Bécsben jártunk.

2013.11.07.

TGFSZ
Egy bécsi taxisofőrrel, Deák Róberttel beszélgettünk Bécsben. Robi nagyon segítőkész volt, minden kérdésünkre válaszolt, bár jó két órát nyúztuk őt, de volt türelme hozzánk. Az autóját belülről is megnéztük, és a lényeget lefotóztuk.
 

 

Bécsben két fuvarközvetítő társaság van. A 31300, és a 40100. A 60160-at a 40100 felvásárolta.

GPS helymeghatározással működnek. A város körzetekre van osztva, minden taxiállomáshoz tartozik egy körzet. Egy kerületen belül több taxiállomás, így több körzet van. A felosztás szisztémáját (mármint azt, hogy milyen szisztéma szerint alakították ki a körzeteket) Robi nem tudja, de fejből vágja az összes körzetszámot, ami a taxiállomás száma is egyben.

Az eszköz, ami az autóban van, az erre a célra kifejlesztett eszköz. Van egy kis képernyő, mellette egy, a mobiltelefonokra hajazó billentyűzet. Numerikus billentyűzet, de betűket is lehet írni vele.


TGFSZ válasz |       2013.11.07. 08:12:49  (590)
A kütyü.



Az eszközről le lehet kérdezni, hogy abban a körzetben, ahol éppen van (akár halad, akár áll), hány taxi tartózkodik. A kérdésre a gép a saját, és a vele határos összes körzet adatait mutatja. De csak a körzetbe bejelentkezett, vagyis a taxiállomáson álló, és oda bejelentkezett taxikat mutatja. Kérdezésre azonban az egész város minden körzetéről ad információt.

A taxiállomásra, tehát a körzetbe, kézzel kell bejelentkezni, nem a GPS jelet rögzíti automatikusan a gép. Beírja, hogy - mondjuk – 231( ami azt jelenti, hogy a 231-es taxiállomáson állsz, vagyis a 23-dik kerület 1-es körzetében) és enter. Ekkor van bejelentkezve. A fuvart a taxiállomáson - általában, de erről majd később - a legrégebben tartózkodó, a megfelelő fuvarközvetítőhöz tartozó taxis kapja. A GPS látja a taxit, de nem a GPS jelnek van prioritása, hanem a kézzel történő bejelentkezésnek. Ha esetleg a GPS elveszíti a jelet, (ledobja a taxit), akkor nem veszi ki a sorból a számítógép, hanem rákérdez, hogy valóban elhagyta-e a taxiállomást. Vissza kell jeleznie, hogy nem, és akkor a gép megtartja az eredeti pozícióját. Ez azért szükséges, mert a GPS - Ausztria ide, Ausztria oda - ott sem pontos, és nem is 100 %-os. A GPS-t lényegében csak néhány, a címfelvételtől független funkcióra használják. Például. Segélyhívás esetén, a taxi helyzetének megállapításához, a taxiállomásra bejelentkezett taxi helyzetének ellenőrzésére, illetve egy, a következő fejezetben leírt esetben címkiadásra. De ez utóbbi elenyészően csekély számban történik meg.

Csak akkor jelentkezhet be a taxis a körzetébe, a taxiállomásra, ha is jelen van a taxiállomáson. Ha még nincs ott, akkor is kaphat fuvart a körzetében, de úgy, hogy ha mondjuk többen vannak, akkor a gép a címhez közelebbit küldi. Ám ha a taxiállomásra be van jelentkezve, akkor hiába van más közelebb a címhez a GPS jel alapján, akkor is a taxiállomáson bejelentkezett kapja a fuvart. Ha utassal halad egy másik körzetbe, be tud jelentkezni, hogy - mondjuk - a 102-es körzetben végzek 25 perc múlva. Ha oda bejön egy rendelés, és a 102-esben nincs bejelentkezett autó, akkor fölhívják telefonon a sofőrt, hogy pontosítsa a végzés időpontját, és neki adják a fuvart a pontos érkezési idő megjelölésével. Ha azonban szabad autó van abban a körzetben, akkor az fogja kapni a fuvart. De ha a fuvart kiadták, már nem veszik vissza tőle akkor sem, ha valaki más is helyzetbe került.

Fuvar felvétele.

Az eszközön, hangjelzés mellett, megjelenik a cím. A 31300-nál a teljes címet látni a kijelzőn, mielőtt elfogadja. A 40100-nál csak az utca nevét látni, és akkor kapojameg a teljes címet, amikor elfogadta. 30 másodperc van az elfogadására. Ha nem fogadja el, a következő kapja a címet. A gép nem sorolja hátra, megtartja a helyét, tehát első marad. Az eszköz az utasnak ígért időt is mutatja, amit a gép számol ki. Ha nem ér oda, jeleznie kell, és SMS-ben értesítik a megrendelőt, hogy a taxi késik. Ha az utas nincs kinn, nem várja az utcán a taxit, két perc várakozás után az óra indul, és az utast SMS-ben értesítik, hogy a taxija előállt. Ha két percen belül nem jön az utas, a taxi nem vár tovább. Ha a taxis „megégett”, a nulladik pozíciót foglalja el a körzetében, tehát az övé az első fuvar a körzeten belül, de nem kell a taxiállomásra visszamennie.

Utas beszálláskor, vagy kiszálláskor nem büntet a rendőr. Megtehetné, de nem teszi meg. A nálunk előszeretettel alkalmazott kamerás büntetés fogalma ismeretlen.


Fuvar visszautasítása.

Nehogy azt gondoljuk, hogy Ausztriában nincsenek büntetések. Csak egy kicsit másképpen. Minden egyes elfogadott fuvar után a taxis KAP 100 JUTALOMPONTOT. Ha visszautasítja a fuvart, az addig összegyűjtött jutalompontjaiból levonnak minden egyes visszautasított fuvar után 100 pontot. Ha eléri a 4100 pontot, akkor beválthatja egy tetszőleges napon 4 óra abszolút elsőbbségre, ami azt jelenti, hogy abban a 4 órában, bármelyik taxiállomáson áll is meg, övé az első fuvar. Ha nem váltja be, akkor az elért pontszámok alapján kategóriákba sorolják a taxisokat. A legmagasabb kategória előnye az, hogy ha többen vannak egy taxiállomáson, akkor a magasabb kategóriában lévő taxis kapja a fuvart akkor is, ha egyébként az időrendi sorrendben nem az első helyen van. Tehát ez nem egy büntető, hanem ösztönző rendszer.

A szolgáltatási díj, népszerű magyar nevén tagdíj.

A díj fizetése fuvaronként történik, tehát „címarányos tagdíjfizetés” van. A központtal vagy címenként számolnak el, vagy átalányt fizetnek. Az átalány mértéke 300 Euro ( kb. 90.000 Ft). Ezért bármennyi címet fölvehet a taxis. A címenkénti elszámolásnál egy fuvar ára 2,85 Euro (kb. 855 Ft).

No de ki fizeti a révészt?

A bécsi taxi tarifa egyik eleme a rendelt taxiért fizetett külön díj, amelyet a fuvar végén a sofőr beletesz az órába, és az utas kifizeti! Ennek mértéke az előzőekben említett 2,85 Euro. Ha valaki taxit rendel az egyik fuvarközvetítőn keresztül, 2,85 Euro plusz költséggel kell számolnia. Lényegében ezt a pénzt adja oda a taxis a fuvarközvetítőnek. Vagyis az fizeti a szolgáltatási díjat a fuvarközvetítőnek, aki igénybe veszi a szolgáltatást. Tehát az utas. A taxis az elszámoláskor nem a 2,85 Eurot fizeti be a fuvarközvetítőnek, hanem abból mintegy 15 %.ot megtarthat magának. Te hoztál nekem üzletet, én fizetek érte.

Tarifa nappal.

Alapdíj 3,80 Euro (1140 Ft) de benne van az első 859,2 méter.
Kilométerdíj. 4 kilométerig 1,42 Euro /km (426 Ft).
4-9 kilométerig 1,08 Euro/km (324 Ft).
9 fölött 1,05 Euro/km (315 Ft).
Várakozási díj 27,80 Euro/óra (8340 Ft)

Tarifa éjszaka.

Alapdíj. 4,30 Euro (1290 Ft) de benne van az első 1000 méter.
Kilométerdíj. 4 kilométerig1,62 Euro/km (486 Ft).
4-9 kilométerig 1,28 Euro/km (384 Ft).
9 kilométer fölött 1,18 Euro/km (354 Ft).
Várakozási díj 27,8 Euro/ óra, mint a nappali.

Ha a hívható taxiállomásról rendel taxit az utas, 1,4 Eurot fizet (420 Ft). Ha fuvarközvetítőtől, akkor a már említett 2,85 Eurot (855 Ft). 4 személy fölött (egyterű) 2 Euro (600 Ft) a pótdíj.

A tarifa Bécsben is hatóságilag rögzített.

Bécs nagyságrendileg kb. akkora mint Budapest. Kiterjedését tekintve kicsit kisebb, lakosága kb. ugyanannyi.

A taxik száma 4300 körül van. Bécsben 450 lakosra, Budapesten jut egy taxi. Budapesten 330 lakosra jut egy taxi. Bécsban átlagosan naponta 13-15 fuvart teljesít egy taxi. Ebből 2-3 a taxiállomáson beülő.

A jövedelmi viszonyaikat nem említeném.



Röviden ennyi.

Még egyszer. Köszönjük Robi! Ha Budapesten jársz, te is számíthatsz a mi segítségünkre.

TGFSZ válasz |       2013.11.07. 08:18:21  (596)
És amiért lényegében kimentünk. A wienersnicli!

TGFSZ