Bankkártyás fizetés, egyszerűbb címkiadás

2009.03.20.

Kényelmes és taxistámadás ellen is jó lehet
Örök kérdés, hogy miként védjék meg magukat a taxisok a rablótámadásoktól. Van, aki önvédelmi fegyvert hord, más a kocsik bekamerázásától remél biztonságot. De egy régi-új módszerrel kevesebb készpénzt kell a taxisoknak maguknál tartani, elvéve a támadók kedvét a rablástól, ráadásul az utasoknak is kényelmes.

Több mint tizenegy évvel ezelőtt brutális gyilkosság sokkolta az országot. Két tinédzser lány mindenáron pénzhez akart jutni, és kitervelték, hogy meggyilkolnak és kifosztanak egy taxist. Szexet ajánlva egy erdőbe csalták a ferihegyi repülőtér közelében, majd ott lefagyasztott üdítőspalackkal agyonverték, aztán - egyikük vallomása szerint - még úgy egy órán át ütlegelték, rugdosták, ugráltak rajta, míg a 29 éves férfi bele nem halt a sérüléseibe.

A pénzért kellett meghalnia. De ha az új módszer beválik, ennek a kockázata csökkenhet. A módi csak a taxikban új, a boltokban már megszoktuk: a bankkártyáról van szó, amivel ezentúl taxiban is nyugodtan fizethetünk. Így a taxisoknak is kevesebb készpénzt kell majd maguknál tartaniuk, ami visszatartó erővel bírhat a potenciális rablók számára, hiszen nem éri meg kockáztatni a sok-sok börtönévet a kevéske pénzért.

Utas- és taxisbarát

A taxisok biztonsága mellett az utasok kényelme is szempont. A bankkártyás fizetés térhódításával egyre gyakrabban merül fel az igény arra, hogy akár útközben is lehessen bankkártyát használni. Most már ez is lehetséges a mozgó kártyaleolvasókkal a mobiltechnológiának köszönhetően. Egyelőre Budapest két taxivállalata, a Taxi 4, és a Tele 5 Taxi a Pannonnal együttműködve alakította ki új, utas- és taxisbarát szolgáltatásait.

Az autókba mobil terminálokat szereltek, amelyek ún. ipari SIM kártya és a mobilszolgáltató hálózata segítségével lehetővé teszik a bankkártyás fizetést. Ezzel egyszerűbbé válik a taxisok és az utasok élete is. A Taxi 4 mind a 311 járművében van POS terminál, míg a Tele 5 már 660 autóját szerelte fel eddig, de április elsejétől mind a 800 autóban lesz ilyen készülék. Készpénz leváltva.

Csendesebb utazás

Emellett utóbbi társaságnál a mobiltechnológiát kihasználva az úgynevezett félcsendes címkiadást is bevezették. Ez azt jelenti, hogy a taxisofőr az utas adatait már nem a rádión keresztül, hanem a terminál képernyőjén kapja, ezzel részben kiváltva a hangos és zavaró URH-kapcsolatot. Az adatokat, ha szükséges, eltárolhatja vagy kinyomtathatja.

Plasztik taxicsekk

Számos cég köt szerződést a taxitársaságokkal, hogy üzleti útjaikon rendszeresen igénybe vehessék a szolgáltatásokat. Ez alapján különböző címletű, papír taxicsekktömböket kapnak. De lassan ezek ideje is lejár a nyilvántartás és elszámolás időigényes macerájával együtt.

Felváltja a chipkártyás taxicsekk, ami ugyanúgy működik fizetéskor, mint a bankkártya: a mobil POS terminálon keresztül "leemeli" a rendszer a felhasznált összeget. Ráadásul az ügyfél, vagyis a cég, amelyik megvásárolta a plasztik taxicsekket, egy erre kialakított honlapon percről percre nyomon követheti, melyik alkalmazottja vagy vendége mikor és hol fizetett a chipkártyás csekk-kel.



 

Taxizzon pénz nélkül! - videó

Külföldön már évek óta alkalmazzák a taxis társaságok a bankkártyás fizetést, hazánkban csak néhány hónapja kezdték el beszerelni az autókba a mobil terminálokat.

Kézpénzzel vagy bankkártyával? Ez a kérdés egyre többször hangzik el a magyar taxikban is. A fővárosban egyes társaságok már a teljes flottájukat felszerelték kártyás fizető terminálokkal, így könnyítve az utasok és a fuvarozó életét. A terminál nem csak fizetésre alkalmas, néhány héten belül már a címeket is ezen kapják a központból a taxisok.

A többfunkciós eszköz várhatóan visszaszoríthatja a taxisok ellen elkövetett erőszakos és vagyon elleni bűncselekményeket is. A nemzetközi tapasztalatok szerint a bűnözők kevesebbszer próbálkoznak rablással mert tudják, hogy lényegesen kevesebb kézpénz van a sofőrnél.

 

Pannon sajtóközlemény
A budapesti autós közlekedés nehézségeit megtapasztalva nem csoda, hogy egyre többen ülnek taxiba, ha gyorsan és kényelmesen szeretnének eljutni úticéljukhoz. A technológia fejlődésével pedig egyre nagyobb igény merül fel arra, hogy a mobil kommunikáció nyújtotta eszközöket a taxitársaságok is kihasználhassák.

Budapest két taxivállalata a Pannonnal együttműködve alakította ki új, utasbarát szolgáltatásait. A taxitársaságok autóiba beépített mobil terminálok segítségével leegyszerűsödik mind a taxisok, mind pedig az utasok élete: a Pannon által biztosított ipari SIM kártya és a Pannon hálózata segítségével lehetővé válik a bankkártyás fizetés, az ún. félcsendes címkiadás, sőt a Tele 5 Taxinál a chipkártyás „taxicsekkek” alkalmazása is.

A bankkártyás fizetés térhódításával az utasok részéről egyre gyakrabban merül fel az igény arra, hogy akár útközben is használhassák kártyájukat. Erre nyújt most lehetőséget a két taxitársaság: egyre növekszik ugyanis azon autók száma, amelyben már lehetőség van a kártyás fizetésre, és rövid időn belül az összes autót felszerelik az erre képes, egyúttal bizonylat nyomtatására is alkalmas terminállal. A Taxi 4 társaság összes, 311 gépjárműve rendelkezik POS terminállal, míg a Tele 5 taxi társaság 660 autójánál már működik a rendszer, és április elsejétől az összes, mintegy 800 autó rendelkezni fog POS terminállal.

Szintén e terminál segítségével valósul meg az ún. félcsendes címkiadás, melynek lényege, hogy a számos esetben hangos és zavaró URH kapcsolatot részben kiváltva a taxisofőr az utas adatait már nem a rádión keresztül, hanem a terminál képernyőjén kapja, melyet szükség esetén eltárolhat, kinyomtathat.

Számos cég köt szerződést a taxitársaságokkal, hogy üzleti útjaikon rendszeresen igénybe vehessék a szolgáltatásokat. Manapság mindez papír alapú taxicsekk-tömbök segítségével történik, amelyek nyilvántartása, elszámolása idő- és költségigényes feladat, ahol igen nagy a hibázás lehetősége. Ezt kiküszöbölendő, a Tele 5 taxi chipkártyás taxicsekkeket vezet be, melyet a hagyományos bankkártyákhoz hasonlóan alkalmazva egyenlítheti ki az utas a viteldíjat. Az ügyfél pedig egy erre kialakított portál felületen valós időben követheti nyomon a taxival való utazási költségek alakulását.

„A Pannon szolgáltatása nagyban segíti és leegyszerűsíti mindennapi munkánkat: gyorsabban, rugalmasabban és magasabb minőségben vagyunk képesek kielégíteni az utasok igényeit, kevesebb időt kell adminisztrációval töltenünk, és több lehetőség marad alaptevékenységünkre, az utasok szállítására” – mondta el Sipeki József, a Tele 5 Taxit üzemeltető Buda Kft. ügyvezető igazgatója. „Hosszú távra tervezünk, ezért már most elkezdtük a következő fejlesztéseket, amelynek keretében megvalósítjuk az ún. „csendes” címkiadást, amikor sofőrjeink már nem az URH rádió segítségével kapják meg a címeket, hanem GPS koordináták alapján az viheti el a fuvart, aki a legrégebben várakozik az adott körzetben, vagy a legrövidebb idő alatt tud az utas rendelkezésére állni.” – tette hozzá.

„Alapításunk óta hűségesek vagyunk a Pannonhoz, így nem volt kérdéses, hogy az utazóközönség érdekében történő fejlesztéseket is velük karöltve végezzük el. A két hónapja működő rendszerről eddig csak pozitív tapasztalataink vannak, és végre számszerűen is láthatjuk a bankkártyás fizetésre való, egyre növekvő igényt.” – nyilatkozta Pásztor Gábor, a Taxi 4 ügyvezető igazgatója. „Az összes taxitársaságnak a GPS alapú „csendes” címkiadás lesz a következő nagy lépés a fejlesztések terén. Reményeink szerint, ahogy eddig szinte mindenben, e téren is az elsők között leszünk.”