A BAR-listás ügyfelekben bíznak a vásárlói klubok

2006.04.10.

A hitelképteleneknek a fogyasztói csoportok feltételei – legalábbis első látásra – eszményinek tűnhetnek
Másfél évtizedes zavartalan működés után sorra marasztalja el a versenyhivatal a vásárlói klubok szervezésével foglalkozó cégeket. A hatósági szigor megkésettnek tűnik: a zsugorodó kereslet miatt a legnagyobb cégek mára profilt váltottak. A piacon maradók a BAR-listásokban és az egyéb hitelképtelenekben bíznak.

Szűk egy év alatt négyszer csapott le fogyasztói csoportok szervezésével foglalkozó cégre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A sort tavaly májusban az Euro Credit Consulting Kft. nyitotta ötmillió forintos büntetéssel, idén januárban a Common Based Kft. kapott egymilliós, februárban a Promo-Indra Consortio Rt. ötmilliós, márciusban pedig a Poligrupo Zrt. tízmilliós bírságot. Az elmarasztalás oka minden esetben ugyanaz volt: a cégek hirdetéseikkel megtéveszthették a fogyasztókat, azok alapján ugyanis az ügyfelek arra a következtetésre juthattak, hogy pénzügyi szolgáltatáshoz, nevezetesen hitelhez fognak jutni.

A lapunk által megkérdezett társaságok nem ismerték el a törvénysértést, jogerős bírósági határozat viszont egyelőre egyik ügyben sem született. "Mi minden ügyféllel aláíratunk egy külön papírt, hogy nem kapott semmiféle ígéretet arról, hogy hamarosan pénzhez jut, és felvilágosítjuk a konstrukció lényegéről" – magyarázta Fiedler Péter, a Promo-Indra kereskedelmi igazgatója, és ugyanezt állítja a Poligrupo és az Euro Credit Consulting is. Hogy ebből mi az igazság, nem tudni, tény, hogy a GVH-nál eddig csak az Euro Credit Consulting ügyfelei panaszkodtak, hogy hitelígéretekkel palizták be őket. "Csak két hónap várakozás, négy százalék regisztrációs díj és négyhavi törlesztőrészlet befizetése után közölték, hogy nem hitelről, hanem fogyasztói csoportról van szó, és lehet, hogy csak öt év múlva jutok hozzá a pénzemhez" – mondta lapunknak Tóthné Lehőcz Mária, aki tavaly augusztusban szeretett volna a cégtől sürgősen hárommillió forinthoz jutni.

A vásárlói kluboknál ennyi várakozás is benne van a pakliban. A tagok közösen takarékoskodnak, közülük a havonkénti közgyűlésen kapják meg néhányan sorsolás vagy licitálás útján az igényelt összeget. A licit lényege, hogy a tag előtörlesztéssel vagy futamidő-csökkentéssel vállalja, hogy kevesebb pénzt vesz fel, vagy gyorsabban fizeti be a részleteket. Az viszont nem biztos, hogy az eredeti nagyobb összegre és hosszabb futamidőre járó költség mérséklődik, a megbízási díjat ugyanis az eredeti feltételek szerint szedi be a cég. A Promo Indránál ez évente az igényelt összeg két százalékát teszi ki, az Euro Credit Consultingnál pedig futamidőtől függően 2,8–5,33 százalék között van.

A kevésbé tehetős ügyfelek persze nem bírják a versengést, és az évekig tartó várakozás alatt, érthetően, megfordul a fejükben, hogy sokkal jobban jártak volna, ha például bankbetétbe tették volna a pénzüket. A klubból azonban később már csak veszteséggel lehet kiszállni. A szabályzat szerint ugyanis a hűtlen csoporttagoknak – hacsak nem keresnek valakit maguk helyett – a befizetett összeg (vagyis ami abból a költségek levonása után megmaradt) csak a futamidő végén jár vissza. Ez Tóthné Lehőcz Mária esetében például azt jelenti, hogy 345 ezer forintjából 195 ezret kap majd vissza 2010-ben.

A kellemetlen élmények után joggal panaszkodnának az ügyfelek a hatóságoknál. A GVH-n kívül, amely azonban is csak a reklámok igazságtartalmát tudja vizsgálni, nem kapnak érdemi segítséget. A vásárlói klubok működését 2004 májusa óta a testületről szóló törvény szerint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) kellene vizsgálnia, ezt azonban csak egy külön jogszabály alapján tehetné. Az ominózus kormányrendelet azonban hiába készült el már 2001-ben, hatályba lépését először elhalasztották, majd 2004 közepén hatályon kívül helyezték. Így a felügyelet, bár évente húsz-huszonöt panasz érkezik hozzá, eljárni nem tud, csak a honlapján tájékoztatja a fogyasztókat a vásárlói klubok veszélyeiről. Hogy miért nem lépett hatályba a kormányrendelet, vagy lesz-e helyette másik, nem tudni, sőt az sem világos, melyik minisztérium illetékességi körébe tartozik. A gazdasági minisztérium (GKM) szerint ugyanis a Pénzügyminisztérium, a pénzügyi tárca szerint viszont a GKM az illetékes.

Pedig a szabályozó már régóta esedékes. Az első vásárlói klubokat ugyanis még 1990-ben kezdte szervezni a Promo-Indra, őket egy évre rá a Poligrupo követte. "Akkoriban drágán és nehezen lehetett hitelhez jutni, az ügyfelek örültek a lehetőségnek" – emlékszik vissza a hőskorra Nyéki Zoltán, a Poligrupo vezérigazgatója. Azóta persze az infláció és a kamatok csökkentek, bővült a bankok hitelválasztéka, a két legnagyobb és legrégibb cég épp ezért kivonulófélben van a piacról. A Promo-Indránál a bankhitel-tanácsadás és az ingatlanközvetítés lett a fő csapásirány, a Poligrupo pedig tavaly év végén abba is hagyta a csoportszervezést, és banki hitelközvetítőként folytatja tovább.

A piaci kereslet azonban nem szűnt meg teljesen. "A mi fő célcsoportunk a több mint háromszázezer BAR-listás" – mondta lapunknak Bognár Péter, az Euro Credit Consulting ügyvezető igazgatója. A hitelképteleneknek pedig a fogyasztói csoportok feltételei – legalábbis első látásra – eszményinek tűnhetnek. Nemcsak a BAR-lista nem akadály, de többnyire kezesre és jövedelemigazolásra sincs szükség.

Herman Bernadett