Napenergia hajtja az új autót!

2006.03.03.

Magyar találmány
Célunk az, hogy nagyjából itt az évtized végére eljuthassunk a sorozatgyártás előkészítéséhez, és 2010-től már az utakon lehessen ilyen szériában gyártott járművel is találkozni. A fogyasztásról pedig annyit, hogy az új autó növényi alkohollal fog majd működni, kisebb autónál 9 deciliter lesz a fogyasztás, a nagyobbnál pedig másfél literes.

Hegedűs Zsolt 3 éves kora óta autótervezőnek készült, építész pedig azért lett, mert 20-21 évvel ezelőtt autótervezőnek menni nem volt lehetséges. Hiszi, ha az építész szakmában is az alternatív megoldásokat keresi, az ideákat más területre is át lehet vinni. Büszkén mutatja az eme filozófia jegyében született, Hivessy Gézával tervezett új autót.

– Lakott területen belül a jármű tetejére helyezett nagy hatásfokú napcellák akár a szórt fényt is elektromos energiává alakítják, és feltöltik vele az akkumulátorokat. Naponta körülbelül fél vagy háromnegyed órányi ingyen utazási energia áll rendelkezésre. Ezt lehet még segíteni azokkal a pedálokkal, amik a járművön megjelennek. A mozgás egyre inkább háttérbe szorul az emberek életében.
Mi abban gondolkodunk, hogy a majdani használók ezt a fajta pedálozást, főleg kis sebességnél, lakott területen belül, ahol tényleg hatékony tud lenni, ki fogják használni a saját egészségük érdekében.

Célunk az, hogy nagyjából itt az évtized végére eljuthassunk a sorozatgyártás előkészítéséhez, és 2010-től már az utakon lehessen ilyen szériában gyártott járművel is találkozni. A fogyasztásról pedig annyit, hogy az új autó növényi alkohollal fog majd működni, kisebb autónál 9 deciliter lesz a fogyasztás, a nagyobbnál pedig másfél literes. Bármikor a nagy, akár hatszemélyes családi autó kettéválasztható lesz két kisautóvá. A mai világban igen kis kapacitással használjuk ki az autóinkat. Átlagosan 1.2 - 1.4 személy ül egy autóban, ugyanakkor egyre többet utazunk.

Most fejeztünk be egy olyan egyéves projektet uniós támogatással, ahol stuttgarti partnerünk, egy Virtual Dimension Center nevezetű cég, a járműnek az eddig elkészült műszaki tervei alapján olyan számítógépes, tehát virtuális szilárdsági-, rezonancia- és ütközési- tesztjeit végezte el, ami a fejlesztésnek egészen kardinális részét képezte. A legkorszerűbb anyagokat használtuk, tehát magnézium ötvözetű váz, karbonváz, illetve karbon karosszéria. Ezekről azt kell tudni, hogy főleg az utóbbi műanyagok olyanfajta energiaelnyelő képességgel bírnak, ami egy nagyságrenddel meghaladja a mai korszerű acélkarosszériák, illetve acél vázszerkezetek energiaelnyelő képességét. Járművünk a mai szabvány ütközési teszteken rendkívül jól szerepelt, illetve olyanfajta merevséggel bír, ami kiemeli a mai jó minőségű autók közül is. A fejlesztést a győri műszaki egyetemmel együttműködésben indítottuk el, utána is egy győri autóipari tervező cég segítségével haladtunk, illetve most is olyan személyekkel vagyunk kapcsolatban, akiknek a mai autógyártásban elég nagy és komoly szerepük van.
(MR)