Mit jelent a DSG?

2005.12.14.

Váltó
Az angol Direct Shift Gearbox elnevezés alapján DSG rövidítéssel jelölt automatikus kapcsolású sebességváltó igazi áttörést jelent a sebességváltók műszaki megvalósításában. E szerkezet egyesíti a kézikapcsolású váltó előnyeit egy hagyományos automata kényelmével.

A sebességfokozat váltása lágyan és gördülékenyen megy végbe, a vonóerő megszakítása nélkül, de mégis nagyon gyorsan, mindössze 3 vagy 4 tizedmásodperc alatt. A DSG váltó nem szakítja meg a motorteljesítmény továbbítását a kerekek felé. A sebességváltást kiváltó parancsot vagy az automata vezérlőegysége vagy a vezető adja ki a -Tiptronic- váltórendszeren keresztül.
A DSG a legjobban kettő sebességváltó összeépítéseként képzelhető el, amely két tengelykapcsolót tartalmaz, egy-egy bemeneti hajtótengellyel. Ennek a sebváltónak egyik része gondoskodik a páratlan számú menetfokozatok és a hátramenet, a másik a páros menetfokozatok megvalósításáról.
Ha például a jármű harmadik menetfokozatban halad, a sebességváltó intelligens vezérlése a haladási sebesség és több más paraméter alapján felismeri, hogy melyik (a negyedik vagy a második) lesz a következő menetfokozat. Ezután a második váltószerkezettel már összepárosítja a megfelelő fogaskerekeket, de még nem kapcsolja a bemenő hajtótengelyt, vagyis gyakorlatilag előkészíti a menetfokozatot, de mivel a páros fokozatokhoz tartozó tengelykapcsoló még nem zár, gyakorlatilag kinyomott tengelykapcsolóval vár a következő sebességi fokozat. A sebességváltó vezérlése kivárja az elektronikus parancsot a váltásra, majd ezzel egyidejűleg páratlan számú fokozatok tengelykapcsolójának oldásával és a páros fokozatok tengelykapcsolójának zárásával váltja a fokozatot.

Mivel a sebességváltás gyors, és közben sem szakad meg a hajtóerő átadása a kerekek felé, ezért a DSG működése eltér minden hagyományos automata vagy robotizált sebességváltóétól. A robotizált váltók -az automatikusan, például elektrohidraulikusan vagy elektropneumatikusan váltó és tengelykapcsolóműködtetésű hagyományos váltók- szintén gazdaságosan tudnak üzemelni és többé-kevésbé gyorsan menetfokozatot váltani, de működési elvükből eredően soha nem érhetik el a DSG váltási sebességét, és természetesen nem tudnak váltani a húzóerő megszakítása nélkül.

Az először 2003 őszén a Volkswagen Golf R32-ben bemutatkozott váltómű-technológiára összesen 70 szabalmat jegyeztek be. Az ügyfelek mellett az autós újságírók szintén elismerik a szerkezetet, amely az Autobild test & tuning újságtól a múlt ősszel megkapta az Év Innovációs Díját. A DSG-t gyártó kasseli üzemben 2003 júniusa óta 60 ezer ilyen váltómű készült, amelyet az Audi TT, Audi A3, a SEAT Altea és az új Skoda Octavia modellekhez is lehet rendelni. A 150 millió eurós fejlesztésű gyártósoron napjainkban napi 500 DSG váltó készül el.