Föld alá küldenék az autósokat a belvárosban

2007.01.23.

Budapest Szíve Program
A fővárosi elképzelések szerint számtalan utcát és teret sétálóutcának minősítenének, az autók pedig a Kossuth Lajos utca alatti alagútban futnának. Kiderült, az ötlet nem újkeletű, ám a kampányban ennél furcsább tervek is előkerültek.

Tíz éven belül teljesen kiszorítaná az autókat a belvárosból Budapest vezetése. A héten a fővárosi közgyűlés elé kerülő javaslat négy – a Kiskörúton belüli – területen kezdeményez drasztikus változásokat. A Budapest Szíve program legfőbb céljai a gyalogosdominancia, a belváros kerékpáros átjárhatósága és a versenyképes közösségi közlekedés megteremtése.

Tíz év múlva a gyalogosoké és bicikliseké lenne Budapest

Legkorábban az évtized végén várhatóak változások a Kálvin téren és a környező utcákban. A Kecskeméti utcát lezárnák és sétálózónává alakítanák, ám létezik olyan elképzelés is, hogy csak a behajtási irányát változtatnák meg, illetve, hogy a 15-ös busz egy külön buszsávban szemben haladjon a forgalommal. Parkosítanák az Egyetem, a Kamermayer Károly és a Szervita teret valamint lezárnák a Baross utca torkolatát így a forgalom az Üllői úton érné el a Múzeum körutat. Emellett két mélygarázst is építenének a Csarnok téren, valamint a Bástya utcában. A következő, 2014-ig tartó szakaszban alakítanák át a Duna-part belvárosi részét. Ennek értelmében a jelenlegi kikötői létesítményeket lebontanák és a rakpart mentén egy úszó szigetre helyeznék át. A felső rakpartra cserébe gyalogossétányt és kerékpárutat terveznének.

A lehel térig járna a 47-49-es

Szintén a 2014-ig tartó időszakban készülne el az Észak-Belváros forgalmának átalakítása, amelyet a Roosevelt térrel kezdenek. Kétszer egy sávosra szűkítenék a József Attila utcát, és elkezdenék meghosszabbítani a 47-es 49-es villamos vonalát a Bajcsy-Zsilinszky úton, hogy aztán később a Nyugati téren keresztül egészen a 14-es villamos Lehel téri végállomásáig vezessék azt.

Alagút lenne a Kossuth utcában

Az utolsó, 2017-ig tartós szakasz tartalmazná a legköltségesebb, ám a politikusok által már régóta dédelgetett beruházást, a közúti alagút építését a Kossuth Lajos utca alatt az Erzsébet híd pesti hídfőjétől az Astoriáig. Az alagútban haladna a fővárost kelet-nyugati irányban átszelő forgalom, fölötte pedig kétszer egy sávon a helyi forgalom, valamint egy sáv a parkoló kocsiké lenne. Az alagút építését nehezíti, hogy el kellene bontani az útjából az Astoria gyalogos aluljáróját, a metrókijáratot pedig a Rákóczi út két oldalára kellene áthelyezni. A beruházások az előzetes becslések szerint elérhetik az ötvenegy milliárd forintot, amelyet fővárosi, kerületi, befektetői és uniós forrásokból fedeznének.

Az MSZP másként fúrt volna

A most a közgyűlés elé kerülő tervek nem ismeretlenek a fővárosi politikában, igaz korábban számos extrém elképzelés látott napvilágot, hogyan is lehetne tehermentesíteni a belvárost. Az első meghökkentő javaslatot a szocialisták tették, amikor egy alagutat álmodtak a Duna alá, mégpedig nem keresztben, hanem hosszában. Annak idején az ötlet kidolgozásában részt vevő MSZP-s Horváth Csaba úgy vélte, tíz év és kétszázmilliárd forint kellene a beruházáshoz. Az elképzelés szerint egy nyolc kilométer hosszú gerincút húzódna a Duna alatt a Margitsziget északi végétől a Lágymányosi hídig.

A Fidesz is alagútban gondolkozott

A választások előtt szintén alagútban gondolkodott a Fidesz, de ők – hasonlóan a Budapest Szíve programhoz – az Erzsébet híd Pestre zúduló forgalmát terelték volna a föld alá, azzal a különbséggel, hogy a fideszes alagút másik végpontja nem az Astoriánál, hanem a Blaha Lujza téren lett volna. Ezzel a választások előtti ígéreteikben megvalósítható lett volna, hogy a négyes metró megépítésével megszüntethetővé válik a 7-es buszcsalád, így a Rákóczi útra és az Erzsébet hídra visszahelyezhető lenne a villamos. A Fidesz részéről a kampány idején az is elhangzott, hogy a Duna-korzót a Parlamenttől a Nemzeti Színházig meghosszabbítják.

Az MDF nem ígért konkrétumokat

Annak idején a belváros forgalomcsillapítása kapcsán a legkevesebb konkrétumot az MDF ígérte. Programjuk szerint: „A Belváros forgalomcsillapítását a közösségi közlekedés megfelelő szintre emelésével párhuzamosan látjuk megvalósíthatónak. Célunk a belváros mentesítése az átmenő forgalom alól, hosszabb távon, a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapítását tervezzük.”

Az SZDSZ adta a megbízást

Az SZDSZ választási programja Budapestet illetően a Podmaniczky-program volt, amelynek most része lett a Budapest Szíve is. Így tehát a Demszky Gábor főpolgármester által vezetett városháza liberális tagjai számára ennek a programnak a megvalósulása jelentené a sikert, és teljes mellszélességgel állnak ki mellette.

Forás: