Leállítják Bécs legöregebb taxiját

2016.01.05.

A hatóságok szigora nem tudta megállítani, egy motorhiba miatt viszont most nyugdíjba vonul Josef Strobl régi, állólámpás Mercedese. Több mint egymillió kilométert futott a 60 lóerős, dízellimuzin. 


Hihetetlen, de igaz: 2014. április 4-én ünnepelte negyvenedik születésnapját Bécs legrégebbi taxija, egy Mercedes 240 D, még a zöldséges előtti, állólámpás szériából. Idén év elején újabb állomáshoz ért az öreg Mercedes története: nyugdíjba megy, akárcsak első és egyetlen gazdája, Josef Strobl, becenevén Peppi bácsi. A 83 éves úr saccolni tudja a futásteljesítményt, mivel csak tízezres értékeket mutat a számláló, de napi útvonalszámításai alapján most tehette meg az egymilliomodik kilométert.

Kép: Mercedes Wiesenthal

Sajnos a motor most már gyakorlatilag javíthatatlan, de az is csoda, hogy ilyen sokáig bírta. Az osztrák Krone magazin szerint Strobl úr rengeteg vételi ajánlatot kapott már, de nem adja a sötétkék, tolótetős és kormányváltós Mercedest, hanem leállítja a garázsban. Annak idején még újonnan vásárolta első (és utolsó) saját taxiját: Stuttgartban, a gyárban vette át 1974-ben, utána pedig mindvégig egy márkaszervizben, a Wiesenthalnál végezték el rajta a karbantartásokat, javításokat.

 


Forrás: Mercedes Wiesenthal

A féltve őrzött, de Bécs utcáin télen-nyáron használt Mercedes még ennyi kilométer után is gyönyörű állapotban van, bár arról nincs információ, milyen felújításokat kellett elvégezni a karosszérián, és mely fődarabokat cserélték rajta. Mindenesetre rengeteg osztrák és külföldi hírességet fuvarozott már vele az öltönyös, mindig elegáns és megfontolt Strobl úr.

 


Forrás: Mercedes Wiesenthal

 

Budapesten a szigorú taxirendelet miatt aligha lehetne ilyen autóval személyszállítást végezni: sok más mellett nálunk legalább 55 kilowattos teljesítmény, az Euro-4 besorolás, az idéntől a maximum 10 éves kor és persze a sárga szín is alapkövetelmény. A bécsi bürokrácia viszont csak egyszer, 2013-ban akarta bevonni a 240D engedélyét, mert hiányzott a kötelezően előírt légkondicionáló.

 

Akkor nagy sajtóvisszhang mellett (lásd a fenti videót) végül mentességet kapott Strobl úr, aki azzal érvelt, hogy groteszk lenne a tilalom, hiszen autójából a katalizátor, a hátsó biztonsági öv és a fejtámla is hiányzik. A bécsi utak jelképes párosát akkor hagyták inkább méltósággal nyugdíjba menni.