Rendőr mentette ki a taxist a dühös társaság kezei közül

2009.07.17.

Vidéken sincs mivel foglalkozni:-(
Húsz éve még négyszázötven taxi cirkált Szolnok utcáin, vagy állt a drosztokon, utasokra várva. Manapság nem éri el a százat a számuk, mégsincs nyugalom a taxis berkekben. Mostanában például néhány "mezítlábas" fuvaros keseríti a többiek és az utasok életét.

2009. július 7-én hajnalban a szolnoki vasútállomásnál kis híján megvertek egy taxist. Talán nem véletlenül. Történt, hogy egy népes társaság szállt be a kocsijába - egy taxis céghez nem tartozó, a szakmai zsargonban csak "mezítlábasnak" hívott járműbe. A közeli lakótelepre vitették magukat a fiatalok, majd meglepve számolták le a rövid fuvarért a több ezer forintos viteldíjat. A magukra maradt, bosszankodó utasok úgy gondolták, nem hagyják annyiban a dolgot, és visszamentek az állomásra, visszakérni a pénzük sérelmezett részét. Történetesen az egyik taxitársaság autójával mentek vissza, amelyik egy bő ezresért teljesítette a távolságot. A fiatalok megtalálták a keresett fuvarost, és heves szóváltásba keveredtek vele, a tisztességtelenül magasnak tartott viteldíj miatt. A taxis végül rendőrt kényszerült hívni, hogy megakadályozza a nagyobb baj bekövetkeztét.

Egy másik alkalommal egy kisbabás nőt szállított haza a kórháztól egy "fuvaros", a szokott viteldíj több mint kétszereséért, s amikor az utas reklamált, s megtagadta annak kifizetését, a taxis, "büntetésül" kivitte a nőt a babával, a város szélére, és otthagyta őket.

A történetek korántsem egyediek. A szolnoki taxisok rendre három-négy nevet emlegetnek - a "mezítlábasok" közül -, ha a hitelrontó, utasriasztó eseteket mesélik. Amíg ugyanis őket köti a társaságuk fegyelme, addig az említettek gyakorlatilag szabadon tarolhatják le a piacot.

A '90-es évek elején hét kisebb-nagyobb taxitársaság is működött Szolnokon, négyszázötven kocsival. Később érvényesült a piac spontán szabályozó hatása, és ma már alig több, mint kilencven kockás autó várja csak az utasokat a városban, s közülük nagyjából hetven tartozik a még megmaradt két társaság - a Hatnégyes, valamint a Gábriel és Tisza Taxi - valamelyikéhez. A kínálat azonban még így is jóval meghaladja a keresletet.

Nemcsak a taxik és a társaságok száma fogy ugyanis nagy tempóban, hanem az utasoké is. Jól jelzi ezt - tudtuk meg Juhász Józseftől, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közúti Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége ügyvezetőjétől -, hogy csak a tavalyi évhez képest is harminc százalékkal csökkent a megyeszékhelyen a fuvarok mennyisége. Ez a helyzet jó a még taxizó utasnak, és rossz a taxizásból megélni próbáló vállalkozónak. A taxitársaságok ugyanis a kialakult versenyben, az utas megnyerése érdekében, irreálisan leszorítják az áraikat. Nem így a szabadúszók egy része - tette hozzá az érdekképviseleti vezető -, akik gyakran visszaélnek azzal, hogy jelenleg nyolcféle (!) tarifát is tartalmazhat a taxióra. Az utazás előtt sokan nem tájékozódnak arról, hogy a tarifák közül melyiket alkalmazza a taxis, így kellemetlen meglepetések érheti őket.

Szolnok két taxistársasága - egymással és az érdekképviselettel összefogva - most közös előterjesztést készít az árhatósági szerepben lévő városi önkormányzat felé, a taxis berkekben tapasztalható anomáliák kiküszöbölésére. Tóth Sándor a Hatnégyes, és Boda István a Gábriel és Tisza vezetője, közösen fogalmazták meg lapunknak a szükséges intézkedések lényegét. Úgy látják, javítaná a helyzetet az, ha az önkormányzat a most szabadáras taxiviteldíjat a maximált áras kategóriába sorolná át, és a jogszabály által jelenleg engedélyezett nyolc tarifából kötelezően kijelölne kettőt-hármat. Ez talán kordában tartaná a nagyon drágán szállító taxisokat.

- Fontos, hogy rend legyen a szakmában, és megszűnjenek az üzletrontó esetek - zárta a beszélgetést Tóth Sándor. - Az emberek ugyanis nem egy-egy taxist bélyegeznek meg ilyenkor, hanem azt mondják: a taxisok...

Hogyan válasszunk taxit?

- A taxisdroszton nem kötelező a sorban elől álló kocsit választanunk, bármelyikbe szabadon beülhetünk.
- Érdemes és célszerű elindulás előtt érdeklődni az alkalmazott tarifa és a várható viteldíj felől érdeklődni. A taxis ugyanis köteles az utast, szóban és a kötelezően kihelyezett díjtáblázat segítségével is, tájékoztatni az alkalmazható díjszabásról.
- Nyugodtan nézzük meg az autó és a vezető küllemét, tisztaságát, rendezettségét, és ha bármelyikkel bajunk van, nyugodtan szálljunk ki még az elindulás előtt.
- A taxiskódex szerint tilos az utasok "leszólítása", így a leszólítókra jó lesz gyanakodnunk.
- A taxitársasághoz tartozó fuvarozó ellen - probléma esetén - bejelentést tehetünk a társasághoz, és ez fontos tényező lehet a választáskor.