Max Taxi

2010.04.26.

336 Ft/Km - Eladható! Becsapnak minket?
A Max Taxi lassan egy éves lesz, de eddig a droszton terjedő pletykákon kívül semmi konkrétumot nem tudhattunk róluk. Kik állnak a cég élén? Kik dolgoznak ott? Miért választották az alacsonyabb árkategóriát? Remélem a cikket elolvasva a legtöbb kérdésre választ kaptok. Mikor kapunk arra választ, hogy a nagyobb cégek miért nem adnak lehetőséget a hozzájuk tagdíjat fizető taxisaiknak?

Cégek születnek, majd tűnnek el a süllyesztőbe. Ez mára már egy megszokott dologgá vált.
Igazán fel sem kapjuk a fejünket, amikor újabb cég jelenik meg a piacon. Általában ezek a próbálkozások tiszavirág életűek. Nem tudnak maguknak piacot teremteni, a náluk dolgozó taxisok elpártolnak tőlük, így a céget az elmúlásnak adják át.

Max Taxi

Egyik kollégámmal 2 hete a VI. kerület Nagymező utcában lángosoztunk hajnal felé. Itt található az Instant fantázia névre hallgató szórakozóhely, közvetlenül a lángos sütő mellett.
Miközben eszegettünk figyeltem a szórakozóhely elől dolgozó taxisokat.
Üres a hely, megérkezik a taxi, majd maximum 5 perc várakozás után már beülős utassal távozik.

Amikor ez már harmadszor is így zajlik, megemlítem a kollégának, hogy nem is pörög rosszul a hely.

Max Taxi

Ez az a cég, amelyik onnan dolgozhat és szinte az egész Nagymező utcából.
Mivel taxis és ennek a szakmai lapnak az egyik szerkesztője vagyok, nyitott szemmel „járok” az utcán, figyelve a szakma alakulását. Magamon lepődtem meg a legjobban, hogy mennyire semmit sem tudok erről a cégről. Amit tudni lehetett, az nem más, minthogy Budapesten félelmetes gyorsasággal szerzi meg magának a jogot, hogy a nála tagdíjat fizető taxisok dolgozhassanak egyre több éjszakai szórakozóhelyről.

Pár nappal ezelőtt telefonon megkerestek a Max Taxitól és felajánlották, hogy készítsek a cégről egy bemutató cikket. Örömmel mondtam igent erre, mivel addigra már valóban felébredt bennem a kíváncsiság.






Max Taxi


Központjuk Zuglóban, a Remény utca 36. szám alatt található. Ide beszéltünk meg találkozót.
Egy épület második emeletét bérelték ki központnak. Nem a már nagy cégeknél tapasztalt luxus fogadott, de ez semmit sem rontott a hangulatomon, mivel a fogadtatás barátságos volt.

Öten ültünk le beszélgetni.
A vezetőség, ami négy főből áll és a főetikás volt jelen.
Neveket nem írnék, mivel ezek a száraz tények azok, amik egy cikkben totálisan feleslegesek.
Inkább arról írnék, ami azonnal feltűnt.

Ez nem más, mint a lelkesedés.

A Max Taxi május 28.-án lesz egy éves, de a vezetőség olyan lelkes, mint akik most ülnek össze először és a jövőt tervezik. Nemhogy kopott volna a kezdeti lelkesedés , hanem az látszik rajtuk, hogy most kezdenek csak igazán belejönni a cég felvirágoztatásába.

Mint elmondták, nem volt zökkenőmentes a kezdet, sok olyan falba ütköztek, amit előre nem is láttak, de mindig sikeresen vették az akadályt. Mára már ők is megmosolyogják az első napot, amikor induláskor az első telefonos megrendelést várták közösen az irodában, de érezni, kellemes emlék ez számukra… felejthetetlen.

Szenttornyay Ferenc, aki a Max Taxinál a taxi üzletág vezető, fiatalkora ellenére jelentős szakmai tapasztalattal rendelkezik. Megjárta a szamárlétrát és az utcán eltöltött éveket most a közös vállalkozás javára próbálja kamatoztatni.



A Max Taxi 90%-ban alkalmazotti viszonyban működik. Inkább kezdő, pár hónapja taxizó kollégák alkotják, akik még kezelhetők, kicsit rossz szóhasználattal élve, nevelhetők.
Nekik az a természetes, ami ennél a cégnél van előírva.

- Ők még valóban szolgáltatnak – mondta Ferenc.




Kérdez- feleleket játszottunk, amiből a következőket tudhattam meg:

Saját bevallásuk szerint a Max Taxi (egyelőre) egy éjszakai cég, a szórakozóhelyek képezik a társaság alapját, erre építkeznek. Nagyon komolyan vesznek minden egyes megrendelést. Megrendelőt és az esetleges utas panaszokat is. 6 fős etikai bizottság segíti a munkájukat
Mind kipróbált taxis, sok újat már nem nagyon tudnak nekik mondani, mutatni.

Etikai szabályzatuk több cég összegyúrt szabályzata. Nincs etikátlan címmegközelítés, nincs kötelező öltözködési előírás. Egy alapvető követelmény van és az nem más, mint a tisztaság.
Ez vonatkozik sofőrre és gépkocsira egyaránt.

Külön érdekesség volt számomra, ahogy a címről való késés problémáját megoldották, illetve ennek a szankcióját.

- Mi nem akarunk pluszban keresni a taxisokon, mi nem akarunk a zsebükben turkálni, különböző magunk által kreált szabályok mögé bújva. Mi azt szeretnénk, ha itt mindenki megtalálná a számítását. Taxis, utas egyaránt.

Ez annyit takar, hogy késés esetén, amennyiben az utas megvárja a taxit, a taxis eldöntheti (!), hogy pénzben megváltja a büntetést (ami szintén vissza van pörgetve a fejlesztésbe), vagy az utast kompenzálja a kellemetlenség miatt.



Ennek módja a következő:
- Az első címig ingyen teljesíti a fuvart, így megúszva önköltségi áron a tévedését, illetve a csúszását.

Szerintem ehhez nem kell semmit sem hozzáfűzni, hiszen utasként egy ilyen gesztus 100x többet ér, mint bármilyen törzsutaskártya.




- Mi nem ígérgetünk, hiszen a nagycégek már hiteltelenné tettek minden szót. Mi nem ígéreteket adunk, hanem tettekben fejezzük ki a hálánkat, mind az utasok, mind a taxisok felé. Köztünk csak Feri a taxis, mi hárman, mint utasok találkoztunk csak taxisokkal és próbáljuk megérteni, mi motiválja őket, mi az, amivel egy igazi csapatot lehet építeni. Véleményünk szerint mindennek az alapja a létbiztonság, az, hogy a taxis, amikor otthon a ház előtt kiszáll az autóból, akkor elégedetten menjen haza a családjához és ne filléres gondok foglalkoztassák. Próbáljuk az utasokat is megkérdezni és éppen ezért volt olyan, hogy az egyik szabad autóba beülve „taxisként” mentünk ki az éjszakába. Minden fuvart ingyen végeztünk az utasok legnagyobb örömére. Cserébe csak annyit kértünk, hogy mondják el a cégről a véleményüket, észrevételüket. Tegyenek javaslatokat, hogy mivel tudnánk még többet tenni a közös együttműködésért, mivel azt valljuk, hogy nem az árral kellene versenyezni, hanem a minőségi szolgáltatásra kellene helyezni a hangsúlyt. Mi sem örülünk neki, hogy egy 167 forintos cég vagyunk. Nagyon tudnánk örülni, egy minimál ár bevezetésének, hiszen mi az utcai fuvarokat 336 forintért végezzük 22-06 óra között. Megmertük ezt lépni, így induló cégként is, mivel nagy hangsúlyt helyezünk a minőségre. Igaz, ez nem azt takarja, hogy olyan taxisokat kényszerítünk nyakkendőben dolgozni, akiken ez idegenként hat és inkább komikus, mintsem elegáns.




- Csak az árral nem nyerhetsz. – veszi át a szót Feri - A piaci részesedés mellett szeretnénk tevőlegesen is részt venni a tarifarendezésben, rajtunk nem fog múlni. Mint induló cég figyelembe kellett vennünk a jelenlegi árakat, de így sem alá, inkább fölé mentünk. Jelenleg inkább a megszerzett szórakozóhelyekről tudunk munkát biztosítani taxisainknak, de napról-napra növekszik a telefonos megrendeléseink száma is, amiket igyekszünk kiszolgálni. Nagyon odafigyelünk arra, hogy a taxisok érezzék annak súlyát, hogy minden megrendelőt meg kell tartanunk, hiszen ez az Ő érdekük is. Vezetőségünk egyik tagja csak a fuvarszerzésre szakosodott. Mára már ott tartunk, hogy kisebb szerződéseket merünk csak kötni, amiket ki is tudunk szolgálni, mert az a 60 taxis, akik most az állományunkat képezik, maximálisan ki vannak használva. Közel 10 szórakozóhelyről dolgozhatunk. Több hotel, étterem is minket hív, ahol kihelyezett telefonjaink vannak. Mint már említettem, egyre több a telefonos megrendelőnk is. Ekkora létszámmal ennél több már nem vállalható úgy, hogy az ne menjen a minőség rovására. Éppen ezért bevezettük a másodos rendszert. Kevesebb tagdíjért péntek 18 órától hétfő 06 óráig, címmennyiség korlátozás nélkül (!) vehetik a taxisok igénybe a szolgáltatásunkat. Erre főleg most van igény, amikor jön a nyár és nyitnak a szabadtéri szórakozóhelyek is.




Kicsit számoltam fejben, elosztva a létszámot a meglévő helyeikkel és megállapítottam magamban, hogy amennyiben ez valóban így van, akkor már most több a nyúl, mint a vadász. Szokatlan felállás.

- Diszpécsereink folyamatosan tájékoztatják a kollégákat, hogy melyik droszt üres, hol van nagyobb igény a jelenlétükre, így biztosítva a létszámunk ellenére fellépő fuvarigény kielégítését. Nekünk a 167 forintos tarifa, kényszer. Mi 200 forint feletti cég szeretnénk lenni.
- Mik a jövőbeni terveitek? – tettem fel a kérdést.
- Határ a csillagos ég, mi csak Budapestet szeretnénk – érkezett kapásból a válasz, amit lehet humorként is értékelni, de a mosoly ellenére a szemeikben más látszott.



Bizony komolyan gondolják, hogy számolni kell velük a piacon. Ezt a gondolatot megerősítve folytatódott a beszélgetés:

- Nem veszünk fel mindenkit – bár már ennek sincs hitele, sokszor elhangzott ez már. Nálunk Feri a szűrő. Sok taxist ismer, sokuk munkastílusát és sokszor közli azt a jelentkezővel, hogy rá itt nincs szükség. Ez főleg mostanában jellemző, amint közeledik a nyár. Amennyiben árdrágítás történik, nem ismerünk pardont, azonnal elköszönünk a taxistól.



- Nem kérünk kevés tagdíjat a vállalkozó taxisoktól – vette vissza a szót Feri – hiszen 65 ezer forint nem nevezhető kevésnek. Viszont cserébe megélhetést biztosítunk és arra törekszünk, hogy ez így is maradjon, de ebben partnernek kell lenni. Aki nem csapatjátékos, aki nem veszi jónéven, hogy a diszpécser az egyik drosztról a másikra irányítsa, annak nem a Max Taxi a megfelelő cég. Alkalmazottaink 6x9 ezer forintot adnak le, de a hetedik nap is dolgozhatnak, ez nem jár nekik plusz kiadással felénk. Ezért autót biztosítunk, csere autót amennyiben erre szükség van. Be vannak jelentve. Nincs Casco havidíj, csak önrész, amire 50 ezer kauciót szedünk be tőlük. Drosztjaink címkiadó drosztként is funkcionálnak, hiszen a későbbiekben szeretnénk egy jelentősebb telefonos megrendeléssel rendelkezni. Azokon az autókon, amiken alkalmazotti viszonyban dolgoznak, látható a cégünkre jellemző nagy hirdetőtábla. Vállalkozóknak ez nem szükséges, nincs kényszer, illetve aki ezt vállalja, annak honoráljuk a pozitív hozzáállást.

- De menj ki az utcára, beszélgessél el a taxisokkal, győződj meg a saját szemeddel arról, amiket mi itt mondtunk, mivel bármit mondhatunk, a taxisokat nem tudjuk megvezetni.







Eldöntöttem, hogy ezzel a lehetőséggel élni fogok és az elkövetkező napokban kicsit ráfókuszálok a Max Taxira.

Még megmutatták az irodáikat, a telefonközpontot és végig szabadkoztak, hogy ez már nem sokáig lesz így, mert költöznek, egy kicsit emelnek a színvonalon ezen a téren is, bár nekem tetszett. Olyan igazi alkotó szaga volt az egésznek. A szanaszéjjel heverő feljegyzéseknek, a Budapest térképen bejelölt helyeknek, de még a félig elfogyasztott csokoládénak is.

Csütörtök éjszaka:

Fox-al megbeszéltem, hogy pénteken elmegy és készít pár képet a Max Taxi helyeiről. Én meg elindultam vadászni, taxisra.

Az első áldozatomat a B7 előtt pillantottam meg. Épp akkor szállt ki az autóból egy cigaretta erejéig, amikor megálltam mellette.

- Mióta vagy kint? – tettem fel neki a kérdést még az autóban ülve.
- Ma kezdtem – jött a válasz.
- Ma kezdtél? Ez az első napod, mint taxis? – kérdeztem meglepődve.
- Igen, ma.
- El ne mozdulj onnan, leparkolok, Te kellesz nekem! – kiabáltam rá, majd gyorsan a járdára kormányoztam és kiugrottam az autóból… ekkora szerencsém nem is lehet – fordult meg a fejemben, majd egy bátorító mosolyt küldtem a taxis felé, mert láttam rajta, hogy nem tudja eldönteni, hogy elfusson, vagy megüssön ijedtében.



Szegény azért szállt ki cigizni, mert épp előtte fedte meg a diszpécser, mert sokadszorra sem értette, hogy milyen címet is akartak neki adni… hiába, na, még nem állt rá a füle az URH-ra.

- Taxiztál már ezelőtt?
- Igen, az EST taxinál, majd amikor az megszűnt, akkor megpróbáltam egy nagyobb cégnél, de nem tetszett a hangulat, így másba fogtam. Most jöttem vissza.
- Miért épp a Max Taxit választottad?
- Interneten találtam rájuk. Közel van a központjuk a lakásomhoz és elég kedvezők a feltételeik… majd meglátjuk.
- Mennyi ideje vagy utcán?
- 2 órája.
- Volt már fuvarod?
- Igen, kettő is.
- Mik az eddigi benyomásaid a cégről?
- Elég kedvesek, segítőkészek, bár épp most kaptam a fejemre, amiért nem értettem, amit mondtak. Sokat bénázok még, szerintem kicsit kiborítottam a hölgyet, de majd belejövök.
- Miért itt álltál meg?
- Mert ide kellett jönnöm, mivel ez a droszt üres volt.

Hmmm… B7-nél a droszt csütörtökön üres… ízleltem magamban az információt…és jön a nyár…

- Helyismerettel hogy állsz?
- Ha nem lenne GPS, idegességemben még a kocsiban is eltévednék, de majd belejövök.


Úgy legyen - kívántam neki, majd elköszöntem tőle.




Nem akartam tovább kerülgetni a forró kását, így egyenesen a körútra mentem a Morrison’s 2 elé. Itt található általában a legtöbb Max Taxis, csúcsidőn kívül (!) néha 8 db is „összetorlódik”.

Leparkoltam, majd szedtem a lábam, mert a Pannonia utcából, ahol a gyűjtőhelyük van, kiindult 3 autó… fogalmam sem volt, hogy hová mennek. Mint később kiderült, más drosztokra vezényelték át őket, mert lefogyott a sor.

Kinéztem magamnak 2 taxist, akik szemmel láthatóan nagy egyetértésben beszélgettek, de ránézésre látszott rajtuk, hogy nem öreg motorosok. Hogy ez miből látszik? Ne kérdezzétek, nem tudom, de látszik.

Igazam lett, 4-5 hónapja kezdtek.
Gyorsan bemutatkoztam és elmondtam mi járatban vagyok.
Kérdeznék, ők meg válaszolnak.
Nem ellenkeztek, így belefogtam.

Mint kiderült a válaszokból, friss taxisok, de nem reménytelenek, mivel már véleményük van.
Csűrtem-csavartam a kérdéseket, de csak nem tudtam belőlük kicsikarni a cégre nézve kellemetlen információkat. Sőt, amikor arra a kérdésemre, hogy egy héten hány napot dolgoznak, mint alkalmazottak (ne feledjétek….heti 6x9-ért van náluk az autó) azt a választ kaptam, hogy:

- Én vasárnap és hétfőn nem dolgozok, pihenek.
- Én meg még kedden is – mosolygott a fiatalabbik kolléga.


Szerencsére elég póker arcom van, így nem láthatták rajtam, hogy kicsit egy világ omlott össze bennem ekkor.

- …és heti 4-5 nap elég arra, hogy kitermeljétek a leadót és még maradjon is, hiszen lényegében ezért dolgoztok?
- Igen, bár sokban függ attól is, hogy milyen könnyen (!) jön össze, hogy mennyi a 336-240 forintos kanyar és mennyi a telefonos. Ha nincs szerencséd, akkor nem sok marad egy héten. Éppen csak annyi, hogy fedezze a kaját és a csekkeket, de félre nem tudok rakni.


Úgy döntöttem nem firtatom ezt tovább, mert… mert.
Így inkább témát váltottam:
- Mennyi százalékban, hogy drosztról kaptok címet, illetve URH-n ti magatok vesztek fel telefonos megrendelőt?
- Hú, mi még nagyon kezdők vagyunk, nem nagyon nyomkodunk önállóan.
- Van itt köztetek öreg motoros, akiről tudjátok, hogy URH-zik is?
- Igen, ott elől Robi! – mutattak egyszerre egyik kollégájukra – ő még Főtaxis is volt…






Ránézésre látszott, hogy egy rutinosabb kollégával lesz dolgom, ő nem fog csak úgy simán megnyílni, így egy kisebb cselhez folyamodtam a cél érdekében, mivel nagyon érdekelt, hogy mi egy kipróbált taxisnak a véleménye.

- Szia Robi – léptem hozzá és már ráztam is a kezét köszöntésképen – de rég láttalak.
- Ő, szia – jött a kissé határozatlanabb válasz.
- Nem ismersz meg? A Főtaxinál nyomtuk együtt – tettem „képbe”.
- Jaaaaa, de, persze… szia – jött meg irányomba a bizalma, bár látszott rajta, hogy fogalma sincs, hogy ki is vagyok….szerencsére :-)


Tiszta a sofőr, az autóját meglesve szintén ezt tapasztaltam. Nyugodt, nem tűnik idegesnek, nem karikás a szeme, mosolyog… egyszóval kiegyensúlyozottnak hat.

- Egy cikket készítek a cégről, szeretném, ha pár szóban mondanál valamit, amivel segíthetsz.

Lehet sokkal rutinosabb volt, mint gondoltam, mert tudta mit kell mondania. Legalábbis erre gondoltam, amikor válaszolgatott a kérdéseimre, de amikor félve az anyagiakra tereltem a szót, sokkal készségesebbnek mutatkozott, mint amire egyáltalán számítani mertem.

Előkapta a könyvelését és büszkén megmutatta.

Visszatámolyogtam az autóhoz és eldöntöttem, figyelőállást veszek fel.
Amennyiben ez mind igaz, amit eddig hallottam, annak nyoma van. Azt 16 év után, amit a szakmában töltöttem, észre kell vennem.

Felálltam a Margit hídhoz és onnan figyeltem őket. Úgy gondoltam, hogy amikor épp nem szolgáltatok, akkor figyelek. Sajnos elég időm volt erre, mert nem volt egy bajnok csütörtök.

Amit tapasztaltam:

A Morrison’s 2 droszt kb. a ZP droszttal ér fel, miközben néha hármasával mentek más drosztokra… gondolom ekkor irányították át őket.




Péntek:

Fox azzal hívott, hogy mit csináljon, mivel nem nagyon érkezik Max Taxis a drosztokra, más cégek dolgoznak onnan. Mit fényképezzen?

- Akkor azt fényképezd le, hogy ott a hely és nincs ott autó. Nem bánom, csak legyen fotó.

Örömmel hívott fel 1 óra múlva, hogy a Vígszínháznál végre talált Max Taxit. Gyorsan le is fényképezte őket, hogy legyen olyan képünk is, amin autó van.

Közben a szerencse mellém szegődött, mivel sikerült felvennem egy sofőrszolgálatot.
Azonnal megfogant bennem a gondolat, hogy visszafelé Max Taxival megyek.
Nevezzük ezt próbautazásnak.

Szerencsére messze vittek a kirakattól.
Ezt még egy idősebb kollégától tanultam, hogy a drosztok egy cégnek a kirakata… menj az eldugott tutikba, ott találhatod meg a valóságot.

Na, akkor lássuk, mi is a valóság?! Milyen autó fog értem jönni?…meg volt bennem egy csomó kérdés és alig vártam, hogy végezzek a fuvarral.

Végre a kezemben a telefonnal sétáltam lefelé a Hegyalja út nagyszámainál.

Azt itt el is akadtam, mivel fogalmam sem volt a Max Taxi telefonszámáról.
Sebaj, tudakozó, 198… majd megmondja.

Nem mondta.
Nem szerepelt az adatbázisukban!!!
Ezen elvigyorodtam… végre egy hiba.

De ettől még nem tudtam meg a számot, így felhívtam a különleges tudakozót: 197

1 perc múlva már tárcsáztam is a (+36) 1 / 22-22-333 telefonszámot.

Kíváncsi voltam, hogy mennyit kell várni, amíg a telefonos felveszi:

Első csengésre felkapta egy hölgy és szabályosan felvette a rendelést.
Ez eddig rendben is van… de kérdés, hogy messze a drosztoktól mennyi idő alatt érkezik meg az autó (ne feledjük péntek, döng a meló), amennyiben egyáltalán érkezik.
Ha nem, akkor mennyi idő után tájékoztatnak erről.

11 perc, ennyi idő telt el a rendeléstől számítva és megérkezett a taxi.

Kérdés:
A sokat emlegetett higiénia.

Autó:
Teljesen rendben. Sőt!

Sofőr:
Egy fiatal kolléga. Nem öltönyben, nem nyakkendőben, de makulátlanul tiszta és látszott rajta, hogy jól érzi magát a bőrében.

Ő is 4 hónapja rója az utat, szállítja az utasokat. Azért esett a választása a Max Taxira, mert a nagyobb cégeknél olyan „őrült” összeget kérnek belépéskor, hogy az nevetséges.

Utasként faggattam út közben.
Válaszolgatott, még a leghülyébb kérdéseimre is. Nem zökkent ki a szerepéből, kifejezetten biztonságban éreztem magam mellette, jól vezetett.



              669 a kódja, megérdemel a cégvezetéstől egy nagy dicséretet!!!




Szombat:

Elég halott volt náluk az üzletmenet éjfélig, nem nagyon mozogtak, bár az is igaz, a forgalmazásukat nem hallottam.

Éjfél után megindult náluk is a bolt, majd hajnali kettőkor összeomlott az egész rendszer jó 1 óra hosszára. Ezen azt értem, hogy egyik drosztjukon sem találtam szabad autót, vagy ha érkezett is egy-egy, azt szinte azonnal elvitték beülős utasok.
Hajnali 3 –tól tudtak ismét kicsit rendezettebb arculatot mutatni egy kívülről figyelő taxisnak, de így is 2 beülőst vittem el, miközben figyelőállásban voltam:-)

Összegzés:

Nem tudom miként kerülte el a figyelmem eddig ez a cég. Talán ez olyan lehet, mint amikor az ember megpróbál leszokni a cigiről. Amíg ezt nem tette, fel sem tűnt neki, hogy mennyien dohányoznak. Utána meg még a víz alatt is csak olyannal találkozik, akinek ott füstöl a szájában.

Nem tudtam az ellenkezőjét bizonyítani, mint amit hallottam. Tapasztalatom alapján a Max Taxi egy olyan kis cég, amivel még találkozni fogunk a jövőben, mint egy új, feltörekvő csapat.

Remény utca 36

A mi „Reményünk”, hogy mind a cégvezetés, mind a taxisok, akkor is, ha majd már nagyobbak lesznek, nem feledik azt, amit most vallanak elvként magukénak:

      MI MEGKÖSZÖNJÜK A TAXISOK MUNKÁJÁT, AZ UTASOK BIZALMÁT!





(x)