Lesz fizetős autóút meg nem is

2007.01.12.

Újabb sarc
Az összes gyorsforgalmi úton valamennyi jármű-kategória számára kötelezővé tenné a matricás útdíjfizetést április 1-jétől a gazdasági tárca. Vagyis: az autósoknak nemcsak a sztrádákon, hanem az autóutakon is fizetniük kellene az úthasználatért - persze matricával - írta csütörtöki számában a Népszabadság.


A Népszabadság információja szerint a fizetős körbe bevonandó autóutak listája egyelőre nem ismert. Csupán annyit lehet tudni: az M0-ás autóút, illetve az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es összesen tizenegy - fővárosi bevezető és városi elkerülő - szakaszán az idén nem lesz szükség matricára. Ezeket ugyanis a szakminisztérium autópályadíj-rendelete szerint ingyenesen lehet használni. Márpedig a díjfizetés kiterjesztésének formálódó tervében azt egyértelművé teszik: a kivételek megmaradnak.

Délutánra megérkezett a minisztérium válasza is.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felülvizsgálja a jelenleg ingyenesen igénybe vehető autóutak, és autópálya-szakaszok körét, és az új szabályozás áprilisi bevezetésével minden jármű kategóriában az igazságosság elvét szeretnék érvényesíteni - mondta a tárca szóvivője.

Ábrahám Gergely szerint döntés még nem született, ezért még korai lenne nyilvánosságra hozni azokat az autóutakat, amelyeket a fizetős rendszerbe bevonnának. Ám valószínű, hogy a sztrádák fővárosi bevezető, és elkerülő szakaszait továbbra is fizetés nélkül használhatnák a járművek.

A GKM szóvivője kiemelte: az elképzelés célja az lenne, hogy ne csak a matricavásárlók fizessék meg a jelenleg díjmentes autópálya szakaszok és autóutak használatát, hanem azok is, akik jelenleg csak ezeken a szakaszokon közlekednek. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésében lévő autópályák és autóutak mintegy 30 százaléka, mintegy 280 kilométer díjmentes, a szóvivő szerint ezen az arányon szeretnének változtatni. Az ÁAK mintegy 933 kilométer hosszú utat kezel, ebből 530 kilométer autópálya, 130 kilométer autóút, illetve főút, 219 kilométer csomóponti ág, 54 kilométer pihenőhelyi út.

A szóvivő közölte: a tervezet szakmai közigazgatási egyeztetése már lezárult, és a jövő héten kezdődik annak társadalmi vitája, a szakmai érdekképviseletek - többek közt a Magyar Autóklub - bevonásával. Ábrahám Gergely közölte: a tervezet várhatóan februárban kerül a kormány elé, és szerinte így elég idő lesz arra, hogy áprilistól hatályba léphessen a rendelkezés. A minisztérium nem számít arra, hogy az autóutak díjasításának következtében jelentős autóforgalom terhelődne az alacsonyabb rendű útvonalakra.

Az előterjesztés tartalmazza azt is, hogy a 12 tonna teherbírásnál nagyobb teherautóknak áprilistól a díjas autópályákon kívül mintegy ezer kilométernyi főút használatért is fizetniük kell majd. A Magyar Autóklub mai közleményben ugyanakkor kifogásolta, hogy a tervezetet nem kapta meg a GKM-től, az csak a sajtón keresztül jutott el az érdekképviselethez. Ezen túl tiltakozik az ellen, hogy bármikor az autópályákon kívül a díjfizetési kötelezettség a személyautókra is kiterjedjen, és nem értenek egyet az előterjesztés szerinti kilométer-arányos díjfizetési rendszer távlati bevezetésével sem.