Kell e emelni a taxitarifát 2021-ben 500.- os üzemanyagárnál?

2021.10.31.

NEM!


A taxitarifát nem emelni kell, hanem a tarifarendszert (Budapest) helyreállítani.

Harminc éve hiányoznak fontos elemei!

A mai tarifarendszert örököltük. A szocialista idők Főtaxijának tarifarendszerét emelgetjük időnként.
Csakhogy annak a bizonyos tarifarendszernek voltak olyan lábai, amelyeket, a rendszerváltás utáni áldatlan árverseny megszüntetett. Mára felnőttek olyan generációk, akik nem is hallottak róla.
Ha ezeket visszaállítjuk, máris nem kell a mai tarifarendszer főelemeként kezelt kilométerdíjat emelni. (vagy legfeljebb nagyon kis mértékben)

Történelmi visszatekintés:
Gyermekkoromban a hetvenes években, a telefonon rendelt taxinál a taxamétert a cím felvételekor azonnal elindították, hiszen a taxi gyakorlatilag már „fuvarban van” elindult az utasért másik fuvart nem tud elvállalni! Az üzemanyag fogy, az autó kopik, a sofőrnek fizetést kell adni. Ha extrém távolságból találtak csak szabad kocsit, akkor megkérdezték a megrendelőt, hogy onnan is „fogadja-e” az autót, magyarul, állja e a taxi kiállásának az extra költségét.
Mire én elkezdtem a nyolcvanas évek vége felé taxizni, ez finomodott, egy fix kiállási díjra. Akkorra már léteztek a magántaxitársaságok, kialakult egy egészséges verseny a fuvarszervezők között.

Ezek a díjak akkor úgy néztek ki, hogy:
Alapdíj: 7.-Ft
Km díj 7.-Ft/Km

Várakozás: 2.-Ft/perc
Telefonos rendelés 20.-Ft

Előrendelés : 30.-Ft



A mai tarifarendszerünkből hiányoznak ezek a kiállási díjak.
Mivel az utazások túlnyomó többsége telefonos rendelés alapján történik, a taxigépkocsik és vezetőik komoly távolságokat tesznek meg és hosszú időket várakoznak anélkül, hogy annak a költségét a megrendelő állná.
Ha ezeket a költségeket újra rá lehetne terhelni a megrendelőkre, akkor a tarifa Km-re eső részét (ami minden utast terhel, azt is aki a taxiállomáson ül be, vagy az utcán inti le az éppen arra járó szabad taxit) nem, vagy csak minimális mértékben kéne emelni.
Ennek folyományaként az extra költségeket az fizetné, aki az extra szolgáltatást igénybe veszi.
Csökkenne a telefonon történő rendelés, és ezáltal a fölösleges autóforgalom a belső kerületekben, ahol szinte percenként megy el a potenciális utas háza előtt szabad taxi. Csökkenne a taxisok ingyen várakoztatása a megrendelő háza előtt, mely idő alatt a taxis vagy hűti, vagy fűti az autót, tehát járatja a motort fölöslegesen.


A tarifarendszernek ezen kívül még egy „lába” hiányzik.
Minden munkahelyen, minden szolgáltatásnál van extra díja az éjszakai, hétvégi munkavégzésnek. Ez a taxiban is elvárható lenne.
Szintén létezett éjszakai, hétvégi tarifa is a múltban. Érdemes lenne visszahozni.

És akkor egy olyan „modernizálás”, amit a múlthoz képest meg kéne változtatni, mert ezen bizony nem változtattak az elmúlt negyven évben.
A kilométerdíj, és a várakozási díj egymáshoz való aránya be van betonozva a 15Km/h-s határsebességre. Ezt környezetvédelmi okokból is fel kell emelni 20Km/h-ra.
Ha érdemesebb menni, mint a dugóban állni, akkor az utas érdeke is kisebb kerülővel elkerülni a nagyon zsúfolt belvárosi szakaszokat. Ha meg mégis ott kell közlekedni, akkor az utas megfizeti a belvárosi araszolás díját, de az az utas, aki hosszú távon pl. a Szentendrei úton egyenletes nagy tempóval halad pl. Békásmegyerre, vagy a gyorsforgalmin a reptérre, nem fizet többet az utazásért.


Ez konkrét díjakra lefordítva ma így nézne ki:

Most 1 Km díja 300.- Ft egy perc díja 75.- Ft.
A kívánatos arány, a 300.-as Km díjhoz a 100.- Ft /perc várakozási díj lenne.

Ha mindezeket a módosításokat kötelező jelleggel a főváros beépítené a tarifarendszerbe, máris nem kéne a teljes taxitarifát EMELNI!

Javaslatunk mai számokkal:

Alapdíj: 1000.-Ft

Km díj: 300.-Ft/Km

Várakozás: 100.-Ft/perc

Telefonos rendelés kiállási díja: 1500.-Ft

Telefonos időre előrendelés díja: 2000.-Ft

Az elkövetkezendő időben a majdan aktuális tarifaemeléseknél még mindig javasoljuk csak az egyszeri költségek emelését, tehát évente mondjuk 300.-Ft-al emelni az összes alapdíj elem mértékét, amíg az egészséges arányt el nem érjük.


Mottó: Ne a hosszú fuvart büntessük, hanem a rövidet tegyük gazdaságossá.

A hétvégi, éjszaki extra díjat, vagy egyszeri plusz alapdíjjal, (+1000.-Ft) vagy X %-os aránnyal lehetne megoldani.

Természetesen tudjuk, hogy ezzel is emelkednének összességében a taxitarifák, de nem mindenki számára, és nem elkerülhetetlenül. A taxivállalkozások számára viszont pontosan azokat a fuvarokat tenné gazdaságossá, amik a mai tarifarendszerrel, még kétszer ekkora tarifával se lennének gazdaságosak! Nem bünteti a hosszú távra utazókat, viszont megfizetteti a szolgáltatás valós díját a belvárosban előrendelő, és két Km-t utazó közönséggel, mely utasokért manapság sokszor többet autózik üresen a taxis, mint amennyit együtt utaznak.