Kevesebbszer kell gumit venni az autókra

2007.11.09.

Kétszeres élettartamú gumikon dolgozik a Michelin
Teljesen új felfogás szerint készülhetnek a Michelin gumijai néhány éven belül. A francia gyártó a futófelület élettartamának megduplázására és a gördülési ellenállás radikális csökkentésére helyezi a hangsúlyt.

A gumiabrocsok jellemzésekor általában a különböző útviszonyok között nyújtott tapadás merül fel első helyen, pedig számos olyan tulajdonsága van még egy guminak, ami legalább ilyen fontos. A Michelin most a gumik élettartamának és gördülési ellenállásának jelentősségére hívja fel a figyelmet, ez a két tényező ugyanis komoly hatással van a vásárló pénztárcájára és a környezetre egyaránt. Ezt szem előtt tartva végzi legújabb gumijainak fejlesztését a francia gyár, a munkálatok részleteiről pedig Jim Micali, az amerikai részleg vezetője beszélt. Micalitól megtudtuk, hogy a vállalatnál most új kémiai összetevőkön, anyagszerkezeteken és mintázatokon végeznek kísérleteket azzal a céllal, hogy a jelenlegi duplájára emeljék a gumik élettartamát. Másik fontos szempont, hogy 50%-kal csökkenjen a gördülési ellenállás, ami azért fontos, mert az autók fogyasztásának jelentős hányadáért ez a felelős. A Michelin mérései szerint hétköznapi körülmények között akár a jármű által felhasznált energia 20%-a is a gumik súrlódásának leküzdésére fordítódik, ami hasonló mértékben kihat a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is. Micali azt is hangsúlyozta, hogy az új irányú fejlesztések a gumik eddig megszokott jó tulajdonságait nem befolyásolják, a tapadási szint ugyanolyan marad, a féktávolság pedig még rövidül is.
A Michelin már kifejlesztett egy alacsony gördülési ellenállású termékcsaládot, amelyet jövőre hoznak forgalomba. Ezekben még nem a legújabb kutatások eredményeit alkalmazták, de a gyár szerint használatukkal így is 0,2 l/100 km-es fogyasztáscsökkenés érhető el, a kilométerenkénti CO2-kibocsátás pedig 4 grammal esik vissza.