A jogi szabályozás hatása a versenyképességre

2007.03.30.

Noormálisaaak?
A rossz szabályozás sokba kerül, gátolja a gazdasági fejlődést és végső soron alacsonyabb életszínvonalhoz vezet - így összegezhetők azoknak az előadásoknak a mondandói, amelyek a jogi szabályozás hatásvizsgálatának és a gazdasági versenyképesség összefüggéseit vizsgálták egy konferencián pénteken Budapesten.

A Brit Nagykövetség által rendezett konferencián Penny Boys, a Brit Versenyhivatal (OFT) volt elnöke egyebek mellett elmondta, hogy a jogszabályok előzetes és utólagos hatásvizsgálata országonként változik, de mindenütt alkalmazzák Európában. A hatékonysága azonban nagyon eltérő.
Az OFT például tanulmányt készített a taxi-szolgáltatás szabályozásáról. Nagy-Britanniában többnyire szabályozzák a taxisofőröktől elvárt képességeket, a kocsik biztonságát és komfortját, valamint egy adott területen a mennyiségét is (hány taxi-engedélyt lehet kiadni). A vizsgálat eredménye az volt, hogy ahol korlátozzák a taxik számát, ott veszteség éri a fogyasztókat: csökken a választási lehetőség, nő a várakozási idő, és a biztonság is romlik, mivel megjelennek ezen a piacon az ellenőrizetlen "maszek" taxisok. A vizsgálat után legtöbb helyi hatóság megszüntette a mennyiségi korlátozást.
Az emberek és a cégek a szabályok felét betartják, de nem lehet tudni, hogy melyik felét követik - mondta Edward Dunclan, az OECD Sigma nevű szervezetének munkatársa. Ez a szervezet vizsgálta Magyarországon is a jogi szabályozás hatékonyságát.
Az OECD 1995-ben készített útmutatót a szabályozás hatásvizsgálatára, az Európai Bizottság 2003-ban tette ugyanezt. Ez utóbbiban szerepel, hogy a hatásvizsgálat mutassa be a szabályozás vállalkozásokra ható kockázatait, költségeit, valamint előnyeit. Az ilyen vizsgálatokat rendszerint a kormányok mellett működő, de azoktól független szervezetek végzik.
A magyarországi vizsgálat megállapította, hogy a jogalkotási törvény megteremtette a hatásvizsgálat kötelezettségét, de a gyakorlat hiányos. Nem megfelelő a jogszabályok előkészítésének nyilvánossága, sok a párhuzamos szabályozás, és a szabályozás szükségességét sokszor "intuitív" eszközökkel állapítják meg. Az lenne az ideális, ha a különböző - de azonos célt szolgáló - szabályozási eszközöket versenyeztetnék a jogalkotók és a legkedvezőbb várható hatásút választanák ki ezek közül - hangzott el a konferencián.
Jelenleg jogtechnikai szempontból történik az előzetes hatásvizsgálat (ez az államigazgatási egyeztetés), de nem történik meg például a hatás és a költségek felmérése. Edward Dunclan szorgalmazta az utólagos hatásvizsgálat meghonosítását is.

MTI