Egy autótolvaj vallomása

2005.11.03.

Nem tagadjuk, nem jó, amit csinálunk, de nem azt akarom most megmagyarázni, hogy ez a helyes út, meg értsétek meg, és nekem csak ez van (volt) stb.
Hanem olvassátok el, gondolkodjatok el rajta és döntsetek helyesen a riasztók megválasztásában! Az a tapasztalatom, hogy azt hiszitek, a riasztó, és az egyéb cuccok arra valók, hogy "értékes másodperceket” adjanak nektek, amit ti arra használtok, hogy seggbelőttök minket légpuskával, vagy megkergettek, összevertek, vagy magunktól hagyjuk ott a kocsit. Ez mind igaz, de ezek a másodpercek SOHASEM a helyszínen peregnek le! Hanem ezekkel a dolgokkal a műhelyben, vagy pár sarokkal odébb foglalkozunk. A helyszínen csak átmenetileg iktatjuk ki, amit csak lehet.

3 féle autó van:
1. azért lopják, mert sok van belőle (alkatrész lesz belőle, vagy egy totálkáros papírjait kapja meg) Közepesen felkészült tolvajoknak való.
2. ritka kocsi, és megrendelésre megy valakinek. Csak a profik tudnak hozzákezdeni. (Lexus például olyan mint egy erődítmény)
3. Volt szocialista kocsik, vagy régi típusok, öreg Audik, nem érdemes róluk beszélni, ezeket elkötni pár perc gyakorlás után kis mechanikai érzékkel bárki képes.

Először a második típusról mondanék pár szót. Ritka kocsik pl. a Jaguarok, a nagy Mercedesek, vagy hasonlók, ezeket nem piti gyerekek kötik el, hanem olyan emberek, akik nappal szakszervizben dolgoznak, a kocsi minden csavarját ismerik. Ezekben a kocsikban "csúcs" riasztók vannak, ÉS műholdas cuccok, mobiltelefonos cuccok. Ezek a riasztók abszolút a csúcsot képviselik (nem a GPS és a mobil). Ezt a típust, ha kifigyelik, akkor is elkötik, ha kutya van benne vagy a kulcsokat (Mercedes) a lakásból kell kilopni. Nincsen mese, csinálhatsz amit akarsz, ha kifigyelik akkor annak annyi, ha más megoldás nincsen, akkor a lámpánál kapnak ki belőle. A másik típusú autók pl. a Suzukik, Opelok...sok van belőlük, ezekben általában, 100.000 Ft alatti értékben vannak riasztók. Sok van belőle, így lehet válogatni, és ha találunk egy olyat ahol láthatóan komoly védelem van, akkor inkább meg sem próbáljuk, mert van belőle talán még az utcában egy másik.

A riasztókról:
Műholdas cuccok, mobiltelefonos cuccok. NEM ÉRNEK EGY KALAP SZART SEM! A GPS rendszer a műholdakkal kommunikál, a pontos meghatározáshoz legalább egyszerre 3 db-al, ezekkel határozza meg a kocsi pontos helyét, és a mobil rendszeren keresztül riaszt és intézkedik. Megoldás: Zavarni kell ezt a jelet. Ennyi. Ez a készülék, megközelítőleg 2x3x1 cm méretű + elem, és kiviteltől függően antenna (pár cm hosszú drót magára a készülékre fel lehet tekerni...) tehát nem
nagyobb, mint egy távirányító bármelyik kocsihoz. Kis kapcsolóval bekapcsolod, és kb. 10m-es körzetben (teljesítménytől függően) nem lehet TV-zni, telefonálni, pláne a GPS rendszer nem tud kommunikálni a műholdakkal. Csupán a lopás közben általunk használt CB frekvenciáját van szabadon hagyva. Ez a készülék végig mindenkinek ott van a zsebében bekapcsolva, előállítási ára kevesebb mint 5000 Ft, így elenyésző az ára a többi szükséges cucc mellett (pl. egy Motorolla CB min. 30.000),bármelyik rádióamatőr össze tudja forrasztgatni a kapcsolási rajz ismeretében, az alkatrészek is minden ilyen boltban kivétel nélkül beszerezhetőek. A GPS cucc elemeit általában meghatározott helyekre teszik, könnyű megtalálni őket és semlegesíteni.

Ugrókódos cuccok: Az autóriasztók megközelítőleg hasonló frekvencián kommunikálnak, nem túl széles sáv. 1 db kis mütyür az egész, működési elve annyi hogy az adott frekvencián végig próbálgatja az összes variációt, ha azon nem találja, akkor hangol magán egy kicsit és nyomja tovább. Legrosszabb esetben a kocsi 15 perc alatt nyitva van. (vannak olyan riasztók, amelyek az ilyen próbálgatásra letiltanak, arra annyi a megoldás, hogy nem egymás után léptetve próbálgatja a kódokat, hanem látszólag össze-vissza, ugrálva a frekvenciák és a variációk között)
Infrás cuccok: Az elektronikai üzletekben kapható tanítható TV távirányítók kicsit átalakítva tökéletesen megfelelnek a nyitásra.

"immobilájzerek" és hasonló hülyeségek: Ha gyári akkor annyit is ér, ha gyakori típus, akkor szintén. Ha gyári a cucc akkor vinni kell a saját elektronikát, és ki kell cserélni, és kész. A többi rendszerre egyedi, de hasonló megoldások léteznek, aki ért hozzá (mert napközben pl. olyan helyen dolgozik, ahol ezeket szerelik be a kocsikba) általában megszokott helyeken kell ezeket is keresni és akkor már megint nincsen gond.(megjegyzem a riasztókat is majdnem minden esetben 1 helyre szerelik, pl. ablaktörlő szerkezet közelébe, motortér tűzfalára... ha nyugodt akar maradni az ember mikor már megy az autó akkor nem a helyszínen, hanem pár sarokkal odébb erről az egységről egyszerűen lehúzza a csatlakozót)

Váltózárak: Alapötlet nem rossz, de ha nem bovdenes a sebességváltó, vagy nincsen nagyon eldugva a váltó a motortérben, akkor betesszük 2-esbe, és már megy is a kocsi, 80-is általában nincsen gond és az elindulás is megy mindig sík úton, nem is kell több sebesség (Magyarországon kevés, és nem keresett az automata váltós kocsi). Az külön előny, ha a kocsi riasztója egyben nyitja is központi zárat, így azzal sem kell bíbelődni. Magára a zárszerkezetekre nem térnék ki, mert típusonként változik, és a legkülönbféle technikák léteznek. Hogy valami biztatót is mondjak számotokra: akkor nem kell egy kocsi, illetve nem viszi el senki, ha sok a probléma vele, tehát az átlagosnál több meló lenne vele, pl. váltózár + riasztó + valami még. Ez persze nem érvényes akkor, ha valaki pont azt a kocsit illetve azt a típust rendeli meg (Suzuki Swift is lehet nagyon keresett, ha pl. a négykerékmeghajtású változat kell valakinek, az nem gyakori, azt ha kifigyelik el is viszik) Egy csapat létszáma a kocsi típusától függően legalább 3 de előfordul a 6 személy is. Mindenki pontosan tudja a dolgát és vakon meg kell hogy bízzon a másikban. A legmelegebb pillanatok, amikor a kocsit elkötik, ha már odébb vannak 100 méterrel, akkor már nincsen semmi vész, akkor már nincsen lebukás, mert akkor rendszámcsere (ha messzire kell vinni a kocsit, akkor megkapja egy azonos típusú, azonos színű kocsinak a rendszámát, ami természetesen teljesen tiszta, akkor a rendőr is megállíthat, alvázszámot sohasem nézik meg közúti ellenőrzésnél), riasztó kábeleinek lekötése.

Hát röviden ennyi a bombabiztosnak ítélt szerkezetekről. Hasznos dolgok a lopások ellen: Gravírozás, UV festékkel való megjelölés (karosszériaelemek, és a kárpit is), és a rejtett kapcsoló. Ez utóbbi azért okoz némi fejtörést és ha időigényes akkor előfordul hogy ott marad a teljesen indításra kész kocsi, mert nem találtuk meg a kapcsolót, pedig már csak az kellett volna. De ha nagyon kell a kocsi, akkor elvontatják (simán egy másik autó után kötve kicsit odébb) és multiméterrel hamar be lehet mérni, hogy hol van áram a vezetékben és hol nincsen, ha pedig megvan, akkor egy sima kábellel rövidzár, és már megy is a kocsi. Tapasztalatom szerint egyébként a mai tolvajok közel sem a régmúlt autószerelőiből kerülnek ki (én is egyetemet végeztem), hanem éveken keresztül tanulják a dolgokat, interneten, számítógépes programokkal segítve mindezt. Lehet kapni CD-n az egyes autógyárak termékeit bemutató anyagot, ahol az utolsó csavarig, az elektromos bekötésekkel együtt minden le van írva: pl. Opel All Data, BMW all data CD-k. ezeken minden fenn van, amit csak el tudtok képzelni egy kocsival kapcsolatban...az alváz és motorszámok kódrendszerét is részletesen leírják benne, ahogy a riasztók bekötéseit és kódrendszerét szintén! (!!!) Mi ebből építkezünk. (ezeket a CD-ket a hivatalos szervizek természetesen mind megkapják, ha valaki szerezni akar egyet magának nem is kell olyan nagyot nyújtózkodnia.) Ha ez megvan már csak egy szerkezetet kell rá forrasztgatni (elektromérnökök bármelyike tudja szerintem), bele egy programozható ic-t és kész, magyarázhatjátok a király kódrendszert, a 16 vagy 32 bites rendszereket, mert ennyit ér! Az utángyártott riasztóknál, ha kiadják a kapcsolási rajzot, illetve az algoritmust, akkor annyi a hiper szuper kódolásnak, ugyanott vannak, mint a gyári riasztóknál, csak legfeljebb annyi az előny hogy nem tudjuk milyen cucc van a kocsiban. De ha kifigyelik az embert, akkor a távirányító formájából, illetve a jármű hangjaiból (sziréna jellegzetes hangja) szakavatott fül nagy biztonsággal következtet a gyártóra.

GPS kommunikáció zavarása: Itt nem arra kell gondolni, hogy kibaszott nagy teljesítmény kell ehhez, csupán elég annyi, hogy a 3 (vagy több) műholddal ne tudja a kocsi beháromszögelni a helyzetét, és ne tudjon telefonálni, ennyi. Az erre szolgáló készülék 9V-os elemről megy, és az elemre szépen rá is van gyógyítva maga az elektronika. A saját kocsimban van ilyen utólag beépített GPS (nem riasztó), és bekapcsolástól kezdve 1 percen belül képes a helyzet-meghatározásra. Ennyi idő alatt lép kapcsolatba a műholdakkal, és kapja meg a helyzetet, előtte nem tesz semmit, csak csatlakozik. Akinek van ilyen, tudja milyen komplex ez a rendszer, és mint tudjuk minél komplexebb annál sérülékenyebb is. Nem olyan régen láttam egy ilyesmi zavaró készüléket valahol az interneten, meg lehetett rendelni, ha jól emlékszem 100 dollár körül volt az ára, és a mienknél kissé nagyobb volt, de ugyanazt a célt szolgálta, hogy pl kórházakban, vagy ilyen helyeken árnyékolja a mobiltelefonokat. 450 - 1900 MHZ-ig dolgozott. A benne lévő elemet pedig nem hiszem, hogy óránként cserélni kellene, mert az gázos lenne. A kocsikat általában kifigyelik, és indításkor látszik, ha a tulaj valami kódot ütöget befelé, (=GPS)vagy nem egyértelműen az indítással babrál, hanem mondjuk egy kapcsolót állit át (=rejtett kapcsoló), vagy gombot nyom meg (=u.a.)
Az UV festéket ne keverjétek össze a rikító színű szintén "UV festéknek" hívott, kiváló ízlésvilágot tükröző festékkel! Ez a festék nem látható nappali fénynél, kizárólag UV lámpa segítségével lehet a vele rajzolt ábrákat megtekinteni. (egyszerű pénzvizsgáló zsebben elférő berendezésekkel is). Ez a festék tulajdonképpen színtelen így szrevehetetlen, de a fémfelületre felvíve, olyan tulajdonságokkal rendelkezik, hogy fémig hatol a karosszérián, az eredeti fényezést le kell vakarni a karosszériáról + kromofág, hogy eltüntessük, ha pedig ráfestünk akkor 4 rétegvastagságig látható. A kárpitokból (ahol szintén nem látható) pedig nem lehet eltüntetni, csak olyan oldószerrel, amely a kárpitot is tönkreteszi, műanyag elemekből meg azt hiszem nem is lehet (...ebben nem vagyok biztos). Igy nem éri meg a kocsit elvinni, mert ezek az azonosító jelek bármikor láthatóak, ha pedig el akarjuk tüntetni akkor aránytalanul nagy összeget kell az autóra fordítani (teljes lecsupaszítás + újrafestés, + új kárpitok)

Az a cég aki ezeket festéseket felviszi, ragaszt szép matricát is az ablakra, az ilyen járgány abszolút használhatatlan számunkra, mert bármikor egyértelműen beazonosítható. (de ha erre van megrendelés akkor ez is kell)

Kifigyelés egyértelmű: Mellé állnak lesötétített kocsival, vagy akár egy terepjáróval és pontosan látni hol, mit nyom meg, vagy akár még a beütött kódot is le lehet olvasni, nem ezeken az apróságokon kell elakadni! Hanem magát a problémát kell látni. Nem tudja senki megcsinálni olyanra a kocsiját, hogy ne lehessen ellopni. Csupán annyit tud tenni, hogy olyanná teszi, hogy NEM ÉRI MEG elvinni. (gravírozás, uv festékkel jelölés minél több helyre a karosszériaelemeken kívül kárpitba és mindenhova ahova lehet, riasztó bekötésekkel eltér a leírásban megadottaktól, stb. de legfőképpen nem hirdeti világgá a riasztó vagy a védelem típusát. egyedi kocsikat elviszik ezzel együtt is ha kell valakinek). GSM rendszerekről nem vitatkoznék, próbáljátok ki, és tapasztaljátok meg. Vagy akár kérdezzetek meg egy hozzáértő mérnököt. Pontosan leírni nem fogom, de nem fogaskerék szintű a dologról van szó, és a zsebünkben sem kockacukor van. Egy SMD elemekből megépített cucc hihetetlenül kicsi tud lenni (de természetesen van benne olyan elem ami komoly teljesítményt ad le, így az nem lehet ilyen típusú, de erre ne térjünk ki). Ez a zavarás csak helyben működik (kb. 10m-es körzetben) így a GSM oronynak semmi köze nincsen hozzá, nem azt zavarja a készülék. De ebbe sem mennék bele.

Elvégeztem egy egyetemet, és a szakmámban dolgozom, attól hogy hetente 1-2 nap este mással foglalkozom még lehet rendes állásom, és akkor még nem szóltam arról, hogy ez anyagilag mennyire éri meg nekem. Konkurens bandák vannak, de nem a maffiás filmekből kell kiindulni, nem vágják el a nyakát akármiért. Ilyen területes dologról sem tudok, vagy legalábbis itthon nem annyira kialakult a dolog mint ahogy azt az amerikai filmek sugallják.

A rendőri intézkedések: elég megnézni a statisztikákat, 10 ellopott autóból hányat találnak meg? 1-et? vagy akár 2-t? (ebben benne vannak a diszkós gyerekek is akik csak autókázni akartak a fagyoskodás helyett) Vagy ha elkötöttem a kocsit és megállít a rendőr mi van? Gépjármű önkényes elvétele vagy mi is a szép neve? Csak kipróbáltam, nem ellopni akartam jobb esetben szabadlábon védekezhetek. Vagy ha akkor kerül meg a kocsi amikor már a megrendelőnél van az már az ő sara... nekem akkor már közöm nincsen hozzá. Senki nem bizonyítja be hogy azt én vittem oda. De úgy gondolom ezeket az eshetőségeket már kitárgyaltátok töviről hegyére korábban, ebben újat nem tudok adni.

Talán ezért nem erre a foglalkozásra szokták azt mondani, hogy nyugodt állás, vagy hogy biztos befektetés, biztos hozam... valamit valamiért.