Nem oda Buda, de a kisszövetkezet belügyei már átláthatatlanok

2007.10.23.

TAXISKÖNYV XXXVI.   Háromkirályok

JÓSKA: Mindenből ki lehet ásni valamit

- Ezzel az alapállással léptél be tavaly nyáron a Budához?

- Még azzal, hogy a Főtaxinál a megemelt óraleadók mellett a megtermelhető vállalati órabér már 20-25 forintra ment le, és maszekban a többszörösét lehetett elérni. Az adott volt, hogy a Budához lépjek be. Nemcsak azért, mert Budás kollégától vettem a kocsit, hanem a gyökerekre utalva, a Buda magját volt főtaxisok adták, míg a City inkább a Volánból alakult ki. Akiket régi jó cimboráimnak tekintettem, ott voltak a Budánál. Ezenfelül az adott egy lökést a döntéshez, hogy a Budának neve volt a városban, míg a Cityről az a hír járta, hogy ott élen vannak a játékos órák bevezetésében. Eléggé eljátszotta '84 körül a renoméját, és rossz hírek, vélemények forogtak róla. Abból kellett visszatornásznia magát.
Az első benyomásaim igazolták a döntésemet. Mert a Főtaxinál este tíz körül leállt az élet, esetleg néhány magánrendelés futott be, vagy szükség esetén egy-egy szálloda. Alig volt cím, míg a Budánál szinte ontották a szállodák a címeket.
Jelenleg is a Buda fennhatósága alá tartozik... ez így pontatlan, a Budától rendel a Ramada, a Thermál, a Gellért, a Flamenco, a volt Vörös Csillag, ami most Panoráma Szálló.
Jó kemény, fizető címek. Amiért keményen meg kellett dolgozni. És a többieknél jobbnak kellett lenni. De mostanában összemosódtak a dolgok, sokkal több a botrány a Budánál, mint a Citynél, Gábrielnél vagy akár a Rádió-taxinál. Most még úgy érzem, és remélem, jól érzem, hogy rangot jelent Budásnak lenni, annak ellenére, hogy hígul a Buda-taxi.

- Mi okozza ezt a változást?

- Ezek főleg belső ügyek. Ahogy a régi Budások elmondták, valamikor elő nem fordulhatott, hogy bizonyos kocsmák a Budánál rendeljenek. Mert jó, onnan is haza kell jutni a vendégnek, de nem mindegy, milyen állapotú utast akar beültetni hozzád a pincér. Mondhatja neked, hogy jó vendég, de nem biztos, hogy neked is jó utas lesz abból, aki a számára jó vendég volt. Akármilyen jó volt a szórakozóhelyen, nálad részegen már rossz, mert esetleg beteszi a rókát a kocsidba. De hagyjuk ezeket a részleteket!
A Buda hangulata az odakerülésemkor majdnem jó volt. Kevéssel előtte alakult át kisszövetkezetté, aminek 15 állandó tagja volt. És a Buda-tagok nem lettek teljesen tájékoztatva, mivel is jár, ha áldásukat adják az átalakulásra. Mert egy idő után a Buda Fuvarvállaló Kisszövetkezet egyáltalán nem törődött azzal, hogy milyen címek lesznek a rádión, milyen diszpécserek dolgoznak, csak a saját nyereségüket tartották szem előtt. Elmaradt a reklám, mert az kiadás. Nem kaptak karácsonyi ajándékot a szállodákban azok az emberek, akik a rendelések révén közvetlen kapcsolatban voltak a Budával. Pedig ez a korábbi Budás időkben rendszer volt. És mivel a kisszövetkezeti nyereséget nem tudták a személytaxi üzletágból növelni, érdekeltek lettek a Budatranszban, megalakították Miskolcon a Buda-taxit.
Ezek azt eredményezték, hogy a budapesti személyfuvarozó ágazat egyre jobban a háttérbe szorult.

- Milyen jelei voltak ennek a pesti taxisok szemében?

- A kisszövetkezet olyan diszpécsereket vett fel, akik kevésbé figyeltek a sofőrök érdekeire. Magántaxisoknál rendkívül lényeges az üzenetátadás. Sokunknak van kiépített stabil utasköre. Főleg a hosszabb vidéki fuvarok esetében lényeges az üzenetátadás, mert az ilyen utasokkal többnyire olyan a kapcsolat, hogy megüzenik, mikor hívja őket a taxis a fuvar megbeszélése miatt. Amikor egy diszpécser nem adja át, vagy csak késve, ezeket az üzeneteket, bizony komoly pénzektől esik el az ember.
De a diszpécser felel az éterfegyelemért is, a magánbeszélgetések háttérbe szorításától kezdve a címadásig, az utasproblémáktól a támadásokig. Tehát rendkívül felelősségteljes munkát végez, és ezért meg is kell fizetni. Ezek a lányok tizenkét óráznak, sokszor tizennyolc lesz belőle, tudomásom szerint 600-800 forintos műszakbérért. Sokkal jobban meg kellene fizetni őket, mert ennyi pénzért jó diszpécser nem vállalja már. Én egy félévi Buda-tagság után kezdtem látni, hogy felhígul a diszpécseri kör. Nem kiképzett lányok jönnek oda, ráadásul diszpécsernek is születni kell, mint egy taxisnak.
Aztán volt egy hülye szituáció. Minden évben szokás volt Mikulás-ünnepséget rendezni a Budások gyerekeinek. Rendkívüli felháborodást keltett, hogy a kisszövetkezet nem tartotta meg ezt a hagyományt. Korábban a Dallos Ida Kultúrházban szokták ezt csinálni. Tudod, a sofőröknek ez azért fontos, mert az önállóság igénye mellett is szeretik közösségbe tartozónak érezni magukat. Ahova elvihetik a gyereket, hogy látod, fiam, neked is van Mikulásod, nemcsak egy csóró sofőr az apád. Erre nagyon érzékenyek a taxisok.
A harmadik szintén az érzékenységhez tartozik. Problémásnak tartottuk, ahogyan a Reitter Ferenc utcai központban a kisszövetkezet tagjai a sofőrök gondjaihoz viszonyultak. Komoly háborúba került, hogy az éjszakásoknak annyi kedvezményük legyen, hogy hetente kétszer éjszaka is befizethessék a diszpécserszolgáltatás díját. Aki éjjel dolgozik, annak este tízig legyen lehetősége fizetni, ne kelljen nappal felkelnie, és pihenés helyett odautaznia.

- Mennyit fizettek havonta a kisszövetkezetnek?

- Most 790 forint ÁFÁ-val együtt egy CB-s havi díja.
Függetlenül attól, hogy főállású vagy másodos. Ha utána számolok, akkor havi húsz napra körülbelül 40 forint jut.
Ezért a pénzért elvárja a taxis, hogy átadják az üzeneteit, és minimum három-négy címet felvehessen naponta. Ez nem vészes összeg a taxisjövedelemhez képest. Mégis komoly sztrájkot okozott, amikor a tavasszal erre a 790 forintra akarták emelni a havi díjat, mert látták, hogy a szövetkezetet csak a saját nyeresége foglalkoztatja. Tarifaemelés volt februárban, és a kisszövetkezet úgy érezte, jogos kívánság, hogy ők is részesedjenek a fuvardíj-növekedésből. Ekkor lett háborúság, mert a negatívumok mellett nem érezték jogosnak a havi díj emelését.
Volt februárban egy alternatív gyűlés, és ezen csak a gépészek vettek részt. A kisszövetkezetből senki nem jött el.
A taxisok elhatározták, hogy választanak egy olyan vezetőséget maguk közül, akik leülnek tárgyalni a kisszövetkezeti vezetéssel. Az egyik vezető egyéniség a Czainkó Zoli lett. A régi Budás vezetőségi tagsága miatt - ezt a korszakot én nem ismertem - sok kolléga elszidta őt mindennek. Most mégis rá hallgattak sokan az alternatívok közül. Meg is fogadta, hogy szétrobbantja a Budát, ha felemelik a tagdíjat. Utána elment hónapokra, és sokan úgy várták vissza, mint a messiást.
De addigra úgy-ahogy elült a háború. Az egyik magyarázata az, hogy a kisszövetkezet időközben elszámolt a bevétel felhasználásának egy részével, a másik, hogy nem volt egységes a tagság. A hétszázból körülbelül 15 százalék vállalta azt a rizikót, hogy nem fizeti be a havi díjat. A szövetkezet pedig látta, hogy nincs olyan nagy létszámról szó, és kivárásokra játszott. Engedélyezte a későbbi befizetést, majd azt is, hogy visszamenőlegesen lehessen fizetni a hátralékot. A taxisok pedig nem otthagyni akarták a Budát, csak beleszólást akartak a kisszövetkezet ügyeibe.
Aminek nagyon okos jogásza volt az alapításakor, mert a kisszövetkezettel önmagukat zárták ki a Budások abból, hogy beleláthassanak az ügyekbe. Hosszas ragozás után a kisszövetkezet kegyet gyakorolt azzal, hogy megmutatja az elszámolás egy részét. Az alternatívok, ha nem is adták be a derekukat, de dicsőségesen visszavonultak. A sofőrök nagy része végül is dolgozni akart.

- De ezzel a békülékenységgel továbbra sem lett joga a betekintésre a hétszáz taxisnak, hiszen ők egy szolgáltatást vesznek igénybe havi térítésért.

- Pontosan. Az alapszabály nem változott. Sokan nem írtuk alá a módosított megbízási szerződést. Ott tartunk, hogy dolgozgat a Buda, de félek, hogy ha jön a tél, amikor csökken az utcáról beszedhető bevétel, ismét robbanni fog a társulat.

                     

< vissza