Mit csinálj, ha kátyúba futsz?

2006.01.20.

Jó tanácsok mindenkorra
Az év eleji időjárásnak köszönhetően - gyors lehűlés, havazás után hamar jött az olvadás - az elmúlt időszakban igencsak sokat foglalkozott a média a kátyúkkal. Egyelőre ez lecsengett, de nézzük is csak meg mit kell csinálni, ha mondjuk egy gödör miatt durrdefektet kapunk.

Az ország útjai igencsak bővelkednek gödrökben, kátyúkban. Télen ráadásul a helyzet csak rosszabb lesz. Egy szimpla kis defekt még csak a bosszankodás kategóriájába tartozik, de mi van akkor ha mondjuk kiszakad a kerék, eltörik a tengely. A kárt ugyanis elvileg megtéríti az út kezelője.
A NAPI Gazdaság jogi mellékletének tanácsa szerint jó ha az autósok már a helyszínen megpróbálják meg helyzetbe hozni magukat. Bizonyítani ugyanis az autósnak kell, hogy a kár a kátyú, az úthiba miatt keletkezett, és az út közlekedésre való alkalmatlansága, valamint az őket ért kár közt ok-okozati összefüggés állapítható meg. Ha mód van rá, fényképezzünk - ez a mai világban talán már nem okoz nagy nehézséget (kamerás mobiltelefonok, digitális fényképezőgépek), de az autóstársakat, járókelőket is meg kell kérni a tanúskodásra, sőt komoly baj esetén nyugodtan hívjunk rendőrt, vetessünk fel vele jegyzőkönyvet.

A szakértők azt is tanácsolják, az autós alaposan nézzen körül: kitettek-e figyelmeztető táblát a kátyúhoz. Az utóbbi hónapokban ugyanis egyre inkább elterjedt a gyakorlat, hogy a közútkezelő társaságok figyelmeztető táblákat helyeznek ki. Ebben az esetben rendkívül nehéz az autós dolga, és nagyon kevés az esély kárának megtérülésére. Hasonlóan nehéz helyzetbe kerülhetnek a sofőrök, amennyiben talán maguk sem vették észre azonnal a gépjárművükben keletkezett hibát, például csak otthon, a garázsban derül ki, hogy valami nincs rendben. Arra is jócskán akad példa - és ez újabb küzdelmes bizonyítást igényel -, hogy az autót nem egy, hanem több kátyú vagy egy kifejezetten rossz állapotban lévő útszakasz amortizálta le.

Tegyük fel, nincs tábla, nem hajtottunk gyorsan, rendelkezésünkre áll tanúvallomás, fotó az adott kátyúról, jegyzőkönyv. Most következhet annak kiderítése, hogy ki is az út kezelője. Tulajdonos lehet az állam, a megyei önkormányzat, az egyes települések, a kerületek, az alvállalkozók... A kárigényünket öt napon belül kell benyújtani, akár személyesen, akár kárbejelentő lap útján. A kérelemhez minden lehetséges iratot mellékeljünk (fotó, tanúvallomás, rendőrségi jegyzőkönyv). A teljes képhez hozzátartozik: az érintett társaságok szerint akad példa visszaélésre is, ennek tudható be az igen szigorú ellenőrzés. Az iratokat megvizsgálja a közútkezelő, majd az ügyfélre - jó esetben - újabb kör vár, immár a biztosítónál.