Régi problémák, új remények a szegedi konferencián

2018.12.03.

2018. november 21-én tartotta ülését Szegeden a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési- és Logisztikai Kollégiumának, Taxi és Személygépkocsis Személyszállítási Tagozata, melyen részt vettek budapesti, kaposvári, miskolci, pécsi, és szegedi taxisok is.

Elsőként Bobkó Attila az MKIK részéről köszöntötte a résztvevőket, és elmondta, hogy a rendezvényt tizenhatodik éve rendezik meg itt Szegeden.

Ezután Metál Zoltán az OTSZ elnöke által tartott vitaindítóból kiderült, hogy a taxizás és a személygépkocsis személyszállítás jelenlegi helyzete összefügg a  49/2005 NGM rendelet által generált ellentéttel, melyet az online pénztárgépek által kibocsájtott nyugta, és a taxaméter által kiadott nyugta okoznak. A Számviteli Törvény kimondja, hogy egy tranzakcióról csak egy pénzügyi bizonylat adható ki, de ez a fenti esetben sérül, hisz két adóügyi bizonylat készül, és mind a kettőt át kell adni az utasnak.

A tárgyalások, két éve húzódnak, de még mindig nem sikerült megoldást találni a problémára. A megbeszélések napjainkban is tartanak, amit tovább bonyolít az, hogy az EU-s irányelvek előírják azt, hogy ha az adott berendezés ellátja feladatát úgy annál bonyolultabb, és drágább megoldást nem lehet kötelezővé tenni. Több hozzászóló elmondta, hogy a 176/2015 Kormány Rendeletet felül kell vizsgálni, mert a szakmának több módosító javaslata is lenne. A rendeletalkotók jelezték, hogy nyitottak a tárgyalásokra.

Elhangzott, hogy az ellenőrzések sikertelenségében az is közrejátszik, hogy míg a taxi-tevékenység egzakt módon van szabályozva a rendeletben, addig a személygépkocsis személyszállítás pontos egyértelmű meghatározása kívánni valókat hagy maga után. Ezért végeznek országszerte személygépkocsis személyszállítóként taxi tevékenységet.

Hiányoznak továbbá a rendeletből az egyéb DÍJ ELLENÉBEN személyszállítást végző tevékenységek szabály feltételei is (riksák, biciklivel történő személyszállítás, stb.). Egyértelműen meg kell határozni, hogy ezeket a járműveket milyen időközönként, milyen műszaki vizsgálatnak kell alávetni, továbbá, hogy a vállalkozások gyakorlásának mik a tárgyi és személyi feltételei.

A hozzászólásokból kiderült, hogy a vidéki városokban még jobban érzékelik a személygépkocsis személyszállításnak álcázott – a helyi taxizásnak jelentős bevétel kiesést okozó – törvénytelenül működő ”vállalkozások” tevékenységét.

A fentiek miatt fogadták örömmel a jelenlévők, hogy az októberben a Budapesten megrendezett Taxi Expo fő gondolata az ellenőrzés szigorítása volt.

Bár a napirendi pontok között nem szerepelt, az „Egyebek” között felvetődött a biztosítók által végrehajtott drasztikus áremelés a Kötelező Gépjármű Felelősség Biztosítás tekintetében. Több hozzászóló is elmondta, hogy a KGFB tekintetében négyszeres, míg a CASCO vonatkozásában kétszeres a szorzó a taxis-tevékenységet nem végző ugyanolyan típusú személygépkocsik biztosítási díjához viszonyítva. Fontolgatják a taxisvállalkozások, hogy beadvánnyal fordulnak a GVH-hoz a biztosítók erőfölénnyel való visszaélése, valamint kartell gyanú miatt, hisz az összes biztosító egy időben, összehangoltan vezette be az áraihoz viszonyítva a négyszeres, illetve kétszeres szorzóval növelt biztosítási díjat.

A konferenciát követő fogadáson Zsabka Zsolt, a BKIK Ipari Tagozatának elnöke megerősítette, hogy jövőre egy Közép-Európai Taxi Expo megrendezését tűzte ki célul, különös tekintettel a V4-országok taxisszervezeteire.


Közösségi kapcsolatok

 
 
 
 
 
 
 

Dugófigyelő

2020.05.26.
www.utv.hu

Utoljára feltöltött képek

Linkcsere

4Dimenzió Fixshuttle
Taxi 314
Szentendre
Rókalyuk
Tokio 170
Rádió Taxi
Szeged
Új Taxi
Tatabánya
 
Eurotravel   TAXI 3000   
Sziget taxi TaxiCentrum
Pannon Volán
Taxi, Pécs
MB Vip Service
taxi.lap.hu