Igényli az alkalmazkodást, de működőképes az e-flotta

2013.01.29.

Technika
Az elektromos autókkal szembeni ellenérzések ugyan nem teljesen alaptalanok, de kis alkalmazkodással egyáltalán nem lehetetlen ezek használata. Jó példa erre pl. Zürich is, ami a legújabb azoknak a városoknak a sorában, ahol zéró-emissziós taxi-flotta működtetését kezdik meg.

Amszterdam, New York, Tokió, Mexikóváros és Sao Paulo nyomdokain járva, hamarosan Zürichben, Svájc legnagyobb városában is készen áll az utasok szállítására a tisztán elektromos hajtású Nissan LEAF-ekből álló taxi-flotta. A villanyhajtású taxik zöld energiát használnak, ennek megfelelően szemkápráztató világoszöld színűek. A flotta a stratégiai szempontok szerint telepített gyorstöltőkről a svájci elektromos energiaellátó hálózatban rendelkezésre álló, 100%-ban megújuló energiához jut.

Kezdetben tíz Nissan LEAF taxit állítanak üzembe a városban, 2013 közepén ezekhez további 10 csatlakozik. A tervek szerint 2015-re a zürichi taxi flotta 15%-át állítják át elektromos üzemre, s a város kiterjedt gyorstöltő-hálózatot hoz létre, amelynek igénybevételével a lemerült akkumulátorok mindössze 15 perc alatt tölthetők fel 30%-osról 80%-os töltöttségi szintre.

A taxi-szektor CO2-kibocsátásának csökkentése mellett a zöld flotta beállításának a célja annak a bizonyítása is, hogy az elektromos autók ma már életképes és tiszta üzemű alternatívát jelentenek a hagyományos hajtásúakkal szemben, továbbá a zéró-emissziós mobilitás támogatása a személyszállításban.

A Zürichi Zöld Taxi Kezdeményezést fiatal svájci vezetők indították útjára, akik mindegyike tagja a Gazdasági Világfórum Globális Véleményformálók Közösségének. E 20-30 éves véleményformálók célja a társadalom szolgálata és a helyi közösségek fejlesztése. A zürichi rendszert a Davosi Gazdasági Világfórum idei konferenciája alkalmából január 25-én, pénteken mutatták be a Nissan Europe és a Globális Véleményformálók képviselői a zürichi központban.
A tisztán elektromos hajtású Nissan LEAF-et a világ több városában is használják taxiként, így Amszterdamban is, ahol a Taxi-E társaság sikeresen üzemeltet egy Nissan LEAF-ekből álló flottát. A LEAF-et néhány magán taxi-üzemeltető is használja, New Yorkban pedig ebben az évben indul be egy megvalósíthatósági tanulmány keretében egy kisebb ilyen flotta üzembe állítása. A Nissan NV200 taxi elektromos hajtású változatának alkalmazási lehetőségeit világszerte szintén vizsgálják a taxi-társaságok.

Magyarországon is hamarosan elérhetővé válik a Nissan LEAF, de a forgalmazó addig is gondol a taxisokra. Az NV200 speciális változatát kínálja számukra, azt az autót, mely megnyerte a New York-i taxi tendert, és hosszú éveken át meghatározója lesz az amerikai város utcaképének.
Szintén az NV200-hoz kapcsolódik az a hír, miszerint jelentős brit lízingcégek és flottakezelők próbálták ki a kishaszonjármű 2014-ben forgalomba kerülő elektromos változatának prototípusát Barcelona közelében. A visszajelzések alapján a szigetországban komoly kereslet lesz a környezetbarát és gazdaságos "munkatárs" iránt.

A Portfolio.hu a közelmúltban mind a taxinak szánt Nissan NV200-at, mind a LEAF-et kipróbálta, a személyes benyomásokat hamarosan olvashatják.