Még a taxisok között sincs teljes egyetértés

2012.06.08.

Interjú egy budapesti taxisofőrrel
Megkérdeztünk egy Budapesten dolgozó taxisofőrt, hogy mi a véleménye a rendelettervezet bizonyos pontjairól és a kialakult helyzetről. Az interjúból az is kiderül, hogy szerinte a jelenlegi helyzet kiknek kedvez, illetve hogy milyen megoldást javasolna a problémák rendezésére. Eddig nem hallott szempontok is felszínre kerülnek, valamint azt is megtudjuk, hogy miért lenne jó a csendes címkiadás.

- Mi a véleménye a rendelettervezet egyes pontjairól?

- Ha fokozatosan akarják bevezetni, akkor egyetértek vele, hogy a taxiknak egységes arculata legyen. Nincs ezzel semmi probléma, csak ne akarják azt, hogy nekem egyik pillanatról a másikra több százezer forintért kelljen átfestetni vagy lematricáztatni az autómat. Németországban ez úgy működik, hogy ha bemegyek egy Mercedes-szalonba és azt mondom, hogy taxinak szeretném használni az autót, akkor eleve nem rendelhetem más színben, csak bézsben, valamint rengeteg extrát adnak mellé, többek között erősített kasztnit. Azzal is egyetértek, hogy idővel csak Euro 4-es, majd 5-ös besorolású motorral hajtott autók lehessenek taxik, de itt is hangsúlyozom a fokozatosságot.

- Ön mióta van a szakmában?

- Ugyan csak nyolc éve taxizom, de voltam már számos taxis társaság alkalmazottja és beleláttam ennek az egésznek a működésébe. Szerintem a rendelettervezet számos pontjával kapcsolatban a fuvarszervező cégek vezetői, akik leginkább ellenérdekeltek, például a fix tarifa esetében, hiszen így ők nem tudnak trükközni azzal, hogy különböző kedvezményeket adnak, aminek csak a taxissofőrök az elszenvedői. Például belekényszerítenek abba, hogy mondjuk 184 forintért járjak kilométerenként, amikor lehetne 240 forint is a mostani szabályozás szerint. Csak halkan teszem hozzá, hogy a 240 is olyan ár, amivel inkább veszteséget termelek. Ennek az állapotnak a fenntartása a fuvarszervező cégek főnökeinek az érdeke.

- Hogyan látja: túl sok taxi van a fővárosban?

- Jó dolog a vállalkozás szabadsága, de nekem élnek kint Münchenben rokonaim, és ott például meg van szabva, hogy maximum 3800 taxira adnak ki engedélyt. Budapesten ezzel szemben szerintem az agglomerációból bejárókkal együtt 6-7 ezer taxis van. A taxisoknak van egy olyan kívánsága, hogy a létszámot le kellene csökkenteni. Ezt simán meg lehetne úgy csinálni, hogy bevezetnének egy létszámstopot, és utána az ellenőrzésekkel kiszűrnék azokat, akik nem ebbe a szakmába valók. Ezzel szerintem rögtön ugrana 1000-1500 engedély. A másik megoldás az lenne, hogy aki idővel nem akar új, környezetkímélőbb autóra váltani, szintén kiesne. Itt olyan kollégákra gondolok, akik például már nyugdíjasok és úgy vannak vele, hogy amíg az autó működik, addig csinálják, de új autót már nem fognak venni. Ezekkel szépen lecsökkenne a létszám 4-4500 taxira, ami bőven elég ide Budapestre, és az a 4500 család tisztességesen meg tudna élni.

- Elsősorban a hiénákat kellene kiszűrni, nem?

 

Cikk folytatását itt olvashatjátok: Klikk ide!