vált. Szavai szerint emléke és példázata örök mementóként megmarad, és köszönetet mondott hagyatéka folytatásáért.
Mint mondta, a taxizás méltán lett népszerű Budapesten, a főváros egyik szimbóluma lett, az első társaság pedig lépést tartott a fejlődéssel.

A főpolgármester kiemelte, hogy ma Budapesten a Főtaxi a legnagyobb szolgáltató, több mint 800 autóval van jelen az utakon. Kitért arra is, hogy a taxizás nem könnyű szolgálat, és megemlékezett azokról a járművezetőkről, akik szolgálat közben hunytak el.

Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója beszédében felidézte, hogy az első taxitársaság nem elégedett meg azzal, hogy útnak indította a szolgáltatást, a kor legmodernebb újításait és eszközeit alkalmazta. Példaként említette a Drost Tivadarról elnevezett kommunikációs rendszert és a világon elsőként használt automata kocsimosót, amely a korábbi negyven percről két és fél percre csökkentette a folyamatot.

A társaság mai eredményeiről szólva jelezte: a sikernek két összetevője van: az üzleti eredményesség és az utazóközönség bizalma. Megjegyezte: csaknem egymilliárd forintos saját tőkéjük tízszerese a többi társaságénak. A vezérigazgató szólt arról is, hogy felkészültek a taxirendeletben foglalt változásokra, amelyek álláspontja szerint az utasok és a taxisok érdekeit egyaránt szolgálják.

A rendezvényen Kirschner Béla, az alapító unokája felidézte, hogy az első autótaxik 1913. június 1-jén gördültek ki a Kerepesi útról, s a cég fennállásának harmincadik évfordulóján már 988 taxija, 92 autóbusza és több mint 2700-as létszáma volt a társaságnak.

Képgaléria


A magyar szürke Marta napja

A Magyar taxi története

Budapesti taxitörténet

Virtuális Taxi Múzeum


 

Budapest marks 100 years of taxi service

A plaque was inaugurated in Budapest on Saturday to mark the hundredth anniversary of the start of taxi services in the capital.

The plaque commemorates Samu Haltenberger, the founder of Autotaxi, which put the first taxi on the streets of the capital on June 1, 1913.

Present at the ceremony were Budapest mayor Istvan Tarlos; Tibor Szunomar, who heads Fotaxi, the legal successor of Autotaxi; and Bela Kirschner, the grandson of Samu Haltenberger.

Tarlos said Haltenberger left an indelible mark on the history of public transportation in Hungary, and he thanked Fotaxi for carrying on the tradition.

Fotaxi is Budapest's biggest taxi service, with a fleet of more than 800 vehicles.

Szunomar said the capital's first taxi company was responsible for other innovations, too: its "Drost" dispatch system allowed passengers to order cabs by phone, and the company was the first in the world to use an automated car wash, cutting the time to wash taxis from 40 to just two and a half minutes.

Kirschner said Autotaxi had grown quickly: thirty years after its establishment, the company had 988 taxis, 92 buses and a staff of more than 2,700.

To coincide with the centennial, Budapest's Transport Museum opened a temporary exhibition on the history of taxi service in the capital. The exhibition can be seen for a month.

Photo