Így szívjuk meg mindannyian a benzin drágulását

2011.03.17.

Gyomorgörcs és mély sóhajok
.. közt elsuttogott mondat - hogy fogjuk ezt kifizetni - jellemzi a lakosság érzéseit a folyamatosan emelkedő benzinárak kapcsán. Utoljára múlt hét szerdán emelte a MOL a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi listaárát, 5-5 forinttal és e hét pénteken további 5 forinttal emelkedik a gázolaj ára. Elemzők már kilátásba helyezték a 400, pesszimistább jóslatok szerint az 500 forintos üzemanyagárat is. Az egyre inkább egekbe szökő üzemanyagárak hatására rengeteg ember hagyja otthon autóját, azonban kérdéses, hogy az üzemanyagárakra érzékeny ágazatok, mint például a tömegközlekedés vagy a taxis cégek meddig képesek áremelés nélkül nyújtani szolgáltatásukat.

A 400 forint körüli benzinár idén tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adatai szerint a 2011 januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21%-os csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára szerint az év hátralévő részében az üzemanyag-fogyasztás visszaesésére továbbra is számítani kell, ami még inkább csökkenti majd a hazai autósok által megtett átlagos kilométerek számát.

Miközben az autósok egyre inkább döntenek úgy, hogy inkább otthon hagyják autóikat, az utazási hajlandóság aligha csökken, hiszen el kell jutni a munkahelyekre, a bevásárlást ugyanúgy el kell intézni, mint eddig és egyéb teendőinkhez is igénybe kell vennünk a különböző szolgáltatásokat. Így egyre nagyobb szerep juthat a különböző szolgáltatókra. A kérdés csak az, hogy ezen vállalkozások, még a növekvő utasszám mellett is, meddig tudják áremelés nélkül elviselni a folyamatosan csúcsokat döntő üzemanyagárakat.

A magas üzemanyagár szinte az összes taxist sokkolja - tudtuk meg Dani Zoltántól, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnökétől. Tapasztalatai szerint a taxisok még megélni is nehezen tudnak, nemhogy kitermelni egy új autó árát. Az elnök elmondása szerint a mintegy 11 évvel ezelőtt az önkormányzat által meghatározott maximált ár, amit 240 forint/km-ben (nappal) állapítottak meg, ami fölé a jogszabály szerint nem lehet menni, aligha tartható fenn huzamosabb ideig. Éppen ezért már dolgoznak a törvény módosításán. A szövetség elképzelései szerint a megfelelő hatósági ár valahol 320-400 forint körüli meghatározása lenne reális. Természetesen az árat nagy valószínűséggel a kereslet és kínálat függvényében kell meghatározni - fűzi hozzá Dani. A szövetség tervei szerint áprilisra várható fejlemény a törvény módosítása ügyében.

A magas üzemanyagárak hatására egyértelmű forgalomcsökkenés figyelhető meg a piacon, melyet a Budapest Taxi is kénytelen elszenvedni - mondja Dióslaki Gábor, a társaság cégvezetője. Nem meglepő ez, hiszen az üzemanyag az egyik legjelentősebb költségtétele a szolgáltatásnak. Természetesen ez hatékonysági kérdés is, de jellemzően 20-30 százalék költséghányadot tesz ki a teljes működésből. Dióslaki véleménye szerint már a 400 forint környéki benzinár is határeset a nyereséges működéshez.

8-10 piaci szereplő versenyzik, különböző árszegmensekben a piacon. Csak abban az esetben hajtható végre áremelés, amennyiben a legolcsóbb tarifával dolgozó szereplőknél - ez jellemzően 140-150 forint körül van - elszakad a cérna és ők az emelés mellett döntenek - mondja Dióslaki. Kérdésünkre, hogy miként lehetnek ezek az igen alacsony tarifával dolgozó vállalatok fenntarthatóak Dióslaki a következőket mondta: "Álláspontom szerint ilyen alacsony áron csak abban az esetben tudnak működni ezen vállalkozások, ha jogtalan versenyelőnyhöz jutnak, itt elsősorban adócsalás húzódhat meg a háttérben. A kérdés csak az, hogy mikor szúr szemet az adóhivatalnak a jogsértés."