Új vezérigazgató a BKV-nál

2006.12.21.

GRATULÁLUNK!
Leváltotta Aba Botondot, a BKV vezérigazgatóját tegnap a Fővárosi Közgyűlés. Az új vezér, Antal Attila, a Nógrád Volán első embere 2011-ig kapott bizalmat a tulajdonostól. Ez idő alatt gyökeres változtatást várnak tőle a fővárosi tömegközlekedésben.

Tarlós: a demokrácia arculcsapása folyik a közgyűlésben

Új vezérigazgatója lesz január elsejétől a BKV-nak, a Fővárosi Közgyűlés tegnap leváltotta Aba Botondot, s helyére Antal Attilát, a Nógrád Volán vezetőjét szavazta meg, zárt ülésen, nagy többséggel. A volt vezér egyelőre a társaság alkalmazásában marad, így nem kap végkielégítést, jövőbeni feladatait az új vezető határozza majd meg - jelentette be tegnap a testületi ülés után Demszky Gábor főpolgármester. Mint arról korábban beszámoltunk, Aba visszahívását Hagyó Miklós, a városüzemeltetésért felelős új főpolgármester-helyettes kezdeményezte. Antal Attila megbízása 2011 szól, s ez idő alatt alapvető változtatásokat kell végrehajtania a cégnél. Ahogy ő fogalmazott, súlyos csomagot kapott a főpolgármestertől, amikor elfogadta a megbízást.

Már az első száz napon látványos eredményeket várnak tőle - szögezte le Demszky. Ez idő alatt a szakszervezetekkel hosszú távú bérmegállapodást kell kötnie, s egy igazságosabb tarifarendszert is ki kell dolgoznia. Ugyancsak száz nap áll rendelkezésére, hogy gyökeresen megváltoztassa a vállalati kultúrát, alapvető szemléletváltást vezényeljen le, s a mostaninál sokkal szakszerűbb és gyorsabb kommunikációs, valamint az utasokat is tájékoztató rendszert állítson fel. Antal feladata lesz meghatározni a BKV helyét a Közép-magyarországi régióban is, erre június végéig kapott határidőt. A főpolgármester kijelentette, a civil szervezetek - például a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) - az utóbbi időkben sokat segítettk szakmai kérdésekben, erre a jövőben is igényt tartanak.

Az új vezérigazgató kijelentette, elképzeléseit mindenekelőtt szeretné összevetni a BKV-nál fellelhető valós tényekkel, majd terveit az összes érintett bevonásával a lehető legnagyobb konszenzussal elfogadtatni. Ennek kapcsán együttműködésre törekszik a tulajdonos képviselőjével, a frakciókkal, a bizottságokkal illetve a szakszervezetekkel. Antal fontosnak tartja azt is, hogy a lakosság is elmondhassa véleményét, praktikus észrevételeit a tömegközlekedés mindennapi használata terén szükséges változtatásokkal kapcsolatban. A javaslatokat mától a bkvjavaslat@budapest.hu e-mail címre lehet elküldeni, amely elérhető a Budapest portálról is.

Az év utolsó ülésén a kormánypárti koalíció és az MDF-es képviselők szavazatával jóváhagyták azt az előterjesztést is, amely szerint a jövőben a Fővárosi Közgyűlés helyett szinte minden fontos kérdésben, köztük a közművek vezetőinek kinevezéséről is a gazdasági bizottság döntsön. Ez egyben azt is jelenti - a helyszínen kiosztott kormánypárti kiegészítés szerint -, hogy a jövőben nem havonta, hanem kéthavonta ülésezik csak a közgyűlés. A kormánypárti frakcióvezetők azzal indokolták a szervezeti szabályzat (SZMSZ) módosítását, hogy ezáltal hatékonyabb lehet a közgyűlés és a bizottságok munkája is.

A módosítást és annak módját, az utolsó pillanatban a helyszínen kiosztott előterjesztést Tarlós István, a Fidesz frakcióvezetője a demokrácia arculcsapásának, pártállami módszernek minősítette. Egyébként pedig úgy véli, ha a jövőben csak minden második hónapban ülésezik a közgyűlés, akkor a képviselők tiszteletdíját is a felére kell csökkenteni. Felháborodottan kijelentette, a közgyűlés a pártállami időket idézi, úgy érzik magukat a teremben a képviselők, mint ahogy az 1920-as években, a Kremlben érezték magukat az emberek. Tarlós István megjegyezte azt is, hogy ezzel a struktúrakialakítással Demszky Gábor már csak papíron tekinthető főpolgármesternek, mivel az érdemi kérdések a Somlyódi Csaba (MSZP) által irányított gazdasági bizottságban dőlnek el. A politikus sérelmezve a rendszeressé vált helyszíni előterjesztési gyakorlatot közölte, hogy szervezeti szabályzat-módosítást terjesztenek be, ennek megszűntetésére.

Arra a kérdésre, hogy mi a véleménye arról, hogy az MDF az ülésen végig a koalíció mellett szavazott, elmondta, az MDF-et a kormánypárti koalíció nyilvános, rendes tagjának tekintik. Fontos kérdésben rendre a koalícióra szavaznak, így kerülhetett napirendre a botrányos SZMSZ módosítás is.

Unghy Attila (Fidesz) sérelmezte, hogy a jogi szakbizottság nem tárgyalt erről az SZMSZ fontos kérdésről. A módosítás eredményeként lesz ugyanis egy ritkán ülésező tanácstestület jellegű közgyűlés, és lesz a végrehajtó bizottságnak tekinthető gazdasági bizottság.

Aba maradna a BKV-nál

A közlekedés területén szeretnék dolgozni mindenképpen, az EU-s előírásoknak megfelelő átalakítások izgalmas feladatnak ígérkeznek - nyilatkozta Aba Botond tegnap, a Fővárosi Közgyűlés ülése lőtt. A vezérigazgató kijelentette, egyáltalán nem derogálna neki a jövőben is a BKV-nál dolgozni, ha a lehetőséget felkínálják neki, s megfelelő feladatot kap. Az ülésen egyébként csaknem végig egymás mellett ült a volt és a leendő vezér, mint mondták, régóta ismerik egymást és becsülik a másik munkáját. A végkielégítést firtató kérdésre - 20-50 milliárd forintot rebesgetnek - Aba kijelentette, nem számol, s főleg nem megy a dolgok elé. A Combinókkal kapcsolatos, időnként nehézkes kommunikációra azt mondta, náluk is, mint minden valamire való cégnél a mundérbecsülete volt az első.


Antal Attila

Antal Attila a Nógrád Volán vezérigazgatójaként a megye legfontosabb tömegközlekedési szolgáltatását irányította. Vezetése alatt sikeresen növelte a vállalat eredményességét. A szigorú költséggazdálkodásnak és új bevételi források bekapcsolásának köszönhetően, a korábban veszteséges cég ma már profitot termel. A Nógrád Volán három autóbusz vonalon nyert üzemeltetési pályázatot a Főváros IV. kerületében, ily módon napi szinten együttműködik a BKV Zrt.-vel. Antal nagy tapasztalattal rendelkezik a közlekedési vállalatok irányítása területén. Mielőtt 2004-ben átvette a Nógrád Volán vezetését, létrehozta az Est Taxit, Budapest első olyan taxi vállalatát, amely korát megelőzve egységes járműparkkal és GPS vezérelt forgalomirányítási rendszerrel rendelkezett. 1995-től az egyik legrégibb és legrangosabb taxi vállalat, a budapesti Főtaxi Rt. elnökeként, majd vezérigazgatójaként a több mint ezer járművel rendelkező közlekedési vállalat szakmai irányítása volt a feladata. Antal Attila 1997-től a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési, Szállítási, Szállítmányozási osztályának elnöke.

Forrás: