Az ellenőrzésről

2006.01.24.

Vélemény
Megoldást keresünk, a budapesti taxispiac anomáliáira. Mit lehet tenni, a keményfiúkkal, mikor állhatunk be újra a Keleti-drosztra, és nem utolsó sorban mikor valósul meg a cégeken belül az egyenlőség, taxis, és taxis között? Persze nem úgy, hogy egyenlők vagyunk, csak éppen vannak egyenlőbbek is!

Az ellenőrzés, a sokat emlegetett négyes rendezési elv (pontrendszer.
Olyan esetekben van alkalmazva, ami inkább hiba mint bűn. Alkalmazása hasznos, visszatartó ereje mérhető. Odafigyelésre kényszeríti a taxist, (24 órán belül három pont összegyűjtése mar egy nap letiltást von maga után) anélkül, hogy az első hiba után azonnal a zsebében turkálna.
(Letiltás= az urh rendszeren keresztüli címfelvételből való különböző időtartamú kizárás)

A következő kategória a kettő-négy órára való letiltások. Helyesen alkalmazva használatuk szinten célravezető. Érezhető büntetés, sűrűbben kéne alkalmazni. Pl. az egész napos, de megváltható büntetések helyett, vagy netán, esztétikai, (autó tisztaság, sofőr külseje) kisebb súlyú közlekedési kihágások, etikátlan címfelvétel, stb.
(Megváltás= az, aminek hangzik. Igazi megváltás a büntetett számára. A kiszabott büntetést készpénzzel meg lehet váltani.)

A következő nagyságrend az egész napos, többnapos, akar hetes letiltások. Ezek a szankciók alapvetően a taxisok egymással szembeni stiklijeinek (címfelvételi, címre érkezési anomáliák) büntetésére vannak alkalmazva. Komoly büntetések, mert rádió nélkül ma Budapesten taxizni szinte reménytelen vállalkozás.
Léteznek több hetes, sőt hónapos ítéletek is. Ezeket általában az utasok kárára elkövetett kisebb súlyú cselekmények eseten alkalmazzák, általában kártérítési kötelezettséggel egybekötve.

Visszatérnék egy kicsit a megváltás témájához.
A módszer tökéletesen hatástalanítja a büntetést! Kifejezetten káros, a cég pénztárán kívül senkinek nincs haszna belőle
Egyszerűen arra ösztönöz, hogy már előre bekalkulálja a delikvens, hogy heti hány nap megváltása éri még meg neki, és gátlástalanul kockáztat. Ha mégis megbukik, akkor legfeljebb még jobban belehúz, hogy azt az összeget is behozza az utasokon, kollegákon.

Eljutottunk a végső megoldáshoz. A ma alkalmazott legnagyobb szankcióhoz.

Szerződésbontás.

Az utasok, vagy a kollegák szándékos megkárosítása taxishoz (társasághoz) méltatlan viselkedés.
A szankció létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, hiszen egy társaságnak joga van kivetni sorai közül az oda nem valókat.
De!
A hatása szinte a nullával egyenlő. Bármilyen bűnt is követett el a taxis, vele szemben pillanatnyilag ez a legnagyobb alkalmazható büntetés.
Tehát a pályán marad, másnap elmehet egy konkurens taxitársasághoz, ahol nagy eséllyel fel is fogjak venni. (a pénz nagyúr!)
Mindannyian ismerünk embereket, akik már körbejárták szinte az összes taxitársaságot, és amikor körbeértek, kezdték elölről.
Ha valakit, valamilyen csoda folytán már tényleg nem vesznek fel sehova, (mondjuk, mert az etikai rendszer összeér, és a cégek végre tényleg nem veszik fel azt, akit etikai vétség miatt távolított el a másik cég) még mindig taxis, még mindig ezer lehetősége van a szabadrablás folytatására!

Láthatjuk, hogy ahogy ellenőrzés is csak a taxitársaságokon belül létezik, a szankciórendszer is csak ezekre van kidolgozva. Míg a rendszerbe beilleszkedő kollegák kisebb vétségeit súlyuknak megfelelően lehet honorálni, addig a közénk nem való, a szakmának ártó renitensek vígan folytathatják tevékenységüket.

El kell kezdeni gondolkozni, egy a mezítlábasokra is alkalmazható szankciórendszeren, mert az tarthatatlan, hogy ők szakmai szempontból érinthetetlenek.
Én pillanatnyilag, nem tudok okosabbat, mint a pénzbüntetés.
Pedig hidegrázást kapok a gondolattól, hogy megáll a Taxiellenőr a droszt mellett, és kioszt egy csomó két, három, öt, tízezer forintos csekket.

Létezik ugyan egy szankció, amit mint már említettem, hogy nem tudom, kinek van joga alkalmazni, éspedig:





A Taxiengedély visszavonása.

Ez az az eszköz, ami rettenetesen hangzik, de tökéletesen haszontalan.

Mit tesz, akinek visszavonták a Taxiengedélyét?
Elmegy egy olyan vállalkozáshoz, akik taxikat adnak bérbe. Vagy kibérel egy taxit, vagy csak egy „rendszámot”, és máris folytathatja tovább a tevékenységét.
Hiszen attól, hogy valakinek nincs taxiengedélye, még taxis. ( nekem sincs taxiengedélyem per.pill. mégis taxisnak érzem magam!)
Taxiengedélyt visszavonni legfeljebb abban az esetben indokolt, ha a vállalkozás követ el bűnt! (Adó, és Tb.-járulék, pénzügyi bűncselekmények, stb.)
A bennünket érintő esetekben, a gépkocsivezető követ el szabály, illetve törvénysértést., ebből az következik, hogy tőle kell megvonni a további tevékenykedés jogát.
Minek alapján van joga az állampolgárnak taxizni? A Taxivezetői engedély (kissárga) alapján. Akinek van kissárgája taxis, akinek nincs az nem taxis!
Tehát, a szankciórendszer nyitását felfelé, ennek a dokumentumnak az időleges, vagy végleges bevonásával lehet megtenni.
Az időleges visszavonás, lehetne mondjuk három hónap, hat hónap, egy év. Ami fűszerezhető azzal, hogy az egyéves büntetését letöltött delikvens, már csak a kemény bűnözőket!
Véleményem szerint a második harmadik letartoztatás hírére, megszűnnének a rablás kategóriájába tartozó cselekmények.
Fel lehetne két külföldinek látszó utasjelöltet ültetni Kelenföldön egy divatos nemzetközi vonatra, és boldogan elfogadni a pályaudvaron tolongó segítőkész kollegáink szolgáltatását. (ezek nagy része még sárga rendszámmal sem rendelkezik)
Hasonló módszerrel, csak éppen kezdő taxisnak beállítva az ellenőrt lehetne a drosztfoglalókat, sőt a jó pénzért, qvazi védelmet nyújtó bűnözőket is lekapcsolni a szakmáról.
A lényeg az, hogy az áldozat mindig védtelennek tűnjön, de a valóságban mindig legyen kéznél, a hathatós segítség, az intézkedésre kész, és jogosult erő!

Remélem sikerült megmutatnunk a fényt az alagút végén.
Most már csak azt kéne megtalálni, hogy kinél van a zseblámpa!

Az utolsó kérdés, hogy ezt a szervezetet ki felügyelje.
Logikus lenne, hogy a Kamara, de lehet akár a Főváros is. Szakmailag, mai állapotában a Kamara sincs magasabb nívón, mint a Drosztkezelő kht.
Azt hiszem, hogy annak van joga a taxisok fölött a hatalmat gyakorolni, aki a rendteremtésbe pénzt és munkát fektet.
Én személy szerint szeretném, ha ez egy szakmai, és nem politikai szerv lenne.





 



 

 

tomajer@hallotaxi.hu