Arccal a tisztán elektromos taxi felé.

2010.11.28.

Azé ez qrva jó nem?
A CO kibocsátás, meg a PM teljesen „0”-la. Csak tudnám mi a franc az a flancos „PM”. Talán „Pali vagy Megint”, De akkor miért nem PvM? No mindegy, ahogy olvasom a csodás ismertetőt a kocsiról, hogy mennyire „0”-la a kibocsátás ebből az izékből. De engedtessék már meg nekem, hogy gondolkozzak egy kicsit.

Ha jól olvastam az egyik ismertetőben, akkor ezt a kocsit tölteni kell, olyan 220 V-os birkózógép féléről.  Szóljon valaki, ha nem így van.
Abban a két kicsi lyukban csak úgy van az a sinus hullám, mint a világunk?
Amit állítólag pár nap alatt teremtett valaki. Bocsánat a hívőktől, nem őket akarom bántani.
Szóval, ha nem „csak” úgy van az a sinus hullám abban két lyukban, hanem valamilyen módon előállítják, például hőerőműben, amit a neve miatt valamivel fűteni kell, akkor bizony ennek a kocsinak is van CO kibocsátása, meg az a francos PM kibocsátása.
Sőt ha tovább megyek a gondolatmenetben, akkor ennek a csodának még akkor is van ilyen anyagokból kibocsátása, ha éppen nem üzemel, vagyis parkol valamelyik droszton.
Hogy miért?
Azért, mert ezeket az erőműveket jelenlegi tudomásom alapján folyamatosan üzemeltetik.
Jó tudom, az energiát elő lehet állítani másból is, nem csak hőenergiából.
Tehát az adatok akkor lennének korrektek, ha a feltöltéshez használt energia előállításához szükséges CO és PM kibocsátást is figyelembe vennék.

Na, most pedig jönnek azok a „Zöldek”.
Hogy nekem meg van róluk a külön véleményem azt röviden elmesélem.
Úgy cirka 20-22 évvel ezelőtt rendeztek valami tüntetés félét a parlament épülete közelében.
A tüntetés célja: A környezet megóvása minden téren.
Eddig még rendben is volna a dolog.
De a nagy csavar most jön.
A tüntető „zöld” emberke taxival viteti magát a kocsijához, mert nem tudott a közelben parkolni. Véletlenül én szállítottam.
Na és milyen kocsija volt?
Természetesen a legmagasabb szennyeződést kibocsátó füstölő Trabi, ami már akkori előírásoknak sem felelt meg, mert olyan vastagon környezetszennyező volt.
Na most akkor mi van?
A környezetet az a „sok” taxi szennyezi ugye.
Azt nem mondom, hogy nem sok a taxi, de az most nem e topic témája.
Tehát, azt én is támogatom, hogy 2012. évtől csak kizárólag olyan kocsik közlekedhessenek az utakon, amelyek ezeknek az Euro 5-ös normáknak megfelel.
De ez ne csak a taxikra vonatkozzon, hanem a zöldek környezetkímélő trabijára is.
Azt hiszem ezek a zöldek több szót nem is érdemelnek, mert még annyira zöldek.

De térjünk vissza a csoda kocsira.
A tanulmányokat, vagy a referencia anyagokat olvasva azt látom, hogy ez a kocsi akár 150 kilométert is tud menni egyetlen feltöltéssel. Persze ha nem megy a légkondi és egyéb áramot fogyasztó kényelmi berendezés.
Munkába járáshoz nagyon kiváló a kocsi, hiszen bemegyek a melóhelyre, ami nem lehet messzebb a lakóhelyemtől, mint 150 kilométer, mert akkor soha nem fogok dolgozni.
Szóval bemegyek a melóhelyre, ott leparkolok, és rácsatlakozom a 220 V-os hálózatra. Amíg dolgozom, addig a kocsi telepei szépen töltődnek.
Így a munka végeztével van remény, hogy este szerető családtagjaim körében tölthetem az estét. Persze otthon megint rácsatlakozom a 220 V-os hálózatra, hogy másnap reggel tudjak menni dolgozni.

No most nézzük kicsit taxis szemüveggel.
Szerencsés taxisunk szerencsésen kap egy címet mondjuk a II. kerület Zerind vezér úton, jó hosszú fuvar lesz, mert ki kel vinni a repülőtérre, persze a 2-es terminálra. Ez cirka 45 kilométer.
Valahonnan ide is kellett jönnie a Zerind vezér útra, erre számoljunk 10-20 kilométer között.
Tehát az már 45+15=60 kilométer.
Szerencsés taxisunk nem sokat vár a repülőtéren, hiszen azért szerencsés, tehát rögtön kap egy fuvart, ami nem Lőrincre megy hanem csak a belvárosba,
Akárhogy számolom ez cirka 25-30 kilométer. Tehát eddig ment 60 kilométert most 30 kilométert, s mivel szolgáltatnia kell minden esetben működött a légkondi, ezért maradt cirka 30 kilométere, hogy keressen egy olyan töltőhelyet ahol laza két-három órán át töltheti az akkumulátorokat.
Azt hiszem ezzel a szerencsés kollégával ezen a napon továbbiakban nem nagyon kell számolni, mint konkurencia, mert szépen eltelik a napja.

Most félre ne értsen valaki, én nem a fejlődés ellen vagyok, de ez a teljesen elektromos hajtású taxi, az nagyon messze van attól, hogy a mai csúcstechnika színvonalán működőképes legyen. Vagy ebbe nem is a csúcstechnikát rakták bele? Csak legfeljebb annyit, amennyivel észrevétlenül a taxis zsebéből húzzák ki a forintokat.

Már látom a jövőt.
Mivel azoknak a teljesen zöld Zöldeknek sikerült kilobbizniuk, hogy csak elektromos taxival lehessen szolgáltatni, de a fentebb említett okok miatt nem lehet a szolgáltatást fenntartani 6 ezer kocsival, hanem csak 30-40 ezerrel, ezért valamilyen megoldásra van szükség.
Régen már volt ilyen szolgáltatás.
Igen a zabhengeres korszakban, ha nem tudná egy két fiatal.

Hogy működött ez?
Úgy, hogy voltak fogadók, ahol meg lehetett pihenni, amíg a zabhengeres erőforrásokat feltöltötték. Itt a fogadóban lehetett szállást kapni, ételt italt, és talán még nőket is, hogy kellemesebben teljenek az unalmas órák.
Jó gondoljunk a hölgyekre is, voltak fiúk is.
Ha valakinek nem volt ideje kivárni a zabhengeres feltöltődését, akkor lecserélhette korábban feltöltött egyedekre, s máris mehetett tovább. Persze az nem biztos hogy sokkal jobb zabhengeresekhez jutott, mint amilyenek az övéi voltak.
Tehát a nem is olyan távoli jövőben ez hogy fog kinézni?
Szerencsés taxisunk elkezd dolgozni. Megcsinál két a fenti sorokban leírt fuvart.
Azután felkeresi a Taxi Akkumulátorokat Feltöltő Közhasznú Társaság Kft. (továbbiakban TAFKT Kft.) valamelyik közeli telephelyét. Itt eldönti, hogy kivesz egy szobát, eszik, iszik, … (a pontozott részre mindenki habitusának megfelelő szót gondolhat), vagy kicserélteti a kimerült akkumulátort, és dolgozik tovább.
Természetesen erre az időre már a város különböző pontjain ki vannak alakítva TAFKT Kft állomásai, ahol e szolgáltatásokat igénybe lehet venni.
De hogy biztosítva legyen a jövő, no nem a taxisé, hanem a TAFKT Kft. vezetőié, ezért időben kilobbizták már, hogy csak az lehet taxis, aki kifizeti a kötelező tagsági tagdíjat. Ez banálisan kevés 200 ezer forint évente.
Most ne szörnyülködjünk ez igazán nem sok a környezet megóvása terén végzett hatalmas előrelépést nézve.
Ja, és hogy ne feledjem ez a fenti összeg nem tartalmazza az igénybevett szolgáltatások árát.
Tehát az akkumulátor feltöltéséért, vagy a feltöltött akkumulátorért fizetni kell. Fizetni kell mint a szállásért, a fogyasztott ételért, italért, stb.

Szóval ez az egész egy szép kis mese.
De, sajnos sokan még el is hiszik, mint az egyszeri kislány, aki azt hiszi, hogy azért nagy és puha, hogy ne fájjon.

Bocs mindenkitől az agymenésemért.
MCCCXCII